Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
17 Strony « < 15 16 17 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Wiślanie
     
P.Mroczkowski
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 436
Nr użytkownika: 100.921

 
 
post 9/03/2018, 23:12 Quote Post

Andrzej Buko
Zanim powstało państwo Piastów. O osobliwościach ziemi krakowskiej IX–X wieku w świetle danych archeologii.

https://www.academia.edu/20389280/Zanim_pow...of_archaeology_

Ten post był edytowany przez P.Mroczkowski: 9/03/2018, 23:13
 
User is offline  PMMini Profile Post #241

     
jdel
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.265
Nr użytkownika: 18.464

jacek d.
Zawód: prawnik
 
 
post 22/12/2019, 2:49 Quote Post

Chcąc bliżej poznać tych „Wiślan” czy też, jak chcą inni „Lechitów”, odszukałem kilkadziesiąt nazw dzierżawczych – takich typowo słowiańskich (tj. niechrześcijańskich, czyli przypuszczalnie mogących pochodzić z czasów pogańskich) - miejscowości z charakterystyczną dla szeroko pojętej Małopolski [od przesieki śląskiej po Bug i Styr] końcówką „-ów” (Grupa I). Przypuszczam bowiem, że to najstarsza końcówka dla występujących w Polsce nazw dzierżawczych ale to już ocena dla językoznawców. Następnie wyróżniłem także grupę charakterystycznych dla Małopolski nazw patronimicznych (słowiańskich), z końcówką „yce” (lub –„ice”) (Grupa II). Te nazwy (imiona) czasem nawet się powtarzają, ale to tylko potwierdza powszechność tychże w Małopolsce przed nastaniem chrześcijaństwa. Oczywiście lista nieskończona, pewnie jeszcze wiele imion da się dopisać.

Szanowni Państwo, poznajcie ich, oto Wiślanie (Lechici):

Grupa I.: Krak; Bieżan; Bodzan; Czernich; Czułek; Kasz; Mnik; Sułek; Ochman; Kokot; Bodzan; Czyż; Zelek; Krzecz; Przybor; Zabor; Graj; Miech; Chrzan; Andrych; Bujak; Sławek; Glan; Mikoła; Czarek; Mizera; Knur; Kleszcz; Pień; Sącz; Mętka; Chudy; Czekan; Waleńcza; Linda; Danek; Wygiezło; Chorzy; Tropisz; Łapan; Glich; Pogwizd; Biórko; Poskwit; Strzeż; Strzyż; Róg; Zaróg; Swarzysz; Pawęz; Błogosz; Lasoch; Czostek; Łysak; Trzon; Rosiej; Buszko; Słup; Mirosz; Kościej; Orkan; Wąchadło; Pińcza; Pacan; Sicha; Wojna; Klimont; Stasz; Czajka; Chorzel; Dobrzech; Szydło; Gogoł; Domatko; Kotusz; Tusz; Szczygło; Dobry; Grzyb; Rak; Skorcz; Bes; Śladko; Sulisz; Brudz; Smyk; Borek; Korzeń; Bronisz; Chmiel; Wyszmont; Czach; Czech; Rożen; Tarło; Majka; Kania; Błaszko; Małach; Grzymała; Topór; Małysz; Małosz; Słabosz; Tochół; Kozub; Nałęcz; Skorz; Radzan; Zapała; Zapata; Sołtyk; Płaczek; Mroczek; Żaba; Szczur; Dzik; Sarna; Ubysz; Gostek; Gil; Drożdż; Zbroja; Dalej; Borch; Świercz; Wągiel; Stąporek; Matynia; Świnka; Koza; Baran; Nalewajko; Łysy; Dobrzesz; Pukarz; Budz; Pąga; Cudko; Sierak; Piszczek; Jarosz; Przybyń; Gulza: Gręba; Sulech; Wąs; Czusz; Odon; Łyczak; Gabuła; Giebuła; Strado; Bieg; Syp; Zastek; Maszko; Bury; Wymysł; Olsza; Nowak; Jezior; Ćmiel; Bogdan: Bierńko: Krępa; Zbyd; Kierlik; Chron; Rok; Tulisz; Najdzisz; Charęż; Majda; Radest; Rzuc; Łaszcz; Korcz; Jarcz; Płaszek; Ludwin: Mur; Wyraz: Stach; Hołdun; Zbyszko; Jurand; Bogusz.

Grupa II: Dobek; Doman; Jerzman; Ścieja; Broszko; Jawisz; Danko; Radułt; Ćwik; Goczałko; Ornota; Gierałt; Przybsz; Pyrz; Złochów; Żelisław; Kopcia; Niegowy; Kiełko; Sierba; Siedlisz; Gołuch; Kostka; Dobrogoszcz; Bobol; Bystrzan; Ciepły; Wysoki; Ścibor; Przedsław; Szczodry; Brona; Pycho; Gołko; Olsza; Krzyszko; Myśleń; Sułko; Harbut; Dobran; Sławek; Bilcza; Wiatko; Witek; Dalewa; Rzęńda; Budziej; Muniak; Obraza; Radziem; Ibram; Sieradz; Kamień; Dalech; Majka; Bieńko; Gorysław; Borsza; Włoszcz; Bolech; Starach; Sierad; Strzelec; Janusz; Suskraj; Bosy; Słabko; Mikuła; Łata; Wawrow; Rzemień; Chrust; Brona; Rachwał; Majka; Sokół; Kosz; Włost; Gaj; Nasiech; Janik; Marcho; Śmił; Młodoch; Rzędzian; Badrzych; Snoch; Parkosz; Siamosza; Kiełek; Dzwon; Kantor; Więcław; Młodziej; Zdzięsław; Siebor; Wilczek; Żerko; Bratko; Koziera; Przybysław; Trojan; Iwan; Święciech; Ilek; Biedrzych; Rzemiędz; Dziadusz; Racław; Wrocim; Jakim; Muniak; Niesiech; Pojał; Sławko; Wymysł: Parkosz; Strzesz; Częstosz; Gartat; Śmig; Śledz; Szczyrz; Sulisłwaw; Ściborz; Więcek; Spytko; Przytko: Lach; Krzesław; Zegart; Żerosław; Lasoch; Wierusz; Buła; Trzebień; Bachor; Witanek; Myszko: Mierzęć; Przeć; Chrząst; Sulisłw; Podleś; Pstrosz; Rembiesz; Głąźć; Szczuka; Bula; Ciechost; Borek; Maszko; Czaja: Waleszczyk; Tąpek; Targosz; Brzęko; Wojko; Topór; Malina; Chrobak; Cis; Jamka; Smardz; Dziećko; Sulisław; Cianek.

Ten post był edytowany przez jdel: 22/12/2019, 2:50
 
User is offline  PMMini Profile Post #242

     
GniewkoSynRybaka
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.396
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 22/12/2019, 11:22 Quote Post

QUOTE(jdel @ 22/12/2019, 2:49)
Chcąc bliżej poznać tych „Wiślan” czy też, jak chcą inni „Lechitów”, odszukałem kilkadziesiąt nazw dzierżawczych – takich typowo słowiańskich (tj. niechrześcijańskich, czyli przypuszczalnie mogących pochodzić z czasów pogańskich) - miejscowości z charakterystyczną dla szeroko pojętej Małopolski [od przesieki śląskiej po Bug i Styr]  końcówką „-ów” (Grupa I). Przypuszczam bowiem, że to najstarsza końcówka dla występujących w Polsce nazw dzierżawczych  ale to już ocena dla językoznawców. Następnie wyróżniłem także grupę charakterystycznych dla Małopolski nazw patronimicznych (słowiańskich), z końcówką „yce” (lub –„ice”) (Grupa II). Te nazwy (imiona) czasem nawet się powtarzają, ale to tylko potwierdza powszechność tychże w Małopolsce przed nastaniem chrześcijaństwa. Oczywiście lista nieskończona, pewnie jeszcze wiele imion da się dopisać.

Szanowni Państwo, poznajcie ich, oto Wiślanie (Lechici):

Grupa I.: Krak; Bieżan; Bodzan; Czernich; Czułek; Kasz; Mnik; Sułek; Ochman; Kokot; Bodzan; Czyż; Zelek; Krzecz; Przybor; Zabor; Graj; Miech; Chrzan; Andrych; Bujak; Sławek; Glan; Mikoła; Czarek; Mizera; Knur; Kleszcz; Pień; Sącz; Mętka; Chudy; Czekan; Waleńcza; Linda; Danek; Wygiezło; Chorzy; Tropisz; Łapan; Glich; Pogwizd; Biórko; Poskwit; Strzeż; Strzyż; Róg; Zaróg; Swarzysz; Pawęz; Błogosz; Lasoch; Czostek; Łysak; Trzon; Rosiej; Buszko; Słup; Mirosz; Kościej; Orkan; Wąchadło; Pińcza; Pacan; Sicha; Wojna; Klimont; Stasz; Czajka; Chorzel; Dobrzech; Szydło; Gogoł; Domatko; Kotusz; Tusz; Szczygło; Dobry; Grzyb; Rak; Skorcz; Bes; Śladko; Sulisz; Brudz; Smyk; Borek; Korzeń; Bronisz; Chmiel; Wyszmont; Czach; Czech; Rożen; Tarło; Majka; Kania; Błaszko; Małach; Grzymała; Topór; Małysz; Małosz; Słabosz; Tochół; Kozub; Nałęcz; Skorz; Radzan; Zapała; Zapata; Sołtyk; Płaczek; Mroczek; Żaba; Szczur; Dzik; Sarna; Ubysz; Gostek; Gil; Drożdż; Zbroja; Dalej; Borch; Świercz; Wągiel; Stąporek; Matynia; Świnka; Koza; Baran; Nalewajko; Łysy; Dobrzesz; Pukarz; Budz; Pąga; Cudko; Sierak; Piszczek; Jarosz; Przybyń; Gulza: Gręba; Sulech; Wąs; Czusz; Odon; Łyczak; Gabuła; Giebuła; Strado; Bieg; Syp; Zastek; Maszko; Bury; Wymysł; Olsza; Nowak; Jezior; Ćmiel; Bogdan: Bierńko: Krępa; Zbyd; Kierlik; Chron; Rok; Tulisz; Najdzisz; Charęż; Majda; Radest; Rzuc; Łaszcz; Korcz; Jarcz; Płaszek; Ludwin: Mur; Wyraz: Stach; Hołdun; Zbyszko; Jurand; Bogusz.

Grupa II: Dobek; Doman; Jerzman; Ścieja; Broszko; Jawisz; Danko; Radułt; Ćwik; Goczałko; Ornota; Gierałt; Przybsz; Pyrz; Złochów; Żelisław; Kopcia; Niegowy; Kiełko; Sierba; Siedlisz; Gołuch; Kostka; Dobrogoszcz; Bobol; Bystrzan; Ciepły; Wysoki; Ścibor; Przedsław; Szczodry; Brona; Pycho; Gołko; Olsza; Krzyszko; Myśleń; Sułko; Harbut; Dobran; Sławek; Bilcza; Wiatko; Witek; Dalewa; Rzęńda; Budziej; Muniak; Obraza; Radziem; Ibram; Sieradz; Kamień; Dalech; Majka; Bieńko; Gorysław; Borsza; Włoszcz; Bolech; Starach; Sierad; Strzelec; Janusz; Suskraj; Bosy; Słabko; Mikuła; Łata; Wawrow; Rzemień; Chrust; Brona; Rachwał; Majka; Sokół; Kosz; Włost; Gaj; Nasiech; Janik; Marcho; Śmił; Młodoch; Rzędzian; Badrzych; Snoch; Parkosz; Siamosza; Kiełek; Dzwon; Kantor; Więcław; Młodziej; Zdzięsław; Siebor; Wilczek; Żerko; Bratko; Koziera; Przybysław; Trojan; Iwan; Święciech; Ilek; Biedrzych; Rzemiędz; Dziadusz; Racław; Wrocim; Jakim; Muniak; Niesiech; Pojał; Sławko; Wymysł: Parkosz; Strzesz; Częstosz; Gartat; Śmig; Śledz; Szczyrz; Sulisłwaw; Ściborz; Więcek; Spytko; Przytko: Lach; Krzesław; Zegart; Żerosław; Lasoch; Wierusz; Buła; Trzebień; Bachor; Witanek; Myszko: Mierzęć; Przeć; Chrząst; Sulisłw; Podleś; Pstrosz Rembiesz; Głąźć; Szczuka; Bula; Ciechost; Borek; Maszko; Czaja: Waleszczyk; Tąpek; Targosz; Brzęko; Wojko; Topór; Malina; Chrobak; Cis; Jamka; Smardz; Dziećko; Sulisław; Cianek.
*


nie wiem czemu miałoby służyć zestawienie nazw miejscowych. Bez ładu i składu. Bez jakiejkolwiek wiedzy o genezie poszczególnych nazw.

dajmy na to rzekome imię
QUOTE
Pstrosz

otóż miejscowość Pstrościcie nie ma swej genezy w imieniu jakiegoś onirycznego Pstrosza ale w służbie książęcej zwanej PSTRE STO. Pisał o niej prof. Karol Buczek swego czasu. Służba ta wraz ze służbą o nazwie WĘGIERCE jest znana z kilku pojedynczych dokumentów małopolskich z 13 wieku. Nie wiemy jakie zadania wykonywały te służby - niemniej istniały skoro funkcjonował "pan węgierski" i "comes pstre sto".

QUOTE
Varium centum (= pstre sto) bezeichnet , benennt sie ausgerechnet dasjenige des fernen Breslau mit dem polnischen Wort naroch. Es war im übrigen dem Kanzlisten dabei gelungen, den Dorfnamen Węgry und selbst denjenigen von Pstrościce (Varium centum) ins Lateinische zu übersetzen, womiter den Anstoß zu dem Forschungsmärchen von der bunten Hundertschaft gegeben hat; bei dem Wort naroch jedoch versagte seine Sprachkunst: ein Hinweis mehr für die Unzugänglichkeit dieses polnischen Terminus.


cała więc lista jdela, bez stosownej analizy naukowej jest tylko zwykłym fejkiem
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #243

     
jdel
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.265
Nr użytkownika: 18.464

jacek d.
Zawód: prawnik
 
 
post 24/12/2019, 0:53 Quote Post

To przecież oczywiste, że prezentowana wyżej lista /Wiślan/Lechitów jest absolutnie nieprofesjonalna, czysta amatorszczyzna, przypadkowa wyliczanka bez składu i ładu. Może też zawierać błędy, bo niektóre nazwy naprawdę trudno jednoznacznie identyfikować lub są sporne. Np. taki >Głogów<, to jedni mają za nazwę topograficzną, inni wskazują jej dzierżawczy charakter od przydomka lub imienia Głog. Łatwo też pomylić nazwy patronimiczne ze służebnymi. Na razie wskazano tylko jeden błąd, co biorę za sukces.

Chciałbym tą listą zachęcić profesjonalnych toponomastów do bliższego przyjrzenia się małopolskimi nazwom miejscowym. Być może te nazwy pozwolą badaczom języka uzyskać jakieś ekskluzywne informacje, także o zbiorowości.
 
User is offline  PMMini Profile Post #244

     
GniewkoSynRybaka
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.396
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 24/12/2019, 11:17 Quote Post

QUOTE(jdel @ 24/12/2019, 0:53)
To przecież oczywiste, że prezentowana wyżej lista /Wiślan/Lechitów jest absolutnie nieprofesjonalna, czysta amatorszczyzna, przypadkowa wyliczanka bez składu i ładu. Może też zawierać błędy, bo niektóre nazwy naprawdę trudno jednoznacznie identyfikować lub są sporne. Np. taki  >Głogów<, to jedni mają za nazwę topograficzną, inni wskazują jej dzierżawczy charakter od przydomka lub imienia Głog. Łatwo też pomylić nazwy patronimiczne ze służebnymi. Na razie  wskazano tylko jeden błąd, co biorę za sukces.

Chciałbym tą listą zachęcić profesjonalnych toponomastów do bliższego przyjrzenia się małopolskimi nazwom miejscowym. Być może te nazwy pozwolą badaczom języka uzyskać jakieś ekskluzywne informacje, także o zbiorowości.
*



Jesli w ogóle czynić podobne wyliczanki to zdecydowanie w oparciu o dokumenty z epoki średniowiecza. Dokumenty te z okresu XII-XIV wiek są w większości wydane. Wystarczy więc udać się do biblioteki i je "wypisać". Wypisywanie z mapy niczemu nie służy.

Ten post był edytowany przez GniewkoSynRybaka: 24/12/2019, 11:18
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #245

     
xxxxf
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.871
Nr użytkownika: 94.726

sarna ygrekowski
Zawód: uczen
 
 
post 24/12/2019, 11:30 Quote Post

CODE

gdy zajęli ziemie zwane Rusią Czerwoną, Halicką lub Grodami Czerwińskimi,


Grody Czerwieńskie nigdy nie obejmowały całości późniejszej Rusi Czerwonej/Halickiej smile.gif
 
User is online!  PMMini Profile Post #246

     
GniewkoSynRybaka
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.396
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 24/12/2019, 11:40 Quote Post

QUOTE(xxxxf @ 24/12/2019, 11:30)
CODE

gdy zajęli ziemie zwane Rusią Czerwoną, Halicką lub Grodami Czerwińskimi,


Grody Czerwieńskie nigdy nie obejmowały całości późniejszej Rusi Czerwonej/Halickiej smile.gif
*


nie wiadomo, czym były i gdzie się znajdowały Grody Czerwieńskie. A nawet czy w ogóle istniały. Jedna z hipotez wskazuje na to, że znane wyłącznie z dwóch zapisów "garody czewieńskaja" były tylko i wyłącznie paleograficznym fejkiem.

Ten post był edytowany przez GniewkoSynRybaka: 24/12/2019, 11:48
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #247

17 Strony « < 15 16 17 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej