Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony < 1 2 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Przekaz nagrobnego epitafium Chrobrego,
     
szczawik
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 23
Nr użytkownika: 101.432

Zbigniew Szczesniak
Zawód: samorzadowiec
 
 
post 11/04/2017, 22:19 Quote Post

Sam to sformułowałem, ale będzie mi pochlebiało, jeśli ktoś inny również na to wpadł. Podasz mi to źródło?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #16

     
GniewkoSynRybaka
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.561
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 12/04/2017, 12:11 Quote Post

Wg Skibińskiego, do którego wreszcie dotarłem, epitafium powstało wieku XIV. Wskazuje na to język wiersza. Tak więc wszelkie dyskusje o Polakach - Gotach i o Bolkowych włosach nie są warte funta kłaków. Historyczność bowiem całości jest żadna...

Ten post był edytowany przez GniewkoSynRybaka: 12/04/2017, 12:12
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #17

     
usunięty 14/01/18
 

Unregistered

 
 
post 13/04/2017, 2:46 Quote Post

QUOTE(GniewkoSynRybaka @ 12/04/2017, 12:11)
Wg Skibińskiego, do którego wreszcie dotarłem, epitafium powstało wieku XIV. Wskazuje na to język wiersza. Tak więc wszelkie dyskusje o Polakach - Gotach i o Bolkowych włosach nie są warte funta kłaków. Historyczność bowiem całości jest żadna...
*


A wg Kurbis jest XI-wieczne lub co najwyżej z początków XII w. Z kolei wg Wiszewskiego pochodzi z czasów Mieszka II. Jednak dla mnie Kurbis to większy autorytet jeśli chodzi o stroną językową, a Wiszewski przytacza niebagatelne argumenty natury historycznej.

Ten post był edytowany przez Król.Ubu: 13/04/2017, 2:49
 
Post #18

     
GniewkoSynRybaka
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.561
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 13/04/2017, 10:28 Quote Post

QUOTE
A wg Kurbis jest XI-wieczne lub co najwyżej z początków XII w. Z kolei wg Wiszewskiego pochodzi z czasów Mieszka II. Jednak dla mnie Kurbis to większy autorytet jeśli chodzi o stroną językową,


Z tego co pamiętam prof. B. Kurbis nie odnosiła sie konkretnie do słówka "guerra". Wiszewski chyba też. Podobno nie było ono używane w wieku XI. Szczególnie u nas. Bardziej jest prawdopodobne dla wieku XIV. Na ile więc przy wczesnym datowaniu oddziaływało pragnienie historyka "posiadania" czegoś namacalnego, bezpośredniej relacji ludzi współczesnych Bolesławowi?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #19

     
usunięty 14/01/18
 

Unregistered

 
 
post 13/04/2017, 12:34 Quote Post

QUOTE(GniewkoSynRybaka @ 13/04/2017, 10:28)
Z tego co pamiętam prof. B. Kurbis nie odnosiła sie konkretnie do słówka "guerra". Wiszewski chyba też. Podobno nie było ono używane w wieku XI. Szczególnie u nas.
*


Jednym słówkiem obalić wszystkie argumenty językoznawcze Kurbis i historyczne Wiszewskiego? To trochę mało, zważywszy, że nagrobek rzeczywiście powstał w XIV wieku i - jak twierdzą ww. - wtedy ponownie wykuto epitafium. Wtedy też jakieś słówko mogło zostać zastąpione innym (podobnie w tzw. Relacji Hermana von Salza z XIII w. pojawił się późniejszy termin oznaczający działa). Choć rymowany charakter epitafium niewątpliwie osłabia tę opcję.

Co do samego słowa "guerra" się nie odnoszę, bo za mały jestem.

Ten post był edytowany przez Król.Ubu: 13/04/2017, 12:40
 
Post #20

2 Strony < 1 2 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej