Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony < 1 2 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Grody Śląska, kto kiedy dlaczego
     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 24/08/2010, 14:50 Quote Post

QUOTE
Spotkałem się z opinia że gród we Wrocławiu został "przebudowany" (może rozbudowany) w tzw. "typie Piastowskim" juz w okolicach 950 roku. To wydaje mi się niemozliwe biorąc pod uwagę obecną sytłację geopolityczną. Oczywiście na ile z tych informacji które się zachowały możemy ją określić.


w roku 983 jak wynika z badań dendro.


QUOTE
kwestia tego ze Niemcza byla "zwyklym grodem" jest mocno dyskusyjna.


w czasach piastowskich była zwykłym grodem. w okresie czeskim była zapewne jakimś centrum militarno-administracyjnym

QUOTE
odnośnie Gdańska tyle że tak któryś z historyków podał datę 930 r jak dla mnie to S.F. ale swoją opinie podparł badaniami chemicznymi i dendrologicznymi.


data dendro 938 dotyczy osady gdańskiej ale nie wiemy czy była ona obwarowana i czy te obwarowania były piastowskie. Chyba, że odkryto jeszcze coś nowszego

Ten post był edytowany przez marlon: 24/08/2010, 14:52
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #16

     
sikora.tomasz
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 568
Nr użytkownika: 67.266

Tomasz Sikora
Stopień akademicki: juz dr.:)
Zawód: szperacz :)
 
 
post 25/08/2010, 8:12 Quote Post

QUOTE(marlon @ 24/08/2010, 14:50)
data dendro 938 dotyczy osady gdańskiej ale nie wiemy czy była ona obwarowana i czy te obwarowania były piastowskie. Chyba, że odkryto jeszcze coś nowszego
*



a to dziwne bo z tego co słyszałem gród ów (właściwie chyba grody) były dość intensywnie przekopywane. No ale chyba komuś takie "może widzenie" Piastów na pomorzu już 930 roku jest jakoś tam na ręke.A ile rzeczy można tym "udowodnić" byłby to chyba najwcześniejszy gród Piastowski więc "logiczne jest że byli Wikingami" biggrin.gif

Ten post był edytowany przez sikora.tomasz: 25/08/2010, 8:13
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #17

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 26/08/2010, 14:32 Quote Post

QUOTE
Główne Miasto
Aktualny stan badań pozwala nam wyróżnić kilka skupisk osadniczych, od których rozpoczyna się historia Gdańska. Do najstarszych znalezisk wypada zaliczyć ślady osadnictwa znalezione pod ratuszem przy ul. Długiej datowane przez A.Zbierskiego na IX wiek. Jednak analizy dendrochronologiczne, drewna z najniżej położonych konstrukcji na tym stanowisku przyniosły daty w okolicach roku 932, kiedy to zostało ścięte drewno użyte do budowy tych konstrukcji. Konstrukcje młodsze zbudowano z drewna ściętego w drugiej połowie XIII wieku (1251, po 1267, 1269, 1300), oraz w pierwszej połowie wieku XIV (1331, 1334, 1335, 1340).Nie stwierdzono natomiast żadnych konstrukcji datowanych na wiek IX. Ponadto na przebadanych dotąd w Gdańsku ponad 60 000 m2, w żadnym z wykopów nie natrafiono na równie wcześnie datowane materiały. Badania prowadzone przez Muzeum Archeologiczne w Gdańsku i inne instytucje badawcze na pobliskich ratuszowi obszarach, wykazały też, że bardziej intensywne zasiedlenie tych terenów obserwujemy dopiero od schyłku XIII w i w początkach wieku XIV. Nie znaleziono natomiast jak dotąd żadnych pozostałości umocnień. Wynika z tego, iż wczesnośredniowieczny ośrodek osadniczy odkryty przez A. Zbierskiego pod Ratuszem nie okupował znacząco dużego obszaru.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #18

     
sikora.tomasz
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 568
Nr użytkownika: 67.266

Tomasz Sikora
Stopień akademicki: juz dr.:)
Zawód: szperacz :)
 
 
post 27/08/2010, 9:08 Quote Post



dziekuje Panu Panie marlon, czy byłby Pan łaskaw podać źródło w/w opracowania. Może jest dostępne w sieci ?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #19

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 27/08/2010, 13:51 Quote Post

Gdańsk
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #20

     
sikora.tomasz
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 568
Nr użytkownika: 67.266

Tomasz Sikora
Stopień akademicki: juz dr.:)
Zawód: szperacz :)
 
 
post 6/09/2010, 9:57 Quote Post

QUOTE(marlon @ 27/08/2010, 13:51)


dziekuję najmocniej z tego wynikało by że Gdańsk "skaładał" się z 2ch grodów

1. 932r.

2. XI wiek (lata 60te) rozbudowywany do XIV w

pytanie czy można ten "pierwszy" gród w jakiś sposób wiązać z Piastami ? gdzieś czytałem taką teorie ale nie pamiętam gdzie?

p.s. przepraszam za offtopa ciekaw bylem tych "rewelacji" ktore kiedys tam czytalem

Ten post był edytowany przez sikora.tomasz: 6/09/2010, 9:59
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #21

2 Strony < 1 2 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej