Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
8 Strony < 1 2 3 4 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Cedynia 972 – P. Rochala
     
Marchi
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.255
Nr użytkownika: 6.948

Zawód: student
 
 
post 18/08/2006, 16:42 Quote Post

P.Rochala nie piszę o hipotezie bitwy 40km na północ od Berlina...przynajmniej na 90% tak mi się wydaje smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #16

     
Primo!
 

ex moderator
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.066
Nr użytkownika: 2.660

Marcin ...
 
 
post 18/08/2006, 18:46 Quote Post

QUOTE(Marchi @ 18/08/2006, 17:42)
P.Rochala nie piszę o hipotezie bitwy 40km na północ od Berlina...przynajmniej na 90% tak mi się wydaje smile.gif
*


Tak myślałem. Ta hipoteza o bitwie pod Zehdenick na terytorium Wieletów funkcjonuje głównie w niemieckiej nauce historycznej, z polskich historyków pisał o niej chyba tylko Gerard Labuda.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #17

     
Ramond
 

Úlvur av Føroyar
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.517
Nr użytkownika: 9.304

Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: inzynier
 
 
post 18/08/2006, 19:10 Quote Post

QUOTE
Ta hipoteza o bitwie pod Zehdenick na terytorium Wieletów funkcjonuje głównie w niemieckiej nauce historycznej, z polskich historyków pisał o niej chyba tylko Gerard Labuda.

Wiem, że to nie jest lubiane opracowanie, ale wspominał o tym i Paweł Jasienica smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #18

     
Primo!
 

ex moderator
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.066
Nr użytkownika: 2.660

Marcin ...
 
 
post 18/08/2006, 19:16 Quote Post

QUOTE(Ramond @ 18/08/2006, 20:10)
QUOTE
Primo!: Ta hipoteza o bitwie pod Zehdenick na terytorium Wieletów funkcjonuje głównie w niemieckiej nauce historycznej, z polskich historyków pisał o niej chyba tylko Gerard Labuda.

Wiem, że to nie jest lubiane opracowanie, ale wspominał o tym i Paweł Jasienica smile.gif
*


I tu mnie bardzo zaskoczyłeś... sleep.gif
Inna sprawa, że ta hipoteza jest mało prawdopodobna.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #19

     
tomcio
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 74
Nr użytkownika: 19.714

 
 
post 21/08/2006, 12:47 Quote Post

QUOTE
P.Rochala nie piszę o hipotezie bitwy 40km na północ od Berlina...przynajmniej na 90% tak mi się wydaje


Czytałem niedawno, autor na 100%pomija tę kwestię
 
User is offline  PMMini Profile Post #20

     
Gronostaj
 

Dławiciel Brabancki
*********
Grupa: Banita
Postów: 5.155
Nr użytkownika: 31.572

Zawód: BANITA
 
 
post 21/05/2008, 18:01 Quote Post

Książka bardzo ciekawa. Jak to się w potocznym języku mówi Autor "ukręcił z gó*na bat". wink.gif Mając jako jedyne źródła ze dwie mocno podkoloryzowane kroniki, parę innych wzmianek i znaleziska archeologiczne napisał bardzo dobrą prace popularnonaukową, którą dobrze się czyta. O samej bitwie jest rzecz jasna mało informacji, ale za to bardzo przejrzyście i w sposób obszerny opisane zostało całe "tło". Paweł Rochala przedstawia w tym HB-ku kilka najbardziej prawdopodobnych hipotez przebiegu wojny polsko-niemieckiej 972 roku, a także własną wizję starcia pod Cedynią. Chwali się też Autorowi, że nie pożałował czasu na opis ówczesnej wojskowości stron konfliktu. Również mapy choć czarno białe też są przyzwoite. Podsumowując: jeden z najlepszych HB-ków traktujących o Średniowieczu.

 
User is offline  PMMini Profile Post #21

     
Kytof
 

Kytof I Waza
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.266
Nr użytkownika: 27.423

 
 
post 21/05/2008, 18:17 Quote Post

QUOTE
Mając jako jedyne źródła ze dwie mocno podkoloryzowane kroniki, parę innych wzmianek i znaleziska archeologiczne napisał bardzo dobrą prace popularnonaukową, którą dobrze się czyta.


Skąd wziąłeś te dwie kroniki? Rochala miał do dyspozycji łącznie najwyżej ok. 5 zdań - Thietmar i Brunon z Kwerfurtu. Tyle, że te wzmianki to tylko ogólnikowe stwierdzenia, zero faktów odnośnie przebiegu bitwy (może z wyjątkiem tego, że Mieszko przegrał, a Czcibor wygrał).
Mimo to Rochali udało się stworzyć książkę, w której wycisnął chyba co się dało w temacie bitwy i najbliższych lat przed i po niej. Do tego, przy wstępie książki nie wybiega zbyt daleko do tyłu. Styl bardzo ciekawy, nie sądziłem, że opisy uzbrojenia żołnierzy średniowiecznych mogły mnie tak wciągnąć wink.gif Dodatkowy plus za przedstawienie zdjęć dzisiejszej Cedyni, na pewno ułatwia zorientowanie się w tym.
 
User is offline  PMMini Profile Post #22

     
Gronostaj
 

Dławiciel Brabancki
*********
Grupa: Banita
Postów: 5.155
Nr użytkownika: 31.572

Zawód: BANITA
 
 
post 21/05/2008, 18:42 Quote Post

QUOTE(Kytof @ 21/05/2008, 19:17)
QUOTE
Mając jako jedyne źródła ze dwie mocno podkoloryzowane kroniki, parę innych wzmianek i znaleziska archeologiczne napisał bardzo dobrą prace popularnonaukową, którą dobrze się czyta.


Skąd wziąłeś te dwie kroniki?
*


Zdaje się, że Widukind, Thietmar i Anonim - rzecz jasna tylko fragmenty.

Pozdrawiam!
 
User is offline  PMMini Profile Post #23

     
Kytof
 

Kytof I Waza
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.266
Nr użytkownika: 27.423

 
 
post 21/05/2008, 18:45 Quote Post

QUOTE(Gronostaj @ 21/05/2008, 19:42)
QUOTE(Kytof @ 21/05/2008, 19:17)
QUOTE
Mając jako jedyne źródła ze dwie mocno podkoloryzowane kroniki, parę innych wzmianek i znaleziska archeologiczne napisał bardzo dobrą prace popularnonaukową, którą dobrze się czyta.


Skąd wziąłeś te dwie kroniki?
*


Zdaje się, że Widukind, Thietmar i Anonim - rzecz jasna tylko fragmenty.

Pozdrawiam!
*



Ech, zdawało mi się, że chodziło Ci o kroniki wykorzystane przy opisie bitwy, a nie przy pisaniu ogólnych dziejów wieków VIII - XI. Moja pomyłka. Ale tak przy okazji:
Anonim pisze bardzo ogólnikowo, mowa w jego kronice wyłącznie o tym, że Mieszko "napastował ludy sąsiednie" (choć zapewne chodzi Ci o szacunki odnośnie wojska piastowskiego na początku polskiej państwowości). Widukind pisał coś o Polanach tylko jeśli ci walczyli z Wichmanem, więc o Cedyni nie napisał. Thietmar dostarczył najwięcej informacji o bitwie cedyńskiej.

Ten post był edytowany przez Kytof: 21/05/2008, 18:46
 
User is offline  PMMini Profile Post #24

     
Gronostaj
 

Dławiciel Brabancki
*********
Grupa: Banita
Postów: 5.155
Nr użytkownika: 31.572

Zawód: BANITA
 
 
post 21/05/2008, 20:23 Quote Post

QUOTE(Kytof @ 21/05/2008, 19:45)
zapewne chodzi Ci o szacunki odnośnie wojska piastowskiego na początku polskiej państwowości
*



Tak jest. Przy okazji Rochala w bardzo ciekawy sposób zredukował liczby podane przez Anonima.

Pozdrawiam!
 
User is offline  PMMini Profile Post #25

     
Kytof
 

Kytof I Waza
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.266
Nr użytkownika: 27.423

 
 
post 21/05/2008, 22:47 Quote Post

QUOTE(Gronostaj @ 21/05/2008, 21:23)
QUOTE(Kytof @ 21/05/2008, 19:45)
zapewne chodzi Ci o szacunki odnośnie wojska piastowskiego na początku polskiej państwowości
*



Tak jest. Przy okazji Rochala w bardzo ciekawy sposób zredukował liczby podane przez Anonima.

Pozdrawiam!
*



Niewątpliwie. Niby tak głupio dzielić podawane liczby na 10, ale po podzieleniu te liczby stają się realne wink.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #26

     
Primo!
 

ex moderator
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.066
Nr użytkownika: 2.660

Marcin ...
 
 
post 13/06/2008, 16:31 Quote Post

QUOTE(Gronostaj @ 21/05/2008, 21:23)
Tak jest. Przy okazji Rochala w bardzo ciekawy sposób  zredukował liczby podane przez Anonima.
*


Jednak to nie jest pomysł Pawła Rochali, lecz kilku wcześniejszych badaczy polskiej wojskowości wczesnośredniowiecznej.

QUOTE(Kytof @ 21/05/2008, 19:17)
Dodatkowy plus za przedstawienie zdjęć dzisiejszej Cedyni, na pewno ułatwia zorientowanie się w tym.
*


Autor się natrudził, aby udać się z aparatem fotograficznym z Warszawy w okolice Cedyni, jednak plamę dał wydawca, ponieważ czarno-białe zdjęcia to zupełna pomyłka.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #27

     
Primo!
 

ex moderator
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.066
Nr użytkownika: 2.660

Marcin ...
 
 
post 26/06/2008, 23:05 Quote Post

Zupełnie przypadkowo za sprawą pewnego wątku na tym forum, natrafiłem na błąd nieco kompromitujący autora Cedyni. Parę lat temu w trakcie lektury książki nie zwróciłem na niego uwagi, cyt. (s. 100, wydania z 2002 roku):

"Według domysłów badaczy ofensywa Wolinian i Wieletów miała na celu zdobycie grodu Sanok [podkreślenie: Primo!], stanowiącego bramę do kraju Polan".

"Starcie wojsk nastąpiło prawdopodobnie daleko na przedpolu Sanoka [podkreślenie: Primo!]".

I tu moja prośba do autora. Jeśli przytacza hipotezy innych historyków, niech robi to solidnie. Książka popularnonaukowa nie rozgrzesza z takich kardynalnych błędów jak pomylenie Sanoka z Santokiem, zwłaszcza że te miejscowości dzielą setki kilometrów. W obu krótkich cytatach niewątpliwie chodziło o Santok, bardzo ważny strategicznie średniowieczny gród na pograniczu pomorsko-wielkopolskim. Niestety, każdy taki błąd obniża wartość merytoryczną książki, nawet jeśli sam temat został przedstawiony w sposób nowatorski i ciekawy.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #28

     
Marchi
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.255
Nr użytkownika: 6.948

Zawód: student
 
 
post 26/06/2008, 23:11 Quote Post

Jak dla mnie pomyłka w wydawnictwie lub korekcie, czy cokolwiek. Nie wydaję mi się, by mogła to być aż tak karygodna gafa autora.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #29

     
Primo!
 

ex moderator
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.066
Nr użytkownika: 2.660

Marcin ...
 
 
post 26/06/2008, 23:33 Quote Post

QUOTE(Marchi @ 27/06/2008, 0:11)
Jak dla mnie pomyłka w wydawnictwie lub korekcie, czy cokolwiek. Nie wydaję mi się, by mogła to być aż tak karygodna gafa autora.
*


Dwukrotnie na tej samej stronie? confused1.gif
Korekta wydawnicza nie ingeruje w nazwy geograficzne, chyba że zawierają błędy ortograficzne. Dla mnie to ewidentny błąd Rochali. Tym bardziej zaskakujący, że autor czerpał tutaj garściami z wcześniejszych prac na ten temat, do czego sam się przyznał.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #30

8 Strony < 1 2 3 4 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej