Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
4 Strony « < 2 3 4 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Zama, położenie
     
Anders
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.393
Nr użytkownika: 4.016

Zawód: Biurowy
 
 
post 4/09/2011, 10:31 Quote Post

QUOTE
Tyle, że εὐρωστοτάτους τε καὶ κουφοτάτους w tym przypadku można tłumaczyć jako "najsilniejszych i najzwiniejszych/najsprawniejszych", a takimi byli właśnie hypaspiści jako awangarda. Wyjaśnia to nagłe pojawienie się Nikanora i jego ludzi. Dalej Arrian pisze o tym, że żołnierze Ci przed ostatnim etapem (nocnym) zredukowali swoje uzbrojenie do możliwie najlżejszego. Zatem wniosek jest taki, że wcześniej musieli być uzbrojeni ciężej. Co mógłby zostawić jeszcze lekkozbrojny żołnierz oprócz tarczy i oszczepu/miecza? Tylko wtedy byłby niemal zupełnie bezbronny. W przypadku, jeśli hypaspiści szli do tej pory ciężej uzbrojeni nie ma problemu aby pozostawili część ekwipunku np. zbroje, hełmy itp.


OK, hypaspiści początkowo szli nieco ciężej uzbrojeni (jak? nie wiadomo). Co nie zmienia faktu, że byli elitą wśród Macedończyków a i tak wybrano z nich (znów mogę przyjąć Twoją propozycję) najsilniejszych i najsprawniejszych.

QUOTE
Doszło do pewnego nieporozumienia. Myślałem, że Twój punkt:
jest odpowiedzią na mój punkt:
(...)
Zmyliła mnie podobna numeracja.


Bo jest. Tylko ostatniego dnia, gdy uczestniczyła w nim wyłącznie kawaleria, marsz był ograniczony tylko do nocy, poza tym przypadkiem Engels pisze o 16-godzinnych marszach.

QUOTE
Masz rację pomyliłem się. 223 km to odległość z Kartaginy do Sakiet Sidi Youssef, a więc miejscowości przy której obóz rozbić miał Scypion. Stąd mój bład. Wydaje się jednak pole bitwy było o jakieś 25 km bliżej. Z Hadrumetum było na pole bitwy około 228 km.


A jakie znaczenie ma odległość z Hadrumentum?
Gajuszu, możesz arbitralnie wybrać sobie taką dzienną marszu, by pozwalała dowolnemu niemal punktowi stać się polem bitwy pod Zamą. Ale robiąc to ignorujesz źródła.

QUOTE
Co do pierwszego punktu to:
Polibiusz podaje kierunek zachodni, a Zama Regia leży na południowym-zachodzie. Lepiej kierunkowi zachodniemu odpowiada Sakiet Sidi Youssef (choć to było miejsce stacjonowania Scypiona), które to miejsce wyznacza rejon bitwy. Zatem Zama Regia nie spełnia warunku o którym mówi Polibiusz.
Co drugiego patrz wyżej.
Co do trzeciego to jednak Grecy rozumieli pod tym pojęciem jakiś dystans, świadczą o tym słowa Appian IXB, 1:
"Według określenia Greków przebycie jego [kraju Ilirów - GJC] wszerz wymaga pięciu, wzdłuż zaś trzydziestu dni marszu. Według rzymskich pomiarów ma ten kraj z górą 6000 stadiów długości, a około 1200 stadiów szerokości."
Pogrubienie moje.


1) Czy Zama leży na Zachód od Kartaginy? Leży.
3)Nie, Gajuszu, oni rozumieli czas potrzebny na przebycie. Ten czas nie był ściśle i nierozerwalnie związany z dystansem. Zresztą widać to nawet w Twoim fragmencie Appiana.

 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #46

     
Gajusz Juliusz Cezar
 

VIII ranga
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.402
Nr użytkownika: 43.904

Piotr Koziol
Stopień akademicki: pontifex maximus
Zawód: Dyktator
 
 
post 4/09/2011, 15:28 Quote Post

QUOTE(Anders @ 4/09/2011, 11:31)
OK, hypaspiści początkowo szli nieco ciężej uzbrojeni (jak? nie wiadomo). Co nie zmienia faktu, że byli elitą wśród Macedończyków a i tak wybrano z nich (znów mogę przyjąć Twoją propozycję) najsilniejszych i najsprawniejszych.
"Najsilniejszych i najsprawniejszych" spośród Macedończyków, czyli hypaspistów.
QUOTE
Bo jest. Tylko ostatniego dnia, gdy uczestniczyła w nim wyłącznie kawaleria, marsz był ograniczony tylko do nocy, poza tym przypadkiem Engels pisze o 16-godzinnych marszach.
Tak, a dzień (dobę) wcześniej przeszli 500 stadiów (88 km) na piechotę - Kurcjusz (V, 35). Wg Plutarcha (Alek., 42) w tym okresie Aleks w 11 dni pokonał 3300 stadiów (586 km) czyli średnio 53 km na dzień.
QUOTE
A jakie znaczenie ma odległość z Hadrumentum?
Gajuszu, możesz arbitralnie wybrać sobie taką dzienną marszu, by pozwalała dowolnemu niemal punktowi stać się polem bitwy pod Zamą. Ale robiąc to ignorujesz źródła.
Nie ja wybrałem te pole walki. Na ten temat możesz poczytać u Lazenby'ego "Hannibal War's" str. 218. Możesz też zerknąć Do Kęćka i jego "Wojny Hannibala" idzie tu w 100 % za Lazenby. O Neposie też już wspominałem. Ogólnie warto przeczytać trochę więcej niż wiki.
Co zaś do nie trzymania się źródeł (i współczesnych historyków), to warto zacząć od kwestii przemarszów.
QUOTE
1) Czy Zama leży na Zachód od Kartaginy? Leży.
Nie. Leży na pd-zach., a to jest różnica i to znaczna c.a. 100 km na południe. Zama Regia leży na zachód od Hadrumetum.

Ten post był edytowany przez Gajusz Juliusz Cezar: 4/09/2011, 15:42
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #47

     
romanróżyński
 

Hetman wojsk Dymitra
*******
Grupa: Banita
Postów: 2.488
Nr użytkownika: 65.013

Marek Rogowicz
Zawód: BANITA
 
 
post 4/09/2011, 17:22 Quote Post

QUOTE
Tylko ostatniego dnia, gdy uczestniczyła w nim wyłącznie kawaleria, marsz był ograniczony tylko do nocy, poza tym przypadkiem Engels pisze o 16-godzinnych marszach.

Wybaczcie że pytam ale "Engels" zdecydowanie nie brzmi jak nazwisko człowieka ze starożytnej Grecji, Persji czy Macedoni.
Domyślam się że mowa tu o jakimś opracowaniu-czy można wiedzieć na kogo powołuje się tenże autor ?
 
User is offline  PMMini Profile Post #48

     
Anders
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.393
Nr użytkownika: 4.016

Zawód: Biurowy
 
 
post 4/09/2011, 18:59 Quote Post

QUOTE
"Najsilniejszych i najsprawniejszych" spośród Macedończyków, czyli hypaspistów.


OK, niech będzie - nie ulega jednak wątpliwości, że maszerowała w ten sposób nie armia, tylko kawaleria + jednostki wyborowe.

QUOTE
Tak, a dzień (dobę) wcześniej przeszli 500 stadiów (88 km) na piechotę - Kurcjusz (V, 35). Wg Plutarcha (Alek., 42) w tym okresie Aleks w 11 dni pokonał 3300 stadiów (586 km) czyli średnio 53 km na dzień.


Rzetelność Kurcjusza w kwestii liczb jest powszechnie znana.
Jeśli liczby Plutarcha dotyczą tak samo kawalerii, lekkozbrojnych lub oddziałów doborowych, to przesada może nie być aż tak duża, ale moim zdaniem nadal obecna. Jeśli w grę wchodziłaby sama kawaleria to jestem w stanie przyjąć taką wielkość bez bólu.

QUOTE
Nie ja wybrałem te pole walki. Na ten temat możesz poczytać u Lazenby'ego "Hannibal War's" str. 218. Możesz też zerknąć Do Kęćka i jego "Wojny Hannibala" idzie tu w 100 % za Lazenby. O Neposie też już wspominałem. Ogólnie warto przeczytać trochę więcej niż wiki.


Jak fajnie, że wiesz co czytam.
U Kęcieka też to miasto Zama leży o pięć dni drogi od Kartaginy.

QUOTE
Nie. Leży na pd-zach., a to jest różnica i to znaczna c.a. 100 km na południe. Zama Regia leży na zachód od Hadrumetum.


Gajuszu, Zama leży bardziej na zachód niż Kartagina. Owszem, leży też na południe, ale nie oznacza to, że nie leży na zachód.

Generalnie spojrzałem na Twój post (#3) i nie do końca rozumiem na czym w końcu polega Twoja teza, co chcesz udowodnić. Mógłbyś wyjaśnić?

A co do kwestii przemarszów... cóż. Powodzenia. Dalej mam graniczące z pewnością wrażenie, że nie wiesz o czym piszesz.

Widzę, że już nie bronisz dnia jako miary odległości, jest pewien postęp.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #49

     
Gajusz Juliusz Cezar
 

VIII ranga
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.402
Nr użytkownika: 43.904

Piotr Koziol
Stopień akademicki: pontifex maximus
Zawód: Dyktator
 
 
post 4/09/2011, 19:55 Quote Post

QUOTE(Anders @ 4/09/2011, 19:59)
Rzetelność Kurcjusza w kwestii liczb jest powszechnie znana.

Problem w tym, że Kurcjusz jest chyba najrzetelniejszy w kwestiach liczb spośród antycznych źródeł dotyczących Aleksa. Ponadto w ostatnim czasie jego twórczość została w znacznym stopniu zrehabilitowana.
QUOTE
Jeśli liczby Plutarcha dotyczą tak samo kawalerii, lekkozbrojnych lub oddziałów doborowych, to przesada może nie być aż tak duża, ale moim zdaniem nadal obecna. Jeśli w grę wchodziłaby sama kawaleria to jestem w stanie przyjąć taką wielkość bez bólu.

QUOTE
A co do kwestii przemarszów... cóż. Powodzenia. Dalej mam graniczące z pewnością wrażenie, że nie wiesz o czym piszesz.
Bądź pewny czego chcesz, ale i źródła (Polibiusz, Liwiusz, Arrian, Kurcjusz, Plutarch) i współczesna nauka w dużej części (z autorytetami pokroju Hammonda, Tarn, Greena) stoją po mojej stronie.
QUOTE
Jak fajnie, że wiesz co czytam.
U Kęcieka też to miasto Zama leży o pięć dni drogi od Kartaginy.

Ale ja piszę nie o mieście, a o polu walki (zresztą Ty też). Miasto u Lazenby'ego to też Zama Regia.
QUOTE
Gajuszu, Zama leży bardziej na zachód niż Kartagina. Owszem, leży też na południe, ale nie oznacza to, że nie leży na zachód.
Tak, ale określenie jego położenia w ten sposób jest co najmniej nie precyzyjne (o ile chodzi o tą Zamę). A zważywszy na drugi dookreślnik w postaci 5 dni drogi, który też pozostawia wiele do życzenia, istnieją duże wątpliwości.

QUOTE
Generalnie spojrzałem na Twój post (#3) i nie do końca rozumiem na czym w końcu polega Twoja teza, co chcesz udowodnić. Mógłbyś wyjaśnić?
Nic nie chce udowodnić. Zastanawiam się jedynie:
Czy pole walki pod El Kef to miejsce starcia tzw. bitwy pod Zamą?
Czy Zama Regia to Zama (miasto) o której wspomina Polibiusz, skoro 1 dzień drogi w innym fragmencie jego dzieła oznacza aż c.a. 50 km?

QUOTE
Widzę, że już nie bronisz dnia jako miary odległości, jest pewien postęp.
A ja widzę, że nie bronisz tezy zielonych rekrutów w armii Hannibala.

QUOTE(romanróżański)
Wybaczcie że pytam ale "Engels" zdecydowanie nie brzmi jak nazwisko człowieka ze starożytnej Grecji, Persji czy Macedoni.
Domyślam się że mowa tu o jakimś opracowaniu-czy można wiedzieć na kogo powołuje się tenże autor ?
W poście nr 36 masz link.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #50

     
Anders
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.393
Nr użytkownika: 4.016

Zawód: Biurowy
 
 
post 4/09/2011, 21:04 Quote Post

QUOTE
A ja widzę, że nie bronisz tezy zielonych rekrutów w armii Hannibala.


To tego, że część armii Hannibala stanowili rekruci trzeba bronić?

QUOTE
Czy Zama Regia to Zama (miasto) o której wspomina Polibiusz, skoro 1 dzień drogi w innym fragmencie jego dzieła oznacza aż c.a. 50 km?


Zrób sobie eksperyment - policz sobie średnią prędkość "przechodzenia" Ilirii z twojego fragmentu z Appiana i wyciągnij wnioski.

QUOTE
Bądź pewny czego chcesz, ale i źródła (Polibiusz, Liwiusz, Arrian, Kurcjusz, Plutarch) i współczesna nauka w dużej części (z autorytetami pokroju Hammonda, Tarn, Greena) stoją po mojej stronie.


Co do Polibiusza sam wspominałeś o przykładzie (gdzieś w Hiszpanii chyba) tego, do czego doprowadziło przemaszerowanie w ciągu jednej doby 66 (bodajże) km, a chcesz, żeby w ciągu dnia (maks 16 h) pokonywać po 54-55 km. I to kilka-kilkanaście dni pod rząd najlepiej. Ale ja już nie zamierzam Cię przekonywać. Szerokiej drogi. A z wymienionych historyków dobre zdanie mam o Greenie, ale jeśli nie poddał refleksji dziennych marszy Aleksandra, to może powinienem pomyśleć o nim nieco gorzej.

QUOTE
Ale ja piszę nie o mieście, a o polu walki (zresztą Ty też). Miasto u Lazenby'ego to też Zama Regia.


Czyli Twoim zdaniem to samo pole walki a nie miasto Zama leży o 5 dni od Kartaginy? Czy też bitwa odbyła się pod jakimś innym miastem, odległym o 5 dni drogi od Kartaginy, które Polibiusz nazwał Zamą przez pomyłkę?

Tak czy siak nie widzę powodu do takich gdybań na podstawie twoich szacunków prędkości marszu.

QUOTE
Tak, ale określenie jego położenia w ten sposób jest co najmniej nie precyzyjne (o ile chodzi o tą Zamę). A zważywszy na drugi dookreślnik w postaci 5 dni drogi, który też pozostawia wiele do życzenia, istnieją duże wątpliwości.


Gajuszu, pozostawia wiele do życzenia wyłącznie w Twoim rozumowaniu. Dlaczego droga z Zamy do Kartaginy nie miałaby liczyć 5 dni? Zrób sobie proponowany wyżej eksperyment z Illirią, zobaczysz jak elastyczne to szacunki - i to w jednym passusie!
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #51

     
Gajusz Juliusz Cezar
 

VIII ranga
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.402
Nr użytkownika: 43.904

Piotr Koziol
Stopień akademicki: pontifex maximus
Zawód: Dyktator
 
 
post 4/09/2011, 22:46 Quote Post

QUOTE(Anders @ 4/09/2011, 22:04)
To tego, że część armii Hannibala stanowili rekruci trzeba bronić?
Tak, zwłaszcza jeśli mieliby być to "zieloni jak szczypiorek rekruci". Może jakieś źródła na poparcie swojej tezy?
QUOTE
Zrób sobie eksperyment - policz sobie średnią prędkość "przechodzenia" Ilirii z twojego fragmentu z Appiana i wyciągnij wnioski.
Jakbyś czytał uważnie to zauważyłbyś post nr 31.
QUOTE
Co do Polibiusza sam wspominałeś o przykładzie (gdzieś w Hiszpanii chyba) tego, do czego doprowadziło przemaszerowanie w ciągu jednej doby 66 (bodajże) km, a chcesz, żeby w ciągu dnia (maks 16 h) pokonywać po 54-55 km. I to kilka-kilkanaście dni pod rząd najlepiej. Ale ja już nie zamierzam Cię przekonywać. Szerokiej drogi. A z wymienionych historyków dobre zdanie mam o Greenie, ale jeśli nie poddał refleksji dziennych marszy Aleksandra, to może powinienem pomyśleć o nim nieco gorzej.
Andersie, jak można z Tobą poważnie dyskutować skoro nawet nie jesteś w stanie przyswoić sobie wiadomości jakie podaje w trakcie dyskusji z Tobą. Polibiusz i Liwiusz twierdzą, że Scypion pokonał trasę znad Ebro do Kartaginy w 7 dni (średnio 66 km dziennie). Również armia Cezara potrafiła poruszać się z prędkością ponad 50 km przez kilka kolejnych dni, tak jak armia Klaudiusza Nerona. O tych przypadkach pisałem już wcześniej.
Co zaś do Greena, to owszem poddał dane refleksji tyle, że zgodził się z ustaleniami Neumanna, który bronił w kwestii przemarszów Tarna i Hammonda.
Jeśli wszystko czytasz z taką dokładnością jak ten temat to nie mogą dziwić wnioski jakie wyciągasz.

QUOTE
Czyli Twoim zdaniem to samo pole walki a nie miasto Zama leży o 5 dni od Kartaginy? Czy też bitwa odbyła się pod jakimś innym miastem, odległym o 5 dni drogi od Kartaginy, które Polibiusz nazwał Zamą przez pomyłkę?

Tak czy siak nie widzę powodu do takich gdybań na podstawie twoich szacunków prędkości marszu.
Ale to nie są moje szacunki prędkości, chyba, że twierdzisz, że to ja podmieniłem dane u Polibiusza (II, 25). Ponadto jeśli w Tunezji są trzy lub cztery Zamy to czemu nie mogłaby być to inna Zama niż ta powszechnie przyjmowana, a leżąca bardziej na kierunku zachodnim i w większej odległości od Kartaginy?
Jak dotąd udało mi się dzięki mapce zamieszczonej przez Sargona odnaleźć dwie (Regia i Minor)? Gdzie leżą pozostałe nie wiem.

QUOTE
Gajuszu, pozostawia wiele do życzenia wyłącznie w Twoim rozumowaniu. Dlaczego droga z Zamy do Kartaginy nie miałaby liczyć 5 dni? Zrób sobie proponowany wyżej eksperyment z Illirią, zobaczysz jak elastyczne to szacunki - i to w jednym passusie!
Ale skąd to pytanie? Ja przecież tego nie podważałem. Co zaś do eksperymentu to przy najmniejszym dystansie odległość od Kartaginy powinna wynieść 157,5 km, czyli tyle ile jest mniej więcej w rzeczywistości do Zamy Regia. Ale jak sam załapałeś mamy tu widełki sięgające 37,8 km (dziennie, przy takiej samej długości stadionu). W takim przypadku odległość wzrasta do 189 km (czyli raptem o 6 km mniej niż odległość do prawdopodobnego pola walki), a i kierunek jest nieco bardziej zachodni.
A w grę przecież wchodzą jeszcze inne dzienne odległości sięgające nawet około 50 km (patrz post 31 i Polibiusz II, 25).

Ten post był edytowany przez Gajusz Juliusz Cezar: 4/09/2011, 23:27
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #52

     
Anders
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.393
Nr użytkownika: 4.016

Zawód: Biurowy
 
 
post 5/09/2011, 0:42 Quote Post

QUOTE
Jakbyś czytał uważnie to zauważyłbyś post nr 31.


Wyciągnięcia wniosków nie widzę za bardzo. Jak rozumiem wahanie rzędu 20% (w jednym passusie) nie nasuwają Ci żadną miarą wątpliwości co do użyteczności tej miary w wyznaczaniu odległości?

QUOTE
Andersie, jak można z Tobą poważnie dyskutować skoro nawet nie jesteś w stanie przyswoić sobie wiadomości jakie podaje w trakcie dyskusji z Tobą. Polibiusz i Liwiusz twierdzą, że Scypion pokonał trasę znad Ebro do Kartaginy w 7 dni (średnio 66 km dziennie). Również armia Cezara potrafiła poruszać się z prędkością ponad 50 km przez kilka kolejnych dni, tak jak armia Klaudiusza Nerona. O tych przypadkach pisałem już wcześniej.
Co zaś do Greena, to owszem poddał dane refleksji tyle, że zgodził się z ustaleniami Neumanna, który bronił w kwestii przemarszów Tarna i Hammonda.


Chętnie zobaczę kiedyś artykuł Neumanna, mam nadzieję, że mimo nazwiska i czasopisma będzie po angielsku. Swoją drogą w tym roku stuknęła mu czterdziestka. Ciekawe co dokładnie kryje się pod określeniem "24 godziny".

QUOTE
Ale to nie są moje szacunki prędkości, chyba, że twierdzisz, że to ja podmieniłem dane u Polibiusza (II, 25). Ponadto jeśli w Tunezji są trzy lub cztery Zamy to czemu nie mogłaby być to inna Zama niż ta powszechnie przyjmowana, a leżąca bardziej na kierunku zachodnim i w większej odległości od Kartaginy?
Jak dotąd udało mi się dzięki mapce zamieszczonej przez Sargona odnaleźć dwie (Regia i Minor)? Gdzie leżą pozostałe nie wiem.


Na razie jedyną podstawą Twojej tezy stanowi fakt, że znane Zamy leżą na pd-zach a nie na zach, jeśli dobrze zrozumiałem. Trochę mało.

QUOTE
Ale skąd to pytanie? Ja przecież tego nie podważałem. Co zaś do eksperymentu to przy najmniejszym dystansie odległość od Kartaginy powinna wynieść 157,5 km, czyli tyle ile jest mniej więcej w rzeczywistości do Zamy Regia. Ale jak sam załapałeś mamy tu widełki sięgające 37,8 km (dziennie, przy takiej samej długości stadionu). W takim przypadku odległość wzrasta do 189 km (czyli raptem o 6 km mniej niż odległość do prawdopodobnego pola walki), a i kierunek jest nieco bardziej zachodni.


A kto powiedział, że dni marszu wg. Appiana są adekwatne? Jego przykład pokazuje jedynie, że są zupełnie niemiarodajne, skoro można je niemal dowolnie skracać lub wydłużać.

Polibiusz pisze, że droga z Kartaginy do Zamy zajmowała 5 dni, tak samo zresztą jak Liwiusz. Daje to przy tym rozsądną prędkość marszu (28 km dziennie). Po co tu kombinować? Na jakiej podstawie?

QUOTE
A w grę przecież wchodzą jeszcze inne dzienne odległości sięgające nawet około 50 km (patrz post 31 i Polibiusz II, 25).


Mam wrażenie, że wpadasz w pułapkę oczywistości.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #53

     
Gajusz Juliusz Cezar
 

VIII ranga
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.402
Nr użytkownika: 43.904

Piotr Koziol
Stopień akademicki: pontifex maximus
Zawód: Dyktator
 
 
post 5/09/2011, 8:38 Quote Post

QUOTE(Anders @ 5/09/2011, 1:42)
A kto powiedział, że dni marszu wg. Appiana są adekwatne? Jego przykład pokazuje jedynie, że są zupełnie niemiarodajne, skoro można je niemal dowolnie skracać lub wydłużać.
Nie wg Appiana, a "Według określenia Greków". Polibiusz był Grekiem, tego chyba nie kwestionujesz? Ponadto nie pasuje Ci dana z Polibiusza, której zastosowanie powinno być jak najbardziej zasadne bowiem pochodzi z tego samego dzieła i od tego samego autora, i doskonale pokazuje jaką wielkość Polibiusz rozumiał przez dzień marszu. Proszę o lepsze wskazanie (byle na źródłach). Co zaś do adekwatnosci danych patrz niżej.
QUOTE
Polibiusz pisze, że droga z Kartaginy do Zamy zajmowała 5 dni, tak samo zresztą jak Liwiusz. Daje to przy tym rozsądną prędkość marszu (28 km dziennie). Po co tu kombinować? Na jakiej podstawie?
Liwiusz idzie tu za Polibiuszem i w tej kwestii nie wnosi nic nowego. Co zaś do owych Twoich 28 km dziennie to ktoś musiałby iść prosto niczym po napiętym sznurku. Rzecz z góry skazana na niepowodzenie, choćby ze względu na ukształtowanie terenu, cieki wodne itp.
QUOTE
Mam wrażenie, że wpadasz w pułapkę oczywistości.
Po za swoimi wrażeniami nie zaprezetowałeś tu nic, żadnych argumentów.
QUOTE
Chętnie zobaczę kiedyś artykuł Neumanna, mam nadzieję, że mimo nazwiska i czasopisma będzie po angielsku. Swoją drogą w tym roku stuknęła mu czterdziestka. Ciekawe co dokładnie kryje się pod określeniem "24 godziny".
Jak przeczytasz daj znać.
QUOTE
Na razie jedyną podstawą Twojej tezy stanowi fakt, że znane Zamy leżą na pd-zach a nie na zach, jeśli dobrze zrozumiałem. Trochę mało.
Andersie znów Ci coś umknęło (pisałem o takich, rzeczach jak położenie Margaron, jak odległość od Hadrumetum wg Neposa). Nie mam ochoty po raz kolejny pisać o tym samym, skoro Ty i tak to olejesz.

W związku z powyższym nie widze sensu dalszej dyskusji, zwłaszcza, że sam rzucasz tezy nie poparte źródłami.

Ten post był edytowany przez Gajusz Juliusz Cezar: 5/09/2011, 11:26
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #54

     
Anders
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.393
Nr użytkownika: 4.016

Zawód: Biurowy
 
 
post 5/09/2011, 21:53 Quote Post

No to dziękuję bardzo.

Nie mam czasu zająć się tylko tym, niestety.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #55

4 Strony « < 2 3 4 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej