Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
3 Strony < 1 2 3 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Jak umarł Bolesław Śmiały ?
     
Grześ
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 210
Nr użytkownika: 10.461

 
 
post 9/03/2009, 7:10 Quote Post

QUOTE
„Gdy więc od stolicy apostolskiej żądasz oznaki swej godności (tj. paliusza
arcybiskupiego), który jedynie od relikwii św. Piotra jest brany, słuszne jest, byś też stolicy
apostolskiej złożył oznaki należnej podległości (signa debite subiectionis), które będą świadczyły,
że czujesz się związany ze św. Piotrem (tamąuam membra de membro) i chcesz zachować jedność
z głową katolickiego Kościoła. Poprzednicy nasi zachowali w tym względzie takie umiarkowanie,
że nic tu ani krzywdzącego, ani trudnego nie ma w tym, co winno obowiązywać wszystkich
22
biskupów, którzy postanowili pozostać w jedności i posłuszeństwie dla książąt apostołów, śś.
Piotra i Pawła. Czyż nie dalej poza wami mieszkają Sasi i Duńczycy? A przecież ich metropolici
i tę przysięgę składają i posłów (legatów) stolicy apostolskiej przyjmują z uszanowaniem i czcią i
w ich czynnościach ich wspomagają, a Rzym (apostolorum limina) za pośrednictwem posłów nie
tylko co trzy lata, lecz co roku nawiedzają. Przeto, bracie najdroższy, przestrzegam Cię w Panu
[?],by przez Ciebie nie powstała okazja — nie daj Boże — ubytku w kościołach i odstępstwa".


Naprawdę z treści tego listu wynika ,że jest on adresowany do Ostrzyhomia ?

A co z odpisami z papieskiego regestu zrobionymi przez Anglika Boso ?

Mógłbyś coś więcej napisać na temat przedstawionej przez ciebie hipotezy ( bo dowódów w niej i metodyki to ze świecą nawet nie ma co szukać)???
 
User is offline  PMMini Profile Post #31

     
juzef
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.195
Nr użytkownika: 5.495

Zawód: BANITA
 
 
post 9/03/2009, 8:13 Quote Post

[quote=Grześ,9/03/2009, 7:10]
Naprawdę z treści tego listu wynika ,że jest on adresowany do Ostrzyhomia ?
a twoim zdaniem wynika, że do Polski? W którym niby zdaniu?

A co z odpisami z papieskiego regestu zrobionymi przez Anglika Boso ?
Nic. Co za dowód stanowią "odpisy z regestu" , gdy znamy najróżniejszych kopii bodajże 13?

Mógłbyś coś więcej napisać na temat przedstawionej przez ciebie hipotezy ( bo dowódów w niej i metodyki to ze świecą nawet nie ma co szukać)???
Na pytanie zadane w takim tonie, szukaj sobie odpowiedzi sam, literaturę ci podałem
 
User is offline  PMMini Profile Post #32

     
Grześ
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 210
Nr użytkownika: 10.461

 
 
post 9/03/2009, 14:10 Quote Post

QUOTE
a twoim zdaniem wynika, że do Polski? W którym niby zdaniu?


W tym zdaniu
QUOTE
Następnie wraca papież do stanowiska władcy polskiego (tj. Bolesława Krzywoustego) i rady
dostojników („magnates") w tych słowach: „A więc władca i dostojnicy orzekli, iż masz odmówić
tej przysięgi! Czyż wy sobie nie zdajecie sprawy z orzeczenia Ewangelii?


bowiem tzw. rżnięcie głupa to niestety typowo polska i żydowska cecha.

QUOTE
Co za dowód stanowią "odpisy z regestu" , gdy znamy najróżniejszych kopii bodajże 13


Bardzo istotny bowiem

QUOTE
Jednym słowem: okazało się, że najstarsze przekazy, tak historyczne, jak kanoniczne,
oparte na oryginalnych regestach lub na dziele Bosona, będącym najstarszą kopią
z regestów, zachowały wszystkie (razem ich jest 8) brzmienie intytulacji „Poloniensi
19


QUOTE
Na pytanie zadane w takim tonie, szukaj sobie odpowiedzi sam, literaturę ci podałem


Pytanie jest dostosowane do twojego bezprzedmiotowego lekceważenia argumentów prof. Gębarowicza.
 
User is offline  PMMini Profile Post #33

     
juzef
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.195
Nr użytkownika: 5.495

Zawód: BANITA
 
 
post 9/03/2009, 14:20 Quote Post

[quote=Grześ,9/03/2009, 14:10]
W tym zdaniu [quote] Następnie wraca papież do stanowiska władcy polskiego
W kilkunastu kopiach jest napisane, że pismo jest skierowane do: Polonii, Panonii, Palermo, Ostrzyhomia. Ty dajesz tylko jakies mętne wnioski, bo nie znasz źródeł i literatury

Bardzo istotny bowiem
Jednym słowem: okazało się, że najstarsze przekazy, tak historyczne, jak kanoniczne,
oparte na oryginalnych regestach lub na dziele Bosona, będącym najstarszą kopią
z regestów, zachowały wszystkie (razem ich jest 8) brzmienie intytulacji „Poloniensi

Napisz 100 razy a Grześ i tak nie pojmie. To nie są wszystkie kopie, a niedwno znaleziona NAJSTARSZA kopia ma nagłówek do abp Ostrzyhomia, a nie Polski

Pytanie jest dostosowane do twojego bezprzedmiotowego lekceważenia argumentów prof. Gębarowicza.
Gębarowicz awanasował na boga (albo chociaż pomniejsze bóstwo), że trzeba się z nim zgadzać?

Człowieku, weź wreszcie przeczytaj prace, które ci wymieniłem. Bo na razie jak katarynka powtarzasz te same, dawno nieaktualne hipotezy
 
User is offline  PMMini Profile Post #34

     
Grześ
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 210
Nr użytkownika: 10.461

 
 
post 9/03/2009, 14:32 Quote Post

QUOTE
W kilkunastu kopiach jest napisane, że pismo jest skierowane do: Polonii, Panonii, Palermo, Ostrzyhomia


Przeczytaj sobie raz jeszcze opis metodyki zastosowanej przez prof. Gębarowicza, bo z tego co wypisujesz wynika , że nie wiesz co piszesz.
A poza tym zaznaczyłem zdanie mówiące o najstarszych odpisach.

QUOTE
Napisz 100 razy a Grześ i tak nie pojmie. To nie są wszystkie kopie, a niedwno znaleziona NAJSTARSZA kopia ma nagłówek do abp Ostrzyhomia, a nie Polski


Zdecyduj się w końcu czy ten najstarszy list jest adresowany do arcybiskupa Ostrzyhomia czy Panoni , a jak do Panoni to czy masz jakis dowód na to że arcybiskup Ostrzyhomia używał tytulatury arcybiskup Panoni?
 
User is offline  PMMini Profile Post #35

     
Przemek 2S
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 181
Nr użytkownika: 53.313

 
 
post 9/03/2009, 14:46 Quote Post

A w tej kopii stoi jak byk do kogo jest skierowana: do arcybiskupa Ostrzyhomia (czyli Panonii - Węgier), a nie Polski. (Juzef)

-polecam szczegółowiej czytać wypowiedzi pana Juzefa smile.gif

P.S. Istnieje jakieś tłumaczenie ( na polski ) tego listu w internecie ?
Jeśli tak to prosiłbym o link do takowego , bo w googlach to mi sie nie udaje znaleźć , może przez wrodzoną tępotę ;/
 
User is offline  PMMini Profile Post #36

     
juzef
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.195
Nr użytkownika: 5.495

Zawód: BANITA
 
 
post 9/03/2009, 15:15 Quote Post

[quote=Grześ,9/03/2009, 14:32]
Przeczytaj sobie raz jeszcze opis metodyki zastosowanej przez prof. Gębarowicza, bo z tego co wypisujesz wynika , że nie wiesz co piszesz.
a ty masz w ogóle zielone pojęcie o metodologii historycznej? Jakbys miał to być takich rzeczy nie wypisywał.
A jeszcze przed znalezieniem najstarszej kopii wielu historyków uważało, że list Paschalisa dotyczy Węgier, że wymienię takie sławy jak choćby: Kozłowska-Budkowa, Łowmiański, czy Plezia. Cytat z Łowmiańskiego o Gębarowiczu:
olśniony myślą, żeby przysporzyć historiografii polskiej nowego źródła (...) przeoczył te dane bulli, które aż nadto wyraźnie przemawiają za słusznością "węgierskiej tezy"

A poza tym zaznaczyłem zdanie mówiące o najstarszych odpisach.
Bezsensowne zdanie, bo nie uwzględniające najnowszych badań

Zdecyduj się w końcu czy ten najstarszy list jest adresowany do arcybiskupa Ostrzyhomia czy Panoni , a jak do Panoni to czy masz jakis dowód na to że arcybiskup Ostrzyhomia używał tytulatury arcybiskup Panoni?
Arcybiskup Polski też nie było oficjalnym tytułem arcybiskupów gnieźnieńskich.
Poza tym co to ma za znaczenie - ważne jest to, że dokument, jak wynika z najstarszej kopii, skierowany jest do arcybiskupa Ostrzyhomia. Nie mówiąc już o tym, że we wszystkich kopiach jest mowa o "królu", a Polska wówczas króla nie miała

Przemek 2S
Przykro mi, ale nie wiem gdzie znajdziesz tłumaczenie
 
User is offline  PMMini Profile Post #37

     
Grześ
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 210
Nr użytkownika: 10.461

 
 
post 9/03/2009, 15:16 Quote Post

Czyli jak :
"do arcybiskupa Panonii" czy
"do arcybiskupa Ostrzyhomia"
 
User is offline  PMMini Profile Post #38

     
juzef
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.195
Nr użytkownika: 5.495

Zawód: BANITA
 
 
post 9/03/2009, 15:18 Quote Post

[quote=Grześ,9/03/2009, 15:16]
Czyli jak :
"do arcybiskupa Panonii" czy
"do arcybiskupa Ostrzyhomia"

najstarsza kopia ma Ostrzyhom, ale niektóre inne mają Panonię

 
User is offline  PMMini Profile Post #39

     
Grześ
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 210
Nr użytkownika: 10.461

 
 
post 10/03/2009, 7:04 Quote Post

Widzę , że oskarżycielski "duch arcybiskupa Polski" ciągle żyw. U Galla oskarża Węgrów o zakłucie króla Bolesława , a u współczesnych kronikarzy oskarża o przeniewierstwo względem papieża arcybiskupa Ostrzyhomia.

Ostrzyhom trudno pomylić z jakimś królestwem-miastem, skąd więc te pomyłki które wskazują na, że kopiści mieli problem z określeniem i odnalezieniem siedziby adresata listu?
Natomiast nazwę mało znanego królestwa Polskiego w którym miało swoją siedzibę jeszcze mniej znane arcybiskupstwo w Gnieźnie można było ówcześnie potraktować jako pomyłkę pochodzącą od siedziby arcybiskupa czy to w Kolonii, Palermo, Colociensi czy antycznej krainy Pannoni w której znajdował się też Ostrzyhom.
 
User is offline  PMMini Profile Post #40

     
minor
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 7
Nr użytkownika: 43.248

 
 
post 26/01/2010, 13:58 Quote Post

QUOTE(secesjonista @ 21/02/2009, 18:12)
QUOTE(Grześ @ 21/02/2009, 17:41)
Wniosek  bierze się stąd , że nie obraża się swoich sprzymierzeńców czy też przyjaciół. A skoro tak to należy szukać innych przyczyn  zachowania króla, które będące z pozoru obraźliwe wcale takim być nie musiało.
Nadto miecz był ówcześnie symbolem prawa do wymierzania sprawiedliwości. Król był królem wygnańcem , czyli osobą która utraciła prawo do wymierzania sprawiedliwości swoim poddanym czyli tym samym prawo do  noszenia miecza.
Moim zdaniem to spójna hipoteza.
*


dziwne wnioskowanie ...
obraża się sprzymierzeńców (i to często) jeśli ma się ku temu warunki; sposobność czy cel (np. własna ambicja). Sprzymierzeńcy taktyczni nie muszą być zaraz naszymi ulubieńcami.
Miecz poza znaczeniem symbolicznym miał przede wszystkim funkcję praktyczną; innymi słowy każdy władca będący na wygnaniu twym zdaniem nie nosił miecza; bo to było bezprawne ... i nie miał prawa wyznaczać sprawiedliwości, egzekwować rozkazów względem tych ludzi, którzy przebywali wraz z nim???

... Patton i Montgomery raczej byli sprzymierzeńcami, a nie szczędzili sobie wrogich/uszczypliwych i obraźliwych uwag i zachowań; że nie wspomnę o stosunku Bradley'a do Sowietów.
Skąd czerpiesz wiedzę, że królowie będący na wygnaniu nie nosili mieczy??? ... li tylko z rozumienia symboliki miecza?
poza tym jakieś dziwne wnioski wysuwasz wciąż -
to że nie zszedł z konia ma być dowodem na to, że nie miał miecza??
czyli zsiadanie z konia przd kimś innym musiało oznaczać zawsze tylko poddaństwo?
a nie szacunek, czy podziękowanie?
*



Szanowny Panie,
to spotkanie nie odbyło sie przypadkiem.
Było to spotkanie króla i króla wygnańca.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #41

     
Rats
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 289
Nr użytkownika: 98.960

 
 
post 6/11/2016, 1:13 Quote Post

QUOTE(juzef @ 9/03/2009, 14:20)
To nie są wszystkie kopie, a niedwno znaleziona NAJSTARSZA kopia ma nagłówek do abp Ostrzyhomia, a nie Polski

A mógłbym prosić o informację kto tę kopię znalazł i gdzie o tym można przeczytać?
I jeszcze taki drobiazg , którego ze swoich biskupów skazał bez wiedzy papieża ów arcybiskup Ostrzyhomia ?
 
User is offline  PMMini Profile Post #42

     
aljubarotta
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.737
Nr użytkownika: 70.958

Marek Sz.
 
 
post 6/11/2016, 3:47 Quote Post

QUOTE(Rats @ 6/11/2016, 1:13)
QUOTE(juzef @ 9/03/2009, 14:20)
To nie są wszystkie kopie, a niedwno znaleziona NAJSTARSZA kopia ma nagłówek do abp Ostrzyhomia, a nie Polski

A mógłbym prosić o informację kto tę kopię znalazł i gdzie o tym można przeczytać?
*


fbc.pionier.net.pl/id/oai:rcin.org.pl:28580

Coś cyfrowa szwankuje, ale autor wstawił też artykuł na Academię https://www.academia.edu/3772074/Arcybiskup...JL_6570_WH_952_

Ten post był edytowany przez aljubarotta: 6/11/2016, 12:47
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #43

     
Rats
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 289
Nr użytkownika: 98.960

 
 
post 6/11/2016, 13:48 Quote Post

QUOTE(aljubarotta @ 6/11/2016, 3:47)

Coś cyfrowa szwankuje, ale autor wstawił też artykuł na Academię https://www.academia.edu/3772074/Arcybiskup...JL_6570_WH_952_

Fakt że jest to najstarsza kopia nie przesądza o zgodności odpisu z oryginałem.Jedno jest pewne , osoba która kopiowała list, popełniła błąd w tytulaturze adresata pisząc biskup zamiast arcybiskup.Najprostsza weryfikacja to odniesienie do faktów które w liście są przywołane.Czy znany jest z historii Węgier wypadek skazania biskupa przez arcybiskupa bez zgody papieża ?
Czy jakiekolwiek węgierskie lub inne źródła informują nas o takim fakcie ?
 
User is offline  PMMini Profile Post #44

3 Strony < 1 2 3 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej