Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
3 Strony  1 2 3 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Polska szlachta zalozyla Danię, Czego to Dunczycy nie wymysla ...
     
Tomasz Pyra
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 20
Nr użytkownika: 102.222

 
 
post 26/08/2017, 9:06 Quote Post

Dzień dobry,

Od lat z prawdziwym rozbawieniem czytam różne hipotezy doszukujace się w początkach państwa Piastów ''zewnęrznego impulsu'' w postaci rzekomej ''inwazji Wikingów''

Problem z tym ze dla X wieku mimo liczych wykopalisk nie udalo sie znaleść ani jednego rzekomego ''Wikinga'' w centrum państwa Piastów.

No jest pare grobów ruskich z datowanych na pierwszą pol. XI wieku.Czy kogoś dziwią jency ruscy po ogromnej wyprawie Boleslawa Chrobrego 1018r ?

A wracając do tematu.Oczywiscie zdaje sobie sprawe że użycie dla X wieku okreslenia ''Polska Szlachta zalożyla Danię'' jest równie idiotyczne jak w/w hipotezy o ''skandynawskich początkach Polski'' lecz niżej wymienione badania mają przynajniej jakieś uzasadnienie naukowe:

''Archeolodzy z duńskiego Uniwersytetu w Aarhus w ramach międzynarodowych badań udowodnili, że duża część wojsk wikingów służących pod rozkazami duńskiego władcy Haralda Blatanda (Harald Sinozęby) była cudzoziemcami, w tym pochodzącymi z obszarów tworzącego się w X wieku polskiego królestwa.''

http://www.wykop.pl/ramka/3859035/wikingam...ich-naukowcowe/

Przypisy:

Dobat, Andres Siegfried: The State and the Strangers: The Role of External Forces in a Process 65 of State Formation in Viking-Age South Scandinavia (c. AD 900–1050) in Viking and Medieval Scandinavia, no. 5, 2009

Price, T. Douglas; Frei, Karin Margarita; Dobat, Andres Siegfried; Lynnerup, Niels and Bennike, Pia: Who was in Harold Bluetooth’s army? Strontium isotope investigation of the cemetery at the Viking Age fortress at Trelleborg, Denmark in Antiquity, no. 85, 2011, pp. 476–489

https://www.academia.edu/11961724/Who_was_i...lleborg_Denmark

Życze miłej lektury

PS.proszę administratora o wstawienie ''polskich znaków'' w temacie posta (klawiatura mi się automatycznie przełączyła podczas pisania)

Ten post był edytowany przez Tomasz Pyra: 26/08/2017, 9:29
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
Bazyli
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.634
Nr użytkownika: 13.822

Stopień akademicki: jakiś jest...
Zawód: handlowiec pogl¹dami
 
 
post 26/08/2017, 9:26 Quote Post

Dzień dobry Tomku!

Czyli mówisz, że część szkieletów znalezionych w zbiorowym grobie, których "właściciele" za życia mogli zamieszkiwać południowe wybrzeża Bałtyku świadczy o znaczącym udziale polskich (słowiańskich) wojów w procesie budowania państwa duńskiego? Pardon! Jeszcze jest topór inkrustowany srebrem i złotem... I to ma być "uzasadnienie naukowe"? Hmmm...
Tomaszu, nie grzesz więcej!

Pozdrawiam smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
Tomasz Pyra
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 20
Nr użytkownika: 102.222

 
 
post 26/08/2017, 9:33 Quote Post

Dzień dobry Szanowny Bazyli,

Przeczytaj proszę raz jeszcze mój wcześniejszy post a zapewne zrozumiesz jakie jest moje podejście do podobnych hipotez o rzekomych ''skandynawskich korzeniach polski'' czy tez ''polskich korzeniach szlachty duńskiej''. To że wielu na podobnych groteskowych hipotezach prawdziwe kariery zbudowało nie oznacza jeszcze że trzeba traktowac je poważnie smile.gif

Choć z drugiej strony to ''grzeszenie'' zaczeło się już dosyć dawno:

'' The unusual find assemblage at Trelleborg mirrors far-reaching exchange contacts and/orthe presence of peoples from more or less distant regions (Andersen, S.W. 1996). A considerableproportionoftheceramicfindsfromthefortressareparalleledintenth-century assemblages from the Slavonic settlement zone along the southern coast of the Baltic Sea (Hermann 1974; Brather 2001: 188–201). One can also trace a Slavonic influence in other find categories, such as spindle whorls or combs made of antler (Dobat 2010). At Fyrkat, one of the two Trelleborg fortresses in northern Jutland, a significant numberof the finds have parallels in Eastern Europe or in the eastern part of the Baltic (Roesdahl1975, 1977: 150). ''

Miłego dnia


PS. Poza w/w ''zbyt szybkimi'' hipotezami same wyniki badań archeologicznych (Price et al. 2010) są niezwykle ciekawe.Polecam: https://www.academia.edu/11961724/Who_was_i...lleborg_Denmark

Ten post był edytowany przez Tomasz Pyra: 26/08/2017, 9:53
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
Bazyli
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.634
Nr użytkownika: 13.822

Stopień akademicki: jakiś jest...
Zawód: handlowiec pogl¹dami
 
 
post 26/08/2017, 13:31 Quote Post

Tomasz Pyra:
"Przeczytaj proszę raz jeszcze mój wcześniejszy post a zapewne zrozumiesz jakie jest moje podejście do podobnych hipotez o rzekomych ''skandynawskich korzeniach polski'' czy tez ''polskich korzeniach szlachty duńskiej"."

rolleyes.gif Cudownie. Rozumiem zatem, że to co wydaje Ci się nieprawdziwe jest z pewnością nieprawdziwym? Zrozum mnie dobrze. Nie chodzi o to, że lekceważę Twój pogląd, a jedynie o to, iż takie podejście uważam za nierozsądne. Czy pamiętasz może ile hipotez uznawanych przez wielu za "szkielety" przybrało potem ciała i stało się powszechnie uznawanymi? Wspomnę dla przykładu o lokalizacji Troi, topogenezie Słowian, osadnictwie skandynawskim w Nowym Świecie...Myślę, że niejednemu jest (było) głupio.

Przywołany przez Ciebie artykuł nie wnosi ani nic nowego, ani nie jest zaskakujący. Powszechnie wiadomym jest, iż:
- Sinozęby intensywnie współpracował z Obodrytami i najpewniej otrzymywał od nich posiłki zbrojne (pojął nawet za żonę córkę któregoś z władców obodryckich, a o intensywności kontaktów duńsko-obodryckich znajdujemy bardzo liczne wzmianki chociażby u Helmolda),
- wykazanie na podstawie analizy pierwiastkowej, że pewne osoby mogły zamieszkiwać ziemie na północy dzisiejszej Polski też nie powala, bo wyraźne ślady skandynawskie (w tym osadnicze) na Pomorzu datuje się już na VIII i IX stulecie (np. miecze z wystawy w Muzeum Początków Państwa Polskiego, świadectwa z okolic Kołobrzegu itd.),
- odwzorowanie w artykule "pochówku" a raczej zbiorowego grobu z okolic Trelleborga przypomina raczej miejsce zbiorowej egzekucji (wojowników?, jeńców?); podobne miejsce zbrodni odkryto w południowej Anglii ze szczątkami ok. 50 - w przewadze bardzo młodych wg. dzisiejszych realiów - ludzi,
- ewentualne przypisanie "szkieletom" słowiańskości nie koliduje ze znanymi faktami (pomijając sojusz duńsko-obodrycki), które wskazują wyraźnie, iż ludność połabska osiedlała się - zrazu nielicznie a potem masowo - na terenach pod kontrolą duńską; wystarczy wziąć do rąk jakąś bardziej szczegółową mapę wysp Falster czy Lolland i poszukać nazw miejscowych o słowiańskim brzmieniu.
Nigdzie nie znalazłem informacji (choć może coś przeoczyłem) o istotnym współuczestnictwie Słowian w budowie państwa duńskiego i pochodzeniu części szlachty duńskiej od naszych językowych przodków.
Sądzę zatem, że:
1. Twoje podejście do zagadnienia jest nierozważne i - sorki - nieroztropnie lekceważące.
2. Problematyki dot. stopnia zaangażowania Słowian we wczesne dzieje Danii i zaangażowania Skandynawów we wczesne dzieje Polski nie da się w żadnym razie porównać.

No i pozdrawiam! smile.gif





Reasumujmy:
1. Uzytkownik Tomasz Pyra: przedstawil informacje o tym a o tym. Przedstawil zrodla tej informacji przez podanie linkow. Zatytulowal otworzony przez siebie watek w abstrakcyjny sposob i dokladnie wyjasnil dlaczego to zrobil.
2. Uzytkownik Bazyli: sformulowal jego wypowiedzi w sposob stwierdzajacy ze to Tomasz Pyra jest glosicielem takich a takich tez.
A wiec aby wszystko bylo jasne:
Tomasz Pyra informuje o czyms co zostalo przedstawione przez dunskich "jajoglowych". Tomasz Pyra przedstawia jego osobista opinie na temat tego co zostalo przedstawione przez dunskich "jajoglowych". Tomasz Pyra nic "nie mowi" tylko informuje.
Wszelkie zastrzezenia, opinie, krytyke nie nalezy adresowac do Tomasza Pyry. Adresatami winni byc "jajoglowi" w Aarhus bo to oni - a nie Tomasz Pyra - cos tam odkryli i to oni przedstawili konklizje.
Moderator N_S


Ten post był edytowany przez Net_Skater: 26/08/2017, 17:59
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
Bazyli
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.634
Nr użytkownika: 13.822

Stopień akademicki: jakiś jest...
Zawód: handlowiec pogl¹dami
 
 
post 26/08/2017, 20:20 Quote Post

N_S:
"Tomasz Pyra nic "nie mowi" tylko informuje.".

Najkrótsza z możliwych polemika... Kolega Tomasz stwierdził:
"A wracając do tematu. Oczywiscie zdaje sobie sprawe że użycie dla X wieku okreslenia ''Polska Szlachta zalożyla Danię'' jest równie idiotyczne jak w/w hipotezy o ''skandynawskich początkach Polski'' lecz niżej wymienione badania mają przynajniej jakieś uzasadnienie naukowe[I]".

Tak więc nie do końca jest tak jak mówisz.
Wracam do "siebie"...

Ten post był edytowany przez Bazyli: 26/08/2017, 20:21
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
Arheim
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.828
Nr użytkownika: 70.627

 
 
post 27/08/2017, 7:17 Quote Post

Jak odnieść się do tego że w rejonie Bremy za Łabą nie ma już nazw z końcowką GARD,a w skandynawii jest sporo? Jak to można zdefiniować ,dlaczego takich nazw nie ma w Niemczech zachodnich czy w Holadii ,takie nazwy powinne byc na całym obszarze gdzie rozeszli sie ludy germanskie,a tak chyba nie jest?

Ten post był edytowany przez Arheim: 27/08/2017, 7:50
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
Tomasz Pyra
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 20
Nr użytkownika: 102.222

 
 
post 27/08/2017, 7:35 Quote Post


Dzień dobry,

Choc jestem przeciwnikiem takich źródeł to akurat ten artykuł o osadnictwie słowiańskim w (m.in) skandynawi wydaje się być dość rzetelnie przygotowany.Polecam:

''Słowianie zdobywcy. Połabianie na zachodzie i północy Europy''

https://superhistoria.pl/sredniowiecze/slow...nocy-Europy.htm

Miłego dnia
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

     
Arheim
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.828
Nr użytkownika: 70.627

 
 
post 27/08/2017, 8:28 Quote Post

Skąd wzieły sie róznice w nazwach run u skandynawów czyli Wenda-Runir ,Griskar-Runir i Ira-Runir może ktoś wie? Wenda czy to czasem nie o Słowian chodzi?
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.381
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 27/08/2017, 9:51 Quote Post

QUOTE(Arheim @ 27/08/2017, 7:17)
Jak odnieść się do tego że w rejonie Bremy za Łabą nie ma już nazw z końcowką GARD,a w skandynawii jest sporo?
*


Bo w językach skandynawskich to słowo występowało i było używane do tworzenia nazw miejscowych.
QUOTE
Jak to można zdefiniować ,dlaczego takich nazw nie ma w Niemczech zachodnich czy w Holadii ,takie nazwy powinne byc na całym obszarze gdzie rozeszli sie ludy germanskie,a tak chyba nie jest?

Bo ono po prostu nie jest germańskie tylko północnogermańskie. Południowi Germanie zapewne utracili je dawno temu. Choć angielskie yard też jest z tej bajki.

Ten post był edytowany przez kmat: 27/08/2017, 9:52
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
Arheim
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.828
Nr użytkownika: 70.627

 
 
post 27/08/2017, 10:11 Quote Post

QUOTE
Choć angielskie yard też jest z tej bajki.



Moze przejeli te słowo a moze od jednostki długosci ?

QUOTE
Pochodzenie nazwy[edytuj]
W języku angielskim, słowo yard wywodzone jest od określenia na prosty patyk lub pręt, jednakże dokładne pochodzenie samej jednostki nie jest pewne. Niektóre osoby uważają, że stanowi ona podwojenie łokcia czy też wywodzi się od jednostki objętości, inni twierdzą, ze jard jest miarą kroku. Innym pomysłem jest to, iż jard ma pochodzić od obwodu osoby w pasie.


https://pl.wikipedia.org/wiki/Jard

Ten post był edytowany przez Arheim: 27/08/2017, 10:13
 
User is offline  PMMini Profile Post #10

     
Tomasz Pyra
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 20
Nr użytkownika: 102.222

 
 
post 28/08/2017, 7:33 Quote Post

Dzień dobry,

Kolejni ''Duńczycy'' tym razem z Polski przeprowadzili badnia archeo. w innym miejscu Danii:

'' Na obydwu stanowiskach najliczniej reprezentowaną kategorię zabytków była ceramika, a zwłaszcza ceramika słowiańska. W przypadku stanowiska Nygård, Rønne współwystępowała ona z ceramiką wikińską w przeciwieństwie do stanowiska w Klippehøj, gdzie mamy do czynienia z dominacją ceramiki słowiańskiej.''

http://www.archeologia.his.ug.edu.pl/?id_c...art=620&lang=pl


Tak się zastanawiam gdzie sie podziali ''Normanowie'' w tym morzu Słowian ?

PS. ponownie proszę administrację o uzupełnienie ''polskich znaków'' w temacie.O zmianę nazwy tematu nie prosiłem.

Ten post był edytowany przez Tomasz Pyra: 28/08/2017, 7:39
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #11

     
Radek8484
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.714
Nr użytkownika: 75.875

R-L1029
Stopień akademicki: magister
Zawód: IT
 
 
post 28/08/2017, 8:48 Quote Post

A Polish admixture signal was detected in Zealand and Funen and our date estimates coincided with historical evidence of Wend settlements in the south of Denmark.

http://eurogenes.blogspot.co.uk/2016/08/on...ity-of.html?m=1
 
User is offline  PMMini Profile Post #12

     
Yngvi
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 532
Nr użytkownika: 99.077

 
 
post 28/08/2017, 13:30 Quote Post

Tytuł tematu sugeruje, że będzie dyskusja o założeniu Danii przez polską szlachtę. Więc zapytam z ciekawości, czy mamy dowody na polskie pochodzenie Skjoldungów lub któregoś z legendarnych władców Danii?
 
User is offline  PMMini Profile Post #13

     
Tomasz Pyra
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 20
Nr użytkownika: 102.222

 
 
post 28/08/2017, 13:49 Quote Post

QUOTE(Yngvi @ 28/08/2017, 13:30)
czy mamy dowody na polskie pochodzenie Skjoldungów lub któregoś z legendarnych władców Danii?


Pewnie ''równie mocne'' jak te że ''Polske założyli Skandynawowie''. No może po polskiej stronie jest troche wiecej dowodów na to że słowiańscy najemnicy faktycznie stanowili elite na duńskim dworze a nie zostali przyprowadzeni jako jeńcy.


''Według duńskiego badacza, obcokrajowcy mogli stanowić dużą część wojska wikingów i służyli w nim w charakterze najemników. Naukowiec powiedział, że tak znacząca obecność cudzoziemców świadczy o bardzo przemyślanej strategii ówczesnego duńskiego władcy.''
http://wsensie.pl/polska/24342-wikingami-b...acyjne-odkrycie
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #14

     
Hern
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 197
Nr użytkownika: 100.260

 
 
post 28/08/2017, 16:33 Quote Post

O tym, że Skandynawią mógł władać Słowianin świadczą dwa przykłady:

Albrecht Meklemburski z obodrzyckiej dynastii Niklotydów - król Szwecji 1364 - 1389
oraz
Eryk Pomorski z pomorskiej dynastii Gryfitów - król Norwegii, Danii i Szwecji 1389 - 1442

Można powiedzieć, że był to prawie wiek słowiańskich rządów w Skandynawii.
 
User is offline  PMMini Profile Post #15

3 Strony  1 2 3 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej