Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
138 Strony « < 136 137 138 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Kampania Wrześniowa
     
hub
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.741
Nr użytkownika: 20.363

hubert brzezinski
 
 
post 12/09/2018, 17:53 Quote Post

do Botras
z tobą to kłócił się nie będę o szczegóły techniczne ale nie spotkałem się z informacją że były śrubowane. Na zdjęciach wygląda na nity.
Hm Zakłady Starachowickie znalazłem taką notkę :

QUOTE
WYROBY HUTNICZE
obejmowała stal resorową, odlewy staliwne ze stali węglowej, stopowej i kwasoodpornej, odlewy żeliwne, w tym również z żeliwa specjalnego, części kute i prasowane, w tym również do silników samolotowych, sześć asortymentów stali szybkotnącej o nazwach handlowych „Star unikat”, „Star XXX”, „Star 5”, „Star XX”, „Star X” i „Star”, jedenaście gatunków stali stopowej, cztery
gatunki stali węglowej, grzejniki centralnego ogrzewania oraz kotły wodne i parowe typu Reck w dziewiętnastu odmianach, wały proste i korbowe, części do okrętów, maszyn i narzędzi górniczych oraz maszynki do mięsa.

WYROBY METALOWE
Na rynek cywilny Zakłady Mechaniczne produkowały – między innymi – ramy samochodowe do samochodów
marki „Fiat”, „Saurer” i „Chevrolet” (w ilości 450 sztuk miesięcznie – plany zakładały zwiększenie produkcji poprzez wybudowanie wydziału zwanego Kotlarnią), odkuwki i wytłoczki dla przemysłu motoryzacyjnego i lotniczego, sprężyny spiralne oraz młotki pneumatyczne.
Ponadto oferowano węgliki spiekane do noży tokarskich.


Cytat pochodzi z tej broszury: http://www.tps.starachowice.pl/pdf/TWS2017/zaklady.pdf

ps Batory to Bismarck po polonizacji nazwy


Po pierwsze na przyszłość proszę przy cytacie od razu zaznaczać wyraźnie, np. używając opcji "quote" - tak jak to teraz zrobiłem - że podaje się cytat.
Po drugie trzeba podać skąd ten cytat pochodzi.
Po trzecie poprawienie czytelności - tak jak to teraz zrobiłem - kosztuje niewiele, a znacznie pomaga innym w odbiorze.


Ten post był edytowany przez wysoki: 13/09/2018, 18:32
 
User is offline  PMMini Profile Post #2056

     
Archanioł
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.952
Nr użytkownika: 15.241

Gabriel Szala
Zawód: prawnik
 
 
post 12/09/2018, 21:56 Quote Post

QUOTE(Domen @ 12/09/2018, 16:12)
QUOTE(Archanioł @ 9/09/2018, 16:30)
Chyba jednak te 1,6 mln i 5.000 bliższe prawdzie niż 1,85 i 10.000 dział i moździerzy


Kiedyś była obszerna dyskusja na ten temat na forum dws. Liczebność (Verpflegungstärke):

GA "Północ" - 735,000:

3. Armia - 360,000
4. Armia - 295,000
Rezerwy* GA/OKH - 80,000

GA "Południe" - 966,000:

8. Armia - 180,000
10. Armia - 380,000
14. Armia - 210,000
Rezerwy* GA/OKH - 196,000

*W trakcie kampanii te rezerwy podporządkowywano poszczególnym armiom w miarę potrzeb.

Razem ok. 1.6 - 1.7 miliona w Heer (armia lądowa) w Polsce. Na Zachodzie gotowych do odparcia ofensywy Francuzów i Brytyjczyków zostało ok. 1.1 miliona, ale słabiej wyszkolonych niż to co rzucono na Polskę. Do tego ok. 1 milion rezerwistów w Ersatz Heer (armia zapasowa) w głębi Rzeszy.

Do tego Luftwaffe ok. 200 tys. w Polsce (co najmniej drugie tyle na Zachodzie i w Rzeszy), Kriegsmarine 25 tys. na Wybrzeżu RP.

Do tego dolicz SS, różne jednostki pomocnicze oras dywersyjne i wyjdzie ok. 2 miliony.

Armia Czerwona rzuciła na Polskę ok. 1.5 miliona żołnierzy, w kilku rzutach (nie wszystko przekroczyło granicę od razu 17 września i niektóre jednostki dalszych eszelonów nie napotkały w ogóle oporu).

W bitwie nad Bzurą jak kiedyś oszacowałem, uczestniczyło ok. 200 tys. żołnierzy WP i ok. 480 tys. Wehrmachtu, licząc tylko wojska lądowe (personelu Luftwaffe tu nie liczę ale oczywiście miał spory udział).
*



Liczby, które podajesz, są o ok. 100.000 większe dla każdej z grup armii od tych, które podaje choćby Hahn czy Müller-Hillebrand.
Możesz podać link do dyskusji? Nie mogę znaleźć. No i cały czas nie wiem skąd założenie, że Luftwaffe rzuciła przeciwko Polsce ponad połowę swojej liczebności.

EDIT:
Znalazłem temat. To Twoje ustalenia, na wątpliwych podstawach.

Ten post był edytowany przez Archanioł: 13/09/2018, 12:24
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2057

     
Barg
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 4.443
Nr użytkownika: 56.976

 
 
post 13/09/2018, 23:14 Quote Post

Możesz podać linka do tej dyskusji? Mam trochę materiałów na ten temat opartych na polskiej literaturze przedmiotu więc mogę zweryfikować ( ale dopiero w przyszłym tygodniu).
 
User is online!  PMMini Profile Post #2058

     
Archanioł
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.952
Nr użytkownika: 15.241

Gabriel Szala
Zawód: prawnik
 
 
post 14/09/2018, 22:27 Quote Post

https://www.dws.org.pl/viewtopic.php?f=79&t...machtu#p1444677

Zauwazyć należy, iż Domen wyszedł od razu od złych przeslanek.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2059

     
konto usunięte 051218
 

Unregistered

 
 
post 15/09/2018, 5:49 Quote Post

QUOTE(Archanioł @ 10/09/2018, 21:47)
Naprawdę?

Naprawdę. Popełniasz podstawowy błąd: w obliczeniach bierzesz pod uwagę tylko Heer (wojska lądowe), nie uwzględniając danych Luftwaffe i Kriegsmarine. I tak:
GA Północ liczyła 630 tys., a GA Południe 886 tys. żołnierzy. [1] Daje to w sumie 1516 000 żołnierzy wojsk lądowych (nie jestem pewien, czy liczba ta obejmuje też pułki SS, improwizowane brygady piechoty, oddziały ochrony pogranicza i SG, oraz wojska forteczne).

Odnośnie dział i moździerzy: zależy, jak się liczy. W 1939 r. Wermacht posiadał 7142 dział i moździerzy, 572 armat plot, i 7399 armat ppanc. Ważna kwestia: rachuba ta nie obejmuje samodzielnych pułków i dywizjonów artylerii wzmocnienia, oraz pułków SS.[2]

P.S. Chciałbym poznać twoje dane.
________________________________________________________________________

[1]Grzelak & Stańczyk, Kampania Polska 1939 roku, OW Rytm 2005, s.115.
[2] tamże, s.38
 
Post #2060

     
Archanioł
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.952
Nr użytkownika: 15.241

Gabriel Szala
Zawód: prawnik
 
 
post 15/09/2018, 6:42 Quote Post

Na wyjeżdżone jestem. Po niedzieli napiszę dokładnie pozycje. Ale korzystam z literatury niemiecki i angielskojęzycznej. Dwóch autorów podałem wcześniej.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2061

     
Archanioł
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.952
Nr użytkownika: 15.241

Gabriel Szala
Zawód: prawnik
 
 
post 17/09/2018, 22:21 Quote Post

@ciekawy@

Nie sporu co do liczebności Heer. Wg mojej wiedzy nie obejmowała ona oddziałow SS - zatem należałoby doliczyć do tej liczby ok. 20.000 ludzi.
Problem w tym, że liczysz Luftwaffe wg Cynka, którego dane o mobilizacji są nierzetelne. Tzn. Cynk ma rację, że po mobilizacji Luftwaffe liczyła ok. 1,5 mln ludzi. Tyle, ze to był rok 1941, nie 1939. Swoje źródło wiedzy w tym zakresie podałem we wcześniejszym poście.


Natomiast co do liczby dział we wrześniu (wszystkie dane za Fritz Hahn Waffen und Gewheimwaffen das deutschen Heeres 1933-1945 jeśli nie zaznaczę inaczej) to wynosiła ona 4845 haubic lekkich wz. 16 i 18, 696 ciężkich wz. 13 i 1353 cięzkie wz. 18, 42 czeskie cięzkie haubice wz. 15 (s.F.H. 15 (t)), 219 s.F.H. 25 (t) i 118 s.F.H. 37(t), 66 10,5 cm K17 i 702 10,5 cm K18 28 lange 21 - cm wz. 16 i 22 21 cm Morser wz. 18/19 (t), 28 15 cm K16, 3 15 cm K18, 4624 8 cm Gr. W. 34. Co do artylerii plot to 1 września liczyła ona 6072 armatki 20 mm Flak 30 i 38 (z tego w Heer 911 sztuk), 1030 arma 3,7 cm Flak 18 i 36 (z tego 63 Flak 18 w Heer), 2459 armat 8,8 cm Flak 18 i 36, 64 armaty 10,5 cm Flak 38.

Jak odliczysz związki w rezerwach i w odwodach OKH plus samodzielne dyony (54 na Polskę, 34 na Zachód) oraz konieczną rezerwę to wyjdzie ok. 3300 Zachód i nieco ponad 7100 na Polskę.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2062

     
obodrzyta
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.295
Nr użytkownika: 88.774

Zawód: student historii Vr
 
 
post 19/09/2018, 2:39 Quote Post

W podanym przez Archanioła zestawieniu nie uwzględniono:
- lekkich moździerzy piechoty (5 cm leichte Granatwerfer 36)
- lekkich i ciężkich dział piechoty (lIG i sIG)
- armat przeciwpancernych (Pak)
- ex czeskich moździerzy Skoda 30,5cm (30,5-cm-Mörser(t))
- armat kolejowych Kriegsmarine 15cm L45 z Eis.-Batt."Gneisenau" (przydzielone do Gruppe "Brandt" jako Batterie "Pillau").

Ten post był edytowany przez obodrzyta: 19/09/2018, 2:43
 
User is offline  PMMini Profile Post #2063

138 Strony « < 136 137 138 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej