Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
97 Strony « < 95 96 97 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Bolesław Zapomniany, Istniał czy nie?
     
Rats
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 292
Nr użytkownika: 98.960

 
 
post 21/07/2016, 21:36 Quote Post

QUOTE(Król.Ubu @ 21/07/2016, 15:32)
Chodzi ci o ten z pokrewieństwem Rurykowiczów i Giedymowiczów? To ja tam widzę operowanie po 1. latami (w przybliżeniu), po 2. pokoleniami w dużym przybliżeniu (np. 50-60 pokoleń). W przypadku osób pochowanych na Ostrowie Lednickim wystarczy margines błędu jednego pokolenia, żeby nic nie można było ustalić.
*


W przypadku Rurykowiczów mamy do czynienia z sytuacją gdy próbki DNA pochodzą od ŻYWYCH potomków rodziny.Czyli mamy tylko to co jest na końcu , nie mamy natomiast próbki DNA przodka dlatego wynik podawany jest w "widełkach".W przypadku Piastów mielibyśmy próbki konkretnych osobników i to w zakresie kilku setek lat (w przypadku porównania Krzywoustego około stu czyli trzy do pięciu pokoleń) nie tysiącleci.Czyli liczymy dystans mając próbkę początkową i końcową.
 
User is offline  PMMini Profile Post #1441

     
jdel
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.212
Nr użytkownika: 18.464

jacek delikat
Zawód: prawnik
 
 
post 21/07/2016, 23:26 Quote Post

QUOTE(Karol Stefna @ 17/07/2016, 23:58)
Porównując zapiski Rocznika Hildeshaimskiego, czy mnicha z Brauweiler, ze świadectwem Kroniki Wielkopolskiej, można się dość łatwo zaorientować, że Bolesław to po prostu Bezprym.
*


Jeszcze raz pozwolę sobie zwrócić uwagę na niedorzeczność, jakoby pomylono Bolesława Zapomnianego z Bezprymem, albowiem ta antyteza wraca niczym bumerang. Tylko i wyłącznie koncepcja Bolesława Zapomnianego jako starszego brata Kazimierza Mnicha (oparta na literalnym odczycie KW i aktualnie zarzucona) została podważona przez antytezę Kętrzyńskiego, że niby Bolesław jest charakterologicznie podobny (srogi = okrutny), dlatego zapewne pomylony z Bezprymem.
Natomiast koncepcja Bolesława Zapomnianego jako młodszego, przyrodniego brata Kazimierza, syna pellex, nieletniego (<14) w chwili śmierci Mieszka, nie jest oparta na KW i jak dotąd nie doczekała się logicznego zaprzeczenia. Antyteza Kętrzyńskiego (BZ = Bezprym) ma się do koncepcji Borawskiej i Wasilewskiego (tj. młodszego, przyrodniego brata Kazimierza) jak pieść do nosa. Małoletniego w 1034 r. BZ nie sposób pomylić z Bezprymem, starszym o ponad 30 lat. Kronika węgiersko-polska charakteryzuje młodego Bolesława jako młodzieńca walecznego i pałającego do boju, nie zaś okrutnika. Dla tej koncepcji z KW mamy jedynie potwierdzone imię następcy Mieszka II wymazanego z pocztu, nic więcej.

Ten post był edytowany przez jdel: 21/07/2016, 23:28
 
User is offline  PMMini Profile Post #1442

     
usunięty 14/01/18
 

Unregistered

 
 
post 22/07/2016, 5:01 Quote Post

QUOTE(jdel @ 21/07/2016, 23:26)
Dla tej koncepcji z KW mamy jedynie potwierdzone imię następcy Mieszka II wymazanego z pocztu, nic więcej.
*


Brawo, kolega wyjmuje z różnych źródeł, jak króliki z kapelusza, to co mu akurat do kuńcepcji pasuje biggrin.gif
 
Post #1443

     
P.Mroczkowski
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 233
Nr użytkownika: 100.921

 
 
post 9/04/2017, 0:17 Quote Post

Najnowsze, dosyć istotne ustalenia dotyczące kościoła na Ostrowie Lednickim. Tylko dwa grobowce w nawie można datować na okres przed 1039. Aneksy zostały dostawione do kościoła II fazy który został odbudowany po zniszczeniu kościoła I fazy. Mniejsza jest też liczba pochówków w aneksach (pomyłka Górskiego), trzy lub może nawet dwa. Kościół został rozebrany w końcu XI wieku.

Ten post był edytowany przez P.Mroczkowski: 9/04/2017, 0:17
 
User is offline  PMMini Profile Post #1444

     
Rats
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 292
Nr użytkownika: 98.960

 
 
post 10/04/2017, 10:34 Quote Post

QUOTE(P.Mroczkowski @ 9/04/2017, 0:17)
Najnowsze, dosyć istotne ustalenia dotyczące kościoła na Ostrowie Lednickim. Tylko dwa grobowce w nawie można datować na okres przed 1039. Aneksy zostały dostawione do kościoła II fazy który został odbudowany po zniszczeniu kościoła I fazy. Mniejsza jest też liczba pochówków w aneksach (pomyłka Górskiego), trzy lub może nawet dwa. Kościół został rozebrany w końcu XI wieku.
*



A trochę szerzej ? Kto i jak ustalił ? Może jakiś link ?
 
User is offline  PMMini Profile Post #1445

     
P.Mroczkowski
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 233
Nr użytkownika: 100.921

 
 
post 10/04/2017, 13:33 Quote Post

Informacje pochodzą z najnowszego, jeszcze cieplutkiego wydania Origines Polonorum - Tom IX "Ostrów Lednicki Rezydencjonalno - Stołeczny Ośrodek Pierwszych Piastów".

Stwierdzono że aneksy i groby wkopano w rumowisko spalonego kościoła które usunięto z wnętrza budynku i zdeponowano tuż przy ścianie północnej. Z tej samej warstwy pozyskano takie zabytki jak słynną stauroteke oraz szczątki skrzyneczki relikwiarzowej.

Jeśli chodzi o mniejszy grobowiec to przykrywała go posadzka gipsowa odbudowanego kościoła II fazy, pod nią grobowiec przykrywał bruk o wymiarach prostokąta 2x1,5 m. W pustym grobowcu znaleziono między innymi fragment szkła witrażowego oraz gródki stopionych przedmiotów brązowych. Według Góreckiego, podczas odbudowy grobowiec był otwierany celem ekshumacji stąd obecność w nim ww zabytków oraz brak szkieletu. Taka interpretacja wskazuje że pochówek miał miejsce przed zniszczeniem kościoła I fazy.

Ciekawy jest też koniec funkcjonowania kościoła. W końcu XI wieku budynek rozebrano a miejsce wybrukowano i wzniesiono na nim kamienno-gliniane piece. Cermika z najniższych warstw jest datowana na okres XI/XII wiek (zdaje się że to wtedy Gall pisał swoją kronikę).

Ten post był edytowany przez P.Mroczkowski: 10/04/2017, 23:11
 
User is offline  PMMini Profile Post #1446

     
demsza
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 114
Nr użytkownika: 36.264

Marian Marunski
Zawód: handlowiec
 
 
post 17/04/2017, 13:13 Quote Post

Dla mnie Bolesław Zapomniany to przeinaczony Bezprym syn Bolesława Chrobrego i NN Wegierki, przyrodni brat Mieszka II, który miał swoje pięć minut na kartach dziejów Polski, a o którym wspominają niemieckie roczniki. I jakiś polski zakkonnik z zamiłowania historyk kiedyś natrafił na Bezpryma, a że takie imię u nas nieznane właściwie, poprzez taki a nie inny tok rozumowania, powstał z Bezpryma Bolesław. Taką hipoteżę mozna spotkać u Labudy w jego książce o Mieszku II, ale taki wątek wysnuł S. Ketrzyński. Bolesława Zapomnianego wspomina jako pierwsza Kronika Wielkopolska (XIII w.), a jej opis b. podobny jest do opisu zamieszczonego pod rokiem 1032 w Roczniku hildesheimskim, gdzie jest mowa o buncie Bezpryma przeciw Mieszkowi II. W Kronice wielkopolskiej ów Bolesław jest pierworodnym Mieszka II. Wg. mnie teoria, że owym Bolesławem Zapomnianym jest Bezprym jest logiczna i trzyma się znanych nam faktów. O Bolesławie Z. wspomina jeszcze tylko Długosz. Oczywiście niektórzy badacze są za istnieniem tego władcy np. T. Wojciechowski czy O. Balzer. Jednak przyjęto głównie wersję Ketrzyńskiego, a wyciaganie Bolesława Z. przez historyków, badaczy i fascynatów jest próbą pisania historii na nowo albo próbą zaciekawienia czytelnika, co wcale nie jest złe. Uważam bowiem, że "literackie" istnienie Bolesława Zapomnianego jest bardzo ciekawym elementem naszej historii dodającym jej kolorytu i mozliwości do dewagacji, co tylko wpływa na atrakcyjność poczatków naszego państwa.
 
User is offline  PMMini Profile Post #1447

     
GniewkoSynRybaka
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.561
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 17/04/2017, 13:32 Quote Post

Wszystko się zgadza poza tym ze Kronika Wielkopolska to raczej 14 wiek
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1448

97 Strony « < 95 96 97 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej