Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Zapomnieni Andegawenowie
     
ThePetro
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 44
Nr użytkownika: 50.415

 
 
post 28/12/2008, 7:21 Quote Post

Kolega zainteresował mnie dziejami pewnego "portugalskiego" rodu zwanego Nápoles.
user posted image
Herb rodowy
Tak naprawdę była to młoda gałąź rodowa kapetyńskiej dynastii Anjou. Rodowód przedstawia się następująco
~ Karol II Kulawy + Maria Árpád
~ Jan z Durazzo + Agnes de Périgord
~ Stefan z Durazzo

Ów Stefan (1320-1380), pozbawiony dziedzictwa, oddał się krucjatom, a zwłaszcza walce z Maurami u boku Alfonsa IV, króla Portugalii i Algarve. Walczył między innymi pod Río Salado (30.XI.1340), gdzie powstrzymano inwazję Marynidów. Wspomina go Duarte Nunes de Leão w swoich Kronikach Królów Portugalii. Już wtedy ochrzczony został jako Estêvão de Nápoles. Król nadał mu za odwagę majątek w Molelos.
Mało wiadomo o jego rodzinie. Pozostawił na pewno po sobie dziedzica, Leonarda Estêvão de Nápoles. Syn otrzymał od tego samego króla majątki w Corjas, Penela, Seia oraz Veiga de Santa Maria. Te fundacje uczyniły z niego w przyszłości ważnego, wpływowego i bogatego możnego, oraz zakorzeniły potomków w Portugalii. Leonardo poślubił Margarida Anes de Menezes i miał z nią syna, João Esteves de Nápoles. Ów rządził już Salvaterra de Magos, Montargil, Vacariça oraz Vila Nova de Monsarros. João wchodził w skład rady królewskiej Jana I. Poślubił Leonor Anes de Vasconcelos i również doczekał się dziedzica - Kapetyngowie niewątpliwie płodni są. Był nim Henrique Esteves de Nápoles, który wsławił się głównie swoim rzemiosłem wojennym. Jako potężny włodarz dostarczył królowi aż stu mieczników i pięćdziesięciu kawalerzystów w czasie walk z Kastylią, sam walczył pod Toro. Opłaciło mu się to. Fundacje królewskie poszerzyły majątek o Botulho, Nandufe, Mata i Castanheirę. Henryk również był ambitny, w Molelos zapoczątkował budowę pałacyku rodowego. Jego małżeństwo z Filipą Gomes de Gouveia jest już lepiej udokumentowane, tak jak i ich potomstwo. Młodszy syn Vasco osiedlił się w Nandufe, starszy, Henrique II de Nápoles tak jak przodkowie służył w radzie królewskiej Jana II i Manuela I. Dokończył budowę rozpoczętą przez ojca. Poślubił Beatriz Henriques, z którą miał syna, Henrique III Esteves de Nápoles, zwanego Młodszym. Tyle możemy wyczytać na wikipedii. Ród, z tego co czytam wygasł w 1848 rodu w linii męskiej, zaś w żeńskiej w 1869 na niejakiej Marii. Pewności nie mam.

W historii Portugalii owi zapomniani Andegawenowie przewijają się dosyć często i nie tylko w średniowieczu i wczesnym renesansie, ale także w guerras da restauração (XVII wiek) i wojnach napoleońskich, po stronie tradycjonalistów.
Ciekawe przede wszystkim jest pochodzenie tej "małej dynastii" i pełna legitymizacja (nie wywodzili się z bękartów, sami nimi nie byli). Chyba dla nas, na rynku polskim nie ma za wiele szans, by więcej się o nich dowiedzieć, a może i nie są przedmiotem analizy i u zagranicznych badaczy? Co sądzicie o portugalskich Andegawenach? Dynastie portugalskie w końcu wywodziły się z Robertynów (Dom burgundzki, Dom Aviz, Dom Braganza), chociaż stopień "rozcieńczenia" krwi był dosyć duży. Czy królowie Portugalii traktowali ich jak krewniaków? Habsburgowie chyba też się ich nie obawiali, mimo że mieli prawa do schedy neapolitańskiej a nawet portugalskiej, ponieważ majątku im nie odebrali, na życie nie dybali.
Dostatnie życie w Portugalii chyba wybiło im z głowy staranie się o sukcesję w Neapolu, Albanii, Polsce, na Węgrzech czy Sycylii. Co sądzicie o Nápoles? Pozdrawiam.

P.S jak coś artykuł polski na wikipedii stworzyłem ja biggrin.gif żeby nie było posądzeń
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
crosso
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 16
Nr użytkownika: 35.557

Karol Antoniewski
Zawód: uczen
 
 
post 21/01/2009, 18:52 Quote Post

zaciekawiłeś mnie strasznie - znasz może jakąś literature w której można znaleźć wiecej informacji na ten temat??
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Bobek1995
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 137
Nr użytkownika: 77.924

Tobiasz Przybysz
 
 
post 22/05/2012, 14:23 Quote Post

Warto by odświeżyć trochę temat i opisać (jak ktoś coś wie więcej) o tej linii Andegawenów wink.gif

P.S Czy w Habsburskich żyłach płynie krew Andegawenów?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej