Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
4 Strony  1 2 3 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Krosno - przynależność przed XIV wiekiem
     
.Michal.
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 301
Nr użytkownika: 63.173

Stopień akademicki: BANITA
Zawód: BANITA
 
 
post 5/07/2010, 0:46 Quote Post

Ciekwe zagadanienie. Dwie wersje dla porównania. Obie przedstawiają państwa polskie na początku XIV wieku:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...304-1333%29.png


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...(1275-1300).png


Zwróćcie uwagę na Krosno smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 5/07/2010, 1:01 Quote Post

z Krosnem wszystko OK cały czas w tym samym miejscu - o co ci chodzi ???
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
.Michal.
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 301
Nr użytkownika: 63.173

Stopień akademicki: BANITA
Zawód: BANITA
 
 
post 5/07/2010, 1:09 Quote Post

No jak to? Na pierwszej Krosno to Małopolska na granicy z Rusią, a na drugiej Ruś na granicy z Małopolską! Co prawda Krosno w owych czasach jeszcze nie istniało ale skoro tak, to skąd takie rozbieżności? Może istniały tam inne miejscowości na podstawie których wytycza się taki przebieg granicy?
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 5/07/2010, 2:01 Quote Post

granice w średniowieczu w górach i lasach to kwestia umowna. Moim zdaniem obie mapy pokazują tą samą sytuację tyle, że obie są niezbyt dokładne lub starają się być zbyt dokładne
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
carantuhill
 

Bieskidnik
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.872
Nr użytkownika: 12.703

WOJCIECH
Zawód: Galileusz
 
 
post 5/07/2010, 15:46 Quote Post

QUOTE(.Michal. @ 5/07/2010, 1:09)
No jak to? Na pierwszej Krosno to Małopolska na granicy z Rusią, a na drugiej Ruś na granicy z Małopolską! Co prawda Krosno w owych czasach jeszcze nie istniało ale skoro tak, to skąd takie rozbieżności? Może istniały tam inne miejscowości na podstawie których wytycza się taki przebieg granicy?
*




Mapy są ok, granica na Wisłoku jest tylko umowna i była przez stulecia przesuwana w jedną i drugą stronę. Muszę to jeszcze sprawdzić, ale wydawało mi się, że Krosno było wymienione już w XIII wieku w spisie miejscowości, które Leszek Czarny przekazał biskupowi lubuskiemu, późniejsza jest lokacja miasta.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

     
arnold
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.590
Nr użytkownika: 6.231

 
 
post 5/07/2010, 15:56 Quote Post

Krosno należało do województwa ruskiego.
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
carantuhill
 

Bieskidnik
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.872
Nr użytkownika: 12.703

WOJCIECH
Zawód: Galileusz
 
 
post 5/07/2010, 15:58 Quote Post

QUOTE(arnold @ 5/07/2010, 15:56)
Krosno należało do województwa ruskiego.
*




Ale to już po przyłączeniu Rusi do Polski, wcześniej meandrowało, jak mi się wydaje, za Leszka Czarnego wchodziła w skład jego ziem (konsekwencja Zawichostu?). A za Łokietka ponoć było na Rusi?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 5/07/2010, 16:13 Quote Post

trzeba by było spojrzeć do pracy Natansona Leskiego oraz do opracowań Semkowicza chyba żeby się upewnić
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #8

     
arnold
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.590
Nr użytkownika: 6.231

 
 
post 5/07/2010, 16:20 Quote Post

QUOTE(carantuhill @ 5/07/2010, 15:58)
Ale to już po przyłączeniu Rusi do Polski, wcześniej meandrowało, jak mi się wydaje, za Leszka Czarnego wchodziła w skład jego ziem (konsekwencja Zawichostu?). A za Łokietka ponoć było na Rusi?
*



Całkiem możliwe ale moim zdaniem za historyczną granicę Małopolski i Rusi na dużym odcinku możemy uznać Wisłok w tym równiez w okolicach Krosna a bardziej na północ także Rzeszowa.
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 5/07/2010, 16:50 Quote Post

jak wykazuje archeologia (Parczewski) znana historyczna granica polsko-halicka faktycznie przecina w pół skupiska osadnicze Podkarpacia rozrywając naturalną tkankę społeczności lokalnych. Te dwa skupiska to grupa przemysko-rzeszowska na północy i jasielsko-sanocka na południu. Krosno podpada pod pierwszą. Brak naturalnych granic oznaczał naturalne spory graniczne
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #10

     
Vapnatak
 

Od Greutungów i Terwingów zrodzony z Haliurunnae
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.438
Nr użytkownika: 26.201

 
 
post 8/07/2010, 22:08 Quote Post

QUOTE(arnold @ 5/07/2010, 17:20)
a bardziej na północ także Rzeszowa.

Zgadza się. Ludzie przyjezdni, którym się powiedziało, że studiują na miejscu, gdzie jeszcze w średniowieczu była Ruś, głupieją. A przecież URz jest niemalże nad Wisłokiem, na wprost zamku rzeszowskiego, który leży prawie na przeciwległym brzegu rzeki. Jedno z osiedli rzeszowskich kiedyś nosiło nazwę Ruska Wieś. Natomiast najstarsza osada wiązana z Rzeszowem we wczesnym średniowieczu (XII w.), była osadą ruską (Staromieście).

vapnatak
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #11

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.151
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 9/07/2010, 0:31 Quote Post

Sztuczność tej granicy była ewidentna, zresztą po przyłączeniu Halicza do Polski zaczęła się silna integracja ludności tych terenów (czyli w praktyce polonizacja Rusinów). Do tego dochodziła wieś Świerzowa przynależna do Ziemi Sandomierskiej, na mapie wyglądało to jak taki śmieszny farfocel sterczący z północy, oddzielało to Krosno od Ziemi Krakowskiej.
A ja to wszystko widzę jak przed dom wyjdę, bo horyzont mi dopiero Czarny Dział zasłania smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #12

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 9/07/2010, 1:48 Quote Post

QUOTE
oddzielało to Krosno od Ziemi Krakowskiej


to jest najbardziej niejasne w układzie administracyjno-geograficznym. Jednostki osadnicze mają ułożenie równoleżnikowe granice państwowe południkowe zaś przy tym wszystkim administracyjne Sandomierszczyzny idą jakby na ukos. Tego chyba jak dotąd nikt nie podjął się sensownie wyjaśnić. Ale co ciekawe układ powyższy zgadza się z zagadkowym passusem w opisie Polski i Rusi u Al-Idrisiego gdzie gród Pirimisla podlega grodowi Sudomara. Tyle, że to w roku 1100 juz anachronizm
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #13

     
Vapnatak
 

Od Greutungów i Terwingów zrodzony z Haliurunnae
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.438
Nr użytkownika: 26.201

 
 
post 9/07/2010, 9:29 Quote Post

QUOTE(kmat @ 9/07/2010, 1:31)
A ja to wszystko widzę jak przed dom wyjdę, bo horyzont mi dopiero Czarny Dział zasłania smile.gif

Ja też, tylko jak sobie wyjdę na spacer wzdłuż Wisłoka. wink.gif

vapnatak
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #14

     
arnold
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.590
Nr użytkownika: 6.231

 
 
post 9/07/2010, 10:07 Quote Post

Zawsze mnie zastanawiało dlaczego tereny między Rzeszowem a Jarosławiem z żyznymi glebami były przed przyłączeniem do Polski tak słabo zaludnione? Dopiero Ludwik Węgierski i Kazimierz Wielki rozpoczęli prawdziwą kolonizację tych ziem.
 
User is offline  PMMini Profile Post #15

4 Strony  1 2 3 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej