Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony < 1 2 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> "Fake" samoloty: projekty oraz wersje ..., ... które nigdy nie istniały
     
ChochlikTW
 

W trakcie uczłowieczania
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.115
Nr użytkownika: 98.976

Stopień akademicki: magister
 
 
post 26/04/2018, 12:28 Quote Post

Pytanie do bardziej zorientowanych w temacie współczesnego lotnictwa.
Irański IAIQ Qaher-313 jest "fake" samolotem, czy też nie? Teoretyczne prototyp pokazali, ale ciężki m. uwierzyć, aby takie państwo, jak Iran zdolne byłoby opracować samolot w konfiguracji stealth.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #16

     
Daweo
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 515
Nr użytkownika: 77.396

 
 
post 24/09/2018, 11:40 Quote Post

Właśnie trafiłem na artykuł o takich samolotach: Soviet Aircraft - Cold War Phantom Fighters. Oprócz samych samolotów, warto zwrócić uwagę na genezę ich "powstania" przykładowo Cheranovsky Tank Carrier
user posted image
pojawia się praktycznie znikąd na łamach Picture Post (wydawanym przez New York Herald Tribune) w marcu 1951 i ma przenosić czołg T-34, czy taki samolot mógłby działać? Wiem, że istniał Burnelli CBY-3 w takim układzie ("lifting body"), ale ten musiałby unieść ładunek ponad 30 tonowy.
Ciekawy pod względem genezy jest też pewien MIG-19
user posted image
gdyż został on stworzony przez firmę produkującą modele do składania smile.gif

Ten post był edytowany przez Daweo: 24/09/2018, 11:41
 
User is offline  PMMini Profile Post #17

     
Varyag
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 829
Nr użytkownika: 88.193

 
 
post 24/09/2018, 13:58 Quote Post

QUOTE(Daweo @ 24/09/2018, 11:40)
Ciekawy pod względem genezy jest też pewien MIG-19
gdyż został on stworzony przez firmę produkującą modele do składania  smile.gif
*



Podobnie jak MiG-37 "Ferret", istniejący chyba tylko w wyobraźni panów z Italeri.

Ten post był edytowany przez Varyag: 24/09/2018, 13:59

Załączona/e miniatura/y
Załączony obrazek
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #18

     
mlukas
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.047
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
Zawód: webmaster
 
 
post 11/10/2018, 22:10 Quote Post

QUOTE(Daweo @ 24/09/2018, 11:40)

Ciekawy pod względem genezy jest też pewien MIG-19
user posted image
gdyż został on stworzony przez firmę produkującą modele do składania  smile.gif
*


O czym ty p... za przeproszeniem?

https://pl.wikipedia.org/wiki/MiG-19
 
User is offline  PMMini Profile Post #19

     
Daweo
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 515
Nr użytkownika: 77.396

 
 
post 12/10/2018, 8:02 Quote Post

QUOTE(mlukas @ 11/10/2018, 22:10)
O czym ty p... za przeproszeniem?
*


Istniał radziecki myśliwiec o oznaczeniu MiG-19, ale wystarczy spojrzeć na jego zdjęcia i rysunki i na zdjęcia modelu MiG-19 (więcej zdjęć w linku), że zobaczyć, że nie ma zgodności między nimi, nie uważam się za wielkiego eksperta, jeżeli chodzi o wizualne rozpoznawanie samolotów, więc może ktoś doda więcej różnic, niż te które wymienię:
- wlot do silnika - w prawdziwym brak stożka nad wlotem, w modelu pokaźny stożek
- umiejscowienie wylotu z silnika - w prawdziwym w osi kadłuba, w modelu w jego dole
- ogon - w prawdziwym w układzie klasycznym, w modelu w układzie T
- płotki na górnych powierzchniach skrzydeł - w prawdziwym jedno na każde skrzydła, w modelu dwa
- działka - w prawdziwym dwa działka były u nasady skrzydeł (jedno na każde skrzydło) i jedno w kadłubie, w modelu nie ma działek w skrzydłach

Ten post był edytowany przez Daweo: 12/10/2018, 8:03
 
User is offline  PMMini Profile Post #20

     
Gajusz Mariusz TW
 

Ambasador San Escobar
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.231
Nr użytkownika: 98.326

Stopień akademicki: Korvettenkapitan
Zawód: Canis lupus
 
 
post 12/10/2018, 11:08 Quote Post

Ten model to takie skrzyżowanie Jaka-36 http://www.krasnayazvezda.com/mer/equipeme...ons/yak36/6.jpg z hmmmm....
 
User is offline  PMMini Profile Post #21

     
Daweo
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 515
Nr użytkownika: 77.396

 
 
post 12/10/2018, 13:32 Quote Post

QUOTE(Gajusz Mariusz TW @ 12/10/2018, 11:08)
Ten model to takie skrzyżowanie Jaka-36 http://www.krasnayazvezda.com/mer/equipeme...ons/yak36/6.jpg z hmmmm....
*


Pewne podobieństwo na pewno jest, ale im dłużej przyglądam się modelowi "MiG-19", tym bardziej skłaniam się ku wersji, że jest to "mieszanka" różnych myśliwców z połowy XX wieku, ale spoza ZSRR. Możliwe inspiracje
- kształt wlotu powietrza: F-86D "Sabre Dog" (USA)
- umiejscowienie wylotu: SAAB 29 (Szwecja)
- ogon: Pulqui II (Argentyna)
 
User is offline  PMMini Profile Post #22

     
Varyag
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 829
Nr użytkownika: 88.193

 
 
post 12/10/2018, 15:48 Quote Post

QUOTE(Daweo @ 12/10/2018, 13:32)
QUOTE(Gajusz Mariusz TW @ 12/10/2018, 11:08)
Ten model to takie skrzyżowanie Jaka-36 http://www.krasnayazvezda.com/mer/equipeme...ons/yak36/6.jpg z hmmmm....
*


Pewne podobieństwo na pewno jest, ale im dłużej przyglądam się modelowi "MiG-19", tym bardziej skłaniam się ku wersji, że jest to "mieszanka" różnych myśliwców z połowy XX wieku, ale spoza ZSRR. Możliwe inspiracje
- kształt wlotu powietrza: F-86D "Sabre Dog" (USA)
- umiejscowienie wylotu: SAAB 29 (Szwecja)
- ogon: Pulqui II (Argentyna)
*



A zza tego wszystkiego wyziera widmo III Rzeszy w postaci Focke-Wulfa Ta-183 Huckebein smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #23

     
mlukas
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.047
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
Zawód: webmaster
 
 
post 12/10/2018, 16:43 Quote Post

QUOTE(Daweo @ 12/10/2018, 8:02)
QUOTE(mlukas @ 11/10/2018, 22:10)
O czym ty p... za przeproszeniem?
*


Istniał radziecki myśliwiec o oznaczeniu MiG-19, ale wystarczy spojrzeć na jego zdjęcia i rysunki i na zdjęcia modelu MiG-19 (więcej zdjęć w linku), że zobaczyć, że nie ma zgodności między nimi, nie uważam się za wielkiego eksperta, jeżeli chodzi o wizualne rozpoznawanie samolotów, więc może ktoś doda więcej różnic, niż te które wymienię:
- wlot do silnika - w prawdziwym brak stożka nad wlotem, w modelu pokaźny stożek
- umiejscowienie wylotu z silnika - w prawdziwym w osi kadłuba, w modelu w jego dole
- ogon - w prawdziwym w układzie klasycznym, w modelu w układzie T
- płotki na górnych powierzchniach skrzydeł - w prawdziwym jedno na każde skrzydła, w modelu dwa
- działka - w prawdziwym dwa działka były u nasady skrzydeł (jedno na każde skrzydło) i jedno w kadłubie, w modelu nie ma działek w skrzydłach
*


Tak, ale to że jakiś niedouczony autor modeli do sklejania (a takich firm są tysiące na świecie) użył nieprawidłowego kadłuba samolotu (lub zrobił jakiś miszmasz z kilku) to chyba za mało by mówić że MIG-19 był "fake" samolotem.

Ten post był edytowany przez mlukas: 12/10/2018, 16:43
 
User is offline  PMMini Profile Post #24

     
mlukas
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.047
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
Zawód: webmaster
 
 
post 12/10/2018, 16:48 Quote Post

Swoją drogą ten "Mig-19" ze zdjecią wyżej ma chyba najbliżej do Lim-6.
Ale tez nie do końca:)

user posted image
 
User is offline  PMMini Profile Post #25

     
Daweo
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 515
Nr użytkownika: 77.396

 
 
post 12/10/2018, 20:04 Quote Post

QUOTE(mlukas @ 12/10/2018, 16:43)
Tak, ale to że jakiś niedouczony autor modeli do sklejania (a takich firm są tysiące na świecie) użył nieprawidłowego kadłuba samolotu (lub zrobił jakiś miszmasz z kilku) to chyba za mało by mówić że MIG-19 był "fake" samolotem.
*


Rozstrzygnięcie tego pozostawiam użytkownikowi ChochlikTW, jako że to on jest założycielem tego tematu.
 
User is offline  PMMini Profile Post #26

     
Speedy
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.134
Nr użytkownika: 3.192

 
 
post 13/10/2018, 8:33 Quote Post

Być może jest to jakieś "pokłosie" przeciekających informacji o realnym prototypie MiG-a I-320 (1949 r.)

user posted image

BTW Rosjanie w powojennych konstrukcjach chyba nigdy nie umieszczali rakiet w taki sposób, na szeregu równoległych belek pod skrzydłami, jak np. amerykańskie HVAR-y. W okresie o którym mowa - początek lat 50. jak sądzę - rządziły u nich już wyrzutnie rurowe różnych typów. Podstawowa chyba była 8-pociskowa ORO-57 dla 8 rakiet S-5 kal. 57 mm

user posted image

Pojedynczo na szynach podwieszano te wielkie rakiety w rodzaju S-24 ale ona ważyła prawie ćwierć tony, taki samolot jak na tym modelu zabrałby może 2 szt. ale nie 8.

Ten post był edytowany przez Speedy: 13/10/2018, 8:34
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #27

     
K_K
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 257
Nr użytkownika: 34.778

 
 
post 13/10/2018, 23:49 Quote Post

QUOTE(mlukas)
O czym ty p... za przeproszeniem?
https://pl.wikipedia.org/wiki/MiG-19

Brzydko. Przytaczając tę ciekawostkę Daweo z pewnością wiedział, że biuro konstrukcyjne OKB-155 w 1952 skonstruowało myśliwiec pierwotnie oznaczony I-360/SM-2. Gdy trafił do produkcji seryjnej i uzbrojenia sowieckich siłach powietrznych (WWS), nadano mu oznaczenie wojskowe MiG-19. Następny nieparzysty numer po seryjnie produkowanym poprzedniku z tego samego OKB – MiG-17.

QUOTE(mlukas)
to[,] że jakiś niedouczony autor modeli do sklejania (a takich firm są tysiące na świecie) użył nieprawidłowego kadłuba samolotu (lub zrobił jakiś miszmasz z kilku) to chyba za mało by mówić[,] że MIG-19 był "fake" samolotem.

I dlatego nikt tego nie twierdzi, a przekonanie o takim twierdzeniu wynika jedynie z wyraźnego niezrozumienia, o co chodzi.

QUOTE(Speedy)
Być może jest to jakieś "pokłosie" przeciekających informacji o realnym prototypie MiG-a I-320 (1949 r.)

Oczywiście. W tym samym roku, co wyżej wspomniany MiG-17 (nieco wcześniej od niego), mikojanowskie OKB-155 zbudowało myśliwiec przechwytujący "na każdą pogodę" I-320/R:

user posted image

Na zdjęciach niezbyt dobrze to widać, ale jeden z dwóch silników WK-1 miał wylot w połowie redanowego kadłuba. Do produkcji seryjnej i wojska nie trafił, a jego rozwój zatrzymał się na 2 prototypach.

W odpowiedzi na to samo zapotrzebowanie, OKB Suchoja skonstruowało całkiem podobny myśliwiec Su-15 (pierwszy o tym oznaczeniu):

user posted image

Prototyp uległ katastrofie w 1949 roku i na tym się skończyło.

Zbieranie informacji wywiadowczych z ultra-paranoicznego państwa Stalina łatwe nie było, ale jednak "coś tam" na temat jednego czy drugiego trafiło do amerykańskiego wywiadu i jawnych publikacji tegoż. Zapewne strzępy – nieprecyzyjny szkic lub niewyraźna fotografia zrobiona z daleka? Jako, że samoloty nie były dalej rozwijane (a tym samym nieuznawane za szczególnie "wrażliwe"), niewykluczone, że takie ochłapy podrzucali Amerykanom... sami Sowieci? Lepiej samemu decydować, czym "karmi się" przeciwnik i przy okazji go dezinformować...

Niedokładny wizerunek, jakoś skojarzony z oznaczeniami sowieckich myśliwców trafiających wtedy do użytku, posłużył amerykańskiej firmie modelarskiej Aurora do wypuszczenia i reedycji w latach 1953-1958 zestawów oznaczonych początkowo "Yak 25" a następnie "MIG-19":

user posted image user posted image user posted image

Przy sowieckiej obsesji tajności, prawidłowe oznaczenia ich samolotów (przynajmniej tych nie eksportowanych zagranicę) często klarowały się dopiero wiele lat po ich wprowadzeniu do eksploatacji. Przykładem może być choćby Su-24, na Zachodzie przez niemal całe lata 80-te XX w. typowany jako "Su-19" (tak czy owak "Fencer").

Nota bene, opracowane przez polskie Dowództwo Lotnictwa w kwietniu 1939 "Studium sił powietrznych Z.S.R.R." na podstawowy, wchodzący do uzbrojenia myśliwiec sowiecki, typowało Polikarpowa I-17. Samolot realny i... równie mało znaczący w historii WWS, co późniejsze I-320/Su-15 (1).

Ten post był edytowany przez K_K: 14/10/2018, 0:29
 
User is offline  PMMini Profile Post #28

     
Daweo
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 515
Nr użytkownika: 77.396

 
 
post Dzisiaj, 13:20 Quote Post

Ostatnio trafiłem na ciekawy artykuł (przetłumaczony na jęz. ros.) z POPULAR SCIENCE z 1951 zatytułowany How Deadly Are the Russian Jets?
Na ilustracji pojawiają się następujące sowieckie samoloty (według podpisów w tekście): Yak-25, Yak-19, MiG-9, Il-16, La-16, La-15, Mi-1 alias MiG-15.

Nie jestem wielkim znawcą, ale ilustracje Yak-25, Yak-19, MiG-9 jak dla mnie są dość zgodne z rzeczywistą (przy czym ilustracja Yak-19 sugeruje zdolność przenoszenia rakiet, w rzeczywistości nie było takiej możliwości)

Ilustracja Il-16 przedstawia tak naprawdę Ił-22, natomiast rzeczywisty Ił-16 to jednosilnikowy bombowiec nurkujący napędzany silnikiem tłokowym (zbudowano kilka prototypów Ił-16)

Ilustracja La-15 prawdopodobnie przedstawia tak naprawdę Su-9, natomiast rzeczywisty Ła-15 (lub jak kto woli FANTAIL) to jednosilnikowy górnopłat.

Czy ktoś wie co rysownik miał na myśli, jeżeli chodzi o La-16?

Natomiast jeżeli chodzi o dane zawarte w tekście to są one najczęściej dalekie od rzeczywistych, oto wybrane przypadki:
  • Yak-19 i Yak-25 trafiły do produkcji seryjnej - w rzeczywistości powstały tylko prototypy
  • Yak-25 waży 10 ton - w rzeczywistości 3 tony (gotowy do lotu)
  • Il-16 jest w tej samej kategorii wagowej co North American B-45 - w rzeczywistości normalna masa startowa Ił-22 była równa 20 tonom, zaś B-45 ok. 50 tonom
  • Istnieje już eskadra latająca na Il-16 - w rzeczywistości powstał jedynie prototyp Ił-22
  • Kilkukrotnie wśród uzbrojenia znajdziemy działka kalibru 32 mm - w rzeczywistości przedstawione samoloty posiadały działka 23 mm lub działka 37 mm
  • W uzbrojeniu możemy też znaleźć karabiny maszynowe 12,7 mm - w rzeczywistości przedstawione samoloty nie posiadały karabinów maszynowych jako uzbrojenia (przynajmniej w wersjach podstawowych)
  • MiG-15 uzbrojony jest w 2 półautomatyczne działka rakietowe 40 mm, strzelające rakietami stabilizowanymi obrotowo z dużą szybkostrzelnością - w rzeczywistości uzbrojenie stanowiły klasyczne działka
Wspomniano także o następujących samolotach, bez umieszczania ilustracji:
Tu-64 dwusilnikowy bombowiec o prędkości maksymalnej 724 km/h mogący przenosić 2,5 ton bomb, wariant Tu-2
Yak-21 rakietoplan stanowiący rozwinięcie Me 163 napędzany mieszanką benzyny i kwasu azotowe
W rzeczywistości Tu-64 lub "samolot 64" miał to być bombowiec strategicznym o napędzie śmigłowym, ale nie doczekał się prototypu, jako że powstał Tu-4
Jak-21 był to jednosilnikowy samolot treningowy (dwuster) o napędzie odrzutowym, w układzie redanowym

Ten post był edytowany przez Daweo: Dzisiaj, 13:23
 
User is offline  PMMini Profile Post #29

2 Strony < 1 2 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej