Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
3 Strony < 1 2 3 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Pochodzenie Piastów i genetyka, Program prezentowany przez prof. Duczkę
     
Arheim
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.035
Nr użytkownika: 70.627

Stopień akademicki: MS
 
 
post 12/04/2017, 10:52 Quote Post

Czyzby Piastowie jednak nie pochodzili od ludu ?

Według Jacka Banaszkiewicza imię to oznacza osobę o długich, wypielęgnowanych włosach, wręcz na wzór kobiecy. Stawiałoby to protoplastę Piastów na równi z innymi mitycznymi założycielami rodów dynastycznych, których charakteryzowała ta cecha. Banaszkiewicz odwołuje się przede wszystkich do norweskich bliźniaczych Haddingów (Haddingjar), duńskiego króla Hadingusa, czy też wandalskiego plemienia Hasdingów, których imiona łączy wspólny źródłosłów od staronordyjskiego słowa hadd-r oznaczającego kobiecą fryzurę.

Porównaj dolnołużyckie: "choscisca (Pl.) (Mu. F1N 122/2), zu oso. chość 'Besenginster' (miotła), vgl. auch oso. choscisco 'Besenstiel (kij)"[6].


Kazania gniezniejskie

: "...gdisczy szo kthoremy krolevy, albo xoszoczu szin narodzy..." Wyraz "xoszoczu" oznacza "książęciu".
https://pl.wikipedia.org/wiki/Cho%C5%9Bcisko

Być może na wiecach żeby pogodzic miejscowe rody wybierano tylko zagraniczne dynastie?

Ten post był edytowany przez Arheim: 12/04/2017, 10:54
 
User is offline  PMMini Profile Post #31

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.944
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 14/04/2017, 11:15 Quote Post

Kol. Rats - nie udało się wyizolować haplogrupy Stanisława, ustalono tylko Y-DNA Janusza III:

http://www.historycy.org/index.php?showtop...dpost&p=1640872

Davidski podważa wiarygodność badań DNA Janusza, bo przeprowadzono je przestarzałymi metodami. Obecnie drugi zespół bada ponownie DNA księcia, spróbują oni ustalić dokładny subklad:

QUOTE
This result might well be correct, but my point was that it was done with PCR on a very degraded sample, and another test is being done now using SNP capture and enrichment to double check the result, and I guess to try and work out the subclade.


Jednocześnie prof. Figlerowicz ogłosił, że przebadają DNA Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego:

http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/new...now-polski.html

QUOTE
Spore nadzieje naukowcy pokładają w badaniach grobów Władysława Łokietka i Kazimierza Wielkiego na Wawelu. "Wszystko wskazuje na to, że są to najlepiej zachowane groby członków dynastii Piastów. To ważne, by z takich właśnie grobów pobrać DNA, który po zbadaniu może posłużyć jako wzorzec do identyfikacji innych członków rodu" - opowiada naukowiec.
 
User is offline  PMMini Profile Post #32

     
Bucefał
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 1
Nr użytkownika: 101.893

 
 
post 19/06/2017, 10:48 Quote Post

A co myślicie o jednym z subkladów R1b-U106 - R1b1a1a2a1a1c2b1b4a-Z17913 (też Y6451)stanowiącym ponoć w Polsce: 0,4% populacji?
Posiada on indeks koncentracji w Polsce: 68-100% i jest bardzo stary. Może to genetyczny ślad rodu Piastowiczów ?
 
User is offline  PMMini Profile Post #33

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.944
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 2/07/2017, 20:04 Quote Post

Publikacja na temat badań genetycznych Piastów:

https://www.academia.edu/31963766/Handschuh..._Piastów_1_.pdf
 
User is offline  PMMini Profile Post #34

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.944
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 2/07/2017, 20:04 Quote Post

Publikacja na temat badań genetycznych Piastów:

https://www.academia.edu/31963766/Handschuh..._Piastów_1_.pdf
 
User is offline  PMMini Profile Post #35

     
mlukas
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.664
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 9/07/2017, 12:35 Quote Post

Dzięki za to.
 
User is offline  PMMini Profile Post #36

     
mlukas
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.664
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 10/08/2018, 21:32 Quote Post

Mamy chyba nieuświadomiony przeciek:)

https://galeria-arsenal.pl/wystawy/hubert-c...ury-inny-wymiar

QUOTE
Tytuł wystawy zaczerpnięty został z kolejnej pracy wideo – filmu paradokumentalnego przedstawiającego badania DNA pierwszych Piastów i hipotezy dotyczącej ich obcego rodowodu, która pojawiła się już w XIX wieku. Jednym z pierwszych jej zwolenników był Karol Szajnocha. W 1858 roku zaprezentował tezę, że w VI wieku na ziemie polskie napłynęli skandynawscy imigranci zwani Lachami. Kolejną wersję tej teorii przedstawili w 1918 roku dwaj niemieccy historycy Lambert Schulte i Robert Holtzmann. Odwołali się do dokumentu zwanego Dagome iudex, w którym Mieszko I (nazywany Dagome) oddaje swoje państwo pod opiekę papieżowi. Na tej podstawie Niemcy uznali, że był to najpewniej duński wódz imieniem Dago, który około 960 roku podbił na czele swojej drużyny ziemie nad Wartą. Od dwóch lat Instytut Chemii Organicznej PAN w Poznaniu realizuje projekt badawczy, który ma ostatecznie rozwiązać zagadkę pochodzenia Mieszka I i dynastii Piastów.



QUOTE
Z reguły tak się właśnie dzieje. Mam wrażenie, że patrząc na to samo, widzimy zupełnie inne rzeczy, nie obiektywną rzeczywistość, ale nasze wyobrażenia.
Pozwala nam to opowiadać zdarzenia na różne sposoby. Powiedzmy sobie szczerze – w większości przypadków historia nie składa się z faktów, lecz ze spekulacji. Trzeci film odnosi się do takiej narracji. Dotyczy początków państwa polskiego, dynastii Piastów. Wyobraźmy sobie, że jakimś cudem Piastowie podbijają, podporządkowują sobie kolejne plemiona, dzięki temu powstaje nasze państwo, rządzi nim Mieszko, później jego syn Bolesław, który zostaje królem. Układa się to w zgrabny scenariusz. Wiarygodny. W rzeczywistości istnieje tylko jeden dokument, Dagome iudex, gdzie jest mowa o księciu Dagome, który ma być Mieszkiem. To jedyny zapis historyczny z epoki. Na resztę znanej narracji składają się spekulacje Wincentego Kadłubka, który kilkaset lat później wszystko to napisał i wymyślił.

Imię Dagome sugeruje trochę inne źródła niż słowiańskie.
Istnieje teoria, do której odnoszę się w tym filmie. Chodzi o to, że drużyna Mieszka, mogąca liczyć parę tysięcy walecznych wojowników, którzy pomogli mu podporządkować inne plemiona, składała się z wojowników z Północy. Stanowili armię zaciężną opłacaną za swe usługi ziemiami, lennami itp. Idąc dalej, możemy podejrzewać, że Mieszko mógł być jednym z nich. Bo niby dlaczego ileś tysięcy najemnych wojowników miałoby słuchać jakiegoś krępego blondyna?

Jeżeli był blondynem.
Jako Słowianin musiał być blondynem. Oczywiście obietnica wynagrodzenia finansowego mogła być także motywująca.

Ale lojalność plemienna kojarzy się lepiej.
Badania prowadzone są w wielu ośrodkach, ale ja się skupiam na jednym konkretnym przypadku. Interesują mnie te prowadzone przez profesora Marka Figlerowicza z Instytutu Biochemii Polskiej Akademii Nauk w Poznaniu. To duży projekt badawczy, którego celem jest przeprowadzenie badań porównawczych DNA pierwszych Piastów i dynastii skandynawskiej. Powiedział mi ostatnio, że szykuje właśnie publikacje na ten temat. Nie chciał ujawnić konkretów, ale rezultaty mają zmienić postrzeganie naszej historii. W gruncie rzeczy wygląda na to, że nasza historia, bliższa i dalsza, jest zasypana ziemią. Po prostu. To tylko kwestia, ile jest tej ziemi.



Ten post był edytowany przez mlukas: 10/08/2018, 21:34
 
User is offline  PMMini Profile Post #37

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.944
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 11/08/2018, 2:17 Quote Post

W klasztorze w Lubiążu nad Odrą znajdują się groby wielu śląskich Piastów. Przy okazji zwiedzania klasztoru spytałem panią przewodnik o to czy pojawił się u nich zespół Figlerowicza. Odpowiedziała, że owszem byli tam genetycy z Poznania i otworzyli groby w celu pobrania próbek DNA, ale te okazały się puste. Przeszukano też kryptę pod klasztorem, gdzie znajdują się szczątki wielu mnichów i Michaela Willmanna.

Kryptę w 45 splądrowali żołnierze RKKA rozrzucając szczątki, które potem z powrotem pochowano.

Może kości Piastów z Lubiąża wywlekli właśnie czerwonoarmiści.

Ale wcześniej klasztor plądrowali również m.in. Szwedzi i Prusacy, więc to mogli być też oni.

Ten post był edytowany przez Domen: 11/08/2018, 2:43
 
User is offline  PMMini Profile Post #38

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.944
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 11/08/2018, 2:17 Quote Post

DNA Przemyślidów chyba też jest badane.

QUOTE(Alexander Malinowski 3 @ 11/04/2017, 22:19)
Ciekawe jest to, że Piastom nie udało się swojego DNA rozpowszechnić. Mieli tysiąc lat...


A skąd ten wniosek?

Dopiero po ustaleniu jaki subklad mieli Piastowie dowiemy się, ilu Polaków może być ich potomkami w linii męskiej.

Ten post był edytowany przez Domen: 11/08/2018, 2:43
 
User is offline  PMMini Profile Post #39

     
NNNNNNNN
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 690
Nr użytkownika: 103.348

Najstarszy R1a-M417 najblizszy Ugrofinom
Stopień akademicki: wg badania Saag2019
Zawód: 点击
 
 
post 28/09/2019, 19:42 Quote Post

Uzytkownik Radek8484 udostepnil nastepujacy artykul o genetyce Piastow:
ph34r.gifW poszukiwaniu Piastówph34r.gif
https://www.researchgate.net/publication/31...kiwaniu_Piastow

Jest w nim nawet cos ciekawego:

user posted image

Haplogroup U4a1 is largely characterized by an eastern European and a west Siberian distribution being found at highest frequencies (7–21%) in populations such as Mari, Chuvash, and Kets

Haplogrupa U4a1 w dużej mierze charakteryzuje się rozkładem we wschodniej Europie i zachodniej Syberii na najwyższych częstotliwościach (7–21%) w populacjach takich jak Mari, Czuwasze i Ketowie
 
User is offline  PMMini Profile Post #40

     
rasterus
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.266
Nr użytkownika: 89.006

 
 
post 29/09/2019, 2:18 Quote Post

QUOTE(mlukas @ 10/08/2018, 21:32)
Mamy chyba nieuświadomiony przeciek:)



CODE

Imię Dagome sugeruje trochę inne źródła niż słowiańskie.
Istnieje teoria, do której odnoszę się w tym filmie. Chodzi o to, że drużyna Mieszka, mogąca liczyć parę tysięcy walecznych wojowników, którzy pomogli mu podporządkować inne plemiona, składała się z wojowników z Północy. Stanowili armię zaciężną opłacaną za swe usługi ziemiami, lennami itp. Idąc dalej, możemy podejrzewać, że Mieszko mógł być jednym z nich. Bo niby dlaczego ileś tysięcy najemnych wojowników miałoby słuchać jakiegoś krępego blondyna?

Jeżeli był blondynem.
Jako Słowianin musiał być blondynem. Oczywiście obietnica wynagrodzenia finansowego mogła być także motywująca.


*



Hmmm, drużyna za czasów Mieszka opłacana lennami? Kilka tysięcy najemników? Facet ma armię kilka tysięcy luda i nic o nim nie słychać w Skandynawii? I nagle wyskakuje w Polsce? Z takimi siłami to mógł podbić Anglię, a nie pchać się do Polski.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #41

     
NNNNNNNN
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 690
Nr użytkownika: 103.348

Najstarszy R1a-M417 najblizszy Ugrofinom
Stopień akademicki: wg badania Saag2019
Zawód: 点击
 
 
post 29/09/2019, 7:46 Quote Post

^^^
Wobec tego R1b Mieszka, moze byc to tez jakies R1b spokrewione do Albanczykow:

QUOTE(Domen @ 29/09/2019, 10:01)
QUOTE(Michał.. @ 28/09/2019, 0:31)
Dr Stanaszek oficjalnie potwierdził, że mężczyzna pochowany w typowym obrządku wielbarskim w Drozdowie na Mazowszu należał do męskiej haplogrupy R1b-U106. Zapowiedział publikację na ten temat, ale nie wspomniał o terminie. Powiedział też, że z różnych teorii na temat pochodzenia Piastów za najbardziej prawdopodobną uważa tę, która wywodzi ich z jakiegoś miejscowego gockiego rodu, zasymilowanego przez przybyłych do Polski we wczesnym średniowieczu Słowian. W czasie dyskusji na ten temat prof. Urbańczyk przypomniał o napisie na niezachowanym średniowiecznym sarkofagu z grobowca Bolesława Chrobrego, który to napis wspominał go jako władcę królestwa słowiańskiego, gockiego albo polańskiego. Wszyscy dyskutanci zgodzili się jednak, że kwestia pochodzenia rodu Piastów pozostaje cały czas otwarta.


Dlaczego gockiego a nie np. lugijsko-wandalskiego (przeworskiego)? Gerhard z Augsburga określił Mieszka I mianem księcia Wandalów.

Czyżby to wskazanie na "miejscowy ród gocki" oznaczało, że u Piastów mazowieckich wykryto ten sam subklad co u Gota z Drozdowa?
*



QUOTE(Radek8484 @ 29/09/2019, 14:25)
S.Ambroziak napisal jeszcze:
"W notatkach zagrzebało mi się jeszcze jedno ciekawe zdanie Figlerowicza:

"W Masłomęczu byli miejscowi, Goci i przybysze ze wschodu"."

Moj post z innego tematu...
QUOTE(Radek8484 @ 26/09/2019, 10:44)
Kilka charakterystycznych linii mtDNA z Maslomecza wraz z wystepowaniem wsrod wspolczesnych populacji. PCA0095 oraz PCA0093 to outlierzy?

user posted image
*


*



A-a-a-a-a wink.gif O subkladzie R1b Mieszka uczeni nie chca powiadomic, wiec to budzi obawy, ze znaleziono cos niewygodnego dla wszystkich stron, czyli np. albanska branze R1b smile.gif

O starozytnym rozpowszechnieniu populacji zwiazanej z przodkami Albanczykow pisalem tu:
http://www.historycy.org/index.php?showtop...dpost&p=1825560
http://www.historycy.org/index.php?showtop...dpost&p=1820030
http://www.historycy.org/index.php?showtop...dpost&p=1820530

O izoglosach albansko-slowianskich tu:
http://www.historycy.org/index.php?showtop...dpost&p=1825507

Czyli Mieszko I, krol Polski, haplogrupa R1b, to ludnosc, spokrewiona do Albanczykow?

Mapka wystepowania domieszki "albanskiej":
user posted image
 
User is offline  PMMini Profile Post #42

     
mlukas
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.664
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 29/09/2019, 13:16 Quote Post

QUOTE(rasterus @ 29/09/2019, 2:18)
QUOTE(mlukas @ 10/08/2018, 21:32)
Mamy chyba nieuświadomiony przeciek:)



CODE

Imię Dagome sugeruje trochę inne źródła niż słowiańskie.
Istnieje teoria, do której odnoszę się w tym filmie. Chodzi o to, że drużyna Mieszka, mogąca liczyć parę tysięcy walecznych wojowników, którzy pomogli mu podporządkować inne plemiona, składała się z wojowników z Północy. Stanowili armię zaciężną opłacaną za swe usługi ziemiami, lennami itp. Idąc dalej, możemy podejrzewać, że Mieszko mógł być jednym z nich. Bo niby dlaczego ileś tysięcy najemnych wojowników miałoby słuchać jakiegoś krępego blondyna?

Jeżeli był blondynem.
Jako Słowianin musiał być blondynem. Oczywiście obietnica wynagrodzenia finansowego mogła być także motywująca.


*



Hmmm, drużyna za czasów Mieszka opłacana lennami? Kilka tysięcy najemników? Facet ma armię kilka tysięcy luda i nic o nim nie słychać w Skandynawii? I nagle wyskakuje w Polsce? Z takimi siłami to mógł podbić Anglię, a nie pchać się do Polski.
*



Też coś mi tu nie gra. I jeszcze to "jako Słowianin musiał być blondynem". Dziwne to troszkę... Nawet na Białorusi blondyni nie stanowią większości według badań antropometrycznych. Nigdzie nie stanowią.
A Skandynawowie mieli być wyłącznie brunetami niby?

Ten post był edytowany przez mlukas: 29/09/2019, 13:18
 
User is offline  PMMini Profile Post #43

     
rasterus
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.266
Nr użytkownika: 89.006

 
 
post 29/09/2019, 19:18 Quote Post

QUOTE(NNNNNNNN @ 29/09/2019, 7:46)

A-a-a-a-a wink.gif O subkladzie R1b Mieszka uczeni nie chca powiadomic, wiec to budzi obawy, ze znaleziono cos niewygodnego dla wszystkich stron, czyli np. albanska branze R1b smile.gif


Czyli Mieszko I, krol Polski, haplogrupa R1b, to ludnosc, spokrewiona do Albanczykow?

*



A kto zbadał DNA Mieszka? Możesz podać źródło tej pracy?

Mieszko był królem? Możesz podać jakieś źródła, bo chyba mi coś umknęło.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #44

3 Strony < 1 2 3 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej