Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
6 Strony < 1 2 3 4 5 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Jak nazywał się....Mieszko I ?
     
rasterus
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.024
Nr użytkownika: 89.006

 
 
post 13/03/2014, 1:56 Quote Post

Ta hipoteza z imieniem od "niewidomego" nie podoba mi się z jednego względu. Mieszko II - też niedowidział? Jeśli imię by było od takiej ułomności to nie nadawano by go wnukowi.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #31

     
mobydick1z
 

Błękitno-purpurowy Matuzalem
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.129
Nr użytkownika: 64.238

Braveheart
Stopień akademicki: mgr
Zawód: Jakiś jest.
 
 
post 13/03/2014, 21:39 Quote Post

QUOTE(rasterus @ 13/03/2014, 1:56)
Ta hipoteza z imieniem od "niewidomego" nie podoba mi się z jednego względu. Mieszko II - też niedowidział? Jeśli imię by było od takiej ułomności to nie nadawano by go wnukowi.
*


A przecież syn Bolesława Śmiałego również nosił to imię. Mnie również nie pasuje taka hipoteza.
 
User is offline  PMMini Profile Post #32

     
korek77
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 9
Nr użytkownika: 92.564

£ukasz Kowalski
Zawód: prawnik
 
 
post 15/05/2014, 12:40 Quote Post

Co do pytania "jak nazywał się Mieszko" to chyba jest to jasne smile.gif W X wieku napisano o nim, że nazywa się "Mieszko" w PIĘCIU źródłach. U Widukinda, w Żywocie św. Udalryka z Augsburga, w dwóch notach nekrologicznych i w Dagome iudex. Na początku XI wieku o tym, że Mieszko nazywał się Mieszko napisano także w Kronice Thietmara, u Brunona z Kwerfurtu i w Pasji św. Wojciecha.

 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #33

     
balum
 

Sągorsi
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.867
Nr użytkownika: 46.347

 
 
post 15/05/2014, 13:53 Quote Post

QUOTE
W X wieku napisano o nim, że nazywa się "Mieszko" w PIĘCIU źródłach. U Widukinda, w Żywocie św. Udalryka z Augsburga, w dwóch notach nekrologicznych i w Dagome iudex.

I jak to imię zapisali? Jak owe zapisy fonetycznie się czyta? Jakby nie patrzeć, zapisali je ludzie języka owego mniemanego Mieszka nie znający i nie mający ustalonej jego transliteracji.
 
User is offline  PMMini Profile Post #34

     
wysoki
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 15.378
Nr użytkownika: 72.513

Rafal Mazur
Stopień akademicki: magazynier
 
 
post 15/05/2014, 16:00 Quote Post

QUOTE(korek77 @ 15/05/2014, 13:40)
Co do pytania "jak nazywał się Mieszko" to chyba jest to jasne smile.gif W X wieku napisano o nim, że nazywa się "Mieszko" w PIĘCIU źródłach. U Widukinda, w Żywocie św. Udalryka z Augsburga, w dwóch notach nekrologicznych i w Dagome iudex. Na początku XI wieku o tym, że Mieszko nazywał się Mieszko napisano także w Kronice Thietmara, u Brunona z Kwerfurtu i w Pasji św. Wojciecha.
*


Dobrze jest przed umieszczeniem wpisu zapoznać się z dyskusją jaką toczyli w danym temacie poprzednicy. To może wiele wyjaśnić o czym ona była wink.gif.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #35

     
Alexander Malinowski2
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.688
Nr użytkownika: 80.416

Alexander Malinowski
 
 
post 15/05/2014, 16:51 Quote Post

QUOTE(korek77 @ 15/05/2014, 13:40)
Co do pytania "jak nazywał się Mieszko" to chyba jest to jasne smile.gif W X wieku napisano o nim, że nazywa się "Mieszko" w PIĘCIU źródłach. U Widukinda, w Żywocie św. Udalryka z Augsburga, w dwóch notach nekrologicznych i w Dagome iudex. Na początku XI wieku o tym, że Mieszko nazywał się Mieszko napisano także w Kronice Thietmara, u Brunona z Kwerfurtu i w Pasji św. Wojciecha.
*



W Dagome zapisali Dagome, a nie Mieszko. W innych pisano Misica itp.

Czy ktoś mógłby napisać nam wszystkie wersje imienia Mieszka?

Czytałem, że Kosmas czeski pisał Bolesława imieniem Mieszka. W jednej z kronik średniowiecznych udało im się zmieścić oba imiona, czyli władca miał na imię i Dagome Mieszko, przytoczył to Chrzanowski. Oczywiście taka interpretacja to tylko hipoteza.

Ostrzeżenie za edycje postu w taki sposób, aby zatrzeć ślady swej nieznajomości podstawy źródłowej i literatury przedmiotu / kalki

Ten post był edytowany przez kalki: 15/05/2014, 22:32
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #36

     
aljubarotta
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.739
Nr użytkownika: 70.958

Marek Sz.
 
 
post 15/05/2014, 20:27 Quote Post

Ponieważ post ów bulwersuje duchy tego forum, pozwolę sobie im zadośćuczynić.
QUOTE(Alexander Malinowski2 @ 15/05/2014, 16:51)
QUOTE(korek77 @ 15/05/2014, 13:40)
Co do pytania "jak nazywał się Mieszko" to chyba jest to jasne smile.gif W X wieku napisano o nim, że nazywa się "Mieszko" w PIĘCIU źródłach. U Widukinda, w Żywocie św. Udalryka z Augsburga, w dwóch notach nekrologicznych i w Dagome iudex. Na początku XI wieku o tym, że Mieszko nazywał się Mieszko napisano także w Kronice Thietmara, u Brunona z Kwerfurtu i w Pasji św. Wojciecha.
*



W Dagome zapisali Dagome, a nie Mieszko. W innych pisano Misica itp.

Pomijając to, co korek77 miał na myśli (koncepcja Jasińskiego "Ego Mesco dux?") imię to pojawia się w tym regeście, acz nie dotyczy Mieszka I "Siemomysłowica".
QUOTE

W jednej z sag skandynawskich udało im się zmieścić wszystkie trzy imiona, czyli władca Polski miał na imię Dagome Mieszko i Bolesław, przytoczył to Urbański. Wystarczyło spiętrzyć tytuły władcy, a wszystkie imiona się zmieściły.
*



Podaj w takim razie jaka to saga skandynawska, przytocz tekst, przypis lub chociaż daną pracę "Urbańskiego" czy może Urbańczyka.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #37

     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.190
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 15/05/2014, 20:27 Quote Post

CODE

W jednej z sag Skandynawskich udało im się zmieścić wszystkie trzy imiona, czyli władca Polski miał na imię Dagome Mieszko i Bolesław, przytoczył to Urbański.

To jak wiadomość z radia Erewań, od końca Urbańczyk, a w sagach występuje tylko Bolesław i tak w wersji zniekształconej "Burislav", coś takiego.
 
User is offline  PMMini Profile Post #38

     
Alexander Malinowski2
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.688
Nr użytkownika: 80.416

Alexander Malinowski
 
 
post 15/05/2014, 20:59 Quote Post

Nie pamiętałem dokładnie, a nawet nie do końca wiedziałem gdzie szukać. Już gugieł pomógł:

CODE
timore regis Cnuti aufugit ad regnum Dogorum, quod nos melius vocamus Russiam. Quem rex terrae  Malescoldus  nomine,  ut  cognovit  quis  esset, honeste retinuit


Zakładając, że Malescoldus to Malesco Dux, regnum Dogorum to jest kraj Dagome i zakładając, że błędnie nazwano kraj Russiam.

Czyli faktycznie Radio Erewań, ale chyba tak wygląda większość źródeł historycznych?

Piszesz, to masz wykazać - jaka saga? Sagi pisano po łacinie? Kiedy i gdzie, tekst oryginału, z odczytaniem odpowiedniego miejsca - 24 h. sz. II

Chodzi oczywiście o Rogera z Hoveden http://en.wikipedia.org/wiki/Roger_of_Hoveden. Jeśli znajdę pełny tekst oryginalny to zaraz przytoczę.

Ten post był edytowany przez Alexander Malinowski2: 15/05/2014, 21:27
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #39

     
aljubarotta
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.739
Nr użytkownika: 70.958

Marek Sz.
 
 
post 15/05/2014, 21:33 Quote Post

QUOTE(Alexander Malinowski2 @ 15/05/2014, 20:59)
Nie pamiętałem dokładnie, a nawet nie do końca wiedziałem gdzie szukać. Już gugieł pomógł:

timore regis Cnuti aufugit ad regnum Dogorum, quod nos melius vocamus Russiam. Quem rex terrae  Malescoldus  nomine,  ut  cognovit  quis  esset, honeste retinuit

Zakładając, że Malescoldus to Malesco Dux, regnum Dogorum to jest kraj Dagome i zakładając, że błędnie nazwano kraj Russiam.

*


To fragment kroniki Rogera z Hoveden, a nie jakiejś sagi. Podobnie jak Ty uważał Jänichen (z tym, że Malescoldus jako Bolesław), ale Labuda odrzuca jego propozycję (Fragmenty dziejów..., t. 2, s. 179). Polecam tam zajrzeć, dostępne on-line.

I zapewne chciałeś powiedzieć nie o "Urbańskim", a Chrzanowskim. http://www.historycy.org/index.php?showtop...ndpost&p=998535

s. 236
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #40

     
Alexander Malinowski2
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.688
Nr użytkownika: 80.416

Alexander Malinowski
 
 
post 15/05/2014, 21:58 Quote Post

Masz rację, ale sprawa jest ciekawa. Mamy króla http://en.wikipedia.org/wiki/Edmund_Ironside, którego syn Edmund http://en.wikipedia.org/wiki/Edmund_%C3%86theling uciekł do Kanuta, Kanut skierował go do Russiam albo Kingdom Dogorum albo kraj Malescoldus.
Chodzi o rok 1028. A w roku 1046 pojawiają się na Węgrzech.

Według źródeł, chodziło o Jarosława Mądrego. Natomiast Roger mógł o tym nie wiedzieć i użył w zamian Polski, mając jakieś sobie znane nazwy.
Czyli nawet jeśli Edmund nie przybył do Polski, to nie wyklucza, że takie nazwy obowiązywały.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #41

     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.190
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 15/05/2014, 22:03 Quote Post

I co to nam mówi w kwestii imienia Mieszka I, angielski tekst z przełomu XII i XIII w., niedawna rzekoma "saga"? Bo inna kwestia jest taka, że możesz do tego, kim był Edmund Żelaznoboki, co się stało z jego dziećmi, to wziąć sobie książkę J. Morawca - biografię Knuta.
 
User is offline  PMMini Profile Post #42

     
aljubarotta
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.739
Nr użytkownika: 70.958

Marek Sz.
 
 
post 15/05/2014, 22:06 Quote Post

QUOTE(Alexander Malinowski2 @ 15/05/2014, 21:58)
Masz rację, ale sprawa jest ciekawa. Mamy króla http://en.wikipedia.org/wiki/Edmund_Ironside, którego syn Edmund http://en.wikipedia.org/wiki/Edmund_%C3%86theling uciekł do Kanuta, Kanut skierował go do Russiam albo Kingdom Dogorum albo kraj Malescoldus.
Chodzi o rok 1028. A w roku 1046 pojawiają się na Węgrzech.

Uciekł przed Kanutem.

QUOTE
Według źródeł, chodziło o Jarosława Mądrego. Natomiast Roger mógł o tym nie wiedzieć i użył w zamian Polski, mając jakieś sobie znane nazwy.
Czyli nawet jeśli Edmund nie przybył do Polski, to nie wyklucza, że takie nazwy obowiązywały.
*



PS Wątek można wydzielić.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #43

     
Alexander Malinowski2
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.688
Nr użytkownika: 80.416

Alexander Malinowski
 
 
post 15/05/2014, 22:07 Quote Post

QUOTE(szapur II @ 15/05/2014, 23:03)
I co to nam mówi w kwestii imienia Mieszka I, angielski tekst z przełomu XII i XIII w., niedawna rzekoma "saga"?
*



CODE
regnum Dogorum,Russiam. Quem rex terree Malescoldus


Dogorum i Dagome
Malescol Dus to Mieszko.

Jest to jedna z interpretacji, a co ciekawe wymyślił to niemiecki historyk w nieciekawych czasach:

http://de.wikipedia.org/wiki/Hans_J%C3%A4nichen
Die Wikinger im Weichsel- und Odergebiet, Leipzig, Kabitzsch, 1938



Ten post był edytowany przez Alexander Malinowski2: 15/05/2014, 22:13
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #44

     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.190
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 15/05/2014, 22:13 Quote Post

Najpierw bredzisz coś o sagach, później masz angielskie źródło bardzo późne, które podaje szereg nazw, do niczego nie pasujących, wziętych nie bardzo wiadomo skąd. Forma "Dogorum" nic nie ma wspólnego z Dagome, poza kilkoma literkami, wiesz choćby czemu - Dogorum nie jest w nominatiwie jak "Dagome", tylko "Dogorum" to forma genetivusa pluralis bądź przymiotnik. Angielski wyraz "dog" to takie samo potwierdzenie imienia rzekomego "Dagome".

CODE

Malescol Dus to Mieszko.

A może nazwisko/przezwisko Maleszka potwierdzone dla średniowiecza? Co to ma być w ogóle? Czytał AMalinowski2 regulamin w swym życiu?

Ten post był edytowany przez szapur II: 15/05/2014, 22:18
 
User is offline  PMMini Profile Post #45

6 Strony < 1 2 3 4 5 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej