Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
3 Strony  1 2 3 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Kim byli mieszkańcy Śląska epoki Brązu ?
     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.942
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 7/09/2019, 6:09 Quote Post

Dziesięć populacji najbardziej przypominających genetycznie mieszkańców Śląska epoki brązu:

[1] "1. CLOSEST SINGLE ITEM DISTANCE%"
1. Irlandczycy_Miks-Regionów_Współcześni
dystans: 0.8307400
2. Orkadyjczycy_Współcześni
dystans: 0.8561752
3. Irlandczycy_Munster_Współcześni
dystans: 0.9135551
4. Irlandczycy_Hrabstwo-Galway_Współcześni
dystans: 0.9186131
5. Szkoci_Hebrydy_około-1300-lat-p.n.e.
dystans: 0.9198484
6. Brytyjczycy_Miks-Regionów_Współcześni
dystans: 0.9708290
7. Szkoci_Grampiany_około-800-lat-p.n.e.
dystans: 0.9812380
8. Walijczycy_Południowi-Współcześni
dystans: 0.9852523
9. Irlandczycy_Connacht-Współcześni
dystans: 0.9941760
10. Walijczycy_Północni-Współcześni
dystans: 0.9974122
(...)

W porównaniu zostały użyte próbki DNA od 11 osobników ze Śląska epoki brązu, mianowicie:

Osobnik - stanowisko - kultura (haplogrupy):

Mężczyzna I6534 - Kornice (k. Raciborza), kultura pucharów dzwonowatych (haplogrupy: R1b1a1a2, T2e1)
Kobieta I6582 - Kornice (k. Raciborza), kultura pucharów dzwonowatych (haplogrupa: U5a2b)
Mężczyzna I6581 - Kornice (k. Raciborza), kultura pucharów dzwonowatych (haplogrupy: R1b-U152>L2, H6a1a)
Kobieta I6579 - Iwiny (k. Wrocławia), środkowa epoka brązu (haplogrupa: K1a4a1g)
Kobieta RISE109 - Wojkowice (k. Wrocławia), kultura unietycka (haplogrupa: U4)
Mężczyzna I6580 - Jordanów Śląski, kultura pucharów dzwonowatych (haplogrupy: R1b-U152>L2, K1a1b2b)
Kobieta RISE154 - Szczepankowice (k. Wrocławia), kultura unietycka (haplogrupa: K1a4a1)
Mężczyzna I6531 - Dzielnica (k. Raciborza), środkowa epoka brązu (haplogrupy: R1a1a, U5b2b1a1)
Mężczyzna I6537 - Strachów (Dolny Śląsk), kultura Chłopice-Veselé (haplogrupy: R1b1a1a2a1a, I1a1)
Kobieta I6583 - Żerniki Wielkie (k. Wrocławia), k. pucharów dzwonowatych (haplogrupa: U5b1c2)
Kobieta RISE150 - Przecławice (k. Wrocławia), kultura unietycka (haplogrupa: U5a1b1)

=====

Podsumowując zarówno wyniki autosomalne jak i haplogrupy (R1b-U152>L2) wyglądają na Celtów.

Ten post był edytowany przez Domen: 7/09/2019, 6:43
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
NNNNNNNN
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 686
Nr użytkownika: 103.348

Najstarszy R1a-M417 najblizszy Ugrofinom
Stopień akademicki: wg badania Saag2019
Zawód: 点击
 
 
post 7/09/2019, 6:52 Quote Post

Nalezy przypomniec, ze na Slasku nikt nie umieszcza kolebke Celtow, to myslenie zyczeniowe widziec ich tam tak wczesnie 4200 lat temu.

Poniewaz ci "mieszkancy Slaska" naleza do kultury pucharow dzwonowatych, nalezy mowic o tym, ze w czasie kultury pucharow dzwonowatych reprezentowali jeszcze wspolna populacje italsko-celtycko-germanska, gdzie podzial na poszczegolne proto-jezyki dopiero sie zaczynal.

Ancestry-constrained phylogenetic analysis supports the Indo-European steppe hypothesis
2015
Author(s): Chang, Will; Cathcart, Chundra; Hall, David; Garrett, Andrew
University of California, Berkeley
https://escholarship.org/uc/item/9cr00162
user posted image
Czas oddzielenia sie jezyka pre-proto-germanskiego od przodkow jezykow celtyckich i italskich miedzy 4500 lat temu oraz 4000 lat pne wskazuje, ze wspolnota germansko-celtycko-italska istniala w ramach kultury pucharow dzwonowatych, poniewaz kultury archeologiczne uwazane za przodkowe wobec mowcow italskich i celtyckich wywodza sie posrednio od kultury pucharow dzwonowatych.

Ten post był edytowany przez NNNNNNNN: 7/09/2019, 6:55
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.942
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 7/09/2019, 6:54 Quote Post

Germanie nie pochodzą od kultury pucharów dzwonowatych, w której nie znaleziono dotąd ani jednego osobnika z R1b-U106.

Natomiast najstarsze R1b-U106 znaleziono u osobnika z kultury toporów bojowych (skandynawski odłam kultury ceramiki sznurowej).

Nie było czegoś takiego jak "wspólnota italo-celtycko-germańska" - była tylko wspólnota italo-celtycka.

Widać to też w haplogrupach Y-DNA, Celtowie i Italowie mają podobne, a Germanie mają zupełnie inne.

W próbkach Germanów starożytnych dominują I1-M253 oraz R1b-U106 z dodatkiem R1a i I2a2a-L801.

QUOTE
to myslenie zyczeniowe widziec ich tam tak wczesnie 4200 lat temu


Niektóre spośród tych 11 użytych próbek mają tylko 3700 lat, nie wszystkie są starsze niż 4000 lat.

Ten post był edytowany przez Domen: 7/09/2019, 7:05
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
NNNNNNNN
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 686
Nr użytkownika: 103.348

Najstarszy R1a-M417 najblizszy Ugrofinom
Stopień akademicki: wg badania Saag2019
Zawód: 点击
 
 
post 7/09/2019, 7:05 Quote Post

QUOTE(Domen @ 7/09/2019, 13:54)
Germanie nie pochodzą od kultury pucharów dzwonowatych, w której nie znaleziono dotąd ani jednego osobnika z R1b-U106.

Natomiast najstarsze R1b-U106 znaleziono u osobnika z kultury toporów bojowych (skandynawski odłam kultury ceramiki sznurowej).

Nie było czegoś takiego jak "wspólnota italo-celtycko-germańska" - była tylko wspólnota italo-celtycka.

Widać to też w haplogrupach Y-DNA, Celtowie i Italowie mają podobne, a Germanie mają zupełnie inne.

W próbkach Germanów starożytnych dominują I1-M253 oraz R1b-U106 z dodatkiem R1a i I2a2a-L801.

*



Haplogrupy sprzed 5000 lat nie mowia w proto-jezykach mlodszych od 5000 lat, tym bardziej ze zarowno celtyckie, jak i italskie, jak i germanskie jezyki rozpowszechnialy sie znacznie pozniej niz istnialy kultury wczesnego brazu.

Krytyka negowania wspólnoty italo-celtycko-germańskiej za pomoca nowatorskiej metody kladystyki obliczeniowej znajduje sie w wydaniu:

Language Classification by Numbers
April McMahon and Robert McMahon
Oxford University Press
2005

Tlumaczenie
Klasyfikacja językowa według liczb
April McMahon i Robert McMahon
Oxford University Press
2005
https://www.researchgate.net/publication/25...tion_by_Numbers

Warto to przeczytac wszystkim, kto interesuje sie rzeczywista historia zroznicowania jezykow indo-europejskich.
W wydaniu tym znajduje sie analiza i krytyka tej jedynej w swoim rodzaju pracy, opartej na nowatorskiej metodzie kladystyki obliczeniowej, ktora to metoda jest stosowana jedynie przez autorow tej jedynej pracy i przez nikogo innego.

QUOTE(Domen @ 7/09/2019, 13:54)
QUOTE
to myslenie zyczeniowe widziec ich tam tak wczesnie 4200 lat temu


Niektóre spośród tych 11 użytych próbek mają tylko 3700 lat, nie wszystkie są starsze niż 4000 lat.
*



Nikt z badaczy nie lokalizuje kolebki Celtow na Slasku. Pisanie tak to antynauka. Koniec. Kropka.

Ten post był edytowany przez NNNNNNNN: 7/09/2019, 7:13
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.942
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 7/09/2019, 7:10 Quote Post

Tylko o jakich 5000 latach mowa? confused1.gif Te próbki nie są tak stare. Najstarsza z użytych próbek ma ok. 4500 lat, a najmłodsze ok. 3700 lat.

Teraz przypomnij nam, na kiedy datowany jest rozpad Proto-Celtów. Sam to kiedyś podawałeś - około 3800 lat temu, z tego co pamiętam.

Edycja:

Drzewo które wstawiłeś wyżej pokazuje rozdzielenie się Celtów i Italów jakieś 4000 lat temu.

Ten post był edytowany przez Domen: 7/09/2019, 7:18
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
NNNNNNNN
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 686
Nr użytkownika: 103.348

Najstarszy R1a-M417 najblizszy Ugrofinom
Stopień akademicki: wg badania Saag2019
Zawód: 点击
 
 
post 7/09/2019, 7:25 Quote Post

QUOTE(Domen @ 7/09/2019, 14:10)
Drzewo które wstawiłeś wyżej pokazuje rozdzielenie się Celtów i Italów jakieś 4000 lat temu.
*


I Germanow od nich 4200 lat temu.
To drzewo stworzone przez jeden kolektyw badaczy i gruntownie zweryfikowane, sprawdzone przez drugi kolektyw badaczy. Drzewo drzew.
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.942
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 7/09/2019, 8:30 Quote Post

To gdzie widzisz kolebkę Celtów?:

Czechy, Słowacja, Węgry czy Austria-Bawaria?
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.179
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 7/09/2019, 21:29 Quote Post

Domen
CODE
Podsumowując zarówno wyniki autosomalne jak i haplogrupy (R1b-U152>L2) wyglądają na Celtów.

Uważałbym. Gdyby to byli faktycznie jacyś Celtowie to raczej powinno wyskoczyć podobieństwo do Francuzów, czy nawet południowych Niemców.
Biorąc pod uwagę różną brytyjską specyfikę, jak związki z ludnością kultury kyjatyckiej warto by się może zastanowić, czy aby na pewno Celtowie byli pierwszymi Indoeuropejczykami na Wyspach.
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.942
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 7/09/2019, 21:46 Quote Post

QUOTE(kmat @ 7/09/2019, 21:29)
Gdyby to byli faktycznie jacyś Celtowie to raczej powinno wyskoczyć podobieństwo do Francuzów, czy nawet południowych Niemców.


U Proto-Celtów? Niby dlaczego. Południowi Niemcy i Francuzi mają bardzo dużo domieszek śródziemnomorskich, nieindoeuropejskich (EEF itp.).

Swoją drogą, jedna z próbek z południowego pogranicza Galii (najprawdopodobniej był to właśnie galijski Celt) z greckiej kolonii Empuries (na granicy Katalonii z Francją) też była podobna do Brytyjczyków, a to próbka już z czasów historycznych (klasyczny antyk). Co ciekawe, jego haplogrupa to też R1b-U152>L2. Próbka jest datowana na lata 450–100 p.n.e.

Mapa podobieństw dla osobnika I8206 (lata 450-100 p.n.e.) z pogranicza Iberii z Galią, jego haplogrupa to R1b-U152>L2:

https://i.imgur.com/Q6eUzAh.png

EDYCJA:

No chyba, że I8206 był faktycznie Brytem (może przywiezionym przez wyprawę Pyteasza z Massalii) lub Armorykaninem, a nie Galem z południa.

Ten post był edytowany przez Domen: 7/09/2019, 22:30
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.942
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 7/09/2019, 22:06 Quote Post

^^^
Podobieństwo I8206 (Celt pochowany w greckiej kolonii Empuries, datowany na 450-100 p.n.e.) do współczesnych populacji:


[wyniki są trochę inne niż na mapie wstawionej wyżej bo to jest na podstawie większej ilości regionów i mam więcej próbek na każdy region]

Oprócz Irlandczyków i Brytyjczyków, był podobny jeszcze do Francuzów z Bretanii, Islandczyków i Duńczyków z Pn. Jutlandii (pogrubione):

[1] "1. CLOSEST SINGLE ITEM DISTANCE%"
1. Brytyjczycy_West-Midlands-Współcześni
dystans: 1.366594
2. Irlandczycy_Leinster-Współcześni
dystans: 1.400433
3. Szkoci_Grampiany_około-800-lat-p.n.e.
dystans: 1.496170
4. Irlandczycy_Munster-Współcześni
dystans: 1.554959
5. Irlandczycy_Galway-Współcześni
dystans: 1.570001
6. Irlandczycy_Donegal-Współcześni
dystans: 1.574038
7. Irlandczycy_Miks-Regionów-Współcześni
dystans: 1.596581
8. Irlandczycy_Connacht-Współcześni
dystans: 1.634050
9. Walijczycy_Południowi-Współcześni
dystans: 1.639676
10. Orkadyjczycy-Współcześni
dystans: 1.655073
11. Walijczycy_Północni-Współcześni
dystans: 1.658069
12. Brytyjczycy_Miks-Regionów-Współcześni
dystans: 1.671002
13. Francuzi_Departament-Finistere_Współcześni
dystans: 1.678672
14. Francuzi_Bretania_Współcześni
dystans: 1.681451

15. Brytyjczycy_Kornwalia-Współcześni
dystans: 1.691967
16. Anglicy_Północno-Zachodni-Współcześni
dystans: 1.699523
17.Anglicy_Lancashire-Współcześni
dystans: 1.717433
18. Anglicy_Tyne-and-Wear-Współcześni
dystans: 1.718558
19. Anglicy_Northumberland-Współcześni
dystans: 1.722273
20. Szkoci_Miks-Regionów_Współcześni
dystans: 1.771299
21. Irlandczycy_Ulster-Współcześni
dystans: 1.786933
22. Anglicy_Północno-Wschodni-Współcześni
dystans: 1.803154
23. Anglicy_Południowo-Wschodni-Współcześni
dystans: 1.821653
24. Islandczycy_Islandia-Współcześni
dystans: 1.825476
25. Duńczycy_Północna-Jutlandia-Współcześni
dystans: 1.829620

(...)

Ciekawe, że spośród regionów bez poświadczonego historycznie osadnictwa Brytów, na pierwszym miejscu jest Północna Jutlandia.

Przypomnę, że w Północnej Jutlandii znajdowały się siedziby Cymbrów, których niektórzy uważają właśnie za plemię celtyckie...

Islandczycy częściowo pochodzą od Gaelów i Brytyjczyków, podobnie Francuzi z Bretanii.

Ten post był edytowany przez Domen: 7/09/2019, 22:37
 
User is offline  PMMini Profile Post #10

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.179
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 7/09/2019, 22:51 Quote Post

Domen
CODE
U Proto-Celtów? Niby dlaczego. Południowi Niemcy i Francuzi mają bardzo dużo domieszek śródziemnomorskich, nieindoeuropejskich (EEF itp.).

Tu pojawia się pytanie o skalę kolonizacji rzymskiej w antyku. Ale w północnej Francji czy Belgii wpływy Rzymian nie powinny być zbyt silne, używanie galijskiego jeszcze w IV wieku notowano.
Do tego sami Celtowie brytyjscy to w istocie mieszanka. Skandynawskie osadnictwo było powszechne i poza Orkadami i Szetlandami zostało do spodu zasymilowane przez tubylców.
Pytanie też o przed-IE podłoże na Wyspach. W liniach męskich jest silna dyskontynuacja, co jednak z wkładem kobiet?
CODE
No chyba, że I8206 był faktycznie Brytem (może przywiezionym przez wyprawę Pyteasza z Massalii) lub Armorykaninem, a nie Galem z południa.

Potrzebujemy przede wszystkim więcej danych. Jak przebada się choćby kilkunastu tych Galów to będziemy mieli jakiś obraz tej populacji, z jednego osobnika za wiele nie wyciągnie.
CODE
Przypomnę, że w Północnej Jutlandii znajdowały się siedziby Cymbrów, których niektórzy uważają właśnie za plemię celtyckie...

Bezpodstawnie. Po prostu nazwa przypomina samookreślenie Walijczyków. No ale Kimmerowie też przypominają, i też ich łączono..

Jeszcze jedna rzecz mi wskazuje, że Celtowie to nie pierwsi IE na Wyspach. IE tam to już puchary dzwonowate, czyli jacyś mętni niezróżnicowani Italoceltowie. Założenie ciągłości między nimi a Brytami i Gaelami wymagałoby przyjęcia, że Celtowie ukształtowali się na olbrzymim i niezbyt spójnym geograficznie obszarze od Irlandii po jakąś Bawarię. To jest kompletnie nierealne.
 
User is offline  PMMini Profile Post #11

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.942
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 7/09/2019, 23:01 Quote Post

A czy Piktowie to byli Celtowie czy potomkowie ludności przedceltyckiej?

Może to był odrębny odłam Italo-Celtów, bezpośredni potomkowie tych pucharów dzwonowatych?

EDYCJA:

CODE
Do tego sami Celtowie brytyjscy to w istocie mieszanka. Skandynawskie osadnictwo było powszechne i poza Orkadami i Szetlandami zostało do spodu zasymilowane przez tubylców.


Wg. najnowszej publikacji, Irlandczycy mają średnio tylko 7% domieszki skandynawskiej, a w niektórych regionach (np. hrabstwo Donegal) praktycznie wcale:

https://www.pnas.org/content/pnas/early/201...761116.full.pdf

^^^ Cytat:
"We estimate that Norwegian (as well as Danish/Swedish) ancestry is also markedly low in Ireland (average 7%)"

Co ciekawe nawet Szetlandy to dominacja (grubo ponad 50%) DNA brytyjskiego, Skandynawami są kulturowo. Na Orkadach wykryto dużą różnorodność i kilka odrębnych klastrów genetycznych (co zadziwia, biorąc pod uwagę mały obszar tych wysp). Część spośród Orkadyjczyków ma więcej domieszki germańskiej, a część to prawie stuprocentowi Celtowie.

=====

W publikacji z DNA skandynawskim wykryto - dzięki porównaniu kopalnego DNA z Norwegii z czasów przed epoką wikingów, do DNA współczesnych Norwegów - że współcześni Norwegowie mają od 12% do 25% domieszek brytyjsko-irlandzkich:

https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/ear...703405.full.pdf

^^^ Cytat:
"(...) The genetic impacts are stronger in the other direction [from the British Isles into Scandinavia]. The ‘British-like’ populations of Orkney became ‘Scandinavian’ culturally, whilst other British populations found themselves in Iceland and Norway, and beyond. Present-day Norwegians vary between 12 and 25% in their ‘British-like’ ancestry (...)"

Prawdopodobnie populacja Norwegii epoki wikingów była tak niewielka, że nawet napływ imigrantów na małą skalę mógł to spowodować.

Podejrzewam, że sporo tego DNA brytyjsko-irlandzkiego przynieśli do Norweii "kulturowi wikingowie" z Orkadów, Szetlandów, itd.

CODE
Pytanie też o przed-IE podłoże na Wyspach. W liniach męskich jest silna dyskontynuacja, co jednak z wkładem kobiet?


We wczesnej epoce brązu widać prawie całkowitą dyskontynuację nie tylko w liniach męskich, ale... później, w środkowej i późnej epoce brązu, nieco wzrasta udział pochodzenia od rolników neolitycznych. Jak to wytłumaczyć? David Reich sugerował, że izolowane enklawy populacji neolitycznej przetrwały w różnych miejscach, a później stopniowo się zintegrowały i zostały wchłonięte przez nową populację (potomków pucharów dzwonowatych), co spowodowało stopniowy wzrost domieszki przed-dzwonowej. Inna możliwość to kolejna imigracja z kontynentu.

Ten post był edytowany przez Domen: 7/09/2019, 23:44
 
User is offline  PMMini Profile Post #12

     
NNNNNNNN
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 686
Nr użytkownika: 103.348

Najstarszy R1a-M417 najblizszy Ugrofinom
Stopień akademicki: wg badania Saag2019
Zawód: 点击
 
 
post 7/09/2019, 23:20 Quote Post

Dla modelowania celtyckich Celtiberow w badaniu Olalde et al, 2019 "The genomic history of the Iberian Peninsula over the past 8000 years" („Historia genomowa Półwyspu Iberyjskiego w ciągu ostatnich 8000 lat”) z probek kultury pucharow dzwonowatych Francji skorzystano. sleep.gif sleep.gif sleep.gif sleep.gif

Co sie tyczy populacji Nordic Bronze Age Skandynawii, powszechnie uwazanej za pre-proto-germanska, zgodnie z dysertacja Christian Sell "Addressing Challenges of Ancient DNA Sequence Data Obtained with Next Generation Methods", 2017 („Podejmowanie wyzwań związanych z danymi starożytnej sekwencji DNA uzyskanymi metodami nowej generacji”) wobec kultury pucharow dzwonowatych Niemiec owa populacja Nordic Bronze Age Skandynawii jest identyczna. sleep.gif sleep.gif sleep.gif sleep.gif

Myslalem, ze uzytkownik Domen o tym wiedzial..........................
Smutne jest to wszystko..........................
 
User is offline  PMMini Profile Post #13

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.942
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 7/09/2019, 23:22 Quote Post

^^^
Ale próbki kultury pucharów dzwonowatych z Francji (z Alzacji oraz z pd.-wsch. Francji) są niejednolite genetycznie.

Niektóre z nich to genetycznie 100% neolityczni rolnicy bez domieszki stepowej, a inne mają dużo DNA stepowego.

Również próbka I1392 (puchary dzwonowate ze Szwajcarii przy samej granicy z Francją) to 100% rolnik neolityczny.

CODE
wobec kultury pucharow dzwonowatych Niemiec owa populacja Nordic Bronze Age Skandynawii jest identyczna


O których próbkach KPDz mowa? Bo te z Bawariii się różnią od tych ze wschodu oraz od tych z południowego-zachodu.

A co z próbkami kultury ceramiki sznurowej z Niemiec? I dlaczego w Nordic Bronze Age nie wykryto R1b-P312 wcale?

EDYCJA:

Słuchaj jeśli oni porównują próbki przy użyciu małej liczby komponentów (np. K10) to wyjdzie im że populacje blisko spokrewnione są identyczne.

Natomiast porównując przy użyciu dużej liczby komponentów (np. K40) dostrzega się łatwo różnice i widać, że dane populacje nie są identyczne.

Używając np. K10 ciężko odróżnić Irlandczyka od Duńczyka (ten same klaster Północno-Zachodnio-Europejski), a w K40 bardzo łatwo ich odróżnić.

Ja używam wysokiej liczby komponentów w porównaniach które umieściłem na pierwszej stronie tego tematu. To metoda znacznie skuteczniejsza.

=====

Jeśli użyjesz np. K5 to nawet Rosjanina od Francuza nie odróżnisz takim narzędziem... Im więcej K tym lepiej do analiz wewnątrz-europejskich.

Davidski w Global25 ma, jak nazwa wskazuje, 25 komponentów. To jest konieczne minimum, jeśli mamy wyciągać wnioski o populacjach Europy.

Jak użyjesz K3 to każdy będzie z każdym identyczny w obrębie Zachodniej Eurazji. Im mniej komponentów tym mniejsza rozdzielczość.

Ten post był edytowany przez Domen: 7/09/2019, 23:43
 
User is offline  PMMini Profile Post #14

     
NNNNNNNN
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 686
Nr użytkownika: 103.348

Najstarszy R1a-M417 najblizszy Ugrofinom
Stopień akademicki: wg badania Saag2019
Zawód: 点击
 
 
post 7/09/2019, 23:27 Quote Post

QUOTE(Domen @ 8/09/2019, 6:22)
^^^
Ale próbki kultury pucharów dzwonowatych z Francji (z Alzacji oraz z pd.-wsch. Francji) są niejednolite genetycznie.

Niektóre z nich to genetycznie 100% neolityczni rolnicy bez domieszki stepowej, a inne mają dużo DNA stepowego.

Również próbka I1392 (puchary dzwonowate ze Szwajcarii przy samej granicy z Francją) to 100% rolnik neolityczny.

CODE
wobec kultury pucharow dzwonowatych Niemiec owa populacja Nordic Bronze Age Skandynawii jest identyczna


O których próbkach mowa? Bo te z Bawariii się różnią od tych ze wschodu oraz od tych z południowego-zachodu.
*


Mysle, ze to nikomu nie pomoze i nikogo nie uratuje smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #15

3 Strony  1 2 3 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej