Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
6 Strony « < 4 5 6 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Ewolucja koloru skóry, Proces biologiczny
     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.794
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 4/07/2016, 20:40 Quote Post

Kmat,

QUOTE
Nie można wykluczyć. Samo M wygląda jak jakieś późniejsze wyjście niż N, posuwające się prawie wyłącznie wzdłuż południowej Azji.


Ale z Afryki nie wyszło M, tylko już L3 - zanim jeszcze M w ogóle powstało. Dlatego w Afryce nie ma dzisiaj M.

Co najwyżej w grę wchodzi, że M siedziało np. w Arabii i z opóźnieniem w stosunku do N ruszyło w dalszą drogę.

QUOTE
Podobny obraz zresztą widać przy haplogrupach męskich.


Prawdopodobnie haplogrupa DE faktycznie została w tyle, ale nie w Afryce, tylko raczej gdzieś w okolicach Arabii.

Ostatnio opublikowane próbki kopalne z Bliskiego Wschodu zdają się wskazywać, że "Bazowi Eurazjaci" to hg E.

"Bazowi Eurazjaci" wyszli z Afryki, ale nie wchłonęli domieszki neandertalskiej - czyli musieli siedzieć w Arabii:

https://s31.postimg.org/dqz6w5d6j/Basal_Eurasians2.png

Zielony kolor = maksymalny zasięg Neandertalczyka (nie obejmował Arabii):

user posted image

Co do braku domieszki neandertalskiej u "Bazowych Eurazjatów":

http://biorxiv.org/content/early/2016/06/16/059311
QUOTE
(...) We show that the earliest populations of the Near East derived around half their ancestry from a 'basal Eurasian' lineage that had little if any Neanderthal admixture and that separated from other non-African lineages prior to their separation from each other. (...)

Prawdopodobnie "Bazowi Eurazjaci" to haplogrupa E albo cała DE:

user posted image

Ten post był edytowany przez Domen: 4/07/2016, 20:54
 
User is offline  PMMini Profile Post #76

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.794
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 4/07/2016, 21:01 Quote Post

Haplogrupa E najprawdopodobniej powstała nie w Afryce, tylko w Arabii.

Przeciwko afrykańskim początkom tej haplogrupy świadczy fakt, że ani braterska haplogrupa D (obie wywodzą się od DE), ani ojcowska haplogrupa CT (z której wywodzi się DE, C oraz F) nie występują obecnie w Afryce. Więc bardziej prawdopodobna jest "migracja wsteczna".

Natomiast odkrycie, że Bazowi Eurazjaci nie posiadali domieszki neandertalskiej wyjaśnia, dlaczego obecnie Afrykanie posiadający haplogrupę E nie mają tej domieszki, mimo że ta haplogrupa powstała w Arabii. Po prostu ludność z haplogrupą E zawróciła z powrotem z Arabii do Afryki bez uprzedniego wchłonięcia przymieszki neandertalskiej. Natomiast braterska haplogrupa D nie zawróciła do Afryki, tylko poszła kolonizować Azję.

W trakcie wędrówki z Arabii w głąb Azji, ludność z haplogrupą D wchłonęła domieszkę neandertalską.

Ten post był edytowany przez Domen: 4/07/2016, 21:02
 
User is offline  PMMini Profile Post #77

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.794
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 4/07/2016, 21:15 Quote Post

Przyznam, że druga opcja alternatywna pozwalałby jednak umiejscowić kolebkę E w Afryce.

Ta opcja zakładałaby, że haplogrupa CT nie podjęła jeszcze ekspansji z Afryki, a dopiero jej bezpośrednio potomne haplogrupy - CF oraz DE - podjęły ekspansję z Afryki dwiema różnymi drogami (jak na mapie niżej) - E i D weszły do Arabii, a C i F do Lewantu, na obszary neandertalskie:

Jak sądzisz Kmacie, która opcja jest bardziej prawdopodobna - jedna droga ekspansji z Afryki, czy dwie?:

https://s32.postimg.org/w7ezqhvnp/CT_DE_CF_ekspansje.png

user posted image

Ten post był edytowany przez Domen: 4/07/2016, 21:29
 
User is offline  PMMini Profile Post #78

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.794
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 4/07/2016, 23:03 Quote Post

Wracając do głównego tematu wątku - ewolucji jasnej skóry:

Na jasny kolor skóry wpływa wiele genów, ale dwa najważniejsze (chyba najbardziej ze wszystkich rozjaśniające skórę) to SLC45A2 i SLC24A5.

Dwa wymienione geny to mutacje rozjaśniające skórę u Zachodnich Euroazjatów. Wschodni Azjaci mają swoje własne, inne mutacje.

Poniżej dane z Tabeli ED 5. publikacji "Historia genetyczna Europy epoki lodowcowej" (2016):

https://www.researchgate.net/profile/Johann...lication_detail

Jak widać mutację SLC45A2 posiadała jedynie populacja łowców z Karelii (Wyspa Jelenia):

Natomiast ta druga mutacja - SLC24A5 - była obecna u łowców z Kaukazu oraz z Węgier:

https://s31.postimg.org/bmdwset4r/Light_skin.png

Wiek próbek oznaczony jest w latach temu (ybp):

user posted image

Ten post był edytowany przez Domen: 4/07/2016, 23:13
 
User is offline  PMMini Profile Post #79

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.817
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 4/07/2016, 23:18 Quote Post

QUOTE(Domen @ 4/07/2016, 21:15)
Przyznam, że druga opcja alternatywna pozwalałby jednak umiejscowić kolebkę E w Afryce.

Ta opcja zakładałaby, że haplogrupa CT nie podjęła jeszcze ekspansji z Afryki, a dopiero jej bezpośrednio potomne haplogrupy - CF oraz DE - podjęły ekspansję z Afryki dwiema różnymi drogami (jak na mapie niżej) - E i D weszły do Arabii, a C i F do Lewantu, na obszary neandertalskie:

Jak sądzisz Kmacie, która opcja jest bardziej prawdopodobna - jedna droga ekspansji z Afryki, czy dwie?:

https://s32.postimg.org/w7ezqhvnp/CT_DE_CF_ekspansje.png

user posted image
*


Może być i tak. Ale jeszcze jedna rzecz - jeśli nawet E jest migracją zwrotną, to te wełniste włosy w Afryce i na Andamanach mogą spokojnie mieć wspólne pochodzenie, właśnie od tej macerzystej populacji DE/M.
 
User is offline  PMMini Profile Post #80

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.794
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 4/07/2016, 23:46 Quote Post

Kmat

QUOTE
Może być i tak. Ale jeszcze jedna rzecz - jeśli nawet E jest migracją zwrotną, to te wełniste włosy w Afryce i na Andamanach mogą spokojnie mieć wspólne pochodzenie, właśnie od tej macerzystej populacji DE/M.


Natufijczycy mieli dużo haplogrupy E, a jeśli się nie mylę to pod względem antropologicznym byli podobni do Afrykanów (chyba do tego stopnia, że podejrzewano iż byli potomkami "świeżej" imigracji z Afryki). Teraz genetyka potwierdza, że mniej więcej w 50% Natufijczycy wywodzili się od "Bazowych Eurazjatów".

Czyli prawdopodobnie "Bazowi Eurazjaci" wyglądali dość afrykańsko, mieli wełniste włosy, itp.

Ale dystans genetyczny między Natufijczykami a Negroidami jest mniej więcej taki jak między całą resztą Eurazjatów a Negroidami, co wskazuje, że nie byli to raczej potomkowie "świeżej" emigracji z Afryki (jak sugerowali niektórzy antropolodzy). Po prostu zachowali cechy wyglądu pierwszych emigrantów.

Ten post był edytowany przez Domen: 4/07/2016, 23:49
 
User is offline  PMMini Profile Post #81

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.794
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 4/07/2016, 23:57 Quote Post

QUOTE
właśnie od tej macerzystej populacji DE/M.


Być może z Afryki wyszły właśnie takie dwie populacje:

1) Do Arabii: Y-DNA DE + mtDNA M

2) Do Lewantu: Y-DNA CF + mtDNA N

Model jednego wyjścia zakłada, że wyszła grupa CT + L3.

Ten post był edytowany przez Domen: 4/07/2016, 23:58
 
User is offline  PMMini Profile Post #82

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.817
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 5/07/2016, 11:55 Quote Post

Domen
CODE
Czyli prawdopodobnie "Bazowi Eurazjaci" wyglądali dość afrykańsko, mieli wełniste włosy, itp.

Jeśli była migracja zwrotna to Afrykanie wyglądają bazowo-euroazjatycko.
CODE
Ale dystans genetyczny między Natufijczykami a Negroidami jest mniej więcej taki jak między całą resztą Eurazjatów a Negroidami,

Dystanse wewnątrz Negroidów bywają tego rzędu.
CODE
Po prostu zachowali cechy wyglądu pierwszych emigrantów.

A to żaden ewenement. Aborygeni też sporo zachowali.
CODE
Być może z Afryki wyszły właśnie takie dwie populacje:

1) Do Arabii: Y-DNA DE + mtDNA M

2) Do Lewantu: Y-DNA CF + mtDNA N

Jakoś tak to mi wygląda. Z tym, że arabska grupa jakby zaczęła migrować później.
CODE
Model jednego wyjścia zakłada, że wyszła grupa CT + L3.

Po prawdzie to one były blisko spokrewnione od początku. W sumie to po której stronie Morza Czerwonego doszło do podziału jest niezbyt nieistotne.

Ten post był edytowany przez kmat: 5/07/2016, 11:56
 
User is offline  PMMini Profile Post #83

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.794
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 7/07/2016, 23:27 Quote Post

Jeszcze można wspomnieć o wcześniejszej migracji poza Afrykę, ponad 100 tys. lat temu. Tamci emigranci obrali również dwie drogi - mamy tzw. kompleks nubijski na południu Arabii (ok. 106 tys. lat temu) oraz w tym samym okresie mamy anatomicznie współczesnych ludzi także w Lewancie (110-90 tys. lat temu).

O kompleksie nubijskim (z tym "podbojem świata" bym uważał, czyt. niżej) - http://archeowiesci.pl/2011/12/01/przez-ar...-podboj-swiata/

Ostatnio próbki DNA neandertalczyków z rejonu Ałtaju sprzed ok. 100 tys. lat wykazały, że owi neandertalczycy posiadali niewielką domieszkę ludzką (mniej więcej tego samego rzędu wielkości, co obecni ludzie poza-afrykańscy mają domieszki neandertalskiej). To od tamtych wczesnych emigrantów.

Jednak wszystko zdaje się wskazywać, że obecni poza-Afrykanie nie pochodzą od tamtych emigrantów sprzed 100 tys. lat.

Prawdopodobnie zostali oni zjedzeni przez neandertalczyków. smile.gif A resztki, które przetrwały zderzenie z neandertalczykami, wykończyła erupcja Toby.

Dopiero kolejna emigracja (zapewne jakieś 80-70 tys. lat temu - pewnie już po erupcji Toby ok. 74-73 tys. lat temu?) była udana.

Do pierwszej domieszki neandertalskiej doszło prawdopodobnie ok. 65-55 tys. lat temu na Bliskim Wschodzie. Później były kolejne.

Ten post był edytowany przez Domen: 7/07/2016, 23:35
 
User is offline  PMMini Profile Post #84

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.794
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 7/07/2016, 23:51 Quote Post

QUOTE(kmat @ 5/07/2016, 11:55)
Jeśli była migracja zwrotna to Afrykanie wyglądają bazowo-euroazjatycko.


Rzeczywiście na to by wyglądało. Bo obecnie Negroidzi to przecież w większości haplogrupa E.

Haplogrupa A to Kapoidzi (Buszmeni), a haplogrupa B to Bambutydzi (Pigmeje). Plus oczywiście Negroidzi, ale u nich te dwie haplogrupy są w mniejszości, a przeważa E. Plus np. u ludów czadyjskich R1b-V88 (to też migracja zwrotna, tyle że na pewno dużo późniejsza).

Pytanie, kiedy miała miejsce ta migracja zwrotna E. Nasuwa się myśl, że może dopiero w neolicie. Ale raczej z ekspansją rolnictwa jednak tego nie można wiązać, przynajmniej nie wszystkie subklady E. Bo już ów łowca-zbieracz z Mota w Etiopii, miał właśnie E.

Czyli migracja E na południe musiała być chyba już w czasach ludów łowiecko-zbierackich.

Ten post był edytowany przez Domen: 7/07/2016, 23:53
 
User is offline  PMMini Profile Post #85

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.794
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 8/07/2016, 0:36 Quote Post

Występowanie haplogrupy B według angielskiej wikipedii:

https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_B-M60#Distribution

https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_B-M60#Subclades

Występuje ona także poza Afryką, pytanie czy to efekt np. arabskiego handlu niewolnikami, czy dawniejszych migracji.

Niżej mapki występowania haplogrupy B w Afryce wg. krajów (mapki zrobione raczej w oparciu o niekompletne dane, w rzeczywistości zasięg występowania jest szerszy). Największym kladem jest B2a - zwłaszcza B2a1. To jest najczęściej występujący klad B wśród ludów Bantu, jednak nadal rzadki (dominuje wśród nich haplogrupa E). Wśród 651 Afro-Amerykanów znaleziono łącznie tylko 15 z haplogrupą B (z czego 10 należało do subkladu B2a1a) oraz 9 z haplogrupą A. Aczkolwiek trzeba pamiętać, że wśród Afro-Amerykanów duży odsetek to haplogrupy europejskie i rdzennie amerykańskie. Sporo B2a występuje w Kamerunie oraz w Sudanie, zwłaszcza w Sudanie Południowym. Klad B2b jest najczęstszym kladem wśród Pigmejów. Występuje też wśród łowców-zbieraczy z Tanzanii oraz wśród ludów Khoisan (ale u nich dominuje haplogrupa A). W niewielkiej frekwencji występuje u wielu innych ludów, np. u Masajów. Nosicielami tego kladu są też pojedyncze osoby z Arabii Saudyjskiej. Klady B1 oraz B3 są stosunkowo rzadkie, a B3 do tego występuje na niewielkim obszarze - póki co zidentyfikowano go głównie w Senegambii:

user posted image

Ten post był edytowany przez Domen: 8/07/2016, 0:40
 
User is offline  PMMini Profile Post #86

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.794
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 20/07/2016, 21:30 Quote Post

Użytkownik Passa z forum Anthrogenica wykonał takie mapy Y-DNA haplogrup A, B oraz E:

Żółty kolor = poniżej 1% populacji:

1) Haplogrupa A:

user posted image

2) Haplogrupa B:

user posted image

3) Haplogrupa E:

user posted image

Ten post był edytowany przez Domen: 20/07/2016, 21:31
 
User is offline  PMMini Profile Post #87

6 Strony « < 4 5 6 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2017 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej