Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
4 Strony « < 2 3 4 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Krosno - przynależność przed XIV wiekiem
     
sikora.tomasz
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 568
Nr użytkownika: 67.266

Tomasz Sikora
Stopień akademicki: juz dr.:)
Zawód: szperacz :)
 
 
post 22/04/2014, 13:46 Quote Post

QUOTE(czytaty @ 22/04/2014, 13:26)
Nie to mnie interesuje, nie "emigranci" gdzieś daleko na wschodzie, tylko okolice Lwowa.


"okolice Lwowa" zamieszkiwali Lędzianie -choć moim zdaniem jest to tylko i wyłącznie błędnie zapisana nazwa Lachów-

QUOTE(czytaty @ 22/04/2014, 13:26)
No właśnie, to Przemyśl jest "daleko za Lwowem"?


Zacytowany jest też wołyński Czerwień...

QUOTE(czytaty @ 22/04/2014, 13:26)
Poza tym co ma atak na Polskę do etnicznego pochodzenia mieszkańców zaatakowanych terenów?


Nie rozumiem pytania. To ja się właśnie śmiałem z teori o "etnicznej ruskości" Rzeszowa w średniowieczu która to teoria została zasugerowana na podstawie tego że w drugiej połowie XIII z pomocą tatarów udało się na okres 80 lat opanować część dzisiejszego Rzeszowa Rurykowiczom cool.gif

QUOTE(czytaty @ 22/04/2014, 13:26)
Nie twierdzę przy tym, że interesujące nas ziemie nie były zamieszkane przez Słowian Zach. (mówienie o etnicznych Polakach w tym okresie to totalne nieporozumienie).


Tu akurat mogłbym się z Tobą zgodzić tyle że przypominam że moja polemika dotyczyła kompletnie bzdurnej teori "o ruskości Rzeszowa w średiowieczu" czego "dowodem miały być zajecie tych że ziem na okres 80 lat przez Rurykowiczów" SIC! Idąc tym tokiem myślenia podałem przykłady historyczne -łacznie z datami posiadania Rzeszowa od X do XIII wieku a pożniej od XIV do XVIII z ktorych jasno wynika że okolice te były 90% w/w okresu pod panowaniem polskim. Zacytowałem też kronikarskie poglady pochodzenia w/w ludów (daleko za Lwów ) w wieku XII



QUOTE(czytaty @ 22/04/2014, 13:26)
(błędnie przez ciebie określanej mianem "Nestora").
*



"skrót myślowy"

 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #46

     
czytaty
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 321
Nr użytkownika: 82.656

KLON BANITA
 
 
post 22/04/2014, 16:47 Quote Post

sikora.tomasz
CODE
"okolice Lwowa" zamieszkiwali Lędzianie -choć moim zdaniem jest to tylko i wyłącznie błędnie zapisana nazwa Lachów-

Że co? A o czym teraz piszesz, o PVL czy Porfirogenecie? Bo dotąd mowa była o PVL.

CODE
Zacytowany jest też wołyński Czerwień...

I Czerwień jest za Lwowem? Znaczy, kolega z Kijowa czy Moskwy pisze? Bo to jakaś wschodnia perspektywa...

CODE
Nie rozumiem pytania. To ja się właśnie śmiałem z teori o "etnicznej ruskości" Rzeszowa w średniowieczu która to teoria została zasugerowana na podstawie tego że w drugiej połowie XIII z pomocą tatarów udało się na okres 80 lat opanować część dzisiejszego Rzeszowa Rurykowiczom B)

A ja całkowicie nie rozumiem odpowiedzi...
 
User is offline  PMMini Profile Post #47

     
sikora.tomasz
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 568
Nr użytkownika: 67.266

Tomasz Sikora
Stopień akademicki: juz dr.:)
Zawód: szperacz :)
 
 
post 25/04/2014, 12:39 Quote Post

QUOTE(czytaty @ 22/04/2014, 16:47)
I Czerwień jest za Lwowem?


wołyński. Zbudowane w XI wieku Czeremno z całą pewnością nie było X wiecznym Czerwińskiem&Czerwinem

[...]

Ten post był edytowany przez szapur II: 26/04/2014, 21:03
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #48

     
czytaty
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 321
Nr użytkownika: 82.656

KLON BANITA
 
 
post 25/04/2014, 15:14 Quote Post

sikora.tomasz
CODE
wołyński. Zbudowane w XI wieku Czeremno z całą pewnością nie było X wiecznym Czerwińskiem&Czerwinem

Aha... OK, proszę o podanie lokalizacji X-wiecznego Czewienia i dowodów na taką czy inną lokalizację. Bo na razie mamy pustosłowie pana Dr.

[...]


Ten post był edytowany przez szapur II: 26/04/2014, 21:04
 
User is offline  PMMini Profile Post #49

     
sikora.tomasz
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 568
Nr użytkownika: 67.266

Tomasz Sikora
Stopień akademicki: juz dr.:)
Zawód: szperacz :)
 
 
post 26/04/2014, 5:07 Quote Post

QUOTE(czytaty @ 25/04/2014, 15:14)
Aha... OK, proszę o podanie lokalizacji X-wiecznego Czewienia


A czy Nestor nie jest "dostatecznym dowodem" ?

[...]

Ten post był edytowany przez szapur II: 26/04/2014, 21:04
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #50

     
czytaty
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 321
Nr użytkownika: 82.656

KLON BANITA
 
 
post 26/04/2014, 5:56 Quote Post

sikora.tomasz
CODE
A czy Nestor nie jest "dostatecznym dowodem" ?

PVL podaje lokalizację Czerwienia? To przeczytaj to tak z 5 razy, może zrozumiesz... Albo daj cytat z PVL. Po raz enty powołujesz się na informacje rzekomo ze źródła, przy czym w owym źródle próżno takowej informacji szukać (choćby z innego wątku o tym jak Harald i Knut rzekomo "błagali" swoją matkę o powrót do Danii).

[...]

Ten post był edytowany przez szapur II: 26/04/2014, 21:05
 
User is offline  PMMini Profile Post #51

     
Arheim
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.027
Nr użytkownika: 70.627

Stopień akademicki: MS
 
 
post 26/04/2014, 7:57 Quote Post

Ziemia Przemyska przechodzila z rak do rak np. w roku 1214 po traktacie spiskim weszla pod wladanie Leszka Bialego, wiec nie bylo ciaglosci wladania na ta ziemia wink.gif

Ziemia Przemyska nie musiala wchodzic w sklad Czerwienia czyli grodow Czerwinskich ,Wal roztoczanski temu przeczy.

Ten post był edytowany przez Arheim: 26/04/2014, 8:36
 
User is offline  PMMini Profile Post #52

     
sikora.tomasz
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 568
Nr użytkownika: 67.266

Tomasz Sikora
Stopień akademicki: juz dr.:)
Zawód: szperacz :)
 
 
post 26/04/2014, 8:09 Quote Post

QUOTE(czytaty @ 26/04/2014, 5:56)
PVL podaje lokalizację Czerwienia?


PVL podaje że "Czerwnień" został zdobyty na Lachach w 981r. Jako że budowa Czeremna przypada na wiek XI jest chyba logiczne że nie mógł chodzić o ten że gród. Co do lokalizacji Czerwienia jest kilka hipozet mających jakiekolwiek podstawy archeologiczne (patrz Zakrzewski) i wszystkie umiejscawiają go na wschód od Przemyśla.

[...]


QUOTE(Arheim @ 26/04/2014, 7:57)
Ziemia Przemyska przechodzila z rak do rak np. w roku 1214 po traktacie spiskim weszla pod wladanie Leszka Bialego, wiec nie bylo ciaglosci wladania na ta ziemia wink.gif
*



W zasadzie o "ciągłości władzy" na tym terytorium można mówić od czasów Kaźmierza Wielkiego -a "odejmując" krótki okres panowania "Opolczyka" od czasów królowej Jadwigi-

do 981r. była ona pod władnianiem Piastów -od kiedy na ten temat jest cała masa hipotez opartych głównie o "autorytet" tego co ową hipoteze zakładał. Źródeł od dobrych 100 lat w tej kwesti nie przybyło a jedyne co się zmienia to ich interpretacja. Gdzie sztandarowym przykładem jest słyne "ku Lachom"-

1018 odebrał je Bolesław Chrobry , następnie stracił Mieszko II odebrał Bolesław Szczodry, utracić miał je rzekomo Władysław Herman.Następnie grody owe podbili Węgrzy, poźniej ponownie Polacy.Kilka lat poźniej ziemie te podbili prawie 100 Tatarzy czyniąc z niej swoje lenno.Na poczatku XIV wieku władze w tym księstwie przejeli ponownie piastowie z lini mazowieckiej po nich "dziedziczył" owe ziemie Kaźmierz Wielki i tu praktycznie -z kilkuletnia przerwą na w/w dość niejasne panowanie tam Piasta Opolczyka- aż blisko do końca wieku XVIII mówić możemy o "ciągłości władania".

Ten post był edytowany przez szapur II: 26/04/2014, 21:11
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #53

     
czytaty
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 321
Nr użytkownika: 82.656

KLON BANITA
 
 
post 26/04/2014, 10:06 Quote Post

sikora.tomasz
CODE
PVL podaje że "Czerwnień" został zdobyty na Lachach w 981r. Jako że budowa Czeremna przypada na wiek XI jest chyba logiczne że nie mógł chodzić o ten że gród. Co do lokalizacji Czerwienia jest kilka hipozet mających jakiekolwiek podstawy archeologiczne (patrz Zakrzewski) i wszystkie umiejscawiają go na wschód od Przemyśla.

1. Przestań mataczyć - napisałeś, że PVL podaje lokalizację Czerwienia, a teraz zamiast przytoczyć cytat zasypujesz nas jakimś pustosłowiem.
2. Hipotezy to nie fakty źródłowe.
3. Na wschód od Przemyśla nie jest równoznaczne z na wschód od Lwowa. Zalecam zapoznać się z mapą.

[...]

CODE
odebrał Bolesław Szczodry

Źródło proszę... I nie Długosz itp., bo to nie jest źródło do dziejów wieku XI.

CODE
Na poczatku XIV wieku władze w tym księstwie przejeli ponownie piastowie z lini mazowieckiej

Nie "piastowie" tylko jeden Piast i jako książę ruski, nawet przyjął prawosławie i ruskie imię.

Ten post był edytowany przez szapur II: 26/04/2014, 21:13
 
User is offline  PMMini Profile Post #54

     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.387
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 26/04/2014, 21:17 Quote Post

Jakimś cudem osoby badające Czermno nie mają specjalnych obiekcji przeciw lokalizacji tam Czerwienia, jakoś rok temu krążyła po Polsce wystawa z prac wykopaliskowych w Czermnie, więc Tomaszu Sikoro, proponuję nie fantazjować. W tym temacie, podobnie jak w innych ze średniowiecza, jak jest pytanie o wskazania źródła, to też lepiej wskazać.
 
User is offline  PMMini Profile Post #55

     
pit1977
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 2
Nr użytkownika: 92.346

 
 
post 10/05/2014, 11:57 Quote Post

QUOTE(sikora.tomasz @ 25/04/2014, 12:39)
QUOTE(czytaty @ 22/04/2014, 16:47)
I Czerwień jest za Lwowem?


wołyński. Zbudowane w XI wieku Czeremno z całą pewnością nie było X wiecznym Czerwińskiem&Czerwinem

[...]
*




QUOTE(czytaty @ 25/04/2014, 15:14)
sikora.tomasz
CODE
wołyński. Zbudowane w XI wieku Czeremno z całą pewnością nie było X wiecznym Czerwińskiem&Czerwinem

Aha... OK, proszę o podanie lokalizacji X-wiecznego Czewienia i dowodów na taką czy inną lokalizację. Bo na razie mamy pustosłowie pana Dr.

[...]

*


Latopis halicko-wolynski 1268 rok:
І після цього Василько рушив на з’їзд до Тернави. Але коли був він у [городі] Грабовці, то прийшла йому вість, що ляхи обман учинили, — на з’їзд не пішли, а, обійшовши [Василька] стороною, [рушили] на Ворота. А тоді пішли вони до Белза і стали пустошити і села палити.
Василько тому рушив уборзі од Грабовця зі Шварном і з сином своїм Володимиром. І прийшли вони до Червена, і побачили, що села горять, а ляхи пустошать. І пустив Василько на них погоню, [туди], де ото ляхи розімчалися були, розоряючи, по селах, і вбили з них [вої Василькові] багатьох, а інших захопили. І ляхи, убоявшись, пішли назад до себе.

W tlumaczeniu:
Wasylko ruszyl do Tarnawy, gdy doszedl do Grabowca otrzymal wiadomosc o pustoszeniu i paleniu przez Polakow okolic Belza. Wyruszyl wiec od Grabowca na Belz, gdzy doszedl do Czerwienia ujrzal plonace i spustoszone wsie.

Teraz wystarczy sprawdzic na mapie gdzie jest Grabowiec i Belz.

Ten post był edytowany przez pit1977: 10/05/2014, 11:58
 
User is offline  PMMini Profile Post #56

4 Strony « < 2 3 4 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej