Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
24 Strony < 1 2 3 4 5 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Mieszko I był wikingiem?, Teoria czy prawda...
     
Koni
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 153
Nr użytkownika: 10.847

Zawód: archiwista/student
 
 
post 3/12/2005, 18:19 Quote Post

To, że kontakty duńsko-polskie były dobre to nie jest tajemnica, córka Mieszka I Świętosława (w źródłach imię Storrada) wydana została za króla Danii i Szwecji - Eryka Zwycięzcę. Tu pojawia sie też kwestia, dość znana, król Harald Sinozęby został przepędzony z tronu przez swego syna Swena Widłobrodego i schronił się pod opieką Mieszka I na Wolinie (Jomsborg) co niby omawia też Jomsvikingsaga, ale tu dokładnie nie pamiętam. Świętosława ponownie wyszła za mąż za Swena i była matką Knuta I Wielkiego. Ten "wnuk" Mieszka był królem Danii i Norwegii. Storrada/Świętosława ma kilka sag i jest uważana za "matkę królów północy" - ale to z przymróżeniem oka wink.gif. Uważa się, że brat Świętosławy czyli Chrobry nawet dobrze współpracował z Duńczykami (tzn. z dworem duńskim) co też niejako potwierdza Jomsvikingsaga gdzie wymienia imię Chrobrego, ale pewności do końca nie ma.

O tym jak daleko ta "współpraca dworów" była posunięta, źródła milczą. Niemniej należy tu powiedzieć, że "coś" za córkę musiał Mieszko I dostać - no i teraz pytanie, co mógł zaoferować Duńczyk?
 
User is offline  PMMini Profile Post #31

     
antracyt
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 596
Nr użytkownika: 4.698

 
 
post 4/12/2005, 9:53 Quote Post

Z watku o Swietoslawie na tym forum wynika, ze wyszla po raz pierwszy za maz ok. 980 roku, po raz drugi w 996. Relacja o 3000 wojow powinna okreslac rok 965/6. Chyba, ze druzyne wikinska dostal juz za noworodka.
Pomorze gdanskie mialo nalezec do Polski w roku chrztu w 966r. Wydaje mi sie, ze jakiekolwiek pakty z Dunczykami i Wikingami osiadlymi na Pomorzu dotycza juz wczesniejszych czasow i byc moze wojen z Wieletami.
Kolobrzeg z sola musial byc niezla gratka w tamtych czasach ale nie ma zadnej pewnosci czy podlegal Mieszku. Tylko z linkow internetowych wynika, ze Mieszko mogl przylaczyc Kolobrzeg w 970 roku a na innych stronach pozniej przez Chrobrego.
Na razie sie poddaje bo pozostaje mi tylko internet, ktoremu nie zawsze dowierzam.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #32

     
JarekJ
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 544
Nr użytkownika: 7.556

Zawód: BANITA
 
 
post 4/12/2005, 23:45 Quote Post

QUOTE(Władysław IV Waza @ 2/12/2005, 21:14)
Nigdy nie słyszałeś o mogiłach wikingów w Polsce?.

Nie.
Slyszalem tylko o grobach, ktore archeolodzy interpretuja jako groby wikingow.
QUOTE
To może oznaczać tylko dwie możliwości albo mieszko miał wikingów w drużynie albo sam był wikingiem a to była jego straż przyboczna.

smile.gif Nie. Mieszko nie byl wikingiem, bo w przeciwnym razie zostalo by to zauwazone i odnotowane(jak np. w przypadku Ruryka). Obecnosc przedmiotow i broni skandynawskiej moze pochodzic z handlu lub wojny a wystepowanie podobnych inhumacji jest zrozumiale pamietajac ze chrzescianstwo dotarlo tu i tam mniej wiecej jednoczesnie (wczesniej zwloki palono).
QUOTE
Jakoś żaden z średniowiecznych kronikarzy nie odnotował miejsca chrztu mieszka czy to w\g ciebie znaczy że mieszko się nie ochrzcił.

smile.gif Nie, bo wszyscy kronikarze odnotowali ze sie ochrzcil. Odnotowali tez wielokrotnie i w detalach obecnosc wojownikow Slowianskich w Skandynawii - Natomiast nikt nie zauwazyl wikingow przy Mieszku - bo ich przy nim nie bylo.
*


 
User is offline  PMMini Profile Post #33

     
szachinszach
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 23
Nr użytkownika: 9.295

Zawód: uczen
 
 
post 12/12/2005, 19:36 Quote Post

Mieszko nie mógłby być Wikingiem, ponieważ gdyby ni był, na pewno odnotowano by to w kronikach. To, że na terenach polskich odnajdujemy przedmioty pochodzenia skandynawskiego nie moze o tym swiadczyc.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #34

     
PM1234
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 101
Nr użytkownika: 8.184

 
 
post 19/12/2005, 14:32 Quote Post

A moze spojrzyjmy na to od wschodu a nie od zachodu:jest sporo przesłanek świadczacych o tym, że słowianie przywędrowali do Polski z terytorium dzisiejszej Ukrainy. Także Polanie odnotowani są w okolicach Kijowa. Może więc Mieszko przyprowadził spod założonego przez Rurykowiczów Kijowa kilku wikingów i stąd wzięła się jego drużyna oraz koligacje?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #35

     
PM1234
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 101
Nr użytkownika: 8.184

 
 
post 21/12/2005, 15:54 Quote Post

Ja jeszcze o Licicavikach. Otóż myślę że Widukind (notabene znalazłem tę nazwę w jego kronice dokładnie raz, więc Jarek J chyba przesadził )przeniósł nazwę plemienia zamieszkującego w okolicach Licykawy na wszystkich Polaków, co nie powinno dziwić; jeśli akceptuje się mianowanie Polaków Lachami.
Zatem nie ma powodu poszukiwać związku między Licicaviki a Lędzianie.

Dla mnie Lędzianie wzięli nazwę raczej od grodu Ląd (aczkolwiek warto by się przyjrzeć datowaniu tego grodziska.

A jeszcze co się tyczy Wikingów: Geograf Bawarski nie wylicza Polan, choć wylicza wiele innych plemion. A o ile pamiętam powstał gdzieś ok. połowy IX wieku. Czy aby na pewno wtedy Polanie siedzieli w Wielkopolsce, a jeśli nie to skąd się wzięli? Możę jednak hipoteza podboju zewnętrznego nie jest taka abstrakcyjna. Kto w koncu powiedziła, że słowianie pojawili się na ziemiach polskich jako jedna fala osadnictwa?


 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #36

     
antracyt
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 596
Nr użytkownika: 4.698

 
 
post 22/12/2005, 12:26 Quote Post

Brak wczesniejszych wzmianek o Polanach na Wielkopolsce to jeszcze nie powod zeby z Mieszka zrobic Warega. Mial powody zawrzec jakies sojusze z Wikingami na Pomorzu przeciwko Wieletom, mogl miec chrapke na sol, owczesne zloto i uzbrojeni wojowie tez by sie do tego przydali. Czyli sporo politycznych powodow aby szukac kontaktow z nimi. Niby dlaczego musialby byc Waregiem?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #37

     
PM1234
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 101
Nr użytkownika: 8.184

 
 
post 22/12/2005, 15:21 Quote Post

Dobra, może rzeczywiście nie musiał być wprost Waregiem i nieco odejdę od tematu: załóżmy że w połowie 9 wieku Polan w Wielkopolsce nie było (tutaj mogę się powołać tylko na Geografa Bawarskiego)
Raczej nawet nie osobiście Mieszko ale któryś z jego przodków mógł przyprowadzić Polan spod Kijowa.
Pytanie tylko na ile ta osoba była inspirowana przez państwotwórczy wysilek Rurykowiczów? I prędzej w tym sensie (mniej genetycznym a bardziej mentalnym) ta osoba mogła być Wikingiem.


Można też postawić pytanie, od kiedy na Rusi wpływy wareskie przestały być zauważalne i kiedy potomkowie Waregów przestali sie identyfikować z Wikingami. Jednoznacznej odpowiedzi nie będzie; oczywiście to o napisałem to tylko jedna z wielu hipotez ale tak jakoś sobie pomyślałem

 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #38

     
antracyt
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 596
Nr użytkownika: 4.698

 
 
post 22/12/2005, 19:50 Quote Post

Budowa grodow na Wielkopolsce to lata 20/30 czyli przed Mieszkiem. Zwolennicy teorii wczesniejszego obrzadku slowianskiego wygrzebali gdzies (ale nie wiem gdzie) informacje, ze w tych czasach, w Bizancjum przy chrzcie chlopcow scinano im wlosy. No i masz slowianskie postrzyzyny. Raczej Polska jakies podwaliny pierwszej panstwowosci w zachodnim stylu miala. Jesli juz to jakis przodek Mieszka, ktorego nam trudno bedzie znalezc mogl przybyc z Kijowa. Ale ktory to moglby byc liczac od konca? confused1.gif
Byc moze przypieczetowal sojusze z Wikingami osiadlymi w Polsce imieniem Dagomar. A moze ich jeszcze ochrzcil confused1.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #39

     
radziu_88
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 23
Nr użytkownika: 8.094

Zawód: uczen
 
 
post 25/12/2005, 19:16 Quote Post

Ja mam nawiązanie do Dagome Iudex w sensie,że Dagome może znaczyć
albo: imię Dagobert,albo z kolei Dago/me czyli ,,ja Wiking''
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #40

     
antracyt
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 596
Nr użytkownika: 4.698

 
 
post 31/12/2005, 10:58 Quote Post

"me" to tez lacina czy angielski? Wszystko jedno co to ma byc za imie. Bardziej mnie nurtuje kiedy przyjal takie imie i po co jesli go nie uzywal. Na chrzcie w 966? A po co mu takie nie slowianskie cos, zwano go przeciez Mescus, Mesco. Mozliwe, ze sprawa zahacza o Wikingow ale gdyby sam nim byl to Piast powinno sie jakos tlumaczyc po szwedzku lub dunsku a tu nic na ten temat.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #41

     
kubik93
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 6
Nr użytkownika: 13.798

Templariusz
Zawód: uczeñ
 
 
post 3/02/2006, 15:22 Quote Post

Myśle ze nie jest to prawdą .Jak by popatrzec w głąb historiito na to ze mieszko pochodził od słowian są duze dowody.Po pierwasz imię to jest przynajmniej na 80 % słowianskie.Po drugie imiona te towazysza cały czas w epoce średniowiecza polskim piastom a nie skandynawskich władcą lub jesli cieszyło się to imie nie tak wielką popularnoscia to myśle ze tylko niektórzy mało znani kupcy nosili te imiona.natomiast w polsce na początku jej istnienia jak dobrze wiemy imoina Mieszko i Bolsesław przysługiwało tylko władca i najwiekrzym dostojnika tak wiec wątpie by pierwszy polski wladca pochodzil ze sdandynawi. confused1.gif confused1.gif confused1.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #42

     
JarekJ
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 544
Nr użytkownika: 7.556

Zawód: BANITA
 
 
post 3/02/2006, 19:29 Quote Post

QUOTE(kubik93 @ 3/02/2006, 17:22)
...wątpie by pierwszy polski wladca pochodzil ze sdandynawi. confused1.gif  confused1.gif  confused1.gif


smile.gif Nie Ty jeden. Ten "wiking dwojga imion (Bjorn i Dagome)" urodzil sie w umyslach wikingo-entuzjastow. Tam tez sobie zyje i mieszka w "wikingowym" Truso, spedzajac wakacje w rownie "wikingowym" Wolinie.

Historia nie zna takiego wikinga ani takich wikingowych miast. Donosi natoniast o slowianskim Wolinie i pruskim Truso.
Zna takze polskiego krola, ktory we wszystkich zrodlach wystepuje jako MIESZKO lub MIECZYSLAW a tylko w jednym, niechlujnym streszczeniu nieistniejacego dokumentu wymieniony jest jako "DAGOME IUDEX" co w oryginale pewnie brzmialo mniej-wiecej "DAGO MEIUDEX" lub "DOGE MIUDEX" (ksiaze MIETEK). smile.gif

QUOTE(radziu_88 @ 25/12/2005, 21:16)
Ja mam nawiązanie do Dagome Iudex w sensie,że Dagome może znaczyć
albo: imię Dagobert,albo z kolei Dago/me czyli ,,ja Wiking''

smile.gif Radziu kochaniutki, a w jakim to jezyku Dago zanczy wiking ?

*
 
User is offline  PMMini Profile Post #43

     
Rawa
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 805
Nr użytkownika: 492

 
 
post 4/02/2006, 11:18 Quote Post

Dago znaczy Jakub. Być może zatem Mieszko zabrał się z duńczykami na wyprawe do Al Andaluz i łupił Santiago de Compostela gdzie jest sanktuarium Sw. Dago/Jakuba. Miało to miejsce o ile pamiętam w 972 lub 973 roku. Czyżby to była przyczyna nieobecności Mieszka u Cesarza w Kwedlinburgu gdzie wysłał syna w zastępstwie? Szkoda że nikt nie badał źródeł z tamtego obszaru.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #44

     
Kon-dzia
 

VII ranga
*******
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 1.746
Nr użytkownika: 12.898

Konrad
 
 
post 4/02/2006, 13:22 Quote Post

ohmy.gif
Mieszko łupiący Santiago de Compostela. Czy przechodzimy w dyskusji do fantasy. I jeszcze w związku ze złupienim nazwał się Jakubem - już po chrzcie. rolleyes.gif
Ja lubie czasem poczytać jakieś dzikie teorie ale jak mają jakąś podstawę. A tutaj...
Co zaś do podobieństw nazw różnych plemion i tylko na tej podstawie wnioskować na temat szlaków wędrówek plemion słowiańskich. Spójrzcie na różnorodnych Serbów. Czasami podobieństwo nazw dwóch różnych plemion to przypadek. To że osiedle nazywało się Ostrów nie znaczy że ludność ma coś wspólnego z jakimś innym ostrowem kilkaset kilometrów dalej.
Pozdrwaiam
 
User is offline  PMMini Profile Post #45

24 Strony < 1 2 3 4 5 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej