Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
> Partyzantka polska, partyzantka jugoslowianska, Kto miał lepszy sprzęt?
     
abba18
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 130
Nr użytkownika: 47.115

Albert Pleśniak
Stopień akademicki: gimnazjalny
Zawód: uczeñ
 
 
post 17/03/2009, 20:58 Quote Post

Która partyzantka była lepsza w uzbrojeniu i w skuteczności w walce z nazistami? Polska czy Jugosławia?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1


 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Odpowiedzi
     
adamos2006
 

Crusader
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.518
Nr użytkownika: 19.582

Zawód: technik
 
 
post 25/03/2009, 6:58 Quote Post

Aby uniknąć niepotrzebnych kłótni i pyskówek krótko tylko o liczebności obu partyzantek.
Polska partyzantka[całość,nie tylko AK]:
1942 rok-kilka tysięcy "leśnych"
1943 rok-wspomniane niewiele ponad 10 tysięcy
1944 rok-znaczący wzrost,najczęsciej można spotkać liczbę 100 tysięcy

NOVJ-partyzantka Tito:
1942 rok-ponad 100 tysięcy
1943 rok-ponad 300 tysięcy
1944 rok-ponad 500 tysięcy

Mi z tych liczb wychodzi,że nawet nie ma co porównywać-partyzantka jugosłowiańska jest po prostu znacznie liczebniejsza.Dla Wojtka natomiast to "wierutne bzdury" i brednie.Oczywiście każdy może wierzyć w co tylko chce,ale chyba niekoniecznie trzeba dzielić sie takimi swoimi przekonaniami tu na forum.Ale mniejsza z tym.

To dane o partyzantach czyli ludziach walczących z okupantem z bronią w ręku.Oczywiście liczebność całej AK było znacznie większa.Władze emigracyjne krótko po wojnie mówiły o 300 -350 tysiącach w szczytowym momencie,a płk Tatar będący w połowie 44 roku w Stanach podawał liczbę 250 tysięcy AK-owców.Natomiast Profesor Roszkowski pisze o 300 tysiącach.Wśród tych 250 czy 300 tysięcy byli np 60-letni kolejarze,którzy informowali o ruchach niemieckich pociągów,były 16-letnie dziewczęta przeszkolone jako sanitariuszki,byli wydający podziemną prasę czy też piszący na elewacji miejscowego kina napisy:"tylko świnie siedzą w kinie".Ale walczących zbrojnie było tyle ile podawałem wyżej.Władze AK początkowo nie planowały podejmowania otwartej walki bo była ona z góry skazana na niepowodzenie,a mogła tylko przysporzyć nam wielu strat.Moim zdaniem była to słuszna decyzja,ale nie należy o tym zapominać i dziś porównywać sie z kilkanascie razy liczebniejszą partyzantką jugosłowiańską.Przecież,gdy w 43 roku u nas było te kilkanaście tysięcy partyzantów,to Tito wiazał walką 12 niemieckich dywizji.To dlatego[a nie dlatego,że Churchill nagle zapałał miłoscią do komunistów] otrzymał on angielską pomoc.Anglikom to sie bardzo opłaciło,bo 6 czerwca 44 roku wojska Tity wiązały walcząc jak równy z równym 25 niemieckich dywizji.A 25 niemieckich dywizji w Jugosławii,to o 25 niemieckich dywizji mniej w Normandii.Tito niemal całą Jugosławię wyzwolił wyłącznie swoimi siłami.Tylko przy zdobyciu Belgradu poprosił o jedną sowiecką dywizję pancerną-Stalin dał mu cały korpus pancerny.
Co do korpusów i dywizji to oczywiście Ak je posiadała,tylko kiedy powstały i ile ich było?Jugosłowianie mieli w 44 roku ponad 50 dywizji,16 czy 17 korpusów,brygady pancerne,lotnictwo i cięzką artylerię.
Jeśli chodzi o oddział majora "Wacława" piszesz o 900 partyzantach w 43 roku.Dziwne,ja spotkalem sie własnie z liczbą 800-900 w 44 roku,gdy "Wacław"juz nie dowodził.Natomiast w grudniu 43,gdy sowieci go rozstrzeliwali jego oddział miał liczyć niecale 400 ludzi.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Rommel 100
 

Antynazista
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 4.892
Nr użytkownika: 9.466

Stopień akademicki: Mgr
Zawód: Matematyk
 
 
post 12/02/2017, 15:31 Quote Post

QUOTE(adamos2006 @ 25/03/2009, 7:58)

NOVJ-partyzantka Tito:
1942 rok-ponad 100 tysięcy
1943 rok-ponad 300 tysięcy
1944 rok-ponad 500 tysięcy


*



To nie pradziwe dane prawdopodobnie. Niemcy w 1943 szacowali siły Tito na 110 tysięcy. W 1945 roku liczyły 200 tys. Cała otoczka została okrążona mitem i legendem przez komunistów rządzących Jugosławią.
Przy porównaniu położenia trzeba dodatkowo w przypadku Bałkanów brać pod uwagę że Tito miał więcej wrogów, czetnicy, ustasze, Niemcy i Włosi. A także to że werbował przedstawicieli różnych narodowości.
Ogólnie jednak jak na rok 1943 to robi wrażenie rozmach walk:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_nad_Neretw%C4%85
 
User is offline  PMMini Profile Post #3


> Posts in this topic
abba18   Partyzantka polska, partyzantka jugoslowianska   17/03/2009, 20:58
adamos2006   Zdecydowanie jugosłowiańska.Przewyższali polską pa...   17/03/2009, 21:47
polandczyk039   Do prawdy? A od kiedy to mogli przewyzszac licze...   17/03/2009, 22:08
kundel1   [snapback]530027 Do prawdy? A od kiedy to mogli ...   17/03/2009, 23:07
adamos2006   Najpewniej od początku czyli od 41 roku,bo wtedy...   17/03/2009, 23:08
wojtek k.   Zanim komuś drugi raz zarzucisz, że pisze bzdury...   23/03/2009, 8:08
alcesalces1   Zanim komuś drugi raz zarzucisz, że pisze bzdury...   24/03/2009, 6:30
wojtek k.   Dziwi mnie trochę Twój ton :( Tak to już bowi...   24/03/2009, 10:25
Baszybuzuk   Ale to jednak nie 1943, koncentracja i działania...   24/03/2009, 10:30
wojtek k.   Ale to jednak nie 1943, koncentracja i działania...   24/03/2009, 20:32
Baszybuzuk   No właśnie nie, bo pytanie było proste - których...   24/03/2009, 21:16
wojtek k.   Na temat AK napisano co najmniej kilka tysięcy ksi...   27/03/2009, 11:42
Czarny Smok   Należy pamiętać, że partyzantka jugosławiańska mia...   24/03/2009, 21:58
wojtek k.   Czy zechcesz podać źródło :?: Odnoszę wraż...   25/03/2009, 9:55
wojtek k.   Przejdę teraz do omówienia stanu organizacyjnego O...   25/03/2009, 9:56
wojtek k.   Przejdźmy teraz do Podokręgu Kraków, który tworzył...   25/03/2009, 9:59
1234   Tu bym chyba polemizował z tymi 50 ludźmi. Vide P...   25/03/2009, 16:18
wojtek k.   Tu bym chyba polemizował z tymi 50 ludźmi. Vide P...   26/03/2009, 8:54
wojtek k.   Szkoda, że dla jasności sytuacji nie podałeś dany...   26/03/2009, 8:56
wojtek k.   Tu bym chyba polemizował z tymi 50 ludźmi. Vide P...   26/03/2009, 11:52
gtsw64   Należy również wziąć pod uwagę to że Polska posiad...   26/03/2009, 12:30
wojtek k.   Tak jak napisałem wcześniej - problemem nie był ...   26/03/2009, 13:16
1234   Podałem źródło, nawet co do strony. nie trzeba da...   26/03/2009, 15:43
wojtek k.   Podałem źródło, nawet co do strony. nie trzeba da...   26/03/2009, 16:46
1234   Podałem źródło, nawet co do strony. nie trzeba da...   26/03/2009, 17:10
wojtek k.   Podałem źródło, nawet co do strony. nie trzeba da...   26/03/2009, 18:09
adamos2006   Wojtek napisał: O partyzantce jugosłowiańskiej c...   27/03/2009, 2:28
1234   Czyli jednak zrobiłem coś obrzydliwego, bo zacytow...   27/03/2009, 16:04
Net_Skater   Moim zdaniem dyskutanci cierpia na brak "wspo...   28/03/2009, 12:22
wojtek k.   To nie źródło było nierzetelne, ale TY. I nie ch...   28/03/2009, 18:50
adamos2006   Wojtek napisał: Pewności oczywiście nie mam,ale ...   28/03/2009, 18:32
wojtek k.   A czy zdradzisz mi, gdzie spotkałeś się z tą sen...   28/03/2009, 19:36
wojtek k.   Widzę, że nikt nie kwapi się, by napisać coś senso...   2/04/2009, 8:49
adamos2006   Wojtek napisał: Byłeś blisko.Co prawda to nie ta...   29/03/2009, 11:43
1234   W kwestii formalnej: a czym się to zasadniczo róż...   30/03/2009, 14:47
wojtek k.   Kunert pisał o stanach żołnierzy zorganizowanych...   31/03/2009, 13:28
wojtek k.   Pewności oczywiście nie mam,ale podałem liczby z...   31/03/2009, 13:50
1234   OT: Zawsze mnie rozwalał ten motyw. Jak jest AL, ...   31/03/2009, 15:02
wojtek k.   Dlaczego robisz wszystko, by ów wątek zamienił s...   31/03/2009, 15:18
abba18   Czemu się kłócicie ta mnie chodziło o to która był...   31/03/2009, 16:40
wojtek k.   Skoro wiesz, to może napisz, skąd to wiesz... Ja...   1/04/2009, 10:52
Keanoo   Witam Szanownych Przedmówców, chylę czoła przed z...   2/04/2009, 11:59
wojtek k.   Czetnicy i NOVJ to jakby dwie strony barykady...   2/04/2009, 12:16
Keanoo   Zgadza się, ich głównym wrogiem były siły Tity, ac...   2/04/2009, 13:46
wojtek k.   Ale myślę, że jedni i drudzy nie życzyliby sobie...   2/04/2009, 14:30
wojtek k.   Przyjrzyjmy się teraz najsłabszemu z Okręgów Armii...   3/04/2009, 9:50
WojtekVanHelsing   Na wikipedii napisali, że Jugoslawska była najefe...   3/04/2015, 10:37
Arheim   Była jeszcze Republika Kampinowska. Polska partyz...   3/04/2015, 12:22
wojtek k.   Apeluję - najpierw czytajcie, a potem piszcie. Nig...   3/04/2015, 19:22
Rommel 100   Dla mnie największym problemie w takim porównaniu ...   4/04/2015, 10:51
WojtekVanHelsing   O partyzantce Tito wiadomo tylko tyle, że była b...   4/04/2015, 11:32
wojtek k.   Pod koniec wojny to partyzantka polska była jedy...   4/04/2015, 12:07
WojtekVanHelsing   Wiem, aczkolwiek partyzantka Polska u szczytu pote...   4/04/2015, 12:09
wojtek k.   Mam wrażenie, że nie chcesz zrozumieć, za to na ...   4/04/2015, 12:28
WojtekVanHelsing   O tym, że do do partyzantki Tito brali siłą nie wi...   4/04/2015, 13:17
wojtek k.   O ile mi wiadomo, to LWP w chwili zakończenia wo...   4/04/2015, 13:29
marek8888   Strasznie dziwnie ujęty temat - zamiast skupić się...   17/08/2016, 22:39

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej