Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony  1 2 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Odsetek Kresowiaków wg województw, czy dane CBOS są godne zaufania???
 
Czy masz pochodzenie z Kresów (Z.D. = Ziemie Dawne, Z.O. = Z. Odzyskane)?
1a) Urodzona/y na Z.O. ale nie pochodzę z Kresów [ 5 ]  [14.29%]
1b) Ur. na Z.O. i tak, w 100% (4 dziadkowie) [ 3 ]  [8.57%]
1c) Ur. na Z.O. i tak, w 75% (3 na 4 dziadków) [ 3 ]  [8.57%]
1d) Ur. na Z.O. i tak, w 50% (2 na 4 dziadków) [ 6 ]  [17.14%]
1e) Ur. na Z.O. i tak, w 25% (1 na 4 dziadków) [ 0 ]  [0.00%]
2a) Urodzona/y na Z.D. oraz nie pochodzę z Kresów [ 9 ]  [25.71%]
2b) Ur. na Z.D. i tak, w 100% (4 dziadkowie) [ 1 ]  [2.86%]
2c) Ur. na Z.D. i tak, w 75% (3 na 4 dziadków) [ 0 ]  [0.00%]
2d) Ur. na Z.D. i tak, w 50% (2 na 4 dziadków) [ 5 ]  [14.29%]
2e) Ur. na Z.D. i tak, w 25% (1 na 4 dziadków) [ 3 ]  [8.57%]
3) Nie znam swojego pochodzenia tak dobrze [ 0 ]  [0.00%]
4) Inna opcja (proszę wyjaśnij w temacie) [ 0 ]  [0.00%]
Suma głosów: 35
Goście nie mogą głosować 
     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.940
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 20/01/2017, 20:54 Quote Post

Edycja: Osoby urodzone na Kresach niech zagłosują: "ur. na Z.D." + stosowny % pochodzenia kresowego.

Patrząc na spis ludności z 1950, w poszczególnych województwach Z.O. było osób pochodzenia kresowego:

http://www.historycy.org/index.php?showtop...dpost&p=1490551

Zielonogórskie (obecnie lubuskie): 245,547 na 560,613 (= 43,8%)
Wrocławskie (obecnie dolnośląskie): 677,684 na 1,698,911 (= 39,9%)
Opolskie (obecnie też opolskie): 188,388 na 809,575 (= 23,3%)

Olsztyńskie + cz. białostockiego (ob. warmińsko-mazurskie): 145,540 na 680,770 (= 21,4%)
Koszalińskie + szczecińskie (ob. zachodniopomorskie): 286,505 na 1,048,085 (= 27,3%)

Tymczasem wg. sondażu CBOS z 2012 roku (link niżej) udział osób o pochodzeniu kresowym wyglądał tak:

http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_050_12.PDF

Lubuskie (dawniej zielonogórskie): 51% (przedział ufności: 40-62)
Dolnośląskie (daw. wrocławskie): 47% (przedział ufności: 40-53)
Opolskie (dawniej też opolskie): 30% (przedział ufności: 20-40)

Warmińsko-mazurskie (daw. olsztyńskie + cz. białostockiego): 18% (przedział ufności: 11-25)
Zachodniopomorskie (daw. koszalińskie + szczecińskie): 25% (przedział ufności: 17-32)

=======================

To co mnie zastanawia, to dlaczego w trzech pierwszych województwach udział Kresowiaków jest zdecydowanie wyższy wg. sondażu CBOS z 2012 niż wg. spisu z 1950 (odpowiednio: 44, 40 i 23% w 1950 kontra 51, 47 i 30% w 2012), podczas gdy w dwóch kolejnych województwach jest dokładnie odwrotnie (odpowiednio: 21 i 27% w 1950 kontra 18% i 25% w 2012)? confused1.gif

Przy czym sondaż CBOS uwzględnia też osoby o pochodzeniu częściowo kresowym (czyli pochodzące ze związków "mieszanych" Kresowiaków z osobami z innych regionów kraju). To jest zapewne przyczyną wzrostu na Dolnym Śląsku i na Ziemi Lubuskiej. Tym bardziej zastanawia, dlaczego na Pomorzu Zachodnim oraz na Warmii i Mazurach spadł udział procentowy Kresowiaków, podczas gdy oczekiwałbym tam raczej również wzrostu udziału "pochodzenia kresowego", podobnie jak na Dolnym Śląsku i w Lubuskiem.

Trzeba też pamiętać, że już po spisie z 1950 była druga repatriacja, w trakcie której przybyło dużo osób zwłaszcza z Białorusi i Litwy.

Osobiście szacowałbym udział Kresowiaków w woj. zachodniopomorskim na 30-35%, a w warmińsko-mazurskim na 22-25%.

Natomiast w województwie opolskim raczej jest ich mniej niż 30%, może około 25%.

Ten post był edytowany przez Domen: 20/01/2017, 21:05
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Wilczyca24823
 

IX ranga
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 7.336
Nr użytkownika: 98.909

Ewa Mach
Zawód: opiekun
 
 
post 20/01/2017, 21:07 Quote Post

QUOTE
To co mnie zastanawia, to dlaczego w trzech pierwszych województwach udział Kresowiaków jest zdecydowanie wyższy wg. sondażu CBOS z 2012 niż wg. spisu z 1950


Moja mama przyjechała z rodzicami do Polski z Lwowa gdzieś koło 1960 roku, może parę lat wcześniej. Z opowiadań babci pamiętam, że wtedy do Polski jechało sporo osób. Tych osób sondaż z 1950 roku nie ujął. To może być przyczyną. Poza tym nie należy wykluczać migracji wewnętrznych z regionów mniej rozwiniętych do regionów bardziej rozwiniętych.
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.940
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 20/01/2017, 21:11 Quote Post

QUOTE(Wilczyca24823 @ 20/01/2017, 21:07)
QUOTE
To co mnie zastanawia, to dlaczego w trzech pierwszych województwach udział Kresowiaków jest zdecydowanie wyższy wg. sondażu CBOS z 2012 niż wg. spisu z 1950


Moja mama przyjechała z rodzicami do Polski z Lwowa gdzieś koło 1960 roku, może parę lat wcześniej. Z opowiadań babci pamiętam, że wtedy do Polski jechało sporo osób. Tych osób sondaż z 1950 roku nie ujął.


Czyli przyjechała właściwie na własną rękę, już po "drugiej repatriacji" (druga repatriacja skończyła się w 1959 roku). Przy okazji - nie mam danych ze spisu 1950 dot. Kresowiaków w województwach "Ziem Dawnych", ale dane ze spisu z 1946 wskazywały, że bardzo dużo z nich osiadło też na Z.D., a nie tylko na Z.O. Sondaż CBOS również wskazuje, że sporo osób o pochodzeniu kresowym mieszka dziś na Z.D. Np. w woj. mazowieckim ok. 10% ludności ma pochodzenie z Kresów Wschodnich. Pewnie w Warszawie jeszcze większy odsetek.

Wilczyco, masz w 50% pochodzenie kresowe jak rozumiem (mama w 100% z Kresów, tata w 100% nie?).

QUOTE
Poza tym nie należy wykluczać migracji wewnętrznych z regionów mniej rozwiniętych do regionów bardziej rozwiniętych.


Owszem, ale dlaczego akurat Kresowiacy mieliby emigrować częściej niż pozostali?

Bo tylko wówczas mógłby spaść ich udział procentowy w populacji danego regionu.

Ten post był edytowany przez Domen: 20/01/2017, 21:14
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Wilczyca24823
 

IX ranga
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 7.336
Nr użytkownika: 98.909

Ewa Mach
Zawód: opiekun
 
 
post 20/01/2017, 21:20 Quote Post

QUOTE
Czyli przyjechała właściwie na własną rękę, już po "drugiej repatriacji" (druga repatriacja skończyła się w 1959 roku).


Możliwe, że przyjechała w ramach drugiej repatriacji. W każdym razie była dzieckiem, kiedy dziadkowie przyjechali do Polski, nie pamiętała roku przyjazdu, tylko że już chodziła do szkoły.

QUOTE
Wilczyco, masz w 50% pochodzenie kresowe jak rozumiem (mama w 100% z Kresów, tata w 100% nie?)


Raczej w 75% - dziadek ze strony ojca pochodził z Wołynia, mój ojciec to się urodził nie mam pojęcia w jakiej dziurze, ale jego matka pochodziła już z Kieleckiego.


QUOTE
Owszem, ale dlaczego akurat Kresowiacy mieliby emigrować częściej niż pozostali?


Nie wiem...wyjechali do Polski po lepsze życie, więc dlaczego mieliby zostać tam, gdzie jest gorzej?
Propaganda na temat ziem odzyskanych mogła swoje zdziałać.

Całkiem niedawno dowiedziałam się, że spora część rodziny mojej babci (ze strony matki) pomieszkuje sobie w okolicach Sanoka. Siostra mojej babci mieszkała i umarła w Krakowie, większość babcinej rodziny osiedliła się we Wrocławiu. Rodzina mojego ojca (starsi bracia i siostry) również zamieszkała na Dolnym Śląsku (tam też zmarła jego matka), zaś jedna z jego sióstr poszła za mężem w obecne Lubuskie. Wtedy Zielonogórskie. Jej młodszy syn za pracą pojechał na Górny Śląsk, gdzie poślubił dziewczynę, która tam przyjechała aż z Warszawy. Najwyraźniej w tamtych czasach migracja wewnątrzkrajowa była dosyć spora.

Chociaż w sumie masz rację - chyba powinnam liczyć jako 50% pochodzenia kresowego - mój dziadek ze strony matki nie był chyba Polakiem, więc się nie liczy wink.gif

Ten post był edytowany przez Wilczyca24823: 20/01/2017, 21:29
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.940
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 20/01/2017, 21:25 Quote Post

QUOTE(Wilczyca24823 @ 20/01/2017, 21:20)
Raczej w 75% - dziadek ze strony ojca pochodził z Wołynia


OK, czyli zagłosujesz pewnie na opcję 2c albo 1c (w zależności od miejsca urodzenia). A ciekaw jestem czy są na forum osoby o pochodzeniu np. częściowo z Galicji lub Wołynia a częściowo z Wileńszczyzny (czyli mieszanka kresowa północno-południowa).

Powinienem był dodać do sondy jeszcze opcję nr 5 "Mieszkam na Kresach" dla Polaków, którzy tam zostali (jeśli takowych mamy na forum).

Aczkolwiek takie osoby mogą głosować na "Ur. na Z.D. i tak, w 100% (4 dziadkowie)" jeśli pochodzą z Kresów i nadal tam mieszkają.

Edycja:

QUOTE
Chociaż w sumie masz rację - chyba powinnam liczyć jako 50% pochodzenia kresowego - mój dziadek ze strony matki nie był chyba Polakiem, więc się nie liczy.


Liczy się, liczy. Jeśli był z Kresów, to się liczy. wink.gif W tej sondzie chodzi mi głównie o pochodzenie terytorialne, a nie etniczne.
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
Wilczyca24823
 

IX ranga
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 7.336
Nr użytkownika: 98.909

Ewa Mach
Zawód: opiekun
 
 
post 20/01/2017, 21:36 Quote Post

Raczej na opcję 3 albo 4. Historia mojej rodziny jest pokopana i mało o niej wiem mówiąc szczerze. Babcia nigdy o swoim mężu nie opowiadała (z rodziny mamy) - a jeśli już coś, to zmyślała jakieś historie, a mój ojciec w ogóle nie znał swoich rodziców - jego ojciec zginął już w 1945 roku, kiedy tato miał nieco więcej niż rok, a jego matka to nawet nie wiem. Jedyna ciotka (siostra ojca), która mogłaby coś konkretnego o swoich rodzicach opowiedzieć, choruje na Alzheimera, a reszta rodziny też nie żyje sad.gif


QUOTE
Liczy się, liczy. Jeśli był z Kresów, to się liczy.


Raczej nie był wink.gif kiedyś znalazłam jakiś jego dokument i jako miejsce urodzenia miał wpisany Kiszyniów - obecnie stolica Mołdawii wink.gif

Ten post był edytowany przez Wilczyca24823: 20/01/2017, 21:39
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.940
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 20/01/2017, 22:00 Quote Post

QUOTE
jako miejsce urodzenia miał wpisany Kiszyniów - obecnie stolica Mołdawii


W sumie to od biedy można to zaliczyć do Kresów. Przejściowo Mołdawia była naszym lennem. wink.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
Wilczyca24823
 

IX ranga
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 7.336
Nr użytkownika: 98.909

Ewa Mach
Zawód: opiekun
 
 
post 20/01/2017, 22:04 Quote Post

To się nazywa naginanie historii biggrin.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.940
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 21/01/2017, 23:11 Quote Post

QUOTE(Wilczyca24823 @ 20/01/2017, 22:04)
To się nazywa naginanie historii biggrin.gif


Raczej uproszczenie dla celów statystycznych. rolleyes.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
Wilczyca24823
 

IX ranga
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 7.336
Nr użytkownika: 98.909

Ewa Mach
Zawód: opiekun
 
 
post 23/01/2017, 13:18 Quote Post

To bardzo mocne to uproszczenie smile.gif ale podoba mi się wink.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #10

     
mlukas
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.661
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 2/03/2017, 13:34 Quote Post

Czy istnieją opracowania pokazujące jak kształtowały się udziały poszczególnych regionów Kresów (Galicja, Wołyń, Polesie, Wileńszczyzna) w emigracji do różnych regionów Ziem Zachodnich?
 
User is offline  PMMini Profile Post #11

     
carantuhill
 

Bieskidnik
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.900
Nr użytkownika: 12.703

WOJCIECH
Zawód: Galileusz
 
 
post 2/03/2017, 21:20 Quote Post

CODE
Całkiem niedawno dowiedziałam się, że spora część rodziny mojej babci (ze strony matki) pomieszkuje sobie w okolicach Sanoka. Siostra mojej babci mieszkała i umarła w Krakowie, większość babcinej rodziny osiedliła się we Wrocławiu


Dużo kresowiaków osiedliło się w tamtych stronach, nie tylko w opustoszałych Bieszczadach, sporo na Roztoczu, wielu miałem okazję poznać - nie wiem, co się nimi kierowało - może myśleli, że wrócą?
Mam z ty związane pytanie - mimochodem dowiedziałem się, że nieruchomości, które otrzymali były obciążone dodatkowym świadczeniem na rzecz państwa, które popłacili dopiero w latach 70-tych, niczym chłopi pańszczyźniani udziały z uwłaszczenia smile.gif Prawda to?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #12

     
dak04
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 180
Nr użytkownika: 67.148

Dariusz Kutyla
 
 
post 2/03/2017, 21:24 Quote Post

Na Roztoczu osiedlił się mój dziadek, ale nie miał innego wyjścia: uciekł z pomocą Niemców od rzezi wołyńskiej. Nic nie słyszałem aby od nadanego domu cokolwiek płacił.
 
User is offline  PMMini Profile Post #13

     
piekutarz
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 118
Nr użytkownika: 100.203

Marcin Krzysztof M.
Zawód: bumelant
 
 
post 4/03/2017, 11:23 Quote Post

U mnie jest to tak:
Dziadkowie ze strony matki - Dziadek z okolic Opola, Babcia z Przyszowic
Dziadkowie ze strony ojca - Dziadek z Przyszowic, Babcia z Kluczborka.
 
User is offline  PMMini Profile Post #14

     
carantuhill
 

Bieskidnik
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.900
Nr użytkownika: 12.703

WOJCIECH
Zawód: Galileusz
 
 
post 7/03/2017, 12:58 Quote Post

QUOTE(dak04 @ 2/03/2017, 22:24)
Na Roztoczu osiedlił się mój dziadek, ale nie miał innego wyjścia: uciekł z pomocą Niemców od rzezi wołyńskiej. Nic nie słyszałem aby od nadanego domu cokolwiek płacił.
*




O "płaceniu" wiem od "dziadka" zamieszkującego okolice Roztocza, konkretnie Zamość - on też uciekł przed rzezią, ale z Majdana na Podolu - jak miał nianię, to mówimy o tej samej osobie.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #15

2 Strony  1 2 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej