Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Prośba O Pomoc W Odczytaniu Zapisu W Dokumentach
     
Tragliano
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 195
Nr użytkownika: 70.976

 
 
post 14/04/2017, 14:57 Quote Post

Mam od dłuższego już czasu pewien problem, z którym niezbyt umiem sobie sam poradzić wink.gif . Chodzi o pomoc w zakresie dokładnego rozpoznania nazwiska pojawiającego się w dwóch aktach. Jednym z nich jest akt małżeństwa z 1825 ( http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?a...75&x=2745&y=664 ), drugim akt chrztu z 1754 ( http://imgur.com/TaAvFmE ), oba dotyczą tej samej osoby. Gdzieś między 1754 a 1779 osoba ta wraz z rodzicami zmieniła nazwisko na Lewicki, ale jakie dokładnie było poprzednie? Osoba indeksująca akt z 1825 na potrzeby serwisu geneszukacz wpisała nazwisko Beda, ma to pewien sens, ale nie jestem do końca pewny, czy widzę Beda w akcie z 1754, nie wspominając o tym, że litera mająca być literą d w zapisie nazwiska z 1825 nie wygląda jak inne litery d z tegoż aktu. Z drugiej strony geneszukacz pokazuje inne osoby o nazwisku Beda pojawiające się w późniejszym okresie w okolicy, stąd być może...? Gdzieś po drodze pojawiły się propozycje, że może to być w istocie Beca, Beza bądź Besa, a może nawet próba oddania Beoca/Beocy. Zupełnie nie wiem co o tym myśleć szczerze mówiąc, stąd ostatecznie zwracam się na forum historyczne.

Poza tymi dwoma dokumentami Paweł Beda/Beca/Besa/Beza zupełnie mi znika z radaru i nic o nim więcej nie wiem, stąd te dwa akty są jedynymi jakie mogę przedstawić.

Ten post był edytowany przez Tragliano: 14/04/2017, 14:59
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
El_Slavco
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 483
Nr użytkownika: 47.579

 
 
post 15/04/2017, 12:57 Quote Post

Na mój gust to tak:
1. W akcie urodzenia z 1754 stoi jak wół Beca, ale dopuszczałbym ewentualnie Besa
2. W akcie małżeństwa z 1825 Beocy (czyli byłoby Beoca.

Mogło dojść do jakiegoś zniekształcenia. Ale nie wiem czy w 1. czy w 2. wypadku.

No i należy wziąć pod uwagę, że np. nazwisko było niepolskie i np. pisało się Beoca/Beosa, ale może czytało się Beca/Besa - stąd różnice w zapisie. To oczywiście tylko moje przypuszczenia.
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
Tragliano
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 195
Nr użytkownika: 70.976

 
 
post 15/04/2017, 13:17 Quote Post

Tak, ja w międzyczasie sam zacząłem przychylać się do tej opcji, cieszę się, że nie tylko mnie się to widzi w ten sposób wink.gif . Powstaje tylko pytanie jakiej ewentualnie proweniencji jest nazwisko Beoca, bo nic mi ono nie przypomina... Jeśli chodzi o to o jakim obszarze rozmawiamy, to o Wierzchlasie w ziemi wieluńskiej (gdzie chrzczony jest w 1754 Filip, syn Pawła, gdzie tenże Filip potem mieszka i umiera), ewentualnie być może o terenie parafii Dobrów/Dobrowo w obecnej wschodniej Wielkopolsce (gdzie chrzczony jest w 1779 Łukasz, syn Filipa, to jedyny raz kiedy ta parafia się pojawia).

Ten post był edytowany przez Tragliano: 15/04/2017, 13:22
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
El_Slavco
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 483
Nr użytkownika: 47.579

 
 
post 15/04/2017, 14:02 Quote Post

Nie mam pojęcia skąd nazwisko mogłoby się wywodzić, ale doszperałem się tekstu, który mógłby sugerować ewentualne korzenie olęderskie (tzn. z Fryzji i Niderlandów):
http://osadnicy.info/wstep/osadnictwo-olederskie
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
Tragliano
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 195
Nr użytkownika: 70.976

 
 
post 15/04/2017, 14:28 Quote Post

Tak, osadnictwo olęderskie było brane przeze mnie pod uwagę, zwłaszcza, że jeden z dalszych potomków Filipa urodził się we wsi Olędry wink.gif . Pytanie tylko, czy przeprowadzili się tam by szukać bliskości z krewniakami czy nie, na pewno cała rodzina była od czasów niepamiętnych katolicka, co niezbyt pasuje do profilu kolonizacji olęderskiej na tamtym obszarze. Szkoda, że im dalej sięga się w przeszłość tym mniej odpowiedzi a więcej pytań.
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
Gawant
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 85
Nr użytkownika: 95.452

Zawód: tlumacz
 
 
post 22/04/2017, 15:35 Quote Post

W akcie małżeństwa z r. 1825 użyto trzech form małego "d", obstaję przy nazwisku "Beda".
W odpisie aktu chrztu wyraźne "Beca", względnie "Beia" z zapomnianą kropką.

Proponuję przejrzeć księgi metrykalne sąsiednich parafii, po sąsiedzku mógł być tam chrzestnym. Także metryki najbliższego zboru ewangelickiego. Jeśli nie, zostają akta grodzkie dot. sprzedaży, dzierżawy wsi, spraw spornych dot. miejscowych chłopów, ewentualnie wizytacje kościelne. No i ostatnia deska ratunku - genealogia genetyczna wink.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2017 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej