Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Niewolnictwo w starożytności
     
Fareus
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 5
Nr użytkownika: 100.583

 
 
post 5/11/2017, 12:37 Quote Post

Są jakieś statystyki, badania czy publikacje, które pokazywałyby ile mniej więcej % społeczeństwa danych kultur starożytnych składało się z niewolników? Wiadomo, że pewnie określić tego nie sposób, ale słyszałem, że np. w Egipcie niewolników nie było tak dużo jak się to powszechnie przyjęło, zaś w Rzymie, czy zwłaszcza w Grecji stanowili oni podstawę gospodarki i byli znaczącą siłą napędową. Tylko skąd się to wzięło?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
El_Slavco
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 754
Nr użytkownika: 47.579

 
 
post 5/11/2017, 17:06 Quote Post

Duże artykuły w tej tematyce są na angielskiej Wikipedii ():
https://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_ancient_Egypt
https://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_ancient_Greece
https://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_ancient_Rome
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.376
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 5/11/2017, 17:51 Quote Post

Obawiam się, że tak naprawdę trudno mówić o procentach we wszystkich przypadkach. Dużo zmieniało się z czasem. Jeśli chodzi o Grecję, to niewolnicy raczej nie stanowili "podstawy" gospodarki, nawet jeśli chodzi o tak dobrze udokumentowane ośrodki jak Ateny. W Rzymie za taki szczyt gospodarki niewolniczej uchodzi okres II w. przed Chr. - II po Chr., też zależnie od obszaru. Tutaj wchodzi tak naprawdę wiele kategorii niewolników, w jakim charakterze pracowali, no i czy mogli liczyć na wyzwolenie.
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Fareus
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 5
Nr użytkownika: 100.583

 
 
post 5/11/2017, 18:02 Quote Post

No właśnie sam nie wiem. Wikipedią bym się do końca nie kierował w jednym miejscu jest tam napisane, że w Atenach społeczeństwo stanowiło 21 tysięcy obywateli, 10 tysięcy Metojków i 400 tysięcy niewolników... jest też napisane, że każdy obywatel posiadał co namniej 1 niewolnika na własność, a tylko najbiedniejszych nie było stać na niewolnika: "my income is very small and now I'm required to do these things myself and do not even have the means to purchase a slave who can do these things for me." Cytat z Lizjasza. Ci bogatsi mieli posiadać od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu niewolników.

Ten post był edytowany przez Fareus: 5/11/2017, 20:23
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
Elfir
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 991
Nr użytkownika: 80.708

OK
Zawód: ogrodnik
 
 
post 5/11/2017, 19:16 Quote Post

Pewnie zależało to od powodzenia wojen - póki greckie miasta zwyciężały, póty miały niewolników. W okresie pokoju lub klęsk liczba niewolników malała.
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
Grzegorz_B
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 583
Nr użytkownika: 99.929

Stopień akademicki: dr
Zawód: IT
 
 
post 5/11/2017, 21:30 Quote Post

QUOTE(Fareus @ 5/11/2017, 18:02)
No właśnie sam nie wiem. Wikipedią bym się do końca nie kierował w jednym miejscu jest tam napisane, że w Atenach społeczeństwo stanowiło 21 tysięcy obywateli, 10 tysięcy Metojków i 400 tysięcy niewolników...

No właśnie też mi się nie chce w to wierzyć... wychodziłoby z grubsza 20 niewolników na jednego obywatela, co chyba byłoby trudne do upilnowania bez w miarę nowoczesnej technologii...
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
Fareus
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 5
Nr użytkownika: 100.583

 
 
post 5/11/2017, 21:51 Quote Post

No w Sparcie tak było, a z czasem kiedy malała liczba homoioi, a rosła liczba helotów, przewaga tych drugich jeszcze bardziej się zwiększała, aż do absurdalnych stosunków. Pamiętam, że czytałem kiedyś w książce od historii, że w najgorszym momencie na parę tysięcy homoioi przypadało ponad 100 tysięcy helotów. Tyle że jednak helota nie był niewolnik.

Ten post był edytowany przez Fareus: 5/11/2017, 21:52
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

     
Gajusz Juliusz Cezar
 

VIII ranga
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.402
Nr użytkownika: 43.904

Piotr Koziol
Stopień akademicki: pontifex maximus
Zawód: Dyktator
 
 
post 6/11/2017, 11:29 Quote Post

QUOTE(Grzegorz_B @ 5/11/2017, 22:30)
QUOTE(Fareus @ 5/11/2017, 18:02)
No właśnie sam nie wiem. Wikipedią bym się do końca nie kierował w jednym miejscu jest tam napisane, że w Atenach społeczeństwo stanowiło 21 tysięcy obywateli, 10 tysięcy Metojków i 400 tysięcy niewolników...

No właśnie też mi się nie chce w to wierzyć... wychodziłoby z grubsza 20 niewolników na jednego obywatela, co chyba byłoby trudne do upilnowania bez w miarę nowoczesnej technologii...
*

Po pierwsze dane dotyczące obywateli i metojków to liczba mężczyzn zdolnych do służby wojskowej około 317-307 p.n.e. Razem z kobietami i dziećmi będzie ich 100-150 tys. To raz. Dwa, to liczba niewolników prawdopodobnie zawiera komplet tej ludności, a zatem kobiety, dzieci i mężczyzn wskazuja na to inne dane źródłowe mówiące o liczbie tych ostatnich na poziomie 150 tys. (tak przynajmniej próbuje się wyjaśniać ową rozbieżność).
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #8

     
Grzegorz_B
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 583
Nr użytkownika: 99.929

Stopień akademicki: dr
Zawód: IT
 
 
post 6/11/2017, 20:21 Quote Post

QUOTE(Fareus @ 5/11/2017, 21:51)
No w Sparcie tak było (...)

Co dość ostro rzutowało na jej cały ustrój. Państwo które w dużej mierze jest obozem wojskowym, a spora część środków schodzi po prostu na pilnowanie i "trzymanie za mordę" nieobywateli.

Domyślnie chodziło mi raczej o w miarę "normalne" państwa.
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.376
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 6/11/2017, 22:31 Quote Post

QUOTE(Gajusz Juliusz Cezar @ 6/11/2017, 11:29)
QUOTE(Grzegorz_B @ 5/11/2017, 22:30)
QUOTE(Fareus @ 5/11/2017, 18:02)
No właśnie sam nie wiem. Wikipedią bym się do końca nie kierował w jednym miejscu jest tam napisane, że w Atenach społeczeństwo stanowiło 21 tysięcy obywateli, 10 tysięcy Metojków i 400 tysięcy niewolników...

No właśnie też mi się nie chce w to wierzyć... wychodziłoby z grubsza 20 niewolników na jednego obywatela, co chyba byłoby trudne do upilnowania bez w miarę nowoczesnej technologii...
*

Po pierwsze dane dotyczące obywateli i metojków to liczba mężczyzn zdolnych do służby wojskowej około 317-307 p.n.e. Razem z kobietami i dziećmi będzie ich 100-150 tys. To raz. Dwa, to liczba niewolników prawdopodobnie zawiera komplet tej ludności, a zatem kobiety, dzieci i mężczyzn wskazuja na to inne dane źródłowe mówiące o liczbie tych ostatnich na poziomie 150 tys. (tak przynajmniej próbuje się wyjaśniać ową rozbieżność).
*


Zdaje się, że tych mężczyzn zdolnych do służby wojskowej można jeszcze bardziej uściślić - obywatele/hoplici. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że biedniejszych było jednak więcej niż tych, których było stać na opłacenie sobie uzbrojenia hoplity, już nie mówiąc o arystokratach. Np. u R. Kuleszy, Antyczna Hellada, pojawiają się szacunki dla Aten, że niewolnicy w różnych okresach mogli stanowić 10-25% społeczeństwa, ale znów to trochę palcem po wodzie pisane. Można wskazać, że np. właściciele warsztatów rzemieślniczych posiadali kilkunastu, kilkudziesięciu niewolników. Czołowy arystokrata V w., Nikiasz, był niemal przysłowiowo bogaty i w jego kontekście występuje liczba 1000 niewolników. Ale gros obywateli z uwagi na swój stan posiadania niewolników nie miało. Stosunkowo chyba największym właścicielem niewolników była sama polis ateńska, niewolnicy państwowi w liczbie 600=1000 obsługiwali kopalnie srebra, wreszcie z niewolników scytyjskich składały się swego rodzaju formacje łuczników scytyjskich, odpowiedzialnych za utrzymanie porządku w Atenach.
 
User is offline  PMMini Profile Post #10

     
Gajusz Juliusz Cezar
 

VIII ranga
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.402
Nr użytkownika: 43.904

Piotr Koziol
Stopień akademicki: pontifex maximus
Zawód: Dyktator
 
 
post 7/11/2017, 16:07 Quote Post

I tak i nie.
Niby dane z V w. p.n.e. mogą sugerować poziom nawet 60 tys. obywateli ateńskich, ale po wojna toczonych w tzw. między czasie (do roku 317) liczba ich prawdopodobnie spadła. A wiemy, że czasie wojny peloponeskiej liczba hoplitów ateńskich wyniosła 29 tys. (z metojkami). Idąc dalej Antypater po opanowaniu Aten ustanowił cenzus majątkowy na poziomie 2000 drachm i wówczas liczba potencjalnych hoplitów obywateli wynosiła tylko 9 tys. (nie którzy przyjmują, że pułap cenzusu odpowiadał wymaganiu majątku dla hoplitów), a według źródeł prawo obywatelstwa miało stracić wówczas 12 tys. mężczyzn (wg Plutarch, choć wg Diodora miało być ich 22 tys.), co dość dobrze oddawałoby poziomowi z lat 317-307 p.n.e.

Ten post był edytowany przez Gajusz Juliusz Cezar: 22/11/2017, 11:10
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #11

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej