Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Liczba ludności Moskwy na początku XVII w.
     
romanróżyński
 

Hetman wojsk Dymitra
*******
Grupa: Banita
Postów: 2.488
Nr użytkownika: 65.013

Marek Rogowicz
Zawód: BANITA
 
 
post 31/01/2011, 16:28 Quote Post

W książce Moskwa 1612 str.91 T. Bohun szacuje liczebnośc mieszkańców Moskwy na przełomie 16/17 wieku na 80000-100000 mieszkańców.
Niestety bez przypisu.
Podobne dane można znaleźć w innych opracowaniach.
Tymczasem Maskiewicz na str. 173 pamiętnika podaje że w samej Moskwie więcej niż 300 000 królewiczowi wierność w 1610 przysięgało, w innym miejscu liczbę kramów kupieckich podaje w Moskwie na 40 000, a liczbę ludzi jacy są w Moskwie podczas Bożego Narodzenia na 300-400 tysięcy.
Marchocki z kolei na str. 68 swego pamiętnika liczy ponad 180 000 dworów(jak rozumiem chodzi o wszytskie budynki w mieście).
Wygląda więc na to że liczba ludności wynosiła więcej niż chcą autorzy opracowań.
Czy może ktoś ma jakieś rosyjskie dane na ten temat ?
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Alamgir
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 360
Nr użytkownika: 61.635

Stopień akademicki: doktor
Zawód: Duszpasterz
 
 
post 19/03/2011, 10:31 Quote Post

Heller pisze, że na początku XVII w. mieszkało w Moskwie około 150000 ludzi. Jednak trzeba zaznaczyć, że liczba ta wzrastała w czasach głodu i klęsk, gdyż Rosjanie tłumnie przybywali do stolicy po błogosławieństwo "ojczulka cara" i chleb.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
romanróżyński
 

Hetman wojsk Dymitra
*******
Grupa: Banita
Postów: 2.488
Nr użytkownika: 65.013

Marek Rogowicz
Zawód: BANITA
 
 
post 8/09/2011, 20:47 Quote Post

QUOTE(Alamgir @ 19/03/2011, 11:31)
Heller pisze, że na początku XVII w. mieszkało w Moskwie około 150000 ludzi. Jednak trzeba zaznaczyć, że liczba ta wzrastała w czasach głodu i klęsk, gdyż Rosjanie tłumnie przybywali do stolicy po błogosławieństwo "ojczulka cara" i chleb.
*


Który Heller, gdzie i na co się powołuje ?
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Sarmacki Wojownik
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 20
Nr użytkownika: 94.223

jan piotr
Stopień akademicki: uczen
Zawód: uczen
 
 
post 10/07/2014, 21:37 Quote Post

Witam
Jeśli Moskwa miała mieć 180 000 budynków na 1878 ha to zwarzywszy na ciasną zabudowę jeden dom musiał mieć około kilkudziesięciu metrów kwadratowych... wydaje się to możliwe. Więc jeśli przyjąć że jeden dom miał 4 osoby to w Moskwie musiałoby żyć 720 000 osób. Lecz jeśli w czasie klęski głodu w Rosi w Moskwie zmarło z głodu pewnie dużo ponad 127 000 ludzi (chodź wliczają się w to mieszkańcy okolicznych wsi którzy przybyli tam po chleb) a i zarówno stłumienie zamieszek w 1606 jak i blokada Moskwy 1608-16010 musiały zrobić swoje to znaczy że musiało być sporo domów niezamieszkałych. Możemy więc chyba uznać za słuszne owe Maskiewiczowe 300 000 w 1610-11... choć w tych szacunkach z oczywistych przyczyn trzeba uwzględnić spory margines błędu.
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
herbert5
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 47
Nr użytkownika: 93.978

Herbert Nessel
Stopień akademicki: uczen
Zawód: uczen
 
 
post 10/08/2014, 21:46 Quote Post

Witam
Jeśli kamienny Rzym Nerona płonął przez 5 i pół dnia to drewniana Moskwa musiała być dość sporo skoro płonęła przez trzy (tak na poważnie to tylko dwa ale to i tak dużo).
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
Woreczko
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 173
Nr użytkownika: 21.065

Lukasz Wojtach
Stopień akademicki: Mgr
Zawód: Muzealnik
 
 
post 11/08/2014, 7:45 Quote Post

To ciekawe. Jeżeli dobrze pamiętam Kraków, jedno z największych miast RP, nie przekraczał w tym czasie 20 tys, Warszawa, czy Poznań miały ich jeszcze mniej.

Kiedy Moskwa stała się tak wielką metropolią? Jak to było możliwe?
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
herbert5
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 47
Nr użytkownika: 93.978

Herbert Nessel
Stopień akademicki: uczen
Zawód: uczen
 
 
post 11/08/2014, 8:35 Quote Post

QUOTE
To ciekawe. Jeżeli dobrze pamiętam Kraków, jedno z największych miast RP, nie przekraczał w tym czasie 20 tys, Warszawa, czy Poznań miały ich jeszcze mniej.

Kiedy Moskwa stała się tak wielką metropolią? Jak to było możliwe?


Też mnie to zastanawiało. W 1382 roku Moskwa liczyła jakieś 30 000 mieszkańców, a 24 000 wycieli Tatarzy więc zostało jakieś 6 000. A więc w przeciągu ponad dwóch wieków do XVII ludność Moskwy urosła niesamowicie, zważywszy że strawiły ją 2 pożary.
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
Sarmacki Wojownik
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 20
Nr użytkownika: 94.223

jan piotr
Stopień akademicki: uczen
Zawód: uczen
 
 
post 17/08/2014, 19:02 Quote Post

QUOTE
Kiedy Moskwa stała się tak wielką metropolią? Jak to było możliwe?


Nie jestem znawcą prawa rosyjskiego ale chyba przynajmniej część ludności wiejskiej mogła przenosić się do miast. Do Moskwy zjeżdżali też cudzoziemcy. Pamiętajmy też że XVI wiek to wyż demograficzny w Rosji i w całej Europie. Nie znam dokładnych danych co do wszystkich miast rosyjskich ale te nie były zbyt ludne. Np. Twer i Jarosław liczyły między pięć a dziesięć tysięcy ludzi. To pozwala założyć że być może przesiedlano część ludności z innych miast, choć nie mam żadnych dowodów na to, aczkolwiek to byłoby zgodne z rosyjską doktryną kreowania Moskwy na spadkobierczynie Kijowa i Nowogrodu. Carom wszak zależało na upiększaniu Moskwy by wywrzeć wrażenie na cudzoziemcach, nawet kosztem innych miast. W dodatku w czasie klęsk głodu do Moskwy zjeżdżali mieszkańcy z okolicznych ziem. Na razie tylko tyle przychodzi mi do głowy. Myślę że jednak trzeba by sięgnąć po jakieś źródła rosyjskie i to najlepiej mówiące nie tylko o ludności samej Moskwy lecz także innych miast oraz całego państwa. To może rzuciłoby nieco światła na to wszystko.
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
herbert5
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 47
Nr użytkownika: 93.978

Herbert Nessel
Stopień akademicki: uczen
Zawód: uczen
 
 
post 20/08/2014, 19:51 Quote Post

W 1812 przed pożarem Moskwa wg Wikipedii liczyła 270 000 mieszkańców, 9151 zwykłych budynków, chyba więcej niż 8251 sklepów i magazynów i 329 cerkwi. Ale jeśli te szacunki byłyby prawdziwe to znaczyłoby to że na jeden budynek przypada 15 ludzi. Więc znaczy że chyba ludzi było mniej, albo było dużo budynków pustych. Szalała może w Moskwie jakaś zaraza na niedługo przed 1812? W każdym razie dziwne jest że ludność Moskwy miałaby zmaleć między 1611 a 1812. Chociaż podczas pacyfikacji Moskwy zginęła większość mieszkańców, do poważnych zamieszek doszło także w 1648, 1662 i 1771, a w 1770 wybuchła dżuma. Trzeba też pamiętać że wraz z przeniesieniem stolicy do Petersburga zaczęła maleć rola Moskwy i nie wykluczone że część ludzi przeniosła się lub została przesiedlona, zanikło lub zmalało też carskie poparcie dla rozwoju tego miasta. Czyli w sumie wychodzi na to że liczba ludności mogła zmaleć. Wobec tego chyba jednak te kilkaset tysięcy na przełomie XVI i XVII wieku wydaję się prawdopodobne choć większość z tego to tylko poszlaki i domysły wink.gif .
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2017 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej