Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Mosty - Złoty Róg, Bosfor
     
Coobeck
 

Moderator IV 2004 - IV 2014
*********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 6.350
Nr użytkownika: 696

 
 
post 8/08/2013, 7:52 Quote Post

Vitam

Szukam źródeł, mówiących o przeprawach przez Bosfor i Złoty Róg w czasach Bizancjum. Wdzięczny byłbym za informacje w postaci cytat – źródło – nota wydawnicza (rok wydania, instytucja wydająca).

1. W Notitia Urbis Constantinopolitanae pojawia się enigmatyczne pontem sublicium sive ligneum. Natknąłem się na przypuszczenia, że może tu chodzić o jakiś rodzaj mostu pontonowego, przerzucanego od czasu do czasu przez Złoty Róg. Czy rzeczywiście są jakieś źródła, mówiące o takim obiekcie w tym miejscu (pomijając most pontonowy w czasie oblężenia 1453)?

2. W okolicy północno-zachodniego narożnika murów znajdował się Most Justyniana zwany też Mostem Św. Kallinika lub Św. Panteleona. Po raz pierwszy wymienia go chyba Kronika Wielkanocna, przypisując autorstwo Justynianowi Wielkiemu. Jakie były dalsze losy mostu, jak długo istniał? Runął, został zburzony, odbudowany?

3. Czy oprócz Historia syntomos Nicefora jakieś jeszcze inne źródło mówi o moście pontonowym dla Herakliusza?

4. O Wielkim Łańcuchu jako pierwszy pisze chyba Teofanes Wyznawca w swej Kronice w nawiązaniu do roku 717. Czy wiadomo coś więcej na temat roku założenia Łańcucha? Co się z nim stało po 1453? Czy był nadal używany, czy też od razu po zdobyciu miasta Turcy go zdemontowali? Ile razy – oprócz 717 – zdał egzamin w warunkach bojowych?

5. Wedle legendy Manuel I nakazał przegrodzenie łańcuchem Bosforu między miastem a Wieżą Leandra. Podobno źródło tej opowieści tkwi w jakiejś wzmiance którejś z kronik (Niketasa Choniatesa?). Niestety, nie udało mi się odszukać tego kawałka. Czy rzeczywiście taki łańcuch powstał, czy też raczej była to niezrealizowana mrzonka?

6. Według legendy, sułtan Mehmed Zdobywca, przygotowując się w 1452 r. do oblężenia Konstantynopola, rozkazał przegrodzić Bosfor łańcuchem, rozpiętym między twierdzami Anadolu Hisari i Rumeli Hisari. Miał on na celu zatrzymanie ewentualnej pomocy dla miasta ze strony genueńskich kolonii nad Morzem Czarnym. Rzecz w tym, że dla tej akurat legendy nie znalazłem żadnego potwierdzenia źródłowego – mowa jest tylko o ogniu ciężkich dział z obu twierdz. Trudno też wskazać sens grodzenia Bosforu i odcinania kilku miasteczek nam Morzem Czarnym w sytuacji, gdy potencjalnie większe niebezpieczeństwo groziło od strony Dardaneli i „całej Europy”. Czy ten hipotetyczny turecki łańcuch ma jakieś – oprócz odległego echa Wielkiego Łańcucha – oparcie w rzeczywistości?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.377
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 8/08/2013, 12:00 Quote Post

Niestety nie odpowiem bezpośrednio na zadane pytania, po prostu specjalnie nie interesowałem się mostami Konstantynopola.
Mosty Konstantynopola, w tym te występujące nad Złotym Rogiem i ich możliwą lokalizację dość wyczerpująco omówił Robert Janin, Constantinople byzantine, Paris 1950, s. 231 i nn. W przypadku mostów na Złotym Rogiem wzmianki są dość od siebie odległe, na tyle, że może chodzić o mosty w kilku lokalizacjach, bądź mosty w jednej lokalizacji, tyle że znane pod różnymi nazwami, np. też odbudowywany w tej samej lokalizacji. Wydaje sie, że w XIV w. nie istniały już mosty przerzucone nad Złotym Rogiem, gdy Ibn Batuta odwiedzał Konstantynopol. Przydatny też może być artykuł K. Belke z Oxford Handbook of Byzantine Studies, tam też dalsza literatura.

Ps. Czy "pons sublicius sive ligneus" jest jakoś enigmatyczny - po prostu most na palach drewniany.

Ten post był edytowany przez szapur II: 8/08/2013, 12:11
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
Nicefor II Fokas
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 149
Nr użytkownika: 78.818

Adam
 
 
post 9/08/2013, 9:31 Quote Post

Pierwsze trzy kwestie niestety są mi obce podobnie jak wszystkie inne historie mostów także niestety.

Co do:
4. Łańcuch zdał egzamin praktycznie podczas każdego oblężenia. Żadnemu wrogowi nie udało się wpłynąć na wody Złotego Rogu, pokonały go tylko flota Krzyżowców ( nie sam łańcuch a fakt zdobycia pery i odczepienia przegrody) oraz Mehmed II przepychając statki lądem, mimo tego w 1453 łańcuch spełnił swoją rolę dając okrętom Chrześcijan bezpieczne kotwicowisko mimo obecności Osmanów z obu stron. Co do dalszego używania tej zapory też mnie to kiedyś zastanawiało ale odpowiedzi nie znalazłem. Może ktoś z szanownych kolegów wie?

5. i 6. To raczej mity i ludowe opowiadania, już konstantynopolitański łańcuch był b. długi a co dopiero taki! Ta długość ograniczyłaby do minimum jego wytrzymałość a koszty byłyby niewspółmierne do nieistniejących efektów...

 
User is offline  PMMini Profile Post #3

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej