Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Ekspansja Indoeuropejska A Konflikt Serologiczny, Rh- jest markerem o pochodzeniu stepowym
     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.910
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 22/09/2017, 11:44 Quote Post

Jak się okazuje krew Rh- jest typowo indoeuropejska, a także była obecna wśród europejskich łowców-zbieraczy, ale za to występowała bardzo rzadko wśród neolitycznych rolników z Europy. Jakie ma to implikacje dla kwestii krzyżowania się Indo-Europejczyków z przedindoeuropejską ludnością Europy? confused1.gif Czyżby Indoeuropejczycy byli pod względem serologicznym bardziej kompatybilni z pozostałościami łowców-zbieraczy niż z rolnikami:

Grupy krwi ABO i Rh wśród populacji prehistorycznej Europy (dwa linki niżej):

http://mathii.github.io/2017/09/21/blood-g...-ancient-europe

https://twitter.com/mathiesoniain/status/911001882063142913

Również grupa krwi B pojawiła się w Europie dopiero za sprawą Indoeuropejczyków (str. 53-54):

https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/sup...C4/135616-1.pdf

Stosunkowo rzadka była wśród stepowców grupa krwi O, za to bardzo częsta u łowców-zbieraczy.

Ten post był edytowany przez Domen: 22/09/2017, 11:48
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.910
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 22/09/2017, 11:52 Quote Post

Podsumowując marker Rh- występował często u:

1) Mezolitycznych łowców-zbieraczy
2) Stepowców z Europy Wschodniej

Natomiast występował on bardzo rzadko u:

3) Wczesnych neolitycznych rolników

Cytat:

"(...) It turns out that the O allele is at high frequency in hunter-gatherers, but relatively rare on the Steppe. The B allele seems to be absent in both hunter-gatherers and early farmers, and seems to be introduced from the steppe in the Bronze Age. The Rh- allele seems to be relatively common in hunter-gatherers and, particularly, in steppe populations, and relatively rare in early farmers, partly confirming Haldane and Cavalli-Sforza’s hypotheses. Allele frequency estimates are in the figures below (bars show 95% binomial confidence intervals). (...)"


Ten post był edytowany przez Domen: 22/09/2017, 11:59
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.910
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 22/09/2017, 11:52 Quote Post

Jakie ma to implikacje dla kwestii krzyżowania się tych populacji i zaniku haplogrup Y-DNA typowych dla neolitycznych rolników (np. G2a).

Czyżby dużą rolę w zmianach frekwencji haplogrup Y-DNA odegrał konflikt serologiczny? confused1.gif

===================

Frekwencje grup krwi ABO i Rh:

user posted image

Ten post był edytowany przez Domen: 22/09/2017, 12:30
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
mlukas
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 688
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
Zawód: webmaster
 
 
post 22/09/2017, 12:31 Quote Post

QUOTE(Domen @ 22/09/2017, 11:52)
Jakie ma to implikacje dla kwestii krzyżowania się tych populacji i zaniku haplogrup Y-DNA typowych dla neolitycznych rolników (np. G2a).

Czyżby dużą rolę w zmianach frekwencji haplogrup Y-DNA odegrał konflikt serologiczny? confused1.gif
*



Całkiem możliwe, ale oczywiście jako jedna z przyczyn według mnie. Ciekawe jest też co podałeś że grupa B pojawiła za sprawą PIE, a nie Turków i Mongołów jak sugerowano jeszcze niedawno. Występowanie grupy B koreluje do pewnego stopnia z pochodzeniem EHG, myślę że to było źródło tej grupy u PIE.

user posted image

Występowanie genu D (Rh+), czyli odwrotność występowania Rh- (trzeba sobie odwrócić procenty). Zwraca uwagę lokalne centrum na Ukrainie! Zwraca też uwagę bardzo niska frekwenecja RH- na Sardynii (potomkowie ludności neolitycznej) oraz u Lapończyków.

user posted image

Ten post był edytowany przez mlukas: 22/09/2017, 12:34
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.910
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 22/09/2017, 12:38 Quote Post

A masz mapę frekwencji grupy A? Bo jak widać wśród PIE dominowała A, a B to tylko ok. 1/10.

Ale to i tak więcej niż u przedindoeuropejskiej ludności. Za to stosunkowo najmniej mieli O.

Ten post był edytowany przez Domen: 22/09/2017, 12:39
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
mlukas
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 688
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
Zawód: webmaster
 
 
post 22/09/2017, 12:39 Quote Post

QUOTE(Domen @ 22/09/2017, 11:52)


Frekwencje grup krwi ABO i Rh:

user posted image
*


Co oznaczaj ST albo FIN (Finlandia obecna?).
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.910
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 22/09/2017, 12:41 Quote Post

ST to chyba dawni Stepowcy, a FIN to chyba rzeczywiście współczesna Finlandia.

Ale coś mało na wykresie grupy B u ST. Według tego źródła, mieli jej prawie 10%:

https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/sup...C4/135616-1.pdf

Strony 53-54:

"We estimated allele frequencies at three markers that largely determine ABO blood group.14
The 1-base deletion rs8176719 that is the most common type O mutation is at high frequency
in hunter-gatherers. Combining all hunter-gatherer populations, we estimate the frequency of
the O allele to be 84% (95% CI: 76-89%), which implies that the frequency of the type O
phenotype which requires homozygosity for the O allele was 71%. This is significantly higher
than the O allele frequency in present-day Europeans (60-65% in 1000 Genomes populations,
with corresponding phenotype frequency ~40%). We do not detect the B allele (rs8176746
and rs8176747) in any hunter-gatherers suggesting that all other individuals were type A. In
fact, the B allele is not seen in any Neolithic populations either, and is introduced into
Europe by Steppe populations who we estimate carry it at ~8% frequency."


Ten post był edytowany przez Domen: 22/09/2017, 12:43
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
mlukas
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 688
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
Zawód: webmaster
 
 
post 22/09/2017, 12:46 Quote Post

QUOTE(Domen @ 22/09/2017, 12:38)
A masz mapę frekwencji grupy A? Bo jak widać wśród PIE dominowała A, a B to tylko ok. 1/10.

Ale to i tak więcej niż u przedindoeuropejskiej ludności. Za to stosunkowo najmniej mieli O.
*



Najmniej A jest w regionach peryferyjnych (Baskowie, Szkocja, Irlandia, Islandia, Sardynia, Sycylia, Grecja, Kaukaz).

user posted image

Ten post był edytowany przez mlukas: 22/09/2017, 12:47
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
mlukas
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 688
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
Zawód: webmaster
 
 
post 22/09/2017, 12:47 Quote Post

Gen grupy 0

Najwiecej na Sardynii. Poza tym liczna w Europie zachodniej (najwięcej u Basków i północne Wyspy Brytyjskie oraz Islandia), na krańcach południowej (Syclia, Grecja) oraz na Kauakzie. Odwrotność A jeśli chodzi o te peryferie, ale bardziej klinowe występowanie w centrum kontynentu.
Na stepie rzadka do dziś.

user posted image

Ten post był edytowany przez mlukas: 22/09/2017, 14:42
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.910
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 22/09/2017, 13:12 Quote Post

QUOTE(mlukas @ 22/09/2017, 12:31)
Całkiem możliwe, ale oczywiście jako jedna z przyczyn według mnie.


Być może sukces haplogrupy matczynej H też miał coś wspólnego z grupami krwi.

Ten post był edytowany przez Domen: 22/09/2017, 13:13
 
User is offline  PMMini Profile Post #10

     
Michał..
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 590
Nr użytkownika: 100.557

Zawód: biolog, genetyk
 
 
post 22/09/2017, 14:09 Quote Post

QUOTE(Domen @ 22/09/2017, 12:41)
Ale coś mało na wykresie grupy B u ST. Według tego źródła, mieli jej prawie 10%:
[...]
In fact, the B allele is not seen in any Neolithic populations either, and is introduced into
Europe by Steppe populations who we estimate carry it at ~8% frequency."

*


Te 8% u stepowców oznacza wszystkich posiadających chociażby jeden allel B, co obejmuje nie tylko tych z grupą krwi B (zarówno homozygoty B/B, jak i heterozygoty B/0), ale także tych z grupą AB.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #11

     
mlukas
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 688
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
Zawód: webmaster
 
 
post 22/09/2017, 14:44 Quote Post

QUOTE(Michał.. @ 22/09/2017, 14:09)
QUOTE(Domen @ 22/09/2017, 12:41)
Ale coś mało na wykresie grupy B u ST. Według tego źródła, mieli jej prawie 10%:
[...]
In fact, the B allele is not seen in any Neolithic populations either, and is introduced into
Europe by Steppe populations who we estimate carry it at ~8% frequency."

*


Te 8% u stepowców oznacza wszystkich posiadających chociażby jeden allel B, co obejmuje nie tylko tych z grupą krwi B (zarówno homozygoty B/B, jak i heterozygoty B/0), ale także tych z grupą AB.
*


Tak, 8% genu B oznacza znacznie więcej grupy krwi B. Podobnie z genem i grupą A. Z kolei genu 0 jest zawsze więcej niż tej grupy krwi, bo geny A i B nad nim dominują.

https://s26.postimg.org/9tyvfumtl/Bez-nazwy-8.jpg

Ten post był edytowany przez welesxxi: 22/09/2017, 16:58
 
User is offline  PMMini Profile Post #12

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2017 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej