Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Nieznana nekropolia Piastów - Lednica.
     
rene z Poznania
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 178
Nr użytkownika: 54.354

rene poznan
Zawód: taki tam
 
 
post 21/04/2009, 14:34 Quote Post

Wszyscy wiemy o piastowskich nekropoliach w Poznaniu, Płocku, Krakowie,
Krzeszowie, Brzegu czy innych. Ale mało kto wie, że być może
mamy jeszcze inną piastowską nekropolię kryjącą szczątki najbliższej rodziny
Bolesława Chrobrego. Chodzi o Ostrów Lednicki i zachowane na nim budowle
sakralne. Gdy popłyniemy na wyspę wszyscy podziwiamy głównie to imponujące
jeszcze palatium. Ale idąc na północ od niego widzimy resztki małego obiektu,
z czymś co można nazwać „Pokrywami z krzyżami”. To tzw. II świątynia odkryta
w 1961r – choć pewne tropy i ślady znaleziono juz w trakcie niemieckiej
eksploracji wyspy w okresie okupacji (1944r?). Świątynię ostatecznie
wydatowano na 2 połowę X – 1 połowa XI w. Przyjmuje się, że kres jej
istnienia to 1038r czyli zniszczenie grodu podczas najazdu Brzetysława.
W centrum tej świątyni - w nawie - znajdują się dwa zagadkowe grobowce.
Sądząc za zachowanych resztek oba były wkopane w posadzkę świątyni i nigdy
ponad nią nie wystawały. Pokryte były płytami grobowymi, których resztki
zachowały się.
Jeden duży, krył w sobie trumnę okutą żelazem i szczątki dorosłego mężczyzny.
Niestety zachowane w nikłym stopniu – żebro, fragment nogi, czaszki itp
Sprawozdanie Mazanetza (Niemca kopiącego tam w okresie okupacji) mówi o
rękach złożonych wzdłuż ciała.
Drugi grobowiec – mniejszy, ewidentnie krył grób dziecka. Szczątki się nie
zachowały a wykluczyć nie można, że zostały celowo wyekshumowane. Resztki po
trumnie wskazują jej wielkość – około 110-120 cm. Z trumny podczas ekshumacji
wyleciał złoty pierścień i został znaleziony na dnie grobu. Znaleziono duża
ilość szczątków trumny – okuć trumiennych. Ciekawą rzeczą są znalezione na
dnie grobu resztki ziaren zbóż, chleba, grochu. Czyżby pozostałości
pogańskiej ofiary w grobie zlokalizowanym w kościele???????

To fakty. Reszta to spekulacje. A ona nasuwają ciekawe wnioski. Kto mógł być
pochowany w centrum kościoła w jednym z ważniejszych grodów Państwa Piastów.
Na pewno nie byle kto. Ostrów nie był byle jakim grodem. I tu przychodzą na
myśl jedynie członkowie dynastii panującej. Byłaby to praktyka zaobserwowana
w innych ośrodkach władzy w Europie. Wykluczyć możemy samych władców Mieszka
I i II-go czy Bolesława Chrobrego. Ich pochówki są znane i nigdy nie były
łączone z Lednicą. Raczej mało prawdopodobne są pochówki braci Mieszka I czy
Bolesława Chrobrego. Choć romantyczna pamięć historii aż prosi by był to grób
Czcibora – zwycięzcy spod Cedyni. Lecz to mało prawdopodobne. Najbardziej
prawdopodobni są synowie Bolesława Chrobrego. Ten dorosły pochówek to przy
takim założeniu to może być tylko Bezprym – pierworodny Chrobrego z
matki „Węgierki” zmarły w 1032r lub młodszy syn Otton zmarły w 1033r. Który
z tych dwóch???? Tego juz pewno nigdy nie będziemy wiedzieć.
A co do drugiego grobu. Na pewno Piastowicz. Ale kto? Czy jakiś nieznany syn
Bolesława Chrobrego o którym nic nie wiemy? A może – jak przypuszcza Prof.
Labuda – nieznany z imienia syn Chrobrego i nieszczęsnej Przedsławy – łupu
wojennego z Kijowa? Nie wiemy.
Jednak pewne jest jedno. Nie byli to byle jacy ludzie. W centrum kościoła, w
istotnej siedzibie piastowskiej nie chowano byle kogo. Stąd uzasadnione jest
przypuszczenie sformułowane na wstępie.
Obok kościoła – w przybudówkach znaleziono też szczątki innych pochowanych
ludzi. Kim byli – to juz pewno pozostanie na zawsze zagadką.

Źródło: Studia Lednickie - T II

Co sadzicie o tych spekulacjach?
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Belfer historyk
 

VIII ranga
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.525
Nr użytkownika: 8.375

Pawel
Stopień akademicki: posiadam
Zawód: patrz nick
 
 
post 21/04/2009, 15:04 Quote Post

Hipoteza, że są to dziedzi Bolesława Chrobrego wydaje się najbardziej prawdopodobna. O kogo jednak konkretnie chodzi pewnie się nigdy nie dowiemy bez wsparcia w źródłach pisanych. Ponieważ z tego co się orientuję na Lednicy są cały czas prowadzone badania archeologiczne czy ktoś wie coś na temat ostatnich prac, odkryć i ich interpetacji (ja zatrzymałem się na pracach wydanych 4-5 lat temu). Choćby ze Studiów Lednickich, które są zdaje się rocznikiem.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
PW1977
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 201
Nr użytkownika: 96.307

 
 
post 14/10/2015, 14:39 Quote Post

Według mnie, grobowiec dorosłej osoby wewnątrz kościoła jest pochówkiem Mieszka II, grobowiec mniejszy prawdopodobnie jego syna.

Na początek należy wykluczyć z rozważań Gniezno, ze wzgędu religijny charakter tego miejsca - pogański kurhan, potem miejsce z relikwiami św. Wojciecha i pięciu braci męczenników. Zdecydowanie odrzucić też należy kaplice przy palatium na Ostrowie Lednickim. Za czasów Mieszka I zostaje nam zatem tylko Poznań z dwoma budowlami.

1. Rotunda NMP fundacji Dąbrówwki

2. I faza katedry przedromańskiej datowanej na lata 80 X wieku. Co ważne, istnieją przesłanki że pierwszy grobowiec był budowany równocześnie z katedrą. Mamy zatem tutaj trzech kandydatów - Mieszka I, Bolesława Chrobrego i biskupa Jordana zmarłego w 982 roku, biskup Unger zmarł w 1012 roku w Saksonii oraz dwa grobowce po środku nawy głównej.
Pierwsza katedra w Poznaniu była zarazem pierwszym budynkiem wyraźnie nawiązującym do sztuki ottońskiej. Zakładam że inicjatorem tej budowli był biskup Unger a fundatorem Mieszko. Z tego wynika że katedra była budowana a napewno ukończona już po śmierci Jordana.

Z powyżej wymienionych faktów wykluczam też pochówek braci Mieszka.


Bracia Bolesława.

Pomijając kwestie sporną czy Świętopełk został ks. Pomorskim a Lambert biskupem, wydaje mi sie bardzo wątpliwe by konkurenci Bolesława do tronu w Gnieźnie znaleźli ostatnie miejsce spoczynku w Wielkopolsce. W grę wchodzi tutaj uznanie praw dynastycznych na czym Bolesławowi zupełnie nie zależało. Także braci możemy wykluczyc tym bardziej że mamy informacje o ich wygnaniu.

Żony/Nałożnice Bolesława:

Córka Rydygara - oddalona.
NN. Węgierka - oddalona.
Emnilda - zmarła 1016/17.
Oda - w momencie śmierci Bolesława miała 22-29lat, nie wykluczone że mogła wyjechać z Polski razem z Rychezą.
Przedesława - brak wiadomości


W tym przypadku mamy jeden pewny pochówek przed 1025 roku i dwa hipotetyczne.

Córki Bolesława:

NN. córka - ksieni klasztoru benedyktynek.
Regelinda - zmarła w Miśni.
NN. córka - uwięziona przez Jarosława Mądrego.
Matylda - wyjechała z Rychezą z Polski

Synowie Bolesława:

Bezprym - zm. 1032
Otton - zm. 1033
Mieszko - zm. 1034

Do roku 1034 mamy więc razem sześć pochówków osób związanych z dynastią. Są to trzy męskie, jeden kobiecy pewny i dwa kobiece hipotetyczne.

Nastepnie mamy, odejmując prawdopodobne grobowce Mieszka I i Bolesława:

W Poznaniu - jeden grobowiec pod ścianą kobiecy.
Na Ostrowie Lednickim - dwa grobowce w środku nawy przy ołtarzu i cztery w aneksach przynawowych.

Razem: 6 dorosłych osób zwiazanych z dynastią. (cztery pewne i dwa hipotetyczne)

7 grobowców ( 6 dorosłych i 1 dziecka)

Troche materiałów odnośnie pochówków na Ostrowie Lednickim.

Janusz Górecki.
Preromańskie pochówki panujących
i dostojników w tzw. II kościele na
Ostrowie Lednickim.
http://czashum.hist.pl/media//files/Studia...t2-s117-132.pdf

Janusz Górecki.
Nekropola tzw. II kościoła na
Ostrowie Lednickim
http://czashum.hist.pl/media//files/Studia...t4-s137-156.pdf

Andrzej Kaszubkiewicz.
Problemy konserwacji II budowli
kamiennej na Ostrowie Lednickim

Złota obrączka z mniejszego grobowca.
user posted image

Znaleziska z mniejszego grobowca.
user posted image

user posted image

Źródło:
Janusz Górecki.
Preromańskie pochówki panujących
i dostojników w tzw. II kościele na
Ostrowie Lednickim.
http://czashum.hist.pl/media//files/Studia...t2-s117-132.pdf

Ten post był edytowany przez PW1977: 14/10/2015, 14:46
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Rats
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 292
Nr użytkownika: 98.960

 
 
post 3/02/2016, 15:42 Quote Post

Wojciech Mądry m Ottona lokalizuje w Gieczu a Mieszka II w Krakowie.

https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esr...113034660,d.bGg
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
PW1977
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 201
Nr użytkownika: 96.307

 
 
post 3/02/2016, 18:19 Quote Post

Jeśli chodzi o Giecz to wiek 25 lat faktycznie może wskazywać na Ottona. Grób w Krakowie przypisywany Mieszkowi II jest pochówkiem kobiety.
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
PW1977
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 201
Nr użytkownika: 96.307

 
 
post 30/09/2016, 3:34 Quote Post

http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Studia...t5-s323-326.pdf

user posted image
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
P.Mroczkowski
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 233
Nr użytkownika: 100.921

 
 
post 11/04/2017, 13:28 Quote Post

W najnowszej publikacji o Ostrowie Lednickim została omówiona także kwestia kościoła II, przy okazji korekty ustaleń Góreckiego publikacja też nie uchroniła się od błędów. Chodzi o wiekszy aneks i związany z nim pochówek, pomyłka prawdopodobnie jest spowodowana tym że grobowiec znajduje się na granicy arów które były eksplorowane w różnych latach 1961 (268 D) oraz 1965 (243 B ).

Rok 1961 nie posiada dokumentacji ograniczono się jedynie do krótkiego opisu - "w skrzyni drewnianej [...] połowa szkieletu, uchwycono jedynie kości miednicy i nóg".

W roku 1965 zadokumentowano pochówek, znajdował się on 80 cm od południowej ściany aneksu, czytelna jama grobowa miała szerokość 93 cm. Po nałożeniu miary na rzut aneksu mozna stwierdzić że chodzi o ten sam szkielet odkryty w 1961 roku. W 1965 stwierdzono jedynie kości nóg bez miednicy, rysunek jednak wygląda tak jakby wykop po prostu nie sięgał dalej.

Mam też nieodparte wrażenie że grób ten opisany został podczas badań w 1944.

A. - rys. z najnowszego wydania "Ostrów Lednicki"(poprawki moje).
B. - rys. Góreckiego.

user posted image

Ten post był edytowany przez P.Mroczkowski: 11/04/2017, 14:06
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
P.Mroczkowski
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 233
Nr użytkownika: 100.921

 
 
post 12/04/2017, 3:11 Quote Post

Najstarsze pochówki.

Aneksy (od lewej):

1. Prawdopodobny aneks o konstrukcji drewnianej.
- szkielet męski lat 6-7 wkopany w rumowisko, sciany grobowca ułożone techniką suchego muru z wykorzystaniem
kamieni z rumowiska.
- szkielet żeński lat 11-13 lat wkopany w rumowisko.

2. Aneks przynawowy.
- połowa szkieletu osoby dorosłej.

3. Aneks przy prezbiterium.
- szkielet dorosłego, męski.

user posted image
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej