Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
28 Strony  1 2 3 > » 

lanciarius Napisane: 4/03/2018, 19:47


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


Wywołany do tablicy, pozwolę sobie pokrótce odnieść się do pytania przedmówcy.

Również nie spotkałem się z terminem „zarotowy” w polskojęzycznych pracach poświęconych armii rzymskiej. Użyłem go posiłkując się rodzimą terminologią wojskową stosowaną w XIX wieku w armii Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego, wychodząc z założenia, że dostarcza najlepszych odpowiedników greckich bądź łacińskich terminów na określenie funkcji żołnierzy walczących w zwartym szyku. Spieszę przy tym z wyjaśnie...
  Forum: Starożytność · Podgląd postu: #1715446 · Odpowiedzi: 16 · Wyświetleń: 5.276

lanciarius Napisane: 7/11/2011, 18:44


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[b]GJC:[/b]
[quote]Natomiast wielkość Herodota o 300 tysięcznej armii... [/quote]

Connolly dokonał tego orientacyjnego wyliczenia w oparciu o obóz opisany przez Polybiosa (obóż Mardoniosa jest pięciokrotnie większy), stąd [i]not much more than 120 000 men including cavalry[/i]. Nie pokładam wielkiej ufności w danych Ktesiasa, ale może nie przypadkowo ta szacunkowa liczba się z nimi „zgrywa”.

Herodot pisze o 350 000 w armii Mardoniosa (+50 000 "zmedyzowanych" Greków) - 9.32. Sam przy ...
  Forum: Grecja archaiczna i klasyczna · Podgląd postu: #984021 · Odpowiedzi: 24 · Wyświetleń: 9.042

lanciarius Napisane: 7/11/2011, 15:27


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[b]szapur II:[/b]
[quote]Istnieją też i inne przesłanki, przekaz źródła, które znane jest w streszczeniach bądź fragmentach, Persica Ktezjasza. Podaje on, że armia perska walcząca pod Platejami liczyła 120 tys. ludzi, jakkolwiek, streszczenie umieszcza samą bitwę chronologicznie nie tam, gdzie być powinna , oraz zaniża liczbę wojowników helleńskich - 300 Spartiatów, 1000 periojków, 6000 z innych miast - Focjusz, Biblioteka, przeł. O. Jurewicz, cod. 72, s. 87[/quote]

Chronologia wydarzeń to tylk...
  Forum: Grecja archaiczna i klasyczna · Podgląd postu: #983965 · Odpowiedzi: 24 · Wyświetleń: 9.042

lanciarius Napisane: 7/11/2011, 10:00


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


GJC:
[quote]Nikt nie robi z tego reguły, ten przykład miał być odpowiedzią na Twoje generalizowanie w stosunku poległych do rannych z innych wojen.[/quote]

Wyraźnie zaznaczyłem, że proporcje mogły kształtować się inaczej w epoce, w której gros strat ponoszono od broni białej i drzewcowej, a poziom medycyny był niższy. Dane odnośnie późniejszych epok podałem, by mieć jakiś punkt odniesienia (nawet odległy), ponieważ co do starożytności nie mamy (o ile mi wiadomo) przesłanek źródłowych by genera...
  Forum: Grecja archaiczna i klasyczna · Podgląd postu: #983863 · Odpowiedzi: 24 · Wyświetleń: 9.042

lanciarius Napisane: 6/11/2011, 12:01


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[b]GJC: [/b]
[quote]Wiem co oznacza saucii.
Tyle, że kluczem nie jest tu słówko saucii, a decesserint co można tłumaczyć jako odejść lub zginąć. Dla mnie jest jasne, że te drugie tłumaczenie jest poprawne bowiem po co opuszczać pole walki skoro armia rzymska była zwycięska. W znaczeniu opuścić pole walki przeżyć do mnie nie trafia (zaskomplikowane jak na mój gust w tym krótkim opisie).[/quote]

Ranni mają to do siebie, że - o ile mogą chodzić - opuszczają pole walki, ewentualnie wynoszą ich towa...
  Forum: Grecja archaiczna i klasyczna · Podgląd postu: #983491 · Odpowiedzi: 24 · Wyświetleń: 9.042

lanciarius Napisane: 6/11/2011, 10:10


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[quote]No jestem pewien czy w błędnym tłumaczeniu:
[url=http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text;j...%3A1999.02.0155]http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text;j...%3A1999.02.0155[/url]
Tłumaczenie z drugiego linku jest mi znane i zawiera co najmniej kontrowersyjnych danych. Poniżej krótka dyskusja z Sargonem na temat kilku nieścisłości:[/quote]

W każdym tłumaczeniu zdarzają się błędy; w tych na perseus też. Nie chodzi o porównanie jakości całych tłumaczeń, tylko o to konkretne zdanie. Sprawdź so...
  Forum: Grecja archaiczna i klasyczna · Podgląd postu: #983452 · Odpowiedzi: 24 · Wyświetleń: 9.042

lanciarius Napisane: 5/11/2011, 23:50


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[b]GJC:[/b]

Podałem dane liczbowe w odniesieniu do całych konfliktów, a nie pojedynczych starć, bo po prostu trudno o tego rodzaju dane. Jak już zaznaczyłem – ranni umierają od ran odniesionych w bitwie nawet w tygodnie po ich zakończeniu. Raporty służb medycznych z wojny secesyjnej były sporządzane praktycznie na bieżąco i nie sposób na ich podstawie ustalić, ilu ludzi zmarło jeszcze później z ran. Nikt przecież nie czeka z podliczeniem rannych i zmarłych z ran do czasu, aż umrze ostatni ciężk...
  Forum: Grecja archaiczna i klasyczna · Podgląd postu: #983379 · Odpowiedzi: 24 · Wyświetleń: 9.042

lanciarius Napisane: 3/11/2011, 21:12


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[b]GJC:[/b]

[quote]Lanciariusie, a dlaczego musi być sprzeczność między danymi Plutarcha i Diodorusa? Przecież to co napisałeś o rannych może właśnie tyczyć się różnicy miedzy poległymi bezpośrednio w boju a tymi, którzy zmarli w niedługim czasie wskutek odniesionych ran. Stosunek duży, ale mimo wszystko możliwy. Zwłaszcza uwzględnimy helotów, ciurów itp.[/quote]

Nie chodzi o to że "musi" - ta sprzeczność po prostu jest. Diodoros pisze w kontekście tych 10 000 o [i]ethapsan[/i] ([i]...
  Forum: Grecja archaiczna i klasyczna · Podgląd postu: #982450 · Odpowiedzi: 24 · Wyświetleń: 9.042

lanciarius Napisane: 2/11/2011, 19:08


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[b]GJC:[/b]
[quote]Plateje wg Diodora (XI, 33) ponad 10 tys. po stronie greckiej.[/quote]

Diodoros podaje liczebność armii greckiej na „niemal 100 000”, czyli w przybliżeniu zgadza się to z przekazem Herodota (110 000). Pomijam kosmiczne liczebności armii perskiej (odpowiednio 500 000 i 300 000); rzecz w tym, że jeśli przyjmiemy „ogółem ponad 10 000” ([i]ontas pleious tōn muriōn[/i]) poległych, jak wynika z tekstu Diodorosa, to po doliczeniu rannych, których orientacyjnie musiało być ...
  Forum: Grecja archaiczna i klasyczna · Podgląd postu: #981983 · Odpowiedzi: 24 · Wyświetleń: 9.042

lanciarius Napisane: 6/10/2011, 10:06


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


Dywizja Picketta

Brygada Garnetta (1851)

8th VA (242)
18th VA (371)
19th VA (426)
28th VA (376)
56th VA (430)

Brygada Kempera (1781)

1st VA (218)
3rd VA (351)
7th VA (359)
11th VA (405)
24th VA (442)

Brygada Armisteada (2188)

9th VA (266)
14th VA (472)
38th VA (481)
53rd VA (463)
57th VA (502)

Batalion Artylerii Dearinga (419)

Fauquier VA Artillery (134)
Hampden VA Artillery (90)
Richmond Fayette VA Artillery (90)
Lynchburg VA Artillery (96)

Za: Noah A. Trudeau: [i]Gettysburg. A Testin...
  Forum: Amerykańska wojna secesyjna · Podgląd postu: #969728 · Odpowiedzi: 9 · Wyświetleń: 5.049

lanciarius Napisane: 13/07/2011, 20:47


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[rhetor,11/07/2011, 6:31]

[quote]A i na tym forum pisuje. (no chyba, że to zbieżność imienia i nazwiska)[/quote]

Nie, to nie zbieżność :) Dzięki za miłe słowa - mam nadzieję, że książka Simona Jonesa nie straciła zbytnio na wartości wskutek mojego tłumaczenia....
  Forum: Wydawnictwo Bellona - Historyczne Bitwy · Podgląd postu: #932442 · Odpowiedzi: 1065 · Wyświetleń: 194.247

lanciarius Napisane: 4/07/2011, 16:10


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[b]Ramond:[/b]
[quote]W linii - a w czworoboku?[/quote]

O ile mi wiadomo, szerokość frontu przypadającego na żołnierza nie zmieniała się w zależności od tego, czy stał w linii, kolumnie czy czworoboku - była jednakowa dla szyków zwartych. W dobie wojen napoleońskich szerokość ta była najmniejsza w armii brytyjskiej (22 cale=56 cm), a największa - w rosyjskiej (27 cali=68,5 cm).

G. Nafziger, [i]Imperial Bayonets[/i], s. 22, 48-49...
  Forum: Wojny nowożytne · Podgląd postu: #926867 · Odpowiedzi: 25 · Wyświetleń: 20.204

lanciarius Napisane: 30/05/2011, 16:19


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


Artykuł dotyczy rajdu płk Abela Streighta (19 kwietnia-3 maja 1863) i rozbicia jego oddziału przez kawalerię Forresta....
  Forum: Zapowiedzi wydawnicze · Podgląd postu: #909179 · Odpowiedzi: 2419 · Wyświetleń: 405.131

lanciarius Napisane: 19/04/2011, 12:21


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[b]GJC:[/b]

[quote]Lanciarius kiedyś w prywatnej dyskusji wskazał na jakiś przykład (niestety nie pamiętam) u Polibiusza, że centurionowie zamykali skrzydła manipułów.[/quote]

Chodziło mi zapewne o 6.24.8:

[i]parontōn men oun amphoterōn ho men prōtos hairetheis hēgeitai tou [b]dexiou merous tēs speiras[/b], ho de deuteros tōn euōnumōn andrōn tēs sēmaias ekhei tēn hēgemonian: mē parontōn d' ho kataleipomenos hē...
  Forum: Wojna starożytna · Podgląd postu: #894762 · Odpowiedzi: 91 · Wyświetleń: 42.016

lanciarius Napisane: 13/04/2011, 13:42


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[b]Darth Stalin:[/b]

[quote]Ubiory tych legionistów zupełnie od czapy (nawet do Ospreyów nie chciało się sięgnąć?), a signifer z prawej nie wiadomo dlaczego ma skórę LWA zamiast wilka... Nawet centurion w środku nie wiadomo dlaczego ma swoją "trzcinkę" zupełnie prostą...[/quote]

Okładka do najpiękniejszych ani też najpoprawniejszych nie należy (nawiasem mówiąc, czego się przedmówcy spodziewali po tej serii?), ale nie bardzo rozumiem te akurat zarzuty.

[quote]signifer z prawej nie wi...
  Forum: Wydawnictwo Bellona - Historyczne Bitwy · Podgląd postu: #891714 · Odpowiedzi: 1168 · Wyświetleń: 155.219

lanciarius Napisane: 12/04/2011, 17:36


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[b]yarovit:[/b]

[quote]Historie o dezerterujących czarnych służących przeczytać można w wielu opracowaniach.[/quote]

W "wielu opracowaniach" czy też wspomnieniach są też wzmianki o tych, którzy nie zdezerterowali i postępując w sposób być może dla nas niezrozumiały, pozostawali z armią.

[quote]"At the beginning of the war, Southern officers took their body servants with them to the front to do their cooking and laundry. A unit of two thousand white soldiers would sometimes dep...
  Forum: Amerykańska wojna secesyjna · Podgląd postu: #891305 · Odpowiedzi: 1337 · Wyświetleń: 194.089

lanciarius Napisane: 12/04/2011, 16:53


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[b]yarovit:[/b]

[quote]Co więcej - owi "czarni żołnierze Konfederacji" to byli niewolnicy wysłani z domu wraz z białymi paniczami-oficerami jako ich osobiści słudzy. I owi słudzy dezerterowali przy pierwszej możliwej okazji.[/quote]

Stwierdzenie na tyle ogólnikowe i kategoryczne, że aż błędne. Skąd informacja, że "dezerterowali przy pierwszej okazji"? Jaki odsetek dezerterował, a jaki pozostał z swymi panami, niekiedy aż do końca wojny?


[b]Ro-Baahl:[/b]

[quote]Nie zaprze...
  Forum: Amerykańska wojna secesyjna · Podgląd postu: #891277 · Odpowiedzi: 1337 · Wyświetleń: 194.089

lanciarius Napisane: 9/04/2011, 18:29


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[quote]Liczby podane są szacunkowo, z reguły na podstawie angielskiej Wikipedii.Tam podane zaś są szczegółowe wskazówki bibliograficzne.[/quote]

Doprawdy?

liczebność i straty pod Abrittus - [i]unknown[/i]
liczebność i straty pod Misiche - [i]unknown[/i]
liczebność i straty pod Placentią - bez podania źródła
straty pod Barbalissos - bez podania źródła

Skąd wziąłeś dane o stratach z pierwszych dwóch bitew?
Skoro nie podano źródła informacji o stratach w dwóch kolejnych, to dlaczego je bezkry...
  Forum: Rzym · Podgląd postu: #889684 · Odpowiedzi: 35 · Wyświetleń: 19.989

lanciarius Napisane: 9/04/2011, 17:27


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[b]Kakofonix:[/b]

[quote]W połowie IIIw. niezwyciężona dotąd armia rzymska doznała takiego pasma klęsk, jakich nie pamiętano od czasów Hannibala:
-243r, w bitwie pod Mesiche zniszczona została armia rzymska, ginie Gordian III i ok. 70.000 rzymskich żołnierzy.
-251r, pod Abrittus Goci zabijają cesarza Decjusza i zniszczyli jego armię, ok. 50.000 żołnierzy - łącznie ze stratami pod Beroe
-253r., w bitwie pod Barbalissos rozbita została kolejna 70.000 armia rzysmka,
-259r. bitwa pod Edessą, pokon...
  Forum: Rzym · Podgląd postu: #889591 · Odpowiedzi: 35 · Wyświetleń: 19.989

lanciarius Napisane: 6/04/2011, 9:06


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[b]bachmat66:[/b]
[quote]choc na pewno nie 4000 akrow ale racej 1200-1600.[/quote]

W kwietniu 1836 roku obiecywano ponad 4000 akrów, jeśli ochotnik zdecydował się osiedlić wraz z rodziną, a nie tylko pozostać (i walczyć) przez szereg miesięcy czy też na czas trwania wojny -

Załączony obrazek...
  Forum: Narodziny i ekspansja USA · Podgląd postu: #887794 · Odpowiedzi: 7 · Wyświetleń: 8.755

lanciarius Napisane: 14/03/2011, 15:12


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[quote]świetnie się zapowiada ta pozycja. Ale spójrzmy na okładkę, czyżbym czuł ręke Pana Głodka ?[/quote]

Autorem ilustracji na okładce jest Igor Dzis. Jest to fragment jego grafiki przedstawiającej bitwę pod Tapsus w 46 r.p.n.e....
  Forum: Zapowiedzi wydawnicze · Podgląd postu: #877522 · Odpowiedzi: 3252 · Wyświetleń: 570.351

lanciarius Napisane: 11/03/2011, 12:07


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


Polecam tę stronę -

[url=http://www.napolun.com/mirror/web2.airmail.net/napoleon/NAPOLEON_FOREVER.html]http://www.napolun.com/mirror/web2.airmail...ON_FOREVER.html[/url]...
  Forum: Europa napoleońska i wojny rewolucyjne · Podgląd postu: #875901 · Odpowiedzi: 17 · Wyświetleń: 16.803

lanciarius Napisane: 6/03/2011, 18:52


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


Po południu trzeciego dnia walk jednostki kawalerii z dywizji gen. bryg. J. J. Kilpatricka ścierały się z tyralierami konfederackiej piechoty w okolicach farmy Bushmana przy drodze do Emmitsburga. Ponieważ brygada kawalerii płk Weselya Merrita (rezerwowa, z 1 DKaw Buforda) związała walką oddziały konfederackiej kawalerii operujące w tym rejonie, Kilpatrick rzucał pojedyncze regimenty przeciwko Teksańczykom i Georgijczykom z dywizji gen. mjr J. B. Hooda. Teren w tym rejonie wyjątkowo nie sprzyja...
  Forum: Amerykańska wojna secesyjna · Podgląd postu: #873281 · Odpowiedzi: 137 · Wyświetleń: 68.645

lanciarius Napisane: 3/03/2011, 18:29


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


[quote]im dluzej czytajac ksiazke Sahary przekonuje sie do Longstretta.Uwazam ze nie byl zlym dowodca.Potrafil wiele rzeczy przewidziec.[/quote]

Rozumiem że chodzi Ci o książki (Jeffa lub Michaela) Shaary - zapewne [i]Gettysburg[/i]/[i]The Killer Angels[/i]. Jest to jednak beletrystyka, nie historia. Autor mocno wybiela i idealizuje poczynania Longstreeta - i jego prawo, bo to powieść. Ale właśnie dlatego nie należy wyrabiać sobie na takiej podstawie opinii o tej postaci....
  Forum: Amerykańska wojna secesyjna · Podgląd postu: #871899 · Odpowiedzi: 58 · Wyświetleń: 26.500

lanciarius Napisane: 3/03/2011, 18:25


V ranga
*****

Grupa: Użytkownik
Postów: 711
Dołączył: 29/07/2008, 9:16
Nr użytkownika: 47.290


Z [i]Official Records[/i] (S1, Vol. XXVII, Pt. II, s. 346)

2592 zabitych
12 709 rannych
5150 zaginionych (w tym zapewne również polegli)
Razem – 20 451

za E.P. Alexander, [i]Military Memoirs[/i], s. 445 (za Livermore'm)

3903 zabitych
18 735 rannych
5425 zaginionych
Razem – 28 063

Fox (Regimental Losses of the Civil War, s.47) pisze, że do liczby podanej w konfederackim raporcie o stratach należy dodać 7077 jeńców (w tym rannych), których nazwiska pojawiły się w dokumentach federalnych; o...
  Forum: Amerykańska wojna secesyjna · Podgląd postu: #871896 · Odpowiedzi: 137 · Wyświetleń: 68.645

28 Strony  1 2 3 > » 

New Posts  Nowe odpowiedzi
No New Posts  Brak nowych odpowiedzi
Hot topic  Gorący temat (Nowe odpowiedzi)
No new  Gorący temat (Brak nowych odpowiedzi)
Poll  Sonda (Nowe odpowiedzi)
No new votes  Sonda (Brak nowych odpowiedzi)
Closed  Zamknięty temat
Moved  Przeniesiony temat
 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej