Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
5 Strony < 1 2 3 4 5 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Hulagu - Chan, Zwrot w kierunku podbojów mongolskich
     
rycymer
 

Ellentengernagyként
*********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 5.900
Nr użytkownika: 30.754

 
 
post 2/08/2007, 22:12 Quote Post

QUOTE
They finally met at Ain Jalut on September 3, with both sides numbering about 20 000 men (the Mongol force was originally much larger, but Hulegu took most of it when he returned home).


Większość historyków podaje, iż tak Kitboga, jak i Bajbars, dysponowali na polu bitwy siłami ok. 20 tys. ludzi...

QUOTE
Gdyby jednak Wielkim Chanem zostal Hulagu, z pewnoscia starl by Mamelukow i innych muzulmanskie panstwa z powierzchni ziemi.


Tutaj się zgodzę - kierowany pobudkami osobistymi Hulagu - chan, już jako Wielki Chan, z pewnością skierowałby główne siły przeciwko Mamelukom, obracając ich ziemie w perzynę...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #31

     
yarovit
 

Lemming Pride Worldwide
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.685
Nr użytkownika: 22.276

Zawód: Radca prawny
 
 
post 2/08/2007, 22:18 Quote Post

Kroniki zdaje sie pisza o 2 tumenach. Zas te 20 tysiecy chyba bierze sie z blednego moim zdaniem zalozenia, ze tumen automatycznie liczy 10 tysiecy. To nawet nie uwzglednia poniesionych wczesniej podczas kampanii strat.
 
User is offline  PMMini Profile Post #32

     
rycymer
 

Ellentengernagyként
*********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 5.900
Nr użytkownika: 30.754

 
 
post 2/08/2007, 22:25 Quote Post

QUOTE(yarovit @ 2/08/2007, 23:18)
Kroniki zdaje sie pisza o 2 tumenach. Zas te 20 tysiecy chyba bierze sie z blednego moim zdaniem zalozenia, ze tumen automatycznie liczy 10 tysiecy. To nawet nie uwzglednia poniesionych wczesniej podczas kampanii strat.
*



Zaznaczyłem, iż ok. 20 tys. - jakaś tolerancja musi być... wink.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #33

     
rycymer
 

Ellentengernagyként
*********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 5.900
Nr użytkownika: 30.754

 
 
post 2/08/2007, 22:30 Quote Post

A tuataj kreskówka na dobranoc: http://video.google.com/videoplay?docid=48...n+of+Ain+Jaloot. rolleyes.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #34

     
yarovit
 

Lemming Pride Worldwide
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.685
Nr użytkownika: 22.276

Zawód: Radca prawny
 
 
post 2/08/2007, 22:31 Quote Post

Margines bledu - 50%?
 
User is offline  PMMini Profile Post #35

     
yarovit
 

Lemming Pride Worldwide
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.685
Nr użytkownika: 22.276

Zawód: Radca prawny
 
 
post 2/08/2007, 22:34 Quote Post

QUOTE(rycymer @ 2/08/2007, 22:30)



Juz sam opis to mega ROTFL

QUOTE
Taking you back in history to the 13th century, this remarkable true story recounts the saga of one man and one nation that overcame staggering odds to render a permanent mark both in the history of the world and the hearts of mankind! The story takes place in the Near East, where the notorious Mongol warriors threatened the peaceful Muslim Empire. Amidst the menacing threat, a legend that came to be known as Seifuddin Qutoz was born. Royal at birth, he was captured in route to safe harbor from the brutal Mongols. From the shackles of slavery, Qutoz emerged as Commander of the Muslim army that confronted the advancing Mongol warriors. The story culminates with the legendary battle in the Palestinian city of Ain Jaloot in 1260 AD.
 
User is offline  PMMini Profile Post #36

     
rycymer
 

Ellentengernagyként
*********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 5.900
Nr użytkownika: 30.754

 
 
post 2/08/2007, 22:34 Quote Post

QUOTE(yarovit @ 2/08/2007, 23:31)
Margines bledu - 50%?
*



Przyjmujesz więc, że siły mongolskie liczyły w bitwie u Źródła Goliata 10 tys.? Z takimi danymi również się kilkakrotnie spotkałem, więc interesuje mnie to odrobinę... smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #37

     
rycymer
 

Ellentengernagyként
*********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 5.900
Nr użytkownika: 30.754

 
 
post 2/08/2007, 22:35 Quote Post

QUOTE
Juz sam opis to mega ROTFL


To w ramach rozluźnienia "wojennej" atmosfery... wink.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #38

     
yarovit
 

Lemming Pride Worldwide
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.685
Nr użytkownika: 22.276

Zawód: Radca prawny
 
 
post 2/08/2007, 22:36 Quote Post

QUOTE(rycymer @ 2/08/2007, 22:34)
QUOTE(yarovit @ 2/08/2007, 23:31)
Margines bledu - 50%?
*



Przyjmujesz więc, że siły mongolskie liczyły w bitwie u Źródła Goliata 10 tys.? Z takimi danymi również się kilkakrotnie spotkałem, więc interesuje mnie to odrobinę... smile.gif
*




Tyle osobiscie szacuje. 13 tysiecy na 2 tumeny przed kampania i 2-3 tysiace poniesionych do tamtej pory strat.
 
User is offline  PMMini Profile Post #39

     
rycymer
 

Ellentengernagyként
*********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 5.900
Nr użytkownika: 30.754

 
 
post 2/08/2007, 22:49 Quote Post

Dość ciekawa rzecz: http://mongolianhistory.blogspot.com/2007/...living-and.html.

QUOTE
Tyle osobiscie szacuje.


Szacunki te podpierasz jakimiś źródłami? wink.gif

 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #40

     
yarovit
 

Lemming Pride Worldwide
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.685
Nr użytkownika: 22.276

Zawód: Radca prawny
 
 
post 2/08/2007, 22:56 Quote Post

Nie, dlatego wlasnie jest to moj szacunek, a nie stwierdzenie faktu.
Zrodla mowia o 2 tumenach. Natomiast to, ze tumen nigdy nie liczyl 10 tysiecy wzialem z jednego artykulu, musialbym go poszukac.
 
User is offline  PMMini Profile Post #41

     
rycymer
 

Ellentengernagyként
*********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 5.900
Nr użytkownika: 30.754

 
 
post 2/08/2007, 23:04 Quote Post

Rozumiem... Co do Twego drugiego zdania zaś, to przyznam Ci chyba rację - tumen miał liczyć 10 tys. wojowników, ale niekoniecznie musiał... wink.gif Bywały np. tumeny, składające się z kilku minganów... Pytanie tylko, ile minganów stanęło do walki pod Ayn Jalut? rolleyes.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #42

     
corvinus
 

Googlomaniak
*******
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 2.360
Nr użytkownika: 324

 
 
post 3/08/2007, 6:08 Quote Post

Kitbuga oprócz Mongołów miał jeszcze kontyngenty ormiańskie i arabskie (chyba jeszcze antiocheńskie). Łącznie jego armię określa się na około 30 tysięcy. Mamelucy prawdopodobnie mieli lekką przewagę liczebną.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #43

     
rycymer
 

Ellentengernagyként
*********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 5.900
Nr użytkownika: 30.754

 
 
post 3/08/2007, 8:44 Quote Post

QUOTE(corvinus @ 3/08/2007, 7:08)
Kitbuga oprócz Mongołów miał jeszcze kontyngenty ormiańskie   i arabskie  (chyba jeszcze antiocheńskie). Łącznie jego armię określa się na około 30 tysięcy. Mamelucy prawdopodobnie mieli lekką przewagę liczebną.
*



Drogi corvinusie, gdzie znalazłeś takowe informacje? Byłbym wdzięczny, gdybyś mi powiedział... wink.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #44

     
corvinus
 

Googlomaniak
*******
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 2.360
Nr użytkownika: 324

 
 
post 3/08/2007, 10:58 Quote Post

Co do liczebności to nie jestem pewien - mogłem coś pokręcić, natomiast o posiłkach ormiańskich i arabskich, oraz w miarę wyrównanych siłach pisze E. Hildinger w "Warriors of the steppe" - bazując chyba na najlepszej monografii wojen mamelucko-mongolskich tj. Mongols and Mamluks: The Mamluk-Ilkhanid War, 1260-1281 .

Aha, o Ormianach i (chyba) Gruzinach pisał też Runciman - w 3 tomie.


[Edit]

Sprawdziłem u Amitai-Preissa. Pisze on o 10-12 tysiącach żołnierzy Kitbugi wliczając w to także kontyngenty z Armenii i Gruzji. Dodatkowe siły (bez podania liczebnosci) mieli przyprowadzić książeta Ajubidzccy al-Ashraf Musa i al-Said Hasan. Chyba rzeczywiście liczebność armii Kitubi należy zatem określać na nieco poniżej 20 tysięcy.

Ten post był edytowany przez corvinus: 3/08/2007, 11:40
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #45

5 Strony < 1 2 3 4 5 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej