Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Jarost - palatyn Mieszka III
     
Wyszomir
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 246
Nr użytkownika: 73.359

 
 
post 18/06/2012, 16:05 Quote Post

Czy ta postać istniała? W jakim źródle się pojawiła?
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
aljubarotta
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.791
Nr użytkownika: 70.958

Marek Sz.
 
 
post 18/06/2012, 16:34 Quote Post

QUOTE(Wyszomir @ 18/06/2012, 16:05)
Czy ta postać istniała? W jakim źródle się pojawiła?
*



Istniała na pewno - pojawiła się po raz pierwszy w dokumencie Mieszka III z 23 kwietnia 1145 r. (utworzenie klasztoru cystersów w Lądzie) jako "Iarossio palatino".
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 18/06/2012, 16:37 Quote Post

Tyle, że dokument Mieszka dla Lądu to fałszerstwo.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
aljubarotta
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.791
Nr użytkownika: 70.958

Marek Sz.
 
 
post 18/06/2012, 17:44 Quote Post

QUOTE(marlon @ 18/06/2012, 16:37)
Tyle, że dokument Mieszka dla Lądu to fałszerstwo.
*



Już rozumiem, sprawdziłem - faktycznie są to falsyfikaty z nie wcześniej jak II połowy XIII w.

Czy to podważa istnienie osoby takiej jak Jarost? Została ona wymyślona, przeniesiona z czasów stworzenia dokumentu czy jest prawdziwa?

Ten post był edytowany przez aljubarotta: 18/06/2012, 17:52
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 18/06/2012, 17:56 Quote Post

Hej postaram się sprawdzić u Tomasza Gintera. Jak to nieraz bywało, falsyfikaty miewały osnowę autentyczną, takie elementy jak np formuły datacyjne, lista świadków, bywały brane z innych dokumentów lub zapisków.

PS
lista świadków jest autentyczna ale pochodzi z roku 1195. Arcybiskup Piotr, biskup poznański Marcin (Mrokota), kasztelan gnieźnieński Boguchwał i nasz palatyn. To jest zresztą o tyle oczywiste, że w roku 1145 książęta dzielnicowi nie posiadali palatynów ani w ogóle dzielnicowej administracji centralnej. O tym dyskutuję z Rianem w wątku o Gieczu. Niestety kolega Rian, lubuje się w pokazywaniu swojego niepomiernego lekceważenia ustaleń nauki i nie ma zamiaru przyswoić sobie wiedzy ponad-podręcznikowej. Wyśmiewa więc to co mu przytaczam.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

     
aljubarotta
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.791
Nr użytkownika: 70.958

Marek Sz.
 
 
post 19/07/2012, 11:23 Quote Post

Z fragmentu książki T. Gintera (Działalność fundacyjna Mieszka Starego) na stronach 115-116 wynika, że lista świadków jest prawdziwa, ale odnosi się do 1195 r. (u Ginter przytacza ustalenia T. Jurka: Dokumenty fundacyjne opactwa w Lądzie. RH 66, 2000). Mimi sprostowania kilku twierdzeń Jurka, potwierdza on dwunastowiczną proweniencję testacji pobranej ze zjazdu w 1195 r. (po kryzysowym momencie opactwa w Lądzie na początku lat 90 XII wieku).
Z tego wynika, że Jarossius palatunus istniał naprawdę, skądinąd występuje tylko na falsyfikatach lędzkich (KDW I, nr 10; KDW VI, nr 1; za: Urzędnicy wielkopolscy XII-XV wieku. Spisy. Pod red. A. Gąsiorowskiego), s. 22.)

EDIT: Nie zauważyłem, że już odpowiedziałeś w poście na pytanie z tematu sad.gif

Ten post był edytowany przez aljubarotta: 19/07/2012, 11:24
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej