Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony < 1 2 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Komes wrocławski i mazowiecki Magnus
     
vik
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 17
Nr użytkownika: 57.590

 
 
post 7/12/2011, 21:41 Quote Post

Strasznie emocjonalnie podchodzisz do sprawy. Mam wrażenie, że to ty jesteś autorem tego tekstu.
Wiesz, gdyby ten artykuł naprawdę miał wartość naukową, to pewnie by został opublikowany w naukowym piśmie. No i na tym zakończę, bo znowu się zdenerwujesz, że nie widzę w tym tekście nic specjalnego. Wolę zdecydowanie argumentację samego T.Jurka czy nawet D. Piwowarczyka. Tak sobie myślę, że jak dyskutować o Magnusie to chyba lepiej opierać się na Jurku i Piwowarczyku. Tym bardziej, że książka Piwowarczyka nie jest taka stara bo z 2007.
 
User is offline  PMMini Profile Post #16

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 7/12/2011, 23:50 Quote Post

QUOTE
Strasznie emocjonalnie podchodzisz do sprawy

Emocjonalnie ?! Ale ja nie dyskutuję w ogóle o meritum artykułu. Obalam jedynie Twoje bezzasadne zarzuty dotyczące pewnego terminu "praszlachta", który został w nim użyty. Na koniec zresztą wskazałem, że sporny termin JEST znany także wśród zawodowych badaczy tego okresu.

QUOTE
Mam wrażenie, że to ty jesteś autorem tego tekstu.

Ciekawe dlaczego confused1.gif Ani jednym słowem nie odniosłem się do meritum tej pracy. Obalam jedynie błędną tezę w zakresie w/w terminu "praszlachta".

QUOTE
bo znowu się zdenerwujesz, że nie widzę w tym tekście nic specjalnego

To jakieś majaczenia na mój temat. Sorry, nie lubię przypisywania mi jakichś przekonań, o których nie wspomniałem ani słowem.


A co do meritum:
QUOTE
Wolę zdecydowanie argumentację samego T.Jurka

OK, tyle, że o ile znam teksty Kozietulskiego (jest ich kilka) to ten także woli argumentację Jurka, którą w zasadzie w całości akceptuje - poza kilkoma drobnymi wyjątkami czy poprawkami. Kozietulski zajmuje się natomiast szerzej uzupełnieniami tez Jurka - dotyczącymi sugerowanego pokrewieństwa Magnusa i Awdańców. Własny wkład autora to ta ostatnia hipoteza (bardzo słabo uprawdopodobniona) oraz badania genetyczne, nie mające w zasadzie nic wspólnego z kwestią Magnusa. Badania te co ciekawe podważają tezę, że ród Awdańców stanowił rodzinę biologiczną.

Ten post był edytowany przez marlon: 8/12/2011, 9:33
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #17

     
vik
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 17
Nr użytkownika: 57.590

 
 
post 8/12/2011, 15:34 Quote Post

Wolno Ci czerpać wiedzę na ten temat z opracowań internetowych autorów którzy nie są historykami.
A mi wolno czerpać wiedzę na ten temat z publikacji historyków jak choćby T.Jurka czy Dariusza Piwowarczyka.
 
User is offline  PMMini Profile Post #18

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 8/12/2011, 15:38 Quote Post

QUOTE
Wolno Ci czerpać wiedzę na ten temat z opracowań internetowych autorów którzy nie są historykami.

Kolejny raz bezpodstawnie przypisujesz rozmówcy jakieś działania, motywy itp.
QUOTE
A mi wolno czerpać wiedzę na ten temat z publikacji historyków jak choćby T.Jurka czy Dariusza Piwowarczyka.

Gdybyś ją czerpał z Jurka wiedziałbyś, że tenże badacz użył terminu "praszlachta" czy podobnego. W jednym co najmniej artykule.

Ten post był edytowany przez marlon: 8/12/2011, 19:59
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #19

     
vik
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 17
Nr użytkownika: 57.590

 
 
post 10/12/2011, 3:19 Quote Post

QUOTE(marlon @ 8/12/2011, 16:38)
QUOTE
Wolno Ci czerpać wiedzę na ten temat z opracowań internetowych autorów którzy nie są historykami.

Kolejny raz bezpodstawnie przypisujesz rozmówcy jakieś działania, motywy itp.
QUOTE
A mi wolno czerpać wiedzę na ten temat z publikacji historyków jak choćby T.Jurka czy Dariusza Piwowarczyka.

Gdybyś ją czerpał z Jurka wiedziałbyś, że tenże badacz użył terminu "praszlachta" czy podobnego. W jednym co najmniej artykule.
*


To w końcu użył tego terminu czy nie? Zdecyduj się w końcu czy Jurek używa terminu "praszlachta" czy nie. I w jakim artykule? Bo jak do tej pory "cudownie" unikasz podania tytułu artykułu w którym pada z ust Jurka sformowanie "praszlachta".
 
User is offline  PMMini Profile Post #20

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 10/12/2011, 16:17 Quote Post

QUOTE
Bo jak do tej pory "cudownie" unikasz podania tytułu artykułu w którym pada z ust Jurka sformowanie "praszlachta".

Poza przypisywaniem mi różnych twierdzeń, których nie wypowiedziałem, jakoś "cudownie" niczego merytorycznego nie napisałeś. Oczywiście, że unikam podania tytułu artykułu smile.gif Nie uważam bowiem za stosowne podawania tegoż !! Nikt mnie o to wcześniej nie prosił. Poza tym wspomniany artykuł ukazał się w periodyku czeskim - raczej niedostępnym u nas. Dotyczy on początków szlachty polskiej.

QUOTE
To w końcu użył tego terminu czy nie? Zdecyduj się w końcu czy Jurek używa terminu "praszlachta" czy nie.

Albo używa albo nie. Nie mam czasu na sprawdzanie. To jest kwestia bez znaczenia. Raczej jednak używa skoro sobie to zakonotowałem w pamięci.

Ten post był edytowany przez marlon: 10/12/2011, 20:35
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #21

     
maria kazimiera
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 31
Nr użytkownika: 88.107

barbara olak
Stopień akademicki: mgr
Zawód: emeryt
 
 
post 24/03/2014, 23:35 Quote Post

o komesie Magnusie można poczytać w książce Piwowarczyka ,, Słynni rycerze Chrystusa. Rycerze Europy.''

komes magnus c.d.
a jaki jest właściwie dowód niezbity na to że komes Magnus pochodzi od króla Harolda II ?
 
User is offline  PMMini Profile Post #22

     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.387
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 24/03/2014, 23:41 Quote Post

Przecież właściwie imię nasuwa jakieś skojarzenia ze Skandynawią, czy szerzej Normanami. Ale żeby wiązać go konkretnie z jakąś określoną postacią - o Harolda Godwinsona, króla Anglii miało by chodzić?
 
User is offline  PMMini Profile Post #23

     
maria kazimiera
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 31
Nr użytkownika: 88.107

barbara olak
Stopień akademicki: mgr
Zawód: emeryt
 
 
post 25/03/2014, 19:37 Quote Post

konkretnie o syna Harolda ale samo imię nie świadczy że Magnus był bezpośrednio związany ze Skandynawią mógł przezcież otrzymać je po jakimś przodku np. dziadku
 
User is offline  PMMini Profile Post #24

     
aljubarotta
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.791
Nr użytkownika: 70.958

Marek Sz.
 
 
post 25/03/2014, 20:19 Quote Post

A co czytałaś?

T. Jurek, Kim był komes wrocławski Magnus [w:] Venerabiles, nobiles, honesti, Toruń 1997

Z innej perspektywy: http://www.oziemblowski.eu/opracowania/Wro...omes_Magnus.pdf
http://medievalgenealogy.republika.pl/Images/Komes1_pl.pdf
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #25

     
maria kazimiera
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 31
Nr użytkownika: 88.107

barbara olak
Stopień akademicki: mgr
Zawód: emeryt
 
 
post 27/03/2014, 0:04 Quote Post

tego opracowania ie czytałam - dopiero się przymierzam.
 
User is offline  PMMini Profile Post #26

     
Heksagram
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 354
Nr użytkownika: 67.028

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 27/03/2014, 9:30 Quote Post

Powoływanie się na podania żmudzkie zapisane w XIX wieku, jeśli rzecz dotyczy XI, to nie budzi zaufania do autora.
Przy okazji, nie spotkałem się z tezą, jakoby żona Bolesława Śmiałego była Dunką. Skarbek-Kozietulski podaje to za Benyskiewiczem - czy ktoś, kto czytał, mógłby krótko podać, jakie były przesłanki przypisania takiej narodowości naszej bezimiennej królowej?
 
User is offline  PMMini Profile Post #27

     
maria kazimiera
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 31
Nr użytkownika: 88.107

barbara olak
Stopień akademicki: mgr
Zawód: emeryt
 
 
post 29/03/2014, 8:41 Quote Post

jedną z przesłanek narodowości dunskiej był fakt, że wśród posiłków wojskowych,które wiódł Swen Estrydsen na Anglię znajdowali się również Polacy- był to rok 1069
 
User is offline  PMMini Profile Post #28

     
sikora.tomasz
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 568
Nr użytkownika: 67.266

Tomasz Sikora
Stopień akademicki: juz dr.:)
Zawód: szperacz :)
 
 
post 25/04/2014, 12:11 Quote Post

QUOTE(maria kazimiera @ 25/03/2014, 19:37)
konkretnie o syna Harolda ale samo imię nie świadczy że Magnus był bezpośrednio związany ze Skandynawią


Magnus oznacza po łacinie -czyli języku w którym pisal Gall- Wielki. Przy Bolesławie zwanym Chroby Gall po raz pierwszy używa określenia "Magnus" i nikt nie ma wątpliwości że chodzi o przydomek "wielki".

Z imion słowiańskich w których występuje przymiotnik "wielki" co przychodzi do głowy to Sułk

QUOTE(Heksagram @ 27/03/2014, 9:30)
Powoływanie się na podania żmudzkie zapisane w XIX wieku, jeśli rzecz dotyczy XI, to nie budzi zaufania do autora.


Ale to jest właściwie "sedno" tzw. "warsztatu Kozietulskiego".Nie ważne co nie ważne kiedy "byle by tylko do Normanów pasowało".Wyniki DNA niewątpliwych przedstawicieli tego rodu -przytłaczające- które nie pasowały mu do tezy pokasował w swoich tzw. "badniach".Nie wiem jak teraz ale zupełnie niedawno zostały na stronie jego tzw. "badań" tylko wyniki najbliższej jego rodziny -co oczywiście jest jasne że nie mogą się róznić w przypadku męskich potomków tego samego "dziada"-.

więc dziwi mnie twoje zdziwienie biggrin.gif


Imienia Magnus nie da się niestety przypisać żadnemu polskiemu rodowi.Jeśli się pojawiało to bardzo sporadcznie i komplenie nie spełnia warunków "kryterium imonowego"

Ten post był edytowany przez sikora.tomasz: 25/04/2014, 12:25
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #29

2 Strony < 1 2 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej