Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Bandera okrętów RON, Link do artykułu i krótkie wyjasnienie
     
orkan
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.597
Nr użytkownika: 58.347

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 18/12/2017, 1:27 Quote Post

Po wyjaśnieniu tu http://bronibarwa.org.pl/artykul-marian-huflejt-dextera-do…/ dlaczego tzw "zbrojne ramie kapra" nie było banderą wojenną polskich królów tylko flagą sygnałową z Dextera Dominii - "Prawica Boga" nasuwa się pytanie a co było tą banderą?


Autor też tłumaczy obecność na flagsztokach obu stron w bitwie pod Oliwą czerwonych flag. To holenderski kod sygnałowy oznaczający gotowość okrętu do stoczenia bitwy cytuję: biała flaga oznaczała pokojowe zamiary lub poddanie się, niebieska – podczas postoju w porcie wzywała załogę do powrotu na okręt, czy też sygnalizowała gotowość do wyjścia okrętu w morze. Flaga czarna oznaczała żałobę np. po śmierci admirała, natomiast czerwona flaga – wojnę, gotowość do walki i żądzę walki.
Ręka Boga czy też Prawica Boga z mieczem pojawia się tam gdzie służą holenderscy lub szkoccy kalwini. W okresie Zygmunta III pojawia się też na katolickich i luterańskich okrętach (Szwedzi w inwentarzu zakupionego w Holandii Pelikana wykazują taka flagę sygnałową). Francuzi czerwone flagi przyozdabiają liliami a Szwedzi trzema koronami. Później pojawiają się sentencję.
Czerwonej flagi na rufie używają także piraci i kaprzy.
Na końcu XVII wieku ten kod oraz Prawica Boga zanikają pod wpływem powstawania zawodowych flot i nie tylko. Np flota Anglii używa eskadrowych flag. Jako jedni z ostatnich używa jej hamburskie eskortowce bo prawie do połowy XVIII wieku.

Aha pojawiająca się w atlasach bander z XVII, XVIII a nawet XIX wieku informacja, że Dexter Dominii na czerwonym tle jest banderą RON powstało na skutek błędu jednego z pierwszych holenderskich atlasów bander pojawiających się pod koniec XVII wieku kiedy ten znak kodowy zanika. Nastepnie powielały go inne atlasy w innych krajach.

To nie jest też Soldatenflag jak to przedstawiano na SKONie w 1993 i gdzie prawakowe nacjonały (miały większość) w ramach walki z niemiecką i komuszą symboliką zastąpiły ręke Soldata a w rzeczywistości Prawicę Boga jakimś uzbrojonym w blache mańkutem z herbu rycerskiego z XV wieku. wink.gif Klasyczna sejmowa ignorancja.

Ten post był edytowany przez orkan: 18/12/2017, 6:03
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
skorpion19
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 2
Nr użytkownika: 104.881

 
 
post 21/06/2019, 14:54 Quote Post

Obszerną odpowiedź na pytanie postawione w poprzednim poście: "a co było tą banderą?" można uzyskać w nowej książce "Bitwa pod Oliwą 1627 fakty i mity", w której Marian Huflejt szczegółowo przedstawił dostępne informacje dotyczące wyglądu bander, które są inne niż wizerunki we wcześniejszych publikacjach. Pokazał też swoje rekonstrukcje bander.
Książka zaskoczyła mnie m.in. dużymi powiększeniami akwareli przechowywanej w Kórniku, która pokazuje rewelacyjne szczegóły wyglądu okrętów. Nasuwa się tu pytanie: dlaczego do tej pory nikt ich tak nie pokazał? Lektura dostarczyła mi silnych emocji. Nowatorsko przedstawiony został przebieg bitwy - autentyczne wypowiedzi jej uczestników! Chyba będzie to pozycja obowiązkowa każdego miłośnika bitwy.
Książkę kupiłem w punkcie kasowym Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, a moją uwagę na nią zwróciła recenzja opublikowana na stronie Stowarzyszenia Miłośników Dawnej Broni i Barwy - link:

https://www.bronibarwa.org.pl/sygnalizacja-...mity/#more-6571

Ten post był edytowany przez skorpion19: 21/06/2019, 16:19
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.684
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 21/06/2019, 21:08 Quote Post

Czy istnieje szansa na zrobienia zdjęcia i wrzucenia na forum bibliografii tej pracy?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
orkan
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.597
Nr użytkownika: 58.347

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 21/06/2019, 22:29 Quote Post

bibliografia do części książki o banderach będącej podstawą artykułu i poznańskiego wykładu.

BIBLIOGRAFIA
(pozycje przywołane w niniejszym artykule)
Źródła archiwalne:
Boy A., Wpis do imionnika Heinricha Böhma von Namslau, karta 102, akwarela i legenda z opisem, Biblioteka Kórnicka PAN, nr inw. BK 1508
Źródła drukowane:
Baasch E., Hamburgs Convoyschiffahrt und Convoywesen. Ein Beitrag zur Geschichte der Schiffahrt und Schiffahrtseinrichtungen im 17. und 18. Jahrhundert, Hamburg 1896
Boot A., Journal van de legatie gedaen in den jaeren 1627 en 1628, Amsterdam 1632
Der geöffnete See-Hafen, Hamburg 1705–1706
Däbritz R., Quinger W., Von der Fregatte zum Vollschiff, Rostock 1987
Fenrych W., Akta i Diariusz Królewskiej Komisji Okrętowej Zygmunta III z lat 1627–1628, Gdańsk-Gdynia 2001
Furttenbach J., Architectura Navalis, Ulm 1629
Guzek K., Z historii polskiej bandery. U zarania II Rzeczypospolitej 1918-1919, MORZE Nr 11/1988, s. 10, 11, 31
Hocker F., Vasa, Oxbow Books 2015
Hubert W., Dawne bandery polskie, Broń i Barwa Nr 5 i 6 / 1934
Hubert W., Wojny bałtyckie, Warszawa 1938
Kuczyński S. K., Dawne bandery polskie, Nautologia nr 1(21)/71, s. 1–6
Lybeck O. (pr. zb.), Svenska flottans historia, A-B Allhems Förlag, volym I: 1521–1679, Malmö 1942
Makowski A., Makowski M., Przywrócić Proporzec Marynarki Wojennej!, Morze Statki i Okręty Nr 9–10/2016
Noordegraaf L. (pr. zb.), Glans en glorie van de Grote Kerk: het interieur van de Alkmaarse Sint Laurens, Hilversum, 1996
Ostrowski J. hr., Księga Herbowa Rodów Polskich, Warszawa 1897
Paprocki B., Herby Rycerstwa Polskiego, zebrane i wydane r.p. 1584, wydanie K. J. Turowskiego, Kraków, 1858
Quinger W., Wappen von Hamburg I, Rostock 1980
Röding J. H., Allgemeines Wörterbuch der Marine in allen Europæischen Seesprache nebst vollstændigen Erklærungen,
Wahrhafftiger vnd eigentlicher Verlauff Deß harten Treffens, so zwichen Jhrer Königl: May: zu Polen vnd Schweden vnd Hertzogs Gustavi Adolphi auß Südermanland Orlogs Schiffen, vor der Dantziger Reide, geschehen, Jm Jahr 1627 am ersten Sontag deß Advents. Tandem bona causa triumphat. Hünefeld, Gdańsk 1628
Witsen N., Aeloude en Hedendaegsche Scheeps-Bouw en Bestier, Amsterdam 1671
Witsen N., Architectura navalis et regimen nauticum ofte Aeloude en Hedendaegsche Scheeps-Bouw en Bestier, Amsterdam 1690
Weber R. E. J., De bloedvlag, „Mededelingen van de Nederlandse Vereniging voor Zeegeschiedenis”, nr 26, 1973
Znamierowski A., Insygnia, symbole i herby polskie, Warszawa 200
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
skorpion19
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 2
Nr użytkownika: 104.881

 
 
post 22/06/2019, 11:12 Quote Post

Skan bibliografii z ww. książki:

Źródła archiwalne:
Boy A., Wpis do imionnika Heinricha Böhma von Namslau, karta 102, akwarela i legenda z opisem, Biblioteka Kórnicka PAN, nr inw. BK 1508.
Inventarium oppå dett skepett Papegoian, Kammararkivet, Handlingar angående flottan, Del 2, Volym 3, RA.
Inventarium på det skepet N. Pilikanen, Kammararkivet, Handlingar angående flottan, Del 2, Volym 3, RA.
Inventarium vber Ihrer Königl. Maytt. zu Polen undt Schweden etc. 1629, Archives Générales du Royaume, Bruxelles, Ms 286.

Źródła drukowane:
Adelung J.C., 1774–1786, Versuch eines vollständigen grammatisch-kritischen Wörterbuches der Hochdeutschen Mundart, Leipzig.
Aqua A. dell', 2016, Praxis ręczna działa, Oświęcim.
Baasch E., 1896, Hamburgs Convoyschiffahrt und Convoywesen. Ein Beitrag zur Geschichte der Schiffahrt und Schiffahrtseinrichtungen im 17. und 18. Jahrhundert, Hamburg.
Bax A. & Martin C.J.M., 1974, De Liefde. A Dutch East Indiaman lost on the Out Skerries, Shetland, in 1711, [w:] The International Journal of Nautical Archaeology, 3.1: 81–90.
Boczar M., 1951, „Wodnik” polski okręt wojenny XVII w., [w:] Młody Żeglarz, 8, Gdańsk.
Boot A., 1632, Journal van de legatie gedaen in den jaeren 1627 en 1628, Amsterdam.
Czajewski J., 1997, Manewrowanie dużymi żaglowcami, Warszawa.
Czołowski A., Marynarka w Polsce, 1922, Lwów – Warszawa – Kraków.
Däbritz R., Quinger W., 1987. Von der Fregatte zum Vollschiff, Rostock.
Der geöffnete See-Hafen, 1705–1706, Hamburg.
Długosz J., 1464–1480, Insignia seu clenodia Regis et Regni Poloniae, w wydaniu z 1885 roku w red. Zygmunta Celichowskiego, Poznań.
Drapella Z., 1976, Od Lewiatana do Jormungandra, Gdańsk.
Elvogue Mc D.M. & Bangor U.W.B., 1999, A breech-loading swivel gun from the „Curaçao”, 1729, wreck-site, [w:] The International Journal of Nautical Archaeology, 28.3: 289–291.
Fäsch J.R., 1735, Kriegs-, Ingenieur-, Artillerie-, und See-Lexikon, Dresden und Leipzig.
Fenrych W., 2001, Akta i Diariusz Królewskiej Komisji Okrętowej Zygmunta III z lat 1627–1628, Gdańsk–Gdynia.
Furttenbach J., 1627, Newes Itinerarium Italiae, Ulm.
Furttenbach J., 1629, Architectura Navalis, Ulm.
Gaius Plinius Secundus, 1565, Bücher vnd Schrifften von Natur, art vnd eigentschafft der Creaturen oder Geschöpffe Gottes, Frankfurt nad Menem.
Gawron P., 2015, 1627 Oliwa, [w:] Kolekcja: Zwycięskie Bitwy Polaków, 28.
Gerlach K., 2002, Czy w końcu XVIII stulecia na żaglowcach używano dział o szesnastowiecznej konstrukcji, [w:] Morza Statki i Okręty, 1: 58–66, Warszawa.
Gerlach K., 2015, Wojny morskie epoki drewna i żagli – świadomość ograniczeń, [w:] Z dziejów wojen morskich, studia i szkice, red. Aksamitowski A., Franz M., Oświęcim, 32–58.
Gerlach K., Forum autorskie plus dyskusyjne na temat konstrukcji, wyposażenia oraz historii statków i okrętów drewnianych, (www.timberships.fora.pl).
Giltaij J., Kelch J., 1997, Herren der Meer – Meister der Kunst. Das holländische Seebild im. 17. Jahrhundert, Rotterdam – Berlin.
Gloger Z., 1900–1903, Encyklopedia Staropolska, Warszawa.
Górski K., 1902, Historya Artyleryi Polskiej, Warszawa.
Grabowski W., 2001, Polskie chorągwie z XVI-XVIII-wieku w zbiorach ikonograficznych Armemuseum w Sztokholmie, [w:] Dawna Broń i Barwa, 23: 3–30, Katowice.
Gurgul W., 2011, Solen jakiego nie znamy? Bitwa, [w:] Morze Statki i Okręty, 2–3: 56–66, Warszawa.
Haack-Vörsmann L., 1992, Seemannschaft für Großsegler, Stuttgart.
Harland J., 1992, Seamanship in the Age of Sail, London.
Hocker F., 2015, Vasa, Oxbow Books.
Hocker F., 2017, Ships, Shot and Splinters: the effect of 17th-century naval ordnance on ship structure, [w:] Baltic and beyond Change and continuity in shipbuilding (14th International Symposium on Boat and Ship Archaelogy, Gdańsk 2015), Gdańsk, 221–228.
Hoeckel R. i inn., 1979, Risse von Schiffen des 16. und 17. Jahrhunderts, Rostock.
Hoste P., 2017, Traktat o taktyce morskiej, Oświęcim.
Hoving A.J., 1994, Nicolaes Witsens Scheeps-Bouw-Konst Open Gestelt, Uitgeverij Van Wijnen.
Hoving A.J., Emke C. i in., 2004, Het schip van Willem Barents, Hilversum.
Hoving A.J., 2012, Nicolaes Witsen and Shipbuilding in the Dutch Golden Age, Texas A&M University Press.
Hrabec S. (oprac.), 1951, Sebastian Fabian Klonowic, Flis to jest spuszczanie statków Wisłą i inszymi rzekami do niej przypadającymi, Biblioteka Narodowa, Seria I, Nr 137, Wrocław.
Hubert W., 1934a, Dawne bandery polskie, [w:] Broń i Barwa, 5: 106–108, Warszawa.
Hubert W., 1934b, Dawne bandery polskie, [w:] Broń i Barwa, 6: 119–122, Warszawa.
Hubert W., 1938, Wojny bałtyckie, Warszawa.
Humble R., 1989, Warfare in the Middle Ages, London.
Kirsch P., 1990, The Galleon, London.
Koczorowski E., 1968, Bitwa pod Oliwą, Gdynia.
Koczorowski E., 1973, Flota polska w latach 1587–1632, Warszawa.
Koczorowski E., 2002, OLIWA 1627, Warszawa.
Koczorowski E., 2004, „Skórzaki” przeciw okrętom, Warszawa.
Krwawicz M., 1955, Walki w obronie polskiego wybrzeża w roku 1627 i bitwa pod Oliwą, Warszawa.
Kuczyński S.K., 1971, Dawne bandery polskie, [w:] Nautologia, 1(21): 1–6, Gdynia.
Landström B., 1980, The Royal Warship Vasa, Stockholm.
Lanitzki G., 1984, Die WASA von 1628, Berlin.
Lennep van, J., 1856, Zeemans-woordenboek, Amsterdam.
Lepszy K., 1947, Zarys Dziejów Marynarki Polskiej, Kraków.
Lepszy K., 1967, Inwentarz polskiej floty wojennej z 1629 r., [w:] Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, R. XV, 2: 301–320, Warszawa.
Lybeck O., (red.), 1942, Svenska flottans historia, I: 1521–1679, Malmö.
Marchaj Cz., 1966, Teoria żeglowania, Warszawa.
Marinstaben, 1937, Sveriges Sjökrig 1611–1632, [w:] Sveriges Krig 1611–1632, Bilagsband I, Stockholm.
Marsden P., (red.), 2009, Mary Rose: Your Noblest Shippe, Portsmouth.
Mąka H., 2015, Admirałowie Polskiej Floty, Warszawa.
Meyer G., 1992, Die Wallensteinsche Flotte in der Ostsee 1627 bis 1632, [w:] Schiff und Zeit, Heft 36–37.
Mrongovius C.C., 1837, Dokładny Niemiecko-Polski Słownik, Königsberg.
Noordegraaf L., 1996, Glans en glorie van de Grote Kerk: het interieur van de Alkmaarse Sint Laurens, Hilversum.
Okolski Sz., 1641–1643, Orbis Polonus splendoribus cæli …, Kraków.
Ostrowski J. hr., 1897, Księga Herbowa Rodów Polskich, Warszawa.
Paprocki B., 1858, Herby Rycerstwa Polskiego, Kraków.
Paradowski M., 2013, Studia i Materiały do historii wojen ze Szwecją 1600–1635, Oświęcim.
Pastorek A., 2014, Holenderska flota wojenna 1639–1667, Organizacja i znaczenie, praca doktorska, Zabrze – Tarnowskie Góry.
Pertek J., 1955, Akta i diariusz komisarzy okrętowych Zygmunta III. Nieznane źródła rękopiśmienne do dziejów polskiej floty w latach 1627–1628, [w:] Rocznik Gdański, R.14: 375–404, Gdańsk.
Pertek J., 1981, Polacy na morzach i oceanach, I, Poznań.
Prosnak M., 1972, Eskadra oliwska Zygmunta III (próba rekonstrukcji), [w:] Nautologia, R. 7, 3: 67–85, Gdynia.
Prosnak M., 1978, Sylweta okrętu polskiego doby bitwy pod Oliwą w świetle zachowanych źródeł, [w:] Nautologia, R. 13, 3: 67–81, Gdynia.
Röding J.H., 1793–1798, Allgemeines Wörterbuch der Marine in allen Europæischen Seesprache nebst vollstændigen Erklærungen, Halle.
RZECZPOSPOLITA, 2008, zeszyty historyczne: Batalie i wodzowie wszechczasów, Warszawa.
Smolarek P., 1963, Dawne żaglowce, Gdynia.
Smolarek P., 1977, Skarby z dna Bałtyku, [w:] MORZE, 3/496: 12–15, Warszawa.
Soop H., 1992, The Power and the Glory, Stockholm.
Starowolski Sz. (Starovolsci Simonis), 1639, Institutorum rei militaris libri VIII, Kraków.
Studia do Dziejów Dawnego Uzbrojenia i Ubioru Wojskowego, część IX, X, Kraków 1988.
Szwedzki Sztab Generalny, 2016, Szwedzkie wojny 1611–1632. Wojny z Polską, II/1, Oświęcim.
Szypowscy M. i A., 1995, Serce Gdańska – odwiecznego portu Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa.
Twardowski M., 2009, Fregata DAR POMORZA, Gdańsk.
Wahrhafftiger vnd eigentlicher Verlauff Deß harten Treffens, so zwichen Jhrer Königl: May: zu Polen vnd Schweden vnd Hertzogs Gustavi Adolphi auß Südermanland Orlogs Schiffen, vor der Dantziger Reide, geschehen, Jm Jahr 1627 am ersten Sontag deß Advents. Tandem bona causa triumphat, 1628, Hünefeld, Gdańsk.
Unger R.W., 1994, The Fluit: Specialist Cargo Vessels 1500 to 1650, [w:] Cogs, Caravels and Galleons, red. Gardiner R., London, 115–130.
Weber R.E.J., 1973, De bloedvlag, [w:] Mededelingen van de Nederlandse Vereniging voor Zeegeschiedenis, 26: 100–101.
Winschooten à W., 1681, Seeman, behelsende een grondige uitlegging van de Neederlandse konst, en spreekwoorden, voor soo veel die uit de Seevaart sijn ontleend, en bij de beste schrijvers deeser eeuw gevonden werden, Leiden.
Wisner H., 1991, Zygmunt III Waza, Wrocław.
Witsen N., 1671, Aeloude en Hedendaegsche Scheeps-Bouw en Bestier, Amsterdam.
Witsen N., 1690, Architectura navalis et regimen nauticum ofte Aeloude en Hedendaegsche Scheeps-Bouw en Bestier, Amsterdam.
Wóycicki K.W., 1846, Pamiętniki do panowania Zygmunta III, Władysława IV i Jana Kazimierza, Warszawa.
Wydawnictwa Komisyi Hist. Akad. Umiejętności w Krak., 1880, Archiwum Komisyi Historycznej, II, 17, Kraków.
Yk van, C., 1697, De Nederlandsche Scheeps-Bouw-Konst Open Gestelt, Amsterdam.
Znamierowski A., 2003, Insygnia, symbole i herby polskie, Warszawa.
Znamierowski A., 2017, Heraldyka i Weksylologia, Warszawa.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.684
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 22/06/2019, 16:01 Quote Post

Bardzo dziękuję!
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
Mazin82
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 675
Nr użytkownika: 97.151

Morten Zimsi
 
 
post 20/08/2019, 20:48 Quote Post

Fajnie, ze znow cos sie dzieje w sprawie owej bandery smile.gif

Swego czasu trabilem o jej problemie w necie, takze i tu na Historykach

http://www.historycy.org/index.php?showtopic=129045

ale odzew byl slaby lub zaden. Nawet gdy udalo mi sie sprzedac artykul do jednego z czasopism historycznych, to niestety nie opublikowalowi go ostatecznie z powodu jego owczesnej "kontrowersyjnosci".

Pisalem tez wielokrotnie w tej sprawie do praktycznie kazdej wlasciwej publicznej instytucji zwiazanej z morzem i marynarka wojenna, ale bez odpowiedzi, ba, m.in. z tego wlasnie powodu podjalem dwa razy prace w instytucjach wojskowych, ale tez w niczym mi to nie pomoglo.

Dobrze wiec widziec, ze i inni dzialaja w temacie i historia polskiej obecnosci na morzu nie jest juz zakmnieta na trzy spusty, tylko wciaz mozna jednak odkrywac cos nowego i zmieniac pewne zakorzenione przekonania smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej