Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
4 Strony < 1 2 3 4 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Odkrycie Czerwienia
     
Kakofonix
 

Unregistered

 
 
post 3/11/2010, 17:04 Quote Post

QUOTE(marlon @ 3/11/2010, 16:48)
QUOTE
no właśnie - jeszcze nic nie wykopali, a już oceniają i datują


no a od czego są ?? Ano od oceniania i datowania - za to biorą kasę.
*



Hej,
w takich warunkach to kasę bierze Cyganka-wrózbitka, a nie archeolog.
Pozdrawiam, Andrzej
 
Post #16

     
jdel
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.245
Nr użytkownika: 18.464

jacek d.
Zawód: prawnik
 
 
post 5/11/2010, 19:46 Quote Post

QUOTE(marlon @ 3/11/2010, 3:03)
niestety nic nie wiemy aby Szczodry kiedykolwiek władał Czerwieniem - przeciwnie wiemy, że do Rusi należał wtedy Sutiesk na zachód od Czerwienia. O rzekomym podboju Czerwienia przez Szczodrego wspomniał Długosz - który miał jak wiemy wielką ... fantazję
*


Z ostatecznymi wnioskami należy oczywiście poczekać do czasu przeprowadzenia badań terenowych. Tym niemniej ustalenia prof. Kokowskiego na podstawie badań georadarowcyh wydają się potwierdzić informacje Długosza o zajęciu przez Szczodrego Grodów Czerwieńskich i Przemyśla (niezależnie od tego, czy gród w Czermnie to rzeczywiście sam Czerwień).

Pardon, co ja piszę, nie „wydają się”, ale już potwierdzają. No bo przecież kościół romański z absydą zlokalizowany w grodzie nad Bugiem (na wschód od średniowiecznej granicy polsko-ruskiej), wybudowany na planie zbliżonym do kwadratu, to musi być katolicka budowla typowa dla drugiej połowy XI w. Analogiczny kościół jest przecież w Krakowie na Rynku Głównym – to romański kościół Św. Wojciecha, datowany właśnie na drugą połowę XI w.!

http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=...=20090507181438

 
User is offline  PMMini Profile Post #17

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 5/11/2010, 21:38 Quote Post

QUOTE
wydają się potwierdzić informacje Długosza o zajęciu przez Szczodrego Grodów Czerwieńskich i Przemyśla


informacje nieprawqdziwe zmyślone i sprzeczne z faktami NIE moga być potwierdzone


QUOTE
to musi być katolicka budowla typowa dla drugiej połowy XI w. Analogiczny kościół jest przecież w Krakowie na Rynku Głównym


czy Ty zawsze musisz zmyslać ?????
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #18

     
jdel
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.245
Nr użytkownika: 18.464

jacek d.
Zawód: prawnik
 
 
post 5/11/2010, 23:19 Quote Post

QUOTE(marlon @ 5/11/2010, 22:38)
informacje nieprawqdziwe zmyślone i sprzeczne z faktami NIE moga być potwierdzone
*


Nie takie rzeczy archeolodzy potwierdzali. Weźmy taką Troję czy Mykeny …

QUOTE(marlon @ 5/11/2010, 22:38)
czy Ty zawsze musisz zmyslać ?????
*


Chyba nie wyczułeś sensu drugiej części mojego wpisu w Post # 17. Był kiedyś taki sławny, legendarny link kol. Rothara smile.gif http://www.slownik-online.pl/kopalinski/49...5E70063D5A7.php smile.gif

Ten post był edytowany przez jdel: 5/11/2010, 23:23
 
User is offline  PMMini Profile Post #19

     
Vapnatak
 

Od Greutungów i Terwingów zrodzony z Haliurunnae
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.438
Nr użytkownika: 26.201

 
 
post 5/11/2010, 23:32 Quote Post

QUOTE(jdel @ 2/11/2010, 21:47)
Jak na razie to mamy nie sensację archeologiczną, ale zręczny  PR. Kluczowe stwierdzenie w powołanym artykule zawiera się w zdaniu:
„Musimy zabezpieczyć teren i znaleźć pieniądze na badania.”

Mamy zatem kawał niezłej propagandy dla znalezienia pieniędzy na badania.

Jdelu, ale bez przesady. Zawsze szuka się pieniędzy na pokrycie badań archeologicznych, zwłaszcza tych, które powiązane są z niespodziewanym odkryciem, a które to mogą nieść ze sobą ciekawe znaleziska.
Inna sprawa jest taka, że znając specyficzne podejście Pana Profesora Kokowskiego do informowania mediów o swych odkryciach, tutaj obawiałbym się pewnego zabiegu celowego. wink.gif

vapnatak
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #20

     
jdel
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.245
Nr użytkownika: 18.464

jacek d.
Zawód: prawnik
 
 
post 5/11/2010, 23:56 Quote Post

Ależ ja to doskonale rozumiem i akceptuję, dlatego też ściskam kciuki za prof. Kokowskiego i powodzenie badań terenowych. Tylko ta komora celna i setki plomb celnych oraz kościół romański przecież nijak mi nie pasują do Czerwienia. No ale może coś tam będzie starszego pod tym kościołem romańskim, jak to często bywa pod kościołami romańskimi … np. właśnie w Krakowie.
 
User is offline  PMMini Profile Post #21

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 6/11/2010, 0:29 Quote Post

QUOTE
Tylko ta komora celna i setki plomb celnych oraz kościół romański przecież nijak mi nie pasują do Czerwienia


a dlaczego komora celna nie pasuje do Czerwienia -skoro jak wiemy był to gród pograniczny i ważny. Zaś kościół romański to określenie wyłącznie dziennikarskie albowiem z opisu architektonicznego wynika, że zachodzi podobieństwo z kościołami krakowskimi z X/pocz XI wieku.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #22

     
lucyna beata
 

niespotykanie spokojny bieszczadzki troll
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.245
Nr użytkownika: 43.086

Lucyna Psciuk
Zawód: przewodnik
 
 
post 6/11/2010, 6:32 Quote Post

QUOTE(jdel @ 5/11/2010, 19:46)
QUOTE(marlon @ 3/11/2010, 3:03)
niestety nic nie wiemy aby Szczodry kiedykolwiek władał Czerwieniem - przeciwnie wiemy, że do Rusi należał wtedy Sutiesk na zachód od Czerwienia. O rzekomym podboju Czerwienia przez Szczodrego wspomniał Długosz - który miał jak wiemy wielką ... fantazję
*


Z ostatecznymi wnioskami należy oczywiście poczekać do czasu przeprowadzenia badań terenowych. Tym niemniej ustalenia prof. Kokowskiego na podstawie badań georadarowcyh wydają się potwierdzić informacje Długosza o zajęciu przez Szczodrego Grodów Czerwieńskich i Przemyśla (niezależnie od tego, czy gród w Czermnie to rzeczywiście sam Czerwień).

Pardon, co ja piszę, nie „wydają się”, ale już potwierdzają. No bo przecież kościół romański z absydą zlokalizowany w grodzie nad Bugiem (na wschód od średniowiecznej granicy polsko-ruskiej), wybudowany na planie zbliżonym do kwadratu, to musi być katolicka budowla typowa dla drugiej połowy XI w. Analogiczny kościół jest przecież w Krakowie na Rynku Głównym – to romański kościół Św. Wojciecha, datowany właśnie na drugą połowę XI w.!

Przepraszam ale nie rozumiem nic z tego.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #23

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 6/11/2010, 10:59 Quote Post

czyli z czego ?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #24

     
lucyna beata
 

niespotykanie spokojny bieszczadzki troll
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.245
Nr użytkownika: 43.086

Lucyna Psciuk
Zawód: przewodnik
 
 
post 6/11/2010, 11:59 Quote Post

Z tej piramidy przypuszczeń. Począwszy od stwierdzenia, że Bolesław II Śmiały Zdobył Grody i Przemyśl, a skończywszy na absydzie.Jakie te spekulacje mają poparcie w faktach? Dlatego prosiłam o wyjaśnienie.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #25

     
jdel
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.245
Nr użytkownika: 18.464

jacek d.
Zawód: prawnik
 
 
post 6/11/2010, 13:30 Quote Post

Fakty są takie. W PWL zanotowano pod rokiem 6489 (981): „Poszedł Włodzimierz ku Lachom i zajął grody ich: Przemyśl, Czerwień i inne grody, które są i do dziś dnia pod Rusią.”

Tak więc aby znaleźć ten Czerwień, który zajął Włodzimierz musimy szukać dużego grodu, który istniał i miał ważne znaczenie regionalne już w 981 r., a zatem posadowionego co najmniej ok. połowy X w. lub wcześniej. Tymczasem podane przez prof. Kokowskiego do prasy informacje nie wskazują na możliwość tak wczesnego datowania grodu w Czerminie. Kościoły romańskie budowano w Polsce po 1040 r. a komory celne to czasy jeszcze późniejsze, rozwiniętego średniowiecza i intensywnej wymiany handlowej.

Oczywiście w trakcie badań terenowych być może znajdą się artefakty pozwalające na wcześniejsze datowanie grodu w Czermnie. Jednak z wyników badań georadarowych wcale to nie wynika, co więcej, źródła podpowiadają bardziej racjonalne rozwiązanie zagadki domniemanego kościoła romańskiego. No ale bez wykopalisk to się rzeczywiście robi piramida przypuszczeń i nie ma co dalej ciągnąć tej dyskusji, trzeba poczekać na wynik badań.
 
User is offline  PMMini Profile Post #26

     
Kakofonix
 

Unregistered

 
 
post 6/11/2010, 14:02 Quote Post

QUOTE(lucyna beata @ 6/11/2010, 11:59)
Z tej piramidy przypuszczeń. Począwszy od stwierdzenia, że Bolesław II Śmiały Zdobył Grody i Przemyśl, a skończywszy na absydzie.Jakie te spekulacje mają poparcie w faktach? Dlatego prosiłam o wyjaśnienie.
*



Hej,
fakty to są przedmiotem dowodzenia, a nie przesłanką we wnioskowaniu. Zapewne masz na myśli źródła, a te zostały wymienione wyżej. Dodatkowo można więcej pogrzebac tu na subforum, bo były już omawiane poszlaki wskazujące, bądź nie, na przynależność tych terenów do Polski za Szczodrego np. tu:
http://www.historycy.org/index.php?showtopic=50153

Pozdrawiam, Andrzej

Ten post był edytowany przez Kakofonix: 6/11/2010, 14:05
 
Post #27

     
sikora.tomasz
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 568
Nr użytkownika: 67.266

Tomasz Sikora
Stopień akademicki: juz dr.:)
Zawód: szperacz :)
 
 
post 6/11/2010, 14:41 Quote Post

QUOTE(marlon @ 2/11/2010, 17:55)
W tej sytuacji Czerwień z roku 981 nie mógłby być Czerwieniem ruskim a tylko omyłkowo uznanym przez Nestora za ten sam ośrodek


Ale to dalej jest spekulacja Nestora dosc dobrze orietowal sie w sytlacji na Rusi i watpie zeby pomylil nazwy miast. Tym bardziej ze ten ze jest wymieniany w pierwszej kolejnosci.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #28

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 6/11/2010, 15:26 Quote Post

QUOTE
Ale to dalej jest spekulacja Nestora dosc dobrze orietowal sie w sytlacji na Rusi i watpie zeby pomylil nazwy miast.


co nie oznacza, że zawsze miał rację - zwłaszcza jeśli wypisywał notki z rocznika sporządzonego 100 lat wcześniej - to tak na marginesie


QUOTE
. Tymczasem podane przez prof. Kokowskiego do prasy informacje



a skąd ty wiesz jakie informacje podał Kokowski informacje do prasy - wokoło o to pytam ale jakoś się nie doczekałem odpowiedzi. Bo moim zdaniem wiemy co prasa podała nam a nie to co podał prasie Kokowski



PS

choć do końca wypowiedzi Kokowskiego nie dali rady zmanipulować, skoro wyraźnie widać, że chodzi o świątynię PRZED-romańską

QUOTE
kościół w Czerwieniu był bardzo podobny do rotundy Najświętszej Marii Panny na Wawelu. Można postawić pytanie, która budowla była pierwsza - uważa prof. Kokowski.


Ten post był edytowany przez marlon: 6/11/2010, 16:27
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #29

     
lucyna beata
 

niespotykanie spokojny bieszczadzki troll
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.245
Nr użytkownika: 43.086

Lucyna Psciuk
Zawód: przewodnik
 
 
post 6/11/2010, 16:46 Quote Post

Dziękuję za wyjaśnienia.
Znam Latopis, dzieje Przemyśla, spór o to czy nasze ziemie były pierwotnie zamieszkałe przez plemię zachodniosłowiańskie czy też nie. Dlatego też byłam zdziwiona rozmową.

Ten post był edytowany przez lucyna beata: 6/11/2010, 16:47
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #30

4 Strony < 1 2 3 4 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej