Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony < 1 2 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Rzym i barbarzyńcy. Wojny, relacje, starcie..., Daniel Gazda
     
Harpalos
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 441
Nr użytkownika: 83.002

Michal
Zawód: historyk
 
 
post 11/10/2016, 11:27 Quote Post

Czytam tę książkę na wyrywki i jeszcze daleka droga do końca, ale żeby nie było że wbijam szpile Pani M bezpodstawnie, kilka luźnych uwag:

-książka jest szalenie pobieżna
- praca dr Gazdy jest bardzo nierówna, są rozdziały ok. ale zdarzają się też ewidentnie słabe, jak ten o najeździe Cymbrów i Teutonów.

Autor na stronie 44 pisze: "Teutonowie wraz z nielicznymi Cymbrami obeszli tę pozycję [tj. obronny obóz Mariusza - wtrącenie moje]i udali się w dół Rodanu, w kierunku morza, próbując znaleźć przejście do Italii w paśmie Alp. Następnie, tym razem Mariusz, obszedł ich pozycje bocznym szlakiem i zastąpił drogę w pobliżu Aque Sextiae (...)". Z tego co pisał Plutarch to Mariusz szedł cały czas za Teutonami i pod Aque Sextiae starł się w dwóch bitwach z barbarzyńcami, nie zaś jak wynika ze słów Gazdy, że wyprzedził Teutonów i stanął im na drodze.

- Na stronie 76, w przypisie nr 6 czytamy, że Marek Krassus po bitwie pod Carrhae- "dostał się wówczas do niewoli i został stracony z rozkazu króla Partów". Wszystkie źródła które znam mówią, że Krassus zginął w trakcie rokowań po bitwie, na dwór króla Orodesa II przywieziono jedynie odciętą głowę Rzymianina.

Trochę za wcześnie na wystawianie ocen, ale już widać, że niestety autor nie uniknął błędów.
 
User is offline  PMMini Profile Post #16

     
Forever
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 5
Nr użytkownika: 104.728

Stopień akademicki: mgr.
Zawód: menad¿er
 
 
post 25/04/2019, 12:20 Quote Post

Książka opisuje wojny Rzymu z barbarzyńcami od czasów republiki aż do upadku Rzymu
Książka bardzo ładnie wydana sporo ilustracji ale jest jedne zgrzyt
Ma stronie 167 znajduje się taki oto akapit

" Warto jeszcze wspomnieć, że do armii rzymskiej w I w. wprowadzono strzemiona i ostrogi. ..."

Nie znam autora nigdy nic z jego twórczości nie czytałem ale powyższy fragment wstrząsnął mną na tyle że zacząłem szukać kontaktu do tego Pana (bez skutecznie). Jak wiadomo strzemię pojawiło się na ziemi około 4-5 w. na terenach dzisiejszych Chin i do Europy przywędrowało dopiero koło roku 1000 n.e.
Tak poważny błąd merytoryczny skłania mnie do zastanowienia gdzie jeszcze chowają się inne tego typu kwiatki

Czy ktoś z was czytał tą pozycję lub inne książki Pana Gazdy ?
A może ktoś ma namiar na autora bo chętnie bym dowiedział się skąd ten pierwszy wiek ?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #17

     
Varyag
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.059
Nr użytkownika: 88.193

 
 
post 25/04/2019, 13:44 Quote Post

QUOTE(Forever @ 25/04/2019, 12:20)
Jak wiadomo strzemię pojawiło się na ziemi około 4-5 w. na terenach dzisiejszych Chin i do Europy przywędrowało dopiero koło roku 1000 n.e.
A może ktoś ma namiar na autora bo chętnie bym dowiedział się skąd ten pierwszy wiek ?
*



KOMU wiadomo? Bo mnie wiadomo, że strzemię w Bizancjum pojawiło się dzięki Awarom w wieku VI, a w Europie Zachodniej w państwie Franków w wieku VIII-IX. Rok 1000 to już Normanowie, którzy "roznieśli" je po reszcie łacińskiej Europy. Co oczywiście nie zmienia faktu, że w książce jest błąd.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #18

     
Forever
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 5
Nr użytkownika: 104.728

Stopień akademicki: mgr.
Zawód: menad¿er
 
 
post 25/04/2019, 14:05 Quote Post

QUOTE(Varyag @ 25/04/2019, 14:44)
QUOTE(Forever @ 25/04/2019, 12:20)
Jak wiadomo strzemię pojawiło się na ziemi około 4-5 w. na terenach dzisiejszych Chin i do Europy przywędrowało dopiero koło roku 1000 n.e.
A może ktoś ma namiar na autora bo chętnie bym dowiedział się skąd ten pierwszy wiek ?
*



KOMU wiadomo? Bo mnie wiadomo, że strzemię w Bizancjum pojawiło się dzięki Awarom w wieku VI, a w Europie Zachodniej w państwie Franków w wieku VIII-IX. Rok 1000 to już Normanowie, którzy "roznieśli" je po reszcie łacińskiej Europy. Co oczywiście nie zmienia faktu, że w książce jest błąd.
*


Masz rację zastosowałem skrót zamiast napisać to w ten sposób co ty za co przepraszam ;-)
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #19

     
Eamr
 

Bojowa Gęś Wizygocka z Setidavy
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 1.553
Nr użytkownika: 39.134

 
 
post 25/04/2019, 20:40 Quote Post

QUOTE(Forever @ 25/04/2019, 12:20)
Czy ktoś z was czytał tą pozycję lub inne książki Pana Gazdy ?
A może ktoś ma namiar na autora bo chętnie bym dowiedział się skąd ten pierwszy wiek ?
*


Generalnie książki tego autora nie mają zbyt dobrej opinii. A babol jak to babol, wziął się z niewiedzy.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #20

     
Forever
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 5
Nr użytkownika: 104.728

Stopień akademicki: mgr.
Zawód: menad¿er
 
 
post 10/05/2019, 21:19 Quote Post

QUOTE(Eamr @ 25/04/2019, 21:40)
QUOTE(Forever @ 25/04/2019, 12:20)
Czy ktoś z was czytał tą pozycję lub inne książki Pana Gazdy ?
A może ktoś ma namiar na autora bo chętnie bym dowiedział się skąd ten pierwszy wiek ?
*


Generalnie książki tego autora nie mają zbyt dobrej opinii. A babol jak to babol, wziął się z niewiedzy.
*



Niewiedzy w dobie Wikipedii ??
Chyba niechlujstwa ;-(
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #21

2 Strony < 1 2 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej