Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
11 Strony « < 8 9 10 11 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Lędzianie Lachowie Licicaviki
     
Rawa
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 805
Nr użytkownika: 492

 
 
post 14/05/2006, 20:52 Quote Post

QUOTE
No i te Pomorzany, ktore pomor zmorzyl.

Zawsze mnie to ciekawiło dlaczego zwano Pomorzem obszar tak obszerny sięgający kilkaset kilometrów w głąb lądu. Identyczna geograficznie kraina po wschodniej stronie Wisły zwie się Pojezierzem. Przypuszczam że Pomorze było synonimem Pojezierza - mereoznaczało kiedyś duży zbiornik wodny np. jezioro, zatokę ( np.Mamry ). Widać to w niemieckim Pommern.
Pomór wykończył Awarów i zaraz pojawili się Morawianie wink.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #136

     
asceta
 

uczestnik krucjaty
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 1.517
Nr użytkownika: 15.122

Zawód: prawnik
 
 
post 14/05/2006, 21:49 Quote Post

Polskie morze, rosyjskie morie, łacińskie mare, niemieckie meer, litewskie marios, stoaroirańskie muir

To stare indoeuropejskie słowo. Rekonstrukacja indoeuropejska mori

Dowód na to że praIndoeuropejczycy musieli się zrodzić nad morzem (czyli M. Czarnym).

Nie ma powodu, zeby podważać etymologie Pomorza. Zwlaszcza, że wszystko pasuje: Pomorze jest tylko na południe od morza, dalej na wschód już nie. I Pomorze nie sięga kilkuset kilometrów w głąb lądu tylko maks. sto.
Nie sądzę, też żeby Mamry mialo coś wspólnego z morzem, a Pommern z Mamry.
Pommern w ogóle wyglada mi na zniekształcone słowiańskie słowo.
 
User is offline  PMMini Profile Post #137

     
Bender
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 191
Nr użytkownika: 8.189

 
 
post 14/05/2006, 21:49 Quote Post

@Rawa
QUOTE
Zawsze mnie to ciekawiło dlaczego zwano Pomorzem obszar tak obszerny sięgający kilkaset kilometrów w głąb lądu


Pod tym linkiem Nalepa podal swoja wersje pochodzenia tego wyrazenia

http://www.kki.com.pl/pioinf/przemysl/dzie...on/bastion.html

@Striegomirze
wielkie dzieki za wyczerpujacy wywod o kapuscie,
szkoda , ze nikt sie nie podlaczyl ale to chyba nie
problem, w razie braku dyskutantow potrafisz jak nikt inny dyskutowac nawet sam z soba wink.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #138

     
k.jurczak
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.014
Nr użytkownika: 17.051

BANITA
Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 14/05/2006, 21:51 Quote Post

No co wy, przecież Pomorze to kraj po - morze. Oczywiście z punktu widzenia Polan.
 
User is offline  PMMini Profile Post #139

     
k.jurczak
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.014
Nr użytkownika: 17.051

BANITA
Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 14/05/2006, 21:58 Quote Post

Właśnie przeczytałem co ten Nalepa powypisywał. Przecież Łowmiański wyraźnie usadawiał Lędzian po Bug i Styr i wyraźnie wskazywał, że jest to plemię Lachów?
 
User is offline  PMMini Profile Post #140

     
Striegomir
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 238
Nr użytkownika: 17.183

Franjo Sombic
Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: informatyk
 
 
post 15/05/2006, 8:13 Quote Post

QUOTE(k.jurczak @ 14/05/2006, 23:58)
Właśnie przeczytałem co ten Nalepa powypisywał.
*


Przyznam sie, ze prowadzenie "polityki historycznej" przy pomocy jezykoznawstwa i toponomastyki jest jednym z bardziej kabaretowych zajec jakie znam. Nawet generalissimus Stalin nie wpadl na pomysl aby reslawizowac w NRD tereny az do Laby. A kabareciarz byl to rzadki. Poza tym, ze pierwszy jezykoznawca.

Granica pomiedzy Polska a Rusia znajdowala sie zawsze tam gdzie pozwalala na to rownowaga sil. Dlatego tez Lwow znalazl sie poza linia Curzona, mimo toponimicznej "zachodnio-slowianskosci".

Oczywiscie jest przyjemnym poczytac, ze w trakcie Wedrowki Ludow od pewnego miejsca ludki zaczely mowic bardziej "zachodnio". Czy jest to jednak jakikolwiek problem gdy nikt nie propaguje cafki wedrowki "Drang nach Westen"?

Lwow wroci do Polski gdy Polska bedzie zaopatrywala Rosjo-Ukraine w energie.

A tak w ogole to nawiazujac do wczesniejszych dyskusji mi wystarcza, ze ta dyskusja dotyczy wyraznie terenow Lendzielandu, wczesniej nieslusznie politycznie nazywanego przeze mnie Rusia Czerwona. Jak zwal tak zwal. Bylo to terytorium o wyraznie odrebnych interesach na szlakach handlowych od terytorium "ksiecia na Wislech". A Mieszko I zdobyl te tereny w stopniu okreslonym przez wybudowanie grodu granicznego Sandomierz, ktory konkurowal z Zakroczymiem po drugiej stronie granicy.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #141

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 15/05/2006, 17:16 Quote Post

ad strigomir

.........................................
.........................................
..........................................
..........................................
..........................................
............................................
...........................................
...........................................
............................................


dokonalem tu autocezury bo sam jestem zbulwersowany moją reakcją na teksty striegomira
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #142

     
Striegomir
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 238
Nr użytkownika: 17.183

Franjo Sombic
Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: informatyk
 
 
post 16/05/2006, 8:41 Quote Post

QUOTE(marlon @ 15/05/2006, 19:16)
ad strigomir
dokonalem tu autocezury bo sam jestem zbulwersowany moją reakcją na teksty striegomira
*


Juz sie przyzwyczailem, ze potrafisz reagowac jedynie emocjonalnie. Na moje prosby o reakcje merytoryczne wolisz milczec. Widocznie potrafisz ocenic swoj poziom merytoryczny. Ja moge sie jedynie domyslac co oznacza milczenie.

Oczywiscie role powstania Sandomierza jako konkurencji do starszego Zakroczymia przemilczysz. "Brak zrodel". "Brak zrodel". "Brak zrodel". "Brak zrodel". "Brak zrodel". "Brak zrodel". "Brak zrodel". "Brak zrodel". "Brak zrodel". "Brak zrodel". "Brak zrodel".
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #143

     
Bender
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 191
Nr użytkownika: 8.189

 
 
post 16/05/2006, 15:12 Quote Post

QUOTE
A Mieszko I zdobyl te tereny w stopniu okreslonym przez wybudowanie grodu granicznego Sandomierz, ktory konkurowal z Zakroczymiem po drugiej stronie granicy.


Striegomirze litosci,
pomyliles sie o kilkaset lat i kilkaset kilometrow,
Zakroczym jest ponizej Warszawy i kojarzy sie z Jagiella i Grunwaldem. wink.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #144

     
Striegomir
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 238
Nr użytkownika: 17.183

Franjo Sombic
Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: informatyk
 
 
post 16/05/2006, 19:30 Quote Post

QUOTE(Bender @ 16/05/2006, 17:12)
Striegomirze litosci,
pomyliles sie o kilkaset lat i kilkaset kilometrow,
Zakroczym jest ponizej Warszawy i kojarzy sie z Jagiella i Grunwaldem. wink.gif
*


Faktycznie pomylilem sie. Mialem na mysli Zawichost. Pare razy juz o Zawichoscie w tym watku pisalem. Tym razem udalo sie zlapanie za slowko. Meritum huka po lesie.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #145

     
Primo!
 

ex moderator
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.066
Nr użytkownika: 2.660

Marcin ...
 
 
post 14/06/2006, 13:04 Quote Post

Kilka uwag o Cedyni, których nie napisałem wcześniej.

QUOTE(k.jurczak @ 8/05/2006, 11:58)
Za lokalizacją Cedyni sporo na zachód od Odry przemawia to, iż w opisie bitwy zupełnie nie ma wzmianki o dużej rzece nad którą miałaby się toczyć bitwa.
*


A dlaczego taka wzmianka miałaby gdziekolwiek znajdować się, skoro rzeka Odra nie odegrała żadnego wpływu na taktyczne działania wojsk pod Cedynią? confused1.gif

QUOTE(k.jurczak @ 8/05/2006, 11:58)
W dodatku w okolicach naszej Cedyni nie znaleziona żadnych śladów po bitwie. O aktywności Piastów na zachód od Odry pisałem w innych tematach, teraz tylko przypomnę, że są poważne poszlaki świadczące o tym, że Pistowie pomagali plemionom Polabskim w 954 i 963 roku.
*


I tu się mylisz. Przeprowadzono badania archeologiczne w okolicach Cedyni m. in. z wykorzystaniem izotopu węgla C14. Eksplorowano choćby ślady wielkich palenisk i jest bardzo prawdopodobne, że pochodzą one z tego okresu. Rezultaty badań archeologicznych są jakimś argumentem za umiejscowieniem bitwy w okolicach Cedyni nad Odrą, a nie pod Zehdenick nad rzeką Hobolą (40 km na północ od Berlina), czyli na terytorium Wieletów.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #146

     
azeghiel
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 2
Nr użytkownika: 23.366

 
 
post 20/10/2006, 2:47 Quote Post

QUOTE
Moim zdaniem sa poprostu Polakami. "Licicaviki" jest zamiast "Polacy" tak jak u Nestora ("Lachy"); tak jak do niedawna robili to Rosjanie i Ukraincy ("Lachy") i jak do dzis robia to Litwini ("Lenkija") i Wegrzy ("Lengyel"), oraz tak jak wczesniej robili to Rzymianie ("Lugii", "Ligii", "Lingones") i Bizantyjczycy ("Litzike", "Lenzeni").
Wprawdzie nie potrafie teraz odnalezc linku do Widukinda (choc sam go gdzies tu na forum wklepalem), ale zdaje mi sie ze nie pisal on ze "podlegaja mu Slowianie zwani Licicaviki", tylko: "Mieszko ze swoimi ludzmi/ze swoim ludem, zwanym(i) Licicaviki" (ale sprawdz, bo nie pamietam).


Zapewne doszło tu do małej pomyłki Lingones to nazwa jednego z plemienion Galów .. z terenu terazniejszego departamentu Haute-Marne we Francji
Natomiast zapewne miałes namysl Lugiones...ktore własnie odnosi sie do Polaków i stąd pewnie stwierdzenie kolegi ze Lingones to celtyckie słowo

Pozdrawiam
 
User is offline  PMMini Profile Post #147

     
chr
 

VI ranga
******
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 1.083
Nr użytkownika: 2.972

 
 
post 14/12/2007, 13:42 Quote Post

Słowianie na ludność germańskojęzyczną mówili Niemcy, a na Celtów może (za Germanami) używając słowa typu Włosi, Wlachy (tak jak za Germanami, tyle że może później, na ludność romańską Wołosi, Włosi).
Proponuję hipotezę, że nazwa na celtyckich mieszkańców Małopolski stosowana na Ukrainie przez Słowian była Wlachy co przeszło w Lachy, a później przylgnęła do słowiańskich już mieszkańców tej krainy, i że w takiej formie została przekazana tym którzy z ludnością Ukrainy się silnie kontaktowali – np. Węgrzy, Litwini.
Nie wiązał bym tego jednak ani z Lugiami ani z Lędzianami .. .. czy innymi „ludziami” czy „lug-owcami”.

Taki proces (Wlach >> Lach) zaszedł chyba (!) w Słoweńskim, w związku z ich siądamia z Włoch/Italii.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #148

     
Mr. Neutron
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 212
Nr użytkownika: 67.437

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 11/07/2011, 17:47 Quote Post

Odkopię temat i podzielę się swoimi przemyśleniami nt. Licikavików jako dość zniekształconych "Lestkowiców".

Lestek, jak wiadomo, był dziadkiem Mieszka I. Widukind z Korbei musiałby więc mieć świadomość istnienia takiej osoby. Jeśli więc nazywa lud od jego imienia, mimo że władzę nad nim sprawuje jego wnuk, oznaczać by to mogło, że ów Lestek był człowiekiem potężnym i znanym na tyle w świadomości Sasów, że użycie tutaj terminu "Mieszkowice" mogłoby zostać niezrozumiane przez odbiorców.
Nasuwa się tutaj jednak pytanie: co w takim razie z Siemomysłem, który w dynastii musiał być ogniwem łączącym dziadka z wnukiem? Siemomysł rządził więc bardzo krótko:

1. Na tyle krótko, że po prostu z powodu braku informacji nie odnotował go Widukind czy też inni kronikarze (co jest jednak sprzeczne do domniemanej wielkości Lestka - gdyby on umarł, na pewno źródła by to odnotowały)

2. Został celowo pominięty - czy to z powodu krótkich rządów (po co wspominać jakiegoś tam władcę, który długo się władzą nie nacieszył), czy też był w jakiś sposób "niewygodny" dla Widukinda. Odrzucić wypadałoby pogląd, jakoby Siemomysł się jakoś okrył hańbą - kronikarz saski na pewno by o tym wspomniał.

Mieszko I w takim układzie musiał być słabo znany Widukindowi, skoro jego lud nazywa od imienia jego dziadka, może celowo pomniejsza jego znaczenie (z przyczyn politycznych nie wspomina przecież o chrzcie).


Oczywiście są to tylko moje domysły i założenia, mimo to zapraszam do dyskusji.
 
User is offline  PMMini Profile Post #149

     
Alexander Malinowski
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 937
Nr użytkownika: 8.510

 
 
post 11/07/2011, 19:01 Quote Post

Ja myślę, że wyraźnie pisze o Licikaviki jako nazwie własnej Słowian, którymi rzadził Mieszko.
Nigdzie nie jest napisane, że Mieszko rządził tylko Licikavikami. Rządził też Państwem
Schinezge. Rządził też Krajem Wandali (to jest nadal aktualne). A według Kosmasa Mieszko prowadził też wojnę z Henrykiem w latach 1002-1018.
Jedyny wniosek można wyciągnąć to, że Polska została wymyślona około 1000 roku, a wcześniej kraj nie miał ustalonej nazwy.


QUOTE(Mr. Neutron @ 11/07/2011, 18:47)
Odkopię temat i podzielę się swoimi przemyśleniami nt. Licikavików jako dość zniekształconych "Lestkowiców".

Lestek, jak wiadomo, był dziadkiem Mieszka I. Widukind z Korbei musiałby więc mieć świadomość istnienia takiej osoby. Jeśli więc nazywa lud od jego imienia, mimo że władzę nad nim sprawuje jego wnuk, oznaczać by to mogło, że ów Lestek był człowiekiem potężnym i znanym na tyle w świadomości Sasów, że użycie tutaj terminu "Mieszkowice" mogłoby zostać niezrozumiane przez odbiorców.
Nasuwa się tutaj jednak pytanie: co w takim razie z Siemomysłem, który w dynastii musiał być ogniwem łączącym dziadka z wnukiem? Siemomysł rządził więc bardzo krótko:

1. Na tyle krótko, że po prostu z powodu braku informacji nie odnotował go Widukind czy też inni kronikarze (co jest jednak sprzeczne do domniemanej wielkości Lestka - gdyby on umarł, na pewno źródła by to odnotowały)

2. Został celowo pominięty - czy to z powodu krótkich rządów (po co wspominać jakiegoś tam władcę, który długo się władzą nie nacieszył), czy też był w jakiś sposób "niewygodny" dla Widukinda. Odrzucić wypadałoby pogląd, jakoby Siemomysł się jakoś okrył hańbą - kronikarz saski na pewno by o tym wspomniał.

Mieszko I w takim układzie musiał być słabo znany Widukindowi, skoro jego lud nazywa od imienia jego dziadka, może celowo pomniejsza jego znaczenie (z przyczyn politycznych nie wspomina przecież o chrzcie).


Oczywiście są to tylko moje domysły i założenia, mimo to zapraszam do dyskusji.
*


 
User is offline  PMMini Profile Post #150

11 Strony « < 8 9 10 11 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej