Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
6 Strony « < 4 5 6 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Pieniądz: parytety, kursy, ceny...,
     
tellchar
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 318
Nr użytkownika: 100.061

Stopień akademicki: dr
Zawód: nauczyciel
 
 
post 11/02/2019, 1:03 Quote Post

To jest właśnie ciekawe. Wg ordynacji z 1765 1 dukat = 16,75 złp, 1 złp = 2,922 srebra, czyli 1 dukat = 48,95 g srebra. Współcześni uznawali tę cenę za zbyt niską.
Wg ordynacji z 1786 1 dukat = 18 złp, 1 złp = 2,80 srebra, czyli 1 dukat = 50,40 g srebra. Współcześni uznawali tę cenę za prawidłową.
Wg ordynacji z 1794 1 dukat = 18 złp, 1 złp = 2,76 srebra, czyli 1 dukat = 49,80 g srebra. Tu też chyba współcześni uznawali tę cenę za prawidłową.

Tymczasem w Saksonii czy Austrii dukaty były niżej cenione. Czy nie lepiej było od razu dostosować kurs dukata do poziomu austriackiego?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #76

     
orkan
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 4.984
Nr użytkownika: 58.347

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 11/02/2019, 11:43 Quote Post

14-15:1 to prawidłowy parytet.
 
User is offline  PMMini Profile Post #77

     
tellchar
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 318
Nr użytkownika: 100.061

Stopień akademicki: dr
Zawód: nauczyciel
 
 
post 11/02/2019, 13:41 Quote Post

Takie informacje są w większości opracowań. A gdy się wgłębić w szczegóły to wychodzi, że w takiej Austrii 3,44 g złota w dukacie warte było 46,76 srebra w dwóch talarach, czyli parytet wynosi 1:13,59.
W ordynacjach polskich 1765 - 1:14,22, 1786 - 1:14,65, 1794 - 1:14,47.
W Saksonii około 1:14,16 - 1:14,44.

W książce H. Cywińskiego "Dziesięć wieków pieniądza polskiego" można przeczytać, że przyjęcie w 1765 niskiego parytetu było jedną z przyczyn odpływu polskich monet na Zachód. Dopiero przyjęcie wyższego parytetu w 1786 zahamowało ten proces. Tyle że jak widać na zachodzie parytet był niższy...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #78

     
orkan
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 4.984
Nr użytkownika: 58.347

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 12/02/2019, 10:56 Quote Post

To zależy co się chce osiągnąć. Anglicy zbierali złoto więc mieli ustawiony parytet na ok 1:15. Srebro oplywało ale złota przybywało co było korzystne dla nich gdyż mieli aktywny bilans handlowy i rezrwy było bezpiecznie trzymać w złocie.

My potrzebowaliśmy srebra więc dla nas najlepszym rozwiązniem byłby nizszy kurs srebra względem zło 1:15 do 1:14.

Po za tym nasze monety po nowej emisji były dostosowane do grzywny kolońskiej i stały sie bardziej odporne na machloje Niemców.

 
User is offline  PMMini Profile Post #79

     
dammy
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 720
Nr użytkownika: 99.933

Adam Marks
Zawód: wiele zawodow
 
 
post 12/02/2019, 15:00 Quote Post

A teraz Prusy na warsztat:
"&784. Gdy zapis zawiera w sobie tylko pewna summę w złocie, bez oznaczenia sztuk, więc przy porachowaniu sztuk zwrócić się do mających, ważne dukaty po dwa i trzyczwarte części talara, inne pruskie złote monety w wartości, na iaką wybite zostały, liczone być maią'
"Powszechne prawo kraiowe dla państw pruskich," Tom 1 str.387 (1826 rok)
https://books.google.pl/books?id=0qlDAAAAcA...0dukaty&f=false
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #80

     
tellchar
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 318
Nr użytkownika: 100.061

Stopień akademicki: dr
Zawód: nauczyciel
 
 
post 12/02/2019, 20:31 Quote Post

Dzięki za tę informację.
Czyli w Prusach był parytet niższy niż w Saksonii. 2,75 talara pruskiego to 45,92g srebra, czyli parytet 1:13,35.

Ten post był edytowany przez tellchar: 12/02/2019, 20:47
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #81

6 Strony « < 4 5 6 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej