Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
9 Strony « < 7 8 9 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Największy pogromca Turków i Tatarów, Czyli kto im dawał największego łupnia
 
Kto najskuteczniej walczył z wyznawcami Allacha?
Stanisław Lanckoroński [ 1 ]  [0.62%]
Jakub Pretficz [ 8 ]  [4.97%]
Stanisław Żółkiewski [ 3 ]  [1.86%]
Jan Karol Chodkiewicz [ 9 ]  [5.59%]
Stanisław Koniecpolski [ 34 ]  [21.12%]
Samuel Korecki [ 0 ]  [0.00%]
Jan Sobieski [ 105 ]  [65.22%]
Stanisław Jabłonowski [ 1 ]  [0.62%]
Suma głosów: 161
Goście nie mogą głosować 
     
sikora.tomasz
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 568
Nr użytkownika: 67.266

Tomasz Sikora
Stopień akademicki: juz dr.:)
Zawód: szperacz :)
 
 
post 28/08/2010, 2:37 Quote Post

QUOTE
polecam "Hetman Żółkiewski" Leszka Podhorodeckiego albo "Wielki Hetman Rzeczypospolitej" tego samego autora.


QUOTE(romanróżyński @ 27/08/2010, 19:29)
A ja odradzam, choćby ze względu na fałszywy opis zarówno bitwy kłuszyńskiej jak i cecorskiej.
A przecież to 2 najważniejsze bitwy Żółkiewskiego, jeśli reszta jest potraktowana równie dyletancko, a częściowo jest nie warto tracić na nią czasu.


poprostu pan nie czytał gdyby pan przeczytał nie osmieszałby się pan takimi teoriami bo wiedział by pan że ów historyk korzystał w swym opracowaniu głównie z listów samego Żółkiewskiego jak i z korespondencji Arnepy.

/sorry za off-top/

jakoś nie rozumiałem tej pana niecheci i "odbrązowiania" poszczególnych hetmanów z Sobieskim na czele puki przypadkiem nie trafiłem w sieci http://forum.historia.org.pl/index.php?sho...ndpost&p=158530. Do tego przypomniałem sobie że to właśnie pod Sobieskim jeden z pułkowników uciekła z placu boju pod Chocimiem z uprzejmości nie zacytuje jego nazwiska cool.gif odzysłam do Paska.

/koniec/

QUOTE
nie rozumiem pytania



QUOTE(romanróżyński @ 27/08/2010, 19:29)
Skąd te 2800-3000 Szwedów, jakie źródło podaje taką liczebność ?


odpowiedz powyżej


QUOTE(Kadrinazi @ 27/08/2010, 19:30)
Brakuje argumentów to zaczyna się ironizowanie? Słabo...
Szwedzkie zgrupowanie Anrepa pod Rewlem miało raptem kilkaset koni (hetman Zamoyski określił ich siły na 800 konnych)i nieco piechoty - skąd więc liczba 2800-3000?


hetman Zamoyski "nazywa" w czym ?

QUOTE(Kadrinazi @ 27/08/2010, 19:30)
Cała szwedzka armia polowa w tym okresie to wszystkiego 1500 żołnierzy, obiecane posiłki ze Szwecji nie nadciągnęły.


biggrin.gif problem w tym że to właśnie były owe "posiłki". Ta cała Szwedzka armia to namyśli ma pan oczywiście te siły które pozostały w tym okresie w Inflantach ?

QUOTE(Kadrinazi @ 27/08/2010, 19:30)
z kolei Leszek Podhorodecki w 'Sławnych hetmanach...' napisał wręcz o 'potyczce pod Tallinem'.


właśnie mam przed sobą "listy hetmana Żółkiewskiego" w/w autora i mam wrażenie że czytamy widocznie nie tę samą książkę

Ten post był edytowany przez sikora.tomasz: 28/08/2010, 3:59
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #121

     
romanróżyński
 

Hetman wojsk Dymitra
*******
Grupa: Banita
Postów: 2.488
Nr użytkownika: 65.013

Marek Rogowicz
Zawód: BANITA
 
 
post 28/08/2010, 17:28 Quote Post

QUOTE
właśnie mam przed sobą "listy hetmana Żółkiewskiego" w/w autora

To zacytuj ten list, ja mam tylko pisma red.Bielowskiego, Podhorodecki mógł znaleść niewystępujący tam list.
A to że źle opisał bitwę cecorską i kłuszyńską mogę udowodnić.
 
User is offline  PMMini Profile Post #122

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.667
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 28/08/2010, 20:45 Quote Post

QUOTE(sikora.tomasz @ 28/08/2010, 0:37)
właśnie mam przed sobą "listy hetmana Żółkiewskiego" w/w autora i mam wrażenie że czytamy widocznie nie tę samą książkę


Pierwsze słyszę o pracy L. Podhorodeckiego o takim tytule - może coś więcej o tym? W 1988 wydał 'Stanisława Żółkiewskiego' (tej pracy akurat nie mam), a w 1994 roku 'Sławnych hetmanów Rzeczypospolitej' - tam nazwał starcie pod Tallinem potyczką, nie podał żadnych danych na temat liczebności walczących stron ani przypisów ze źródeł z epoki. W dostępnych w necie listach hetmana nie ma listu opisującego starcie, nie jest mi też znany żaden list Reinholda Anrepa (a nie Anrepy...) - może wypadałoby podać daty (lub co lepsza - sygnatury archiwalne owych listów)owych listów, będzie łatwiej nam szukać?

Dane o 800 konnych Anrepa podał Stanisław Herbst w 'Wojnie inflanckiej 1600-1602' - jako źródło podał hetmana Zamoyskiego, brak jednak dokładnych danych (daty listu czy sygnatury).
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #123

     
Rapier
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 35
Nr użytkownika: 70.078

Jakub Czaplinski
Zawód: uczen
 
 
post 5/01/2011, 22:07 Quote Post

Według mnie Jan III Sobieski.
Podziwiam go za świetne dowództwo pod Wiedniem i Chocimiem.
 
User is offline  PMMini Profile Post #124

     
ziuk76
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 641
Nr użytkownika: 70.783

Stopień akademicki: mgr
Zawód: wolny
 
 
post 16/02/2011, 19:53 Quote Post

Ja typuję dwóch wodzów:
- Stanisław Koniecpolski- za zwycięstwa pod Martynowem (1624 r.), Sasowym Rogiem (1633 r.) i ,razem z Jaremą, pod Ochmatowem (1644 r.)
- Jan Sobieski (oj, zapewne narażę się jego zagorzałym przeciwnikom)- za Podhajce (1667 r.), Chocim (1673 r.) i Lasek Wiedeński (1683 r.)

Ten post był edytowany przez ziuk76: 17/02/2011, 6:54
 
User is offline  PMMini Profile Post #125

     
Anasurimbor
 

Cesarz-Aspekt
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.704
Nr użytkownika: 68.588

K.M.
Zawód: wojak
 
 
post 18/02/2011, 10:44 Quote Post

Największy pogromca Turków-Jan Sobieski-Lew Lechistanu za zwycięstwo wiedeńskie bo można dyskutować o tym czy bitwa ta miała duże znaczenie dla nowożytnej Europy ale nie zmienia to faktu że dostali pod Wiedniem porządnego łupnia podobnie jak pod Parkanami.
Największy pogromca Tatarów-Stanisław Koniecpolski za świetne zwycięstwo pod Ochmatowem.
 
User is offline  PMMini Profile Post #126

     
Skrzetuski
 

Generalny Inspektor Jazdy Polskiej
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.694
Nr użytkownika: 58.568

Jakub Witczak
Zawód: Prawnik
 
 
post 18/02/2011, 10:50 Quote Post

QUOTE
Największy pogromca Turków-Jan Sobieski-Lew Lechistanu za zwycięstwo wiedeńskie bo można dyskutować o tym czy bitwa ta miała duże znaczenie dla nowożytnej Europy ale nie zmienia to faktu że dostali pod Wiedniem porządnego łupnia podobnie jak pod Parkanami.


Miała duże znaczenie - dlaczego można 'dyskutować'? Przecież gdyby nie odsiecz, Wiedeń by padł... A to raczej nie byłoby dobre ani dla cesarza, ani dla nas, prawda?

Ten post był edytowany przez Skrzetuski: 18/02/2011, 10:51
 
User is offline  PMMini Profile Post #127

     
Anasurimbor
 

Cesarz-Aspekt
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.704
Nr użytkownika: 68.588

K.M.
Zawód: wojak
 
 
post 18/02/2011, 11:01 Quote Post

QUOTE(Skrzetuski @ 18/02/2011, 10:50)
Miała duże znaczenie - dlaczego można 'dyskutować'? Przecież gdyby nie odsiecz, Wiedeń by padł... A to raczej nie byłoby dobre ani dla cesarza, ani dla nas, prawda?
*


Chciałem się przede wszystkim zabezpieczyć przed przeciwnikami talentu Jana Sobieskiego których tu pełno smile.gif I uciąć w zarodku dyskusję na temat ważności Wiednia która mogłaby wybuchnąć.
 
User is offline  PMMini Profile Post #128

     
kuna185
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 168
Nr użytkownika: 67.462

M.K
Stopień akademicki: wystarczajacy
Zawód: pozyteczny
 
 
post 9/09/2011, 11:41 Quote Post

QUOTE(indigo @ 26/08/2010, 18:51)
QUOTE
pominowszy że nie na temat to z całym szacunkiem Eugen "dobijał trupa"


Jasne...

Powiedz to Piotrowi Wielkiemu, który w dwa lata po Połtawie był w takiej matni pod Azowem, że tylko cud dyplomatyczny go uratował. Dobijanie trupa to tak naprawdę druga połowa XIX wieku, a nie początek XVIII.
*


Prut chyba jest w Mołdawii jak do tego się ma Azow ?Azow to po tej klęsce Rosja utraciła
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #129

     
Skrzetuski
 

Generalny Inspektor Jazdy Polskiej
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.694
Nr użytkownika: 58.568

Jakub Witczak
Zawód: Prawnik
 
 
post 9/09/2011, 16:14 Quote Post

Czołem!

QUOTE(kuna185 @ 9/09/2011, 12:41)
QUOTE(indigo @ 26/08/2010, 18:51)
QUOTE
pominowszy że nie na temat to z całym szacunkiem Eugen "dobijał trupa"


Jasne...

Powiedz to Piotrowi Wielkiemu, który w dwa lata po Połtawie był w takiej matni pod Azowem, że tylko cud dyplomatyczny go uratował. Dobijanie trupa to tak naprawdę druga połowa XIX wieku, a nie początek XVIII.
*


Prut chyba jest w Mołdawii jak do tego się ma Azow ?Azow to po tej klęsce Rosja utraciła
*



Przecież wszystko zostało już wyjaśnione:

QUOTE(danya @ 27/08/2010, 11:17)
QUOTE(indigo @ 26/08/2010, 18:51)
QUOTE
pominowszy że nie na temat to z całym szacunkiem Eugen "dobijał trupa"


Jasne...

Powiedz to Piotrowi Wielkiemu, który w dwa lata po Połtawie był w takiej matni pod Azowem, że tylko cud dyplomatyczny go uratował. Dobijanie trupa to tak naprawdę druga połowa XIX wieku, a nie początek XVIII.
*


Absolytnie zgoda z ten teza..Tak,Osmany degradowali, ale nie byli trupom...Tylko nie pod Azowiem bula matni w 1711 , a pod reca Prut...
*




QUOTE(indigo @ 27/08/2010, 18:23)
QUOTE
bez porównania. Armia Rosyjska wtedy była jeszcze za słaba nie tylko na dogorywający RON ale też na dogorywająca Turcje rozbitą pod Wiedniem i rozsmarowaną wręcz pod Parkanami.


Ale ta sama rosyjska armia i ten sam dowódca, czyli Piotr Wielki zostali osaczeni przez Turków nad Prutem (dzięki Danya za zwrócenie uwagi) - podczas gdy dwa lata wcześniej dokonali pogromu Szwedów pod Połtawą.
*



Ten post był edytowany przez Skrzetuski: 9/09/2011, 16:15
 
User is offline  PMMini Profile Post #130

     
Grisza1605
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 45
Nr użytkownika: 87.420

Grzegorz Gajdzik
Zawód: uczen
 
 
post 19/01/2014, 19:52 Quote Post

moim zdaniem Hetman Stanislaw Koniecpolski poniewaz to on pobil w 1644 Tuhaj-beja na spolke z Wisniowieckim i to on nie wpuscil w tedy tatarow w granice Rzeczypospolitej
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #131

9 Strony « < 7 8 9 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej