Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
3 Strony < 1 2 3 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Pochodzenie Ludności Ziem Zachodnich Wg. Powiatów, na podstawie danych ze spisu z 1950 roku
     
Marek Atyliusz Regulus
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 88
Nr użytkownika: 100.953

Przemek J.
Stopień akademicki: mgr
Zawód: jurysta
 
 
post 14/05/2019, 16:54 Quote Post

QUOTE
Natomiast z chęcią zobaczyłbym wyniki pochodzenia ludności w 1960 roku. Nie wiem, czy ktoś takie dane zbierał. Naprawdę dużo się zmieniło od 1950 roku - oczywiście tylko w niektórych regionach, ale są to różnice znaczące. Dla Górnego Śląska rok 1950, przed wyjazdem pewno z 200 tys. Niemców i przed przyjazdem znacznej liczby kresowiaków, którym po 1956 pozwolono przyjechać ma tylko znaczenie historyczne. Oczywiście po 1960 roku też była migracja, ale ta wcześniejsza była zorganizowana.


i

QUOTE
W tym linku co podałem, napisali, że w latach 50 - tych do Niemiec wyjechało 350 tys. ludzi - ale z całego kraju, ze Śląska pewnie mniej.


Ja też - rok 1960 to chyba najlepsza data co do tego typu zestawienia. A problem wyjazdów po 1950 dotyczył nie tylko Górnego Śląska - w temacie o Warmiakach i Mazurach TU podawałem dane z książki Ryszarda Michalaka pt. Kościoły protestanckie i władze partyjno-państwowe w Polsce (1945-1956) wydana przez Wydawnictwo Naukowe Semper w 2002 r. W tej samej publikacji na str. 178 jest taki fragment: "[...] do obu państw niemieckich w zorganizowanych transportach z Polski wyjechało (łącznie od 1950 do lutego 1959) 350 696 osób. W grupie tej było ponad 38 000 mieszkańców Warmii i Mazur (wśród nich przedstawiciele ludności rodzimej) wyjeżdżających w latach 1956-1959".

Ten post był edytowany przez Marek Atyliusz Regulus: 14/05/2019, 16:56
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #31

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.722
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 14/05/2019, 18:21 Quote Post

Podzieliłem autochtonów (wg. danych z Kosińskiego) na cztery grupy:

- opolsko-górnośląska - 797,663 osób
- warmińsko-mazurska - 115,429 osób
- pomorsko-lubuska* - 134,773 osoby
- dolnośląsko-lubuska - 117,767 osób

*Do tej grupy dałem też Złotów i Piłę (Wielkopolska) oraz Elbląg i Susz.

Autochtonów z powiatu Brzeg zaliczyłem do grupy dolnośląskiej a z Sycowa do opolskiej.

Kresowiaków podzieliłem (tu szacunkowo, brak dokładnych danych) na:

- północne Kresy (Litwa, Białoruś) - szacunkowo wyszło 669 tys. (42% wszystkich osób z Kresów)
- południowe Kresy (gł. Ukraina) - szacunkowo wyszło 926 tys. (58% wszystkich osób z Kresów)

Przyjąłem proporcje dwóch grup z Kresów:

Warmia-Mazury - 90:10
Pomorze Wsch. - 80:20
Pomorze Zach. - 75:25 (wydaje mi się, że z Ukrainy też sporo osób przybyło na Pomorze Zach.)
Pn. Lubuskie** - 60:40
Pd. Lubuskie*** - 40:60
Dolny Śląsk - 20:80 (raczej na Dolny Śląsk przybyło mniej z Litwy, niż na Pomorze z Ukrainy)
Opolszczyzna - 10:90
Górny Śląsk - 10:90

**Pn. Lubuskie - Gorzów Wlkp., Międzyrzecz, Rzepin, Skwierzyna, Strzelce Kr., Sulęcin, Świebodzin
***Pd. Lubuskie - Gubin, Kożuchów, Krosno Od., Zielona Góra, Sulechów, Szprotawa, Żagań, Żary

Wyodrębniłem też reemigrantów osobno.

Nowy dendrogram zamieszczam poniżej:

user posted image

Ten post był edytowany przez Domen: 15/05/2019, 7:03
 
User is offline  PMMini Profile Post #32

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.722
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 14/05/2019, 21:28 Quote Post

Niżej wykres analizy głównych składowych PCA na podstawie danych o pochodzeniu ludności Ziem Odzyskanych:

PCA z nazwami powiatów: http://www.historycy.org/index.php?act=Att...e=post&id=25765

user posted image

Wyrzuciłem kilka powiatów o wyjątkowo jednorodnym składzie ludności bo ich uwzględnienie zaburzało wykres.

Nieuwzględnione powiaty to:

Gołdap, Olecko oraz Tarnogórski, Opolski, Lubliniec, Strzelce Op., Racibórz, Olesno, Gliwice, Koźle, Zabrze

Ten post był edytowany przez Domen: 14/05/2019, 21:28
 
User is offline  PMMini Profile Post #33

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.722
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 15/05/2019, 7:07 Quote Post

QUOTE(Domen @ 14/05/2019, 18:21)
(...)

Nowy dendrogram zamieszczam poniżej:

user posted image


^^^ Klastry z dendrogramu naniesione na mapę powiatów:

user posted image

Ten post był edytowany przez Domen: 15/05/2019, 7:19
 
User is offline  PMMini Profile Post #34

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.722
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 15/05/2019, 15:55 Quote Post

QUOTE(asceta @ 14/05/2019, 0:22)
To dendro to tylko taka zabawka. Natomiast z chęcią zobaczyłbym wyniki pochodzenia ludności w 1960 roku. Nie wiem, czy ktoś takie dane zbierał. Naprawdę dużo się zmieniło od 1950 roku - oczywiście tylko w niektórych regionach, ale są to różnice znaczące. Dla Górnego Śląska rok 1950, przed wyjazdem pewno z 200 tys. Niemców i przed przyjazdem znacznej liczby kresowiaków, którym po 1956 pozwolono przyjechać ma tylko znaczenie historyczne. Oczywiście po 1960 roku też była migracja, ale ta wcześniejsza była zorganizowana.


Gdyby dane dla 1960 roku były, to raczej by nie podawano danych z 1950 w artykułach takich jak ten:

https://dzieje.pl/aktualnosci/opolscy-kreso...innych-stronach

^^^
Jest tutaj mowa o 180,000 Kresowiakach w województwie opolskim według spisu ludności z 1950 roku:

http://www.historycy.org/index.php?showtopic=190745

Ten post był edytowany przez Domen: 15/05/2019, 15:56
 
User is offline  PMMini Profile Post #35

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.722
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 17/05/2019, 0:42 Quote Post

QUOTE(Domen @ 15/05/2019, 7:07)
QUOTE(Domen @ 14/05/2019, 18:21)
(...)

Nowy dendrogram zamieszczam poniżej:

user posted image


^^^ Klastry z dendrogramu naniesione na mapę powiatów:

user posted image


Czym się charakteryzują poszczególne klastry widać na wykresie poniżej:

user posted image

^^^ Spójrzmy np. na Dolny Śląsk:

Pod względem pochodzenia ludności można podzielić powiaty Dolnego Śląska na kilka grup wg. danych ze spisu z 1950 roku:

Grupa DSL1 (Bystrzyca, Góra/Gurów, Jawor, Kłodzko, Legnica, Lubań, Lubin, Lwówek, Namysłów, Oława, Strzelin, Środa Śląska, Wołów, Wrocław, Ząbkowice, Złotoryja) - tutaj mamy dominację (ok. 1/2) ludności z Kresów pd-wsch. Powiaty te liczyły łącznie 721 tys. mieszkańców.

W tej grupie 47% ludności stanowili w 1950 roku Kresowiacy, 15% zachodnia Galicja (Krakowskie, Rzeszowskie), 11% północna Małopolska (Kieleckie, Lubelskie), 5% Łódzkie, 6% Poznańskie oraz Pomorskie, 3% Mazowsze i Podlasie, 2% Warszawa, 8% Ślązacy i Niemcy, 3% zagranica.

Grupa DSLB dolnośląsko-lubuska (Dzierżoniow, Głogów, Jelenia G., M. Wrocław, Milicz, Gubin, Kożuchów, Krosno Od., Szprotawa, Żagań, Żary) - tutaj mamy znacznie mniejszy udział ludności kresowej, bo w sumie ok. 1/3. Powiaty te razem liczyły w 1950 roku 766 tys. mieszkańców.

W tej grupie 33% ludności stanowili Kresowiacy, aż 16% Poznańskie i Pomorskie, 11% zachodnia Galicja (Krakowskie, Rzeszowskie), 11% północna Małopolska (Kieleckie, Lubelskie), 7% Łódzkie, 6% Mazowsze i Podlasie, aż 5% Miasto Warszawa, 8% Ślązacy i Niemcy, 3% zagranica.

Grupa DSL3b (Kamienna G., Świdnica, Grodków, Nysa) liczyła 225 tys. osób i cechowała się dużym udziałem Galicji.

W tej grupie było 32% Galicji zachodniej (w tym 25% Krakowskie), 29% Kresów, 7% północnej Małopolski, 2% zagranicy, 4% Łódzkiego, 7% Poznańskiego i Pomorskiego, 4% Mazowsza oraz Podlasia, 2% Warszawy, ok. 12% ze wszystkich części Śląska, nieznane pochodzenie 1%.

Grupa DSL3a (Wałbrzych, Zgorzelec) liczyła 199 tys. osób - tutaj był dość wysoki udział reemigrantów z zagranicy.

21% z Kresów, 15% reemigrantów, 9% Galicji zachodniej i 9% z reszty Małopolski, 5% Łódzkie, 13% Poznańskie i Pomorskie, 6% Mazowsze i Podlasie, 3% Warszawa, 14% autochtoni (głównie chyba pozostawieni do pracy w fabrykach Niemcy), 4% ze Śląska II RP, 1% nieznane.

Grupa DSL2 (Oleśnica, Trzebnica) - mieszkańców 90 tys. - cechował ją duży udział ludności z Kieleckiego i Łódzkiego.

31% było z Kresów, 25% z Kieleckiego i Lubelskiego (w tym 23% Kieleckie), 12% z zachodniej Galicji (w tym 8% Krakowskie), 10% z Łódzkiego, 10% z Poznańskiego i Pomorskiego, 4% z Mazowsza, Warszawy i Podlasia, 6% miejscowych ze Śląska (całego), 2% z zagranicy.

Grupa DSL4 (Syców) - mieszkańców 20 tys. - tutaj był szczególnie duży udział ludności z Poznańskiego i z Łódzkiego.

28% Poznańskie i Pomorskie, 23% Łódzkie, 19% Kresy, 9% Ślązacy, 9% pn. Małopolska, 3% Mazowsze i Podlasie, 6% zach. Galicja, 2% zagranica, 1% NN.

Grupa BOL (Bolesławiec) - na 40 tys. mieszkańców powiatu, 45% (17,887) pochodziło z zagranicy (głównie Polacy z Bośni, osiedleni tam w XIX wieku po zdobyciu Bośni przez Austro-Węgry na Turkach), 24% to Kresowiacy, 6% Galicja, 7% pn. Małopolska, 4% Śląsk, 6% Poznań i Pomorze, 5% Mazowsze i Podlasie, 2% Łódzkie, 1% NN.

======

Pozostałe powiaty Lubuskiego (Sulechów, Zielona Góra, Gorzów Wlkp., Międzyrzecz, Rzepin, Skwierzyna, Strzelce Kr., Sulęcin, Świebodzin, Wschowa) to już inny skład ludności, bo tam dużo większą rolę niż na Dolnym Ślasku odegrali osadnicy z Poznańskiego, a wśród Kresowiaków było więcej osób z Białorusi niż na Dolnym Śląsku.

Ten post był edytowany przez Domen: 17/05/2019, 10:53
 
User is offline  PMMini Profile Post #36

3 Strony < 1 2 3 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej