Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Gospodarka barbarzyńców
     
Towarzysz Sowieta
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 119
Nr użytkownika: 73.058

Zawód: Rewolucjonista
 
 
post 1/02/2012, 15:56 Quote Post

Zastanowiła mnie ostatnio pewna kwestia. Kiedyś, gdzieś wyczytałem, że w Galii w I w. p.n.Ch. populacja wynosiła ok 10 mln. ludzi. Ja się więc pytam, czy było tak naprawdę? Jeśli tak, to na czym polegała ich gospodarka? Skoro duża część tego regionu była pokryta lasami, a sama ludność była mocno zmilitaryzowana, to jakim cudem udało się wyżywić taką rzeszę ludzi?
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Marthinus
 

VIII ranga
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.012
Nr użytkownika: 38.063

Marcin
Stopień akademicki: Mgr
Zawód: Nauczyciel/Archeolog
 
 
post 1/02/2012, 16:07 Quote Post

"Germania" Tacyta.Tam znajdziesz odpowiedź na pytanie czy rzeczywiście ludność była "mocno zmilitaryzowana"

Ten post był edytowany przez Marthinus: 1/02/2012, 16:07
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.376
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 1/02/2012, 16:16 Quote Post

CODE

I w. p.n.Ch.

Co to za skrót? Albo p.n.e., albo przed Chr., albo skrótem ang. BCE.


CODE

gdzieś wyczytałem, że w Galii w I w. p.n.Ch. populacja wynosiła ok 10 mln. ludzi.

Żeby sensownie dyskutować, gdzie to czytałeś i na jakiej podstawie autor podał taki szacunek?
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Towarzysz Sowieta
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 119
Nr użytkownika: 73.058

Zawód: Rewolucjonista
 
 
post 1/02/2012, 16:31 Quote Post

QUOTE(Marthinus @ 1/02/2012, 17:07)
"Germania" Tacyta.Tam znajdziesz odpowiedź na pytanie czy rzeczywiście ludność była "mocno zmilitaryzowana"
*


"W zbieraniu wojska zachowuje się pewna liczba: każdy powiat stu ludzi przystawia"
Szczerze powiedziawszy to nie specjalnie orientuję się ile taki powiat liczy ludzi.

QUOTE
Co to za skrót?

Przed narodzeniem Chrystusa
QUOTE
Żeby sensownie dyskutować, gdzie to czytałeś i na jakiej podstawie autor podał taki szacunek?

Pytałem więc czy to ma pokrycie z prawdą. Bo naprawdę nie pamiętam. Jakaś strona internetowa chyba.
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
Kakofonix
 

Unregistered

 
 
post 15/01/2013, 17:20 Quote Post

QUOTE(szapur II @ 1/02/2012, 16:16)
gdzieś wyczytałem, że w Galii w I w. p.n.Ch. populacja wynosiła ok 10 mln. ludzi.
[/code]
Żeby sensownie dyskutować, gdzie to czytałeś i na jakiej podstawie autor podał taki szacunek?
*



A to za Cezarem - pisał, że pokonał 3 mln wojowników galijskich. Razem z rodzinami to by było 10-12 mln.
 
Post #5

     
MikoQba
 

Presbyterian Westminster Confession
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.809
Nr użytkownika: 8.008

James Nicholson
Stopień akademicki: Dysortograf
Zawód: Dziennikarz
 
 
post 8/10/2013, 7:48 Quote Post

Cala ludnosc Galii liczyla 5- 6 mln ludzi.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
Kakofonix
 

Unregistered

 
 
post 12/10/2013, 21:29 Quote Post

QUOTE(MikoQba @ 8/10/2013, 7:48)
Cala ludnosc Galii liczyla 5- 6 mln ludzi.
*



Kolega nie zgadza się z Cezarem?
 
Post #7

     
marc20
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.227
Nr użytkownika: 80.503

Stopień akademicki: student
Zawód: student
 
 
post 12/10/2013, 21:37 Quote Post

QUOTE
Kolega nie zgadza się z Cezarem?


Co by nie powiedzieć o Cezarze, 5-6 mln jest bardziej prawdopodobne. 12 mln to by oznaczało 20 os. na km2 - to bardzo dużo ! Przy powierzchni Polski 312 tys. km2 byłoby ponad 6 mln Polaków. W którym roku było 6 mln Polaków ?

A z tego co mi wiadomo tury bytujące w dużych puszczach zniknęły na terenie Francji dopiero w VIII-X wieku. To świadczy o tym,że jeszcze wiele wieków po wyprawach Cezara do Galii, zaludnienie było tam niewielkie.

W XIV wieku tury żyły już tylko na Mazowszu i w Rosji. A jaka była wówczas gęstość zaludnienia Polskich terenów ? Podobno średnio 10 osób na km2(na Mazowszu poniżej średniej: 5-6 osób)na końcu panowania Kazimierza Wielkiego.

Biorąc to pod uwagę, wydaje się niemożliwe aby 2050 lat temu na terenie Francji była tak wysoka gęstość zaludnienia, bardziej prawdopodobna jest wielkość 2-4 razy niższa.

Ten post był edytowany przez marc20: 12/10/2013, 21:50
 
User is online!  PMMini ProfileEmail Poster Post #8

     
MikoQba
 

Presbyterian Westminster Confession
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.809
Nr użytkownika: 8.008

James Nicholson
Stopień akademicki: Dysortograf
Zawód: Dziennikarz
 
 
post 14/10/2013, 9:56 Quote Post

QUOTE(Kakofonix @ 12/10/2013, 21:29)
QUOTE(MikoQba @ 8/10/2013, 7:48)
Cala ludnosc Galii liczyla 5- 6 mln ludzi.
*



Kolega nie zgadza się z Cezarem?
*


Nie zgadzam... Ludnosc Galii w I w.p.n.e. Szacuje się na nie mniej niz 4 mln i na nie wiecej niz 8 mln. Z reguly wlasnie na 5-6 mln... To i tak spora liczba- przypomne ze nie tak duzo mniejsza od niej Polska Chrobrego 1000 lat puzniej liczyla okolo miliona ludzi. Kiedy Polska miala 6 mln? W XVI wieku- samo krolestwo Polskie przed aneksja Ukrainy mialo 6 mln.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #9

     
narvego
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 7
Nr użytkownika: 84.040

 
 
post 15/10/2013, 18:08 Quote Post

QUOTE(MikoQba)
Nie zgadzam... Ludnosc Galii w I w.p.n.e. Szacuje się na nie mniej niz 4 mln i na nie wiecej niz 8 mln. Z reguly wlasnie na 5-6 mln... To i tak spora liczba- przypomne ze nie tak duzo mniejsza od niej Polska Chrobrego 1000 lat puzniej liczyla okolo miliona ludzi. Kiedy Polska miala 6 mln? W XVI wieku- samo krolestwo Polskie przed aneksja Ukrainy mialo 6 mln.


Wiesław Suder w "Census populi. Demografia starożytnego Rzymu, Wrocław 2003" podaje, iż ludność Italii za czasów Augusta wynosiła od 8 do 12 mln ludzi. Oblicza to m. in. na podstawie cenzusów. Uwzględnia przy tym import zboża m. in. z Afryki Północnej czy Sycylii - Półwysep Apeniński nie żywił się sam. Tak duża populacja w Italii w czasach nowożytnych osiągnięta została dopiero w XIX wieku. Wcześniej w wieku bodajże XVI było to od 6 do 8 mln ludzi. Wynikało to z powrotu do samowystarczalności rolnej po upadku Cesarstwa Rzymskiego.

Odnosząc to teraz do Galii. Jej tereny w momencie gdy wkraczał tam Cezar, nie były ani zupełnie dzikie jak Germania, ale też daleko im było do takiego stopnia "urbanizacji" (zarówno miast jak i liczby wsi) jak to było w Italii. Galia też musiała wyżywić się sama. Ale czy jej tereny dla rolnictwa (mnogość rzek, łąk i równin, i cieplejszy wtedy klimat) nie były lepsze niż Italii, porównywalne z Niziną Padańską? Czy Galia nie potrafiłaby wyjść poza 5-6 mln ludności w I. w.p.n.e., osiągając 10-12 mln. ludności?

Liczba mieszkańców Galii po podboju Cezara mogła natomiast spaść na pewien czas. Weźmy pod uwagę straty wojenne (zabici) oraz ludność pojmaną, sprzedaną jako niewolnicy (o ile się nie mylę, miał to być ponad milion). Na Galię nałożono ponadto kontrybucje i służyła odtąd jako dostawca zboża. Szybkie odradzanie się populacji było więc w jakiś sposób krępowane. W rezultacie, za panowania Augusta i nieco później ludność Galii mogłabyć wciąż znacznie mniejsza, niż przed podbojem Cezara, i faktycznie wynosić 4-6 mln. Nam jednak chodzi o pierwsze stulecie przed naszą erą, i wartość maksymalną. A nasze rozważania chyba dopuszczają, że np. na kilka lat przed wojną galijską mogło żyć tam 8-10 mln. ludzi. Niemniej, pozostaje pewna ważna kwestia...


QUOTE(Kakofonix)
A to za Cezarem - pisał, że pokonał 3 mln wojowników galijskich. Razem z rodzinami to by było 10-12 mln.


Co dla Cezara było Galią, a co jest Galią dla nas? Czy przypadkiem nie zaliczał do niej Belgii/Holandii oraz zachodnich kawałków Niemiec?

Mogło żyć tam dodatkowe 2 mln (niegalijskiej) ludności. W szacunki swoje Cezar mógł więc doliczyć ludzi których uznał za pokonanych wojowników galijskich, a nimi faktycznie nie byli. W rezultacie mógł przesadzić z 3 mln galów, od których wyprowadzamy na tej podstawie 10-12 mln populacji dla całej Galii.

Pozostaje też kwestia Gallii Narbonensis - we władaniu Rzymu już od 121 r.p.n.e. Czy również jest ona dla nas Galią o którą pytamy, i jej ludność trzeba włączyć do naszych szacunków? Czy nie zmiesciłoby się tam dodatkowe 1.5 mln mieszkańców?

Podsumowując, 8-12 mln ludności dla całej Galii w I w. p.n.e. jako wartość maksymalną ja uważam za dość prawdopodobną, choć skłaniałbym się ku granicy środkowej.
 
User is offline  PMMini Profile Post #10

     
MikoQba
 

Presbyterian Westminster Confession
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.809
Nr użytkownika: 8.008

James Nicholson
Stopień akademicki: Dysortograf
Zawód: Dziennikarz
 
 
post 26/10/2013, 8:01 Quote Post

12 mln Italia wyzywic się sama nie mogla- a duzo mniej rozwinieta gospodarczo Galia liczaca tyle samo już tak? Zwazywszy na to ze ludnosc calego Imperium pod koniec wieku pierwszego szacuje się na 80 mln(kilkanascie lat temu mowilo się 60-70 mln)- to po dodaniu Hiszpanii a nie liczac Brytanii- bedzie to już polowa ludnosci Imperium mimo ze- co pewne- wschodnia czesc byla ludniejsza...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #11

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej