Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
3 Strony < 1 2 3 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> 1700 r. - saski najazd na Inflanty
     
Hetman Różyński
 

Sasko-Warmiński Patriota
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 577
Nr użytkownika: 70.229

Grzegorz Szymborski
Stopień akademicki: Student WPiA UW
Zawód: Gemein gwardii
 
 
post 25/07/2011, 19:23 Quote Post

To bitwa o której nie mogę znaleźć żadnej wzmianki. Jedynie na wikipedii, szwedzkiej i polskiej była taka informacja.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Adam_Heinrich_von_Steinau
 
User is offline  PMMini Profile Post #16

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.621
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 25/07/2011, 19:29 Quote Post

W Nordisk familjebok w biogramie Georga Johana Maijdella (Maidela) napisano (o ile mnie mój szczątkowy szwedzki nie myli) że Szwedzi faktycznie wyparli Sasów za Dźwinę:
http://runeberg.org/nfaj/0327.html
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #17

     
Hetman Różyński
 

Sasko-Warmiński Patriota
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 577
Nr użytkownika: 70.229

Grzegorz Szymborski
Stopień akademicki: Student WPiA UW
Zawód: Gemein gwardii
 
 
post 25/07/2011, 19:33 Quote Post

QUOTE
  W Nordisk familjebok w biogramie Georga Johana Maijdella (Maidela) napisano (o ile mnie mój szczątkowy szwedzki nie myli) że Szwedzi faktycznie wyparli Sasów za Dźwinę


To by miało sens, skoro armia Augusta wkroczyła w lipcu,a bitwa miała miejsce w czerwcu. Pewnie próbowano przebić się miesiąc wcześniej, ale generał im przeszkodził. Przepraszam za pomyłkę. Już poprawiam.

Żałuję, że muszę odebrać stronie saskiej jedno z nielicznych "zwycięstw" sad.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #18

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.621
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 25/07/2011, 19:45 Quote Post

Widzę że kolega Sasów lubi, więc coś na pocieszenie. Lista regimentów saskich walczących w kampanii 1700-1701 w Inflantach i Kurlandii:

Regimenty piechoty:
- gwardia polska (Polnische Garde)
- gwardia saska (Sachsische Garde)
- Bornstadt
- Konigin
- Benkendorf
- Robel
- Tiesenhausen
- Sacken

Regimenty jazdy (kirasjerzy):
- Garde du Corps
- Leibregiment
- La Foret (La Forest)
- Steinau
- Beust

Regimenty dragonii:
- Leibregiment
- Kurprinz
- Wolftenbuttel
- Sanosky
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #19

     
Hetman Różyński
 

Sasko-Warmiński Patriota
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 577
Nr użytkownika: 70.229

Grzegorz Szymborski
Stopień akademicki: Student WPiA UW
Zawód: Gemein gwardii
 
 
post 25/07/2011, 19:49 Quote Post

Dużo tych dowódców. Dzięki za dane .A jednak Polska brała udział w Wojnie przed traktatem narewskim. I się dziwili, że w 1702 roku Karol nas najechał!
 
User is offline  PMMini Profile Post #20

     
bachmat66
 

vaquero
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.948
Nr użytkownika: 7.402

Dario TW
Stopień akademicki: Juris Doctor
Zawód: wolny
 
 
post 25/07/2011, 19:52 Quote Post

QUOTE(Radosław Sikora @ 25/07/2011, 12:48)
QUOTE(bachmat66 @ 25/07/2011, 18:26)
mzoe wyjatkiem byli Rosjanie, gdzie i zwykly zolnierz stal murem kiedy trzeba bylo..


Czy ja wiem? Te tłumy (zdaje się, szło to nawet w miliony?), które dostały się do niewoli niemieckiej w 1941r. raczej o tym nie świadczą. Dopiero, gdy postawiono NKWD za plecami żołnierzy liniowych, to siła oporu żołnierzy sowieckich wzrosła niepomiernie smile.gif. Co zresztą nie jest żaden przytyk pod adresem Armii Czerwonej. Przecież w naszej husarii robiono dokładnie to samo. To znaczy, nie było NKWD, ale byli "towarzysze rząd czyniący", jadący za jednostką, którzy mieli obowiązek natychmiast ubić każdego, który by się próbował wyłamać z formacji i dać nogę.
*


Fakt, tylko ze ja tu mowie o okresie w historii piechoty rosyjskiej powiedzmy od wojen z Polska XVI wieku do wojen napoleonskich (pokazali sie z tej strony walsnie w wojnach XVIII wieku i w walkach z Napoleonem) - o Armii Czerwonej Ad 1941 roku nie wypowiadalem sie smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #21

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.621
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 25/07/2011, 19:52 Quote Post

Regimenty były znane pod nazwiskami swoich dowódców, stąd lista wygląda tak a nie inaczej.
CO do gwardii polskiej - to był regiment wchodzący w skład armii saskiej, nie był częścią armii koronnej.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #22

     
Hetman Różyński
 

Sasko-Warmiński Patriota
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 577
Nr użytkownika: 70.229

Grzegorz Szymborski
Stopień akademicki: Student WPiA UW
Zawód: Gemein gwardii
 
 
post 29/07/2011, 11:09 Quote Post

QUOTE
Janis Arajs w artykule o bitwie, opublikowanym w 'Wojnach północnych...' podaje nieco inne straty. Szwedzi mieli stracić ok. 300 zabitych i przynajmniej tyleż rannych, wysokie straty zanotowano wśród oficerów. Straty koalicjantów - 2000 zabitych - które podałeś wydają się zawyżone. Sasi mieli stracić ok. 500 zabitych, 500 rannych i 500 wziętych do niewoli, Rosjanie 300 zabitych. Ważnymi miernikami zwycięstwa było też zdobycie przez Szwedów 36 armat i liczącego ponad 400 wozów taboru.

Natomiast w "Karolu XII" Anusika jest informacja, iż "Straty armii saskiej zostały oszacowane na 2000 ludzi, nie licząc 700, którzy dostali się do niewoli. Szwedzi mieli ok 500 zabitych i rannych. Największe straty poniosły bataliony gwardii królewskiej". Szwedzi zabili 380 spośród 400 Rosjan znajdujących się w pobliżu pola bitwy.
 
User is offline  PMMini Profile Post #23

     
Hetman Różyński
 

Sasko-Warmiński Patriota
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 577
Nr użytkownika: 70.229

Grzegorz Szymborski
Stopień akademicki: Student WPiA UW
Zawód: Gemein gwardii
 
 
post 16/03/2012, 20:48 Quote Post

W związku z gromadzeniem informacji na temat Wojny Północnej udało mi się zdobyć dodatkowe wiadomości na temat kampanii inflanckiej Augusta.
Pierwsza rzecz dotyczy wspomnianej przeze mnie bitwy pod Jungfernhof. W rzeczywistości były 2 takie bitwy. Na początek jednak chciałbym podać lokację tej miejscowości. Na polskiej wikipedii, pod hasłem Adam Heinrich von Steinau dowiadujemy się że: W czerwcu w bitwie pod Jungfernhof (Jumpravmuiža, Jumprava) koło Rygi rozbija wojska szwedzkiego generała Otto Vellingka.
Ok-mamy kilka nazw miejscowości. Jungfernhof to nazwa nieaktualna i nie ma takiego miasta.
Jumpravmuiža-mamy ich dwie:
Pierwsza leży koło Bauska, w 1700 roku był to teren Kurlandii więc odpada.( http://www.bilder-hochladen.net/files/5yka-p6-jpg.html ). Przed bitwą nad Dźwiną, z tego co mi wiadomo, Szwedzi nie przekraczali rzeki. Sasi byli mocno ufortyfikowani co widać tutaj: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...Cna%2C_1700.jpg
Jumprava- Są na Łotwie 2 miejscowości o tej nazwie. Pierwsza ( http://maps.google.pl/maps?hl=pl&tab=ll ) daleko na północ ponad Rygą więc również odpada- w wielu książkach Jungfernhof figuruje jako miejscowość nieopodal Rygi.
Najprawdopodobniej miastem, pod którym rozegrały się dwie bitwy była rzeczywiście Jumprava, ale usytuowana pomiędzy Rygą, a Kokenhausen. http://maps.google.pl/maps?hl=pl&safe=off&...F-8&sa=N&tab=wl

Tu też jednak jest jedna nieścisłość, ponieważ zarówno Bengt Liljegren i Jan Wimmer wspominają, że Maydel zaatakował obóz saski, ale szwedzki historyk zaznacza, że leżał on na wschód od Rygi, a nie na zachód, gdzie leży Jumprava. Może tu jednak chodzić o względne położeniu wrogów. Szwedzi nadchodzący z północy traktują saską lewą flankę, jako prawą.
Co się tyczy samych bitew: Pierwsza, rozegrana 8 maja kończy się rejteradą Sasów i wyrzuceniem ich za Dźwinę oraz śmiercią generała Jerzego Karlowitza. http://books.google.pl/books?id=Dh6jydKXik...epage&q&f=false
Druga ma miejsce na początku lata, kiedy posiłki saskie pod dowództwem von Steinau przekraczają Dźwinę. Niewielkie starcie skutkuje podziałem wojsk Vellingka: część wojsk wkracza do Rygi, reszta udaje się na północ, a Sasi ponownie przystępują do oblężenia.

Ten post był edytowany przez Hetman Różyński: 16/03/2012, 20:53
 
User is offline  PMMini Profile Post #24

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.621
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 17/03/2012, 10:59 Quote Post

Vellingk miał niedostateczne siły pod swoją komendą, mógł co najwyżej Sasów szarpać, ale za dużo nie mógł im zrobić. Gros jego komendy to regimenty fińskie, które (jak to zawsze w armii szwedzkiej bywało) borykały się z brakami w uzbrojeniu i wyposażeniu. Poza tym był to oficer słabego kalibru, co rzutowało na jego sprawność bojową. Nadawał się do prowadzenia podjazdów kawalerii i dragonii, ale praktycznie do niczego więcej wink.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #25

     
Hetman Różyński
 

Sasko-Warmiński Patriota
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 577
Nr użytkownika: 70.229

Grzegorz Szymborski
Stopień akademicki: Student WPiA UW
Zawód: Gemein gwardii
 
 
post 17/03/2012, 11:27 Quote Post

QUOTE
Nadawał się do prowadzenia podjazdów kawalerii i dragonii, ale praktycznie do niczego więcej

To tak jak większość polskich dowódców z tamtego okresu smile.gif

QUOTE
Vellingk miał niedostateczne siły pod swoją komendą, mógł co najwyżej Sasów szarpać, ale za dużo nie mógł im zrobić.

Ale i tak, w okresie od lutego do lipca siły saskie, które początkowo wynosiły około 5 tysięcy stopniały do 3. Trochę ich tam jednak się natłukło wink.gif.

Swoją drogą nie do końca rozumiem, w jakiej kolejności pojawiały się posiłki dla Rygi. W podanych prze mnie książkach równie się to opisuje.
Wedle Wimmera, Maydel z 7 tysiącami Finów pierwszy pojawił się w Inflantach i pokonał Patkula pod Wenden i Jungfernhof, potem dopiero pojawił się Vellingk z 3 tysiącami żołnierzy.
Zdaniem Burdowicz-Nowickiego, Maydel rzeczywiście pokonał Sasów w tych dwóch starciach, ale zanim nadeszły główne siły Vellingk'a
Bengt Liljegren również wspomina o 7 tysiącach Finów, ale nie mówi nic o posiłkach drugiego generała.
Jak duże w takim razie były oddziały szwedzkie w Inflantach przed pojawieniem się Karola i w jakiej kolejności docierały pod Rygę confused1.gif
Pozdrawiam

Ten post był edytowany przez Hetman Różyński: 17/03/2012, 11:37
 
User is offline  PMMini Profile Post #26

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.621
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 17/03/2012, 11:46 Quote Post

Liczba żołnierzy szwedzkich była nader płynna wink.gif zwłaszcza że stopniowo przybywały oddziały rezerwowe, które miały stanowić tylko i wyłącznie osłonę kraju, a zamiast tego wysłano je do prowincji nadbałtyckich.
Na papierze siły w Finlandii i prowincjach nadbałtyckich to:
A) oddziały fińskie (z których gros w 1700 roku przerzucono na teatr działań)
- 9 regimentów piechoty fińskiej - 9300 żołnierzy
- 4 regimenty jazdy fińskiej + fińska Adelsfana - 4150
- 500 fińskich dragonów
cool.gif siły garnizonowe w prowincjach nadbałtyckich (tylko najemne):
- 6 regimentów piechoty - 6280
- 19 kompanii jazdy (Adelsfana estońska, inflancka + regiment Tyzenhauza) - 1900
C) siły polowe w prowincjach nadbałtyckich (tylko najemne)
- 4 regimenty piechoty (razem 30 kompanii) - 2300
- 600 konnych (6 kompanii)
- 26 kompanii dragonów - 2000

Tu trzeba by posprawdzać historie każdego regimentu żeby sprawdzić czy się 'załapał' do armii Vellingka (czy Wellingka, jak o nim pisze Mankell).
Vellingk był nominalnym pułkownikiem najemnego regimentu piechoty (jednostka zaciągnięta w Ingrii), Maydel zaś dowodził fińskim regimentem piechoty Tavastahus (indelta), jednak jego jednostka weszła w skład garnizonu Rygi wiosną 1700 roku i w działań polowych nie brała.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #27

     
Hetman Różyński
 

Sasko-Warmiński Patriota
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 577
Nr użytkownika: 70.229

Grzegorz Szymborski
Stopień akademicki: Student WPiA UW
Zawód: Gemein gwardii
 
 
post 17/03/2012, 20:03 Quote Post

Wielkie dzięki Kadrinazi. A wiesz może, kto przejął dowództwo nad armią w Inflantach, gdy Maydel i Vellingk ruszyli na spotkanie Karola w Rewalu i Wesenbergu? Czy był to Erik Dalhbergh?
znalazłem dzisiaj "Augusta II" Staszewskiego na Chomiku.
http://chomikuj.pl/HU7J/Dokumenty/August+I...J.+Staszewski,5
Jest tam wiele ciekawych informacji na temat wyprawy Sasów, w tym o podstępie Georga Carlowitza. Ponoć o Sasów ukrytych w wozach i saniach Szwedów uprzedzić miał Polak- niejaki szlachcic Burakowski, a Litwa po wojnie domowej 1700 roku chciała odłączyć się od Rzeczypospolitej jako samodzielna republika z dziedzicznym władcą.
 
User is offline  PMMini Profile Post #28

     
Skrzetuski
 

Generalny Inspektor Jazdy Polskiej
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.693
Nr użytkownika: 58.568

Jakub Witczak
 
 
post 17/03/2012, 20:54 Quote Post

Czołem!

QUOTE(Hetman Różyński @ 17/03/2012, 20:03)
Jest tam wiele ciekawych informacji na temat wyprawy Sasów, w tym o podstępie Georga Carlowitza. Ponoć o Sasów ukrytych w wozach i saniach Szwedów uprzedzić miał Polak-  niejaki szlachcic Burakowski, a Litwa po wojnie domowej 1700 roku chciała odłączyć się od Rzeczypospolitej jako samodzielna republika z dziedzicznym władcą.
*



Naprawdę pierwszy raz słyszysz o postanowieniu wileńskim? smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #29

     
Hetman Różyński
 

Sasko-Warmiński Patriota
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 577
Nr użytkownika: 70.229

Grzegorz Szymborski
Stopień akademicki: Student WPiA UW
Zawód: Gemein gwardii
 
 
post 17/03/2012, 21:23 Quote Post

QUOTE
Naprawdę pierwszy raz słyszysz o postanowieniu wileńskim?

Szczerze mówiąc to tak.Tzn wiedziałem o tym, że August chce wykorzystać Litwinów do wzmocnienia pozycji i zaprowadzenia absolutyzmu, ale nie wiedziałem, że Wielkie Księstwo miało dosyć unii z Polską. U Wimmera nie ma o tym mowy.
 
User is offline  PMMini Profile Post #30

3 Strony < 1 2 3 > 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej