Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Szarża Krakusów na Rosjan w Proszowicach w 1846,
     
1slimak
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 1
Nr użytkownika: 57.270

 
 
post 8/07/2009, 14:31 Quote Post

Nigdzie nie mogę znaleźć dziennej daty tego wydarzenia "Szarża Krakusów na Rosjan w Proszowicach w 1846" uwiecznionego na obrazie Juliusza Kossaka.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
Arbago
 

Fingrowianin
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.412
Nr użytkownika: 38.089

Grzegorz A. Owczarek
Stopień akademicki: magister historii
 
 
post 24/06/2012, 0:49 Quote Post

20 lutego 1846 roku.

Najprawdopodobniej obraz odnosi się do tej daty, kiedy to Ludwik Mazaraki i Zygmunt Jordan zaatakowali sotnię Kozaków pod Proszowicami.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Pietrow
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.652
Nr użytkownika: 76.370

Slawomir Skowronek
Stopień akademicki: doktor
Zawód: nauczyciel LO
 
 
post 24/06/2012, 8:19 Quote Post

Rewolucja krakowska? Przy okazji "powstania miechowskiego" pisze się zwykle o zajęciu Proszowic i rozbrojeniu paru rosyjskich placówek celnych. Sformowany przez Mazarakiego 30-osobowy oddział "krakusów" w starciu z "sotnią" kozaków chyba niewiele miałby do powiedzenia, tak z powodu liczebności, jak i wyszkolenia. Zajęcie Proszowic przypisuje się też Jordanowi na czele 40 ludzi. Występując razem mieliby 70 przeciw 100 kozakom. Kozacy niezwykle rzadko dawali się zaskakiwać komukolwiek a zwłaszcza amatorom. Zazwyczaj też rzadkie powstańcze sukcesy tego czasu (1846 - 1864) wiązały się z większą liczebnością. Może po prostu jakiś patrol kozacki umknął na widok kilkudziesięciu zbrojnych? Nie specjalizuję się akurat w rewolucji krakowskiej, więc mogę się mylić. Obraz jest ciekawy o tyle, że mamy tam piechotę (nie jazdę) rosyjską ukazaną w ostatnich miesiącach przed wprowadzeniem pikielhaubów (1846 właśnie), jeszcze w wysokich czakach/kiwerach.

Ten post był edytowany przez Pietrow: 24/06/2012, 8:52
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
Arbago
 

Fingrowianin
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.412
Nr użytkownika: 38.089

Grzegorz A. Owczarek
Stopień akademicki: magister historii
 
 
post 25/06/2012, 3:21 Quote Post

Dzięki Pietrow za uzupełnienie. Wydaję mi się jednak, że data dzienna jest właściwa. To wówczas krakusi zaatakowali sotnię. Być może obraz przedstawia właśnie takie zaskoczenie, albo tak jak mówisz atak na patrol?

user posted image
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
Pietrow
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.652
Nr użytkownika: 76.370

Slawomir Skowronek
Stopień akademicki: doktor
Zawód: nauczyciel LO
 
 
post 25/06/2012, 6:22 Quote Post

Na obrazie jest na 100% rosyjska piechota AD 1846, toteż:
- albo Kossak namalował inny proszowicki epizod, niż atak na kozaków,
- albo artysta miał mętną wiedzę na ten temat i dał orientacyjny tytuł.
Stawiam na drugi wariant; część scen batalistycznych u Kossaków ma charakter na poły metaforyczny a tu artysta oddał jakąś ogólną ideę "szarży krakusów na Rosjan w 1846". Czyli Rosjanie (z obrazu!) to piechota (posterunek graniczny/celny?), stąd Proszowice jako tło są błędem faktograficznym malarza. Data dzienna (a o nią tu chodzi) 20 lutego 1846 jest chyba prawidłowa. Przyznam, że to mały, ale ciekawy wątek. Tych parę uściśleń jakie tu padły może się przydać.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2017 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej