Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
4 Strony < 1 2 3 4 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Biskupin, kim byli jego mieszkańcy?
     
wuz
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 264
Nr użytkownika: 1.481

Stopień akademicki: mgr in¿ynier
 
 
post 10/02/2005, 19:35 Quote Post

QUOTE(Radkojurgensen @ Feb 10 2005, 12:33 PM)
W Biskupinie nogli mieszkac tylko Grrmanie bo Slowianie sie wtedy na tych ziemiach nie znajdowali.
*


Przeczytaj wcześniejsze posty. Wtedy germanów jeszcze nie było.
 
User is offline  PMMini Profile Post #16

     
August II Mocny
 

Spamer!
****
Grupa: Banita
Postów: 434
Nr użytkownika: 2.434

 
 
post 6/03/2005, 21:06 Quote Post

Jak się ukazuje, mieszkańcy Biskupina- pradziadkowie słowian mniej lub więcej byli jednak spokrwnieni z Germanami, przez kult. Łużycką, celtów,lub inny lud .
Toteż dziwi mnie fakt że wiele osób podaje słowian i german jako całkowicie odrębne narody, tłumacząc tym nawet genezy niektórych wojen.
Jak pokazały niedawne badania jestesmy bardzie spokrewnieni z germanami (dzisieśszi Niemcy, Szwedi, Bryt...itp.) niż myślimy.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #17

     
leszek
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.859
Nr użytkownika: 3.472

Zawód: BANITA
 
 
post 6/03/2005, 21:17 Quote Post

Oczywiście że pra-Słowianie i pra-Germanie to szczepy pobratymcze. Ich drogi rozeszły się około 1500 r. pne.Dzisiejsi Niemcy i Polacy to też krewni ale nieco dalsi.
I 3500 lat temu i dziś sa to odrębne narody.Ale do prowadzenia wojen nie jest to zadną przeszkodą.Skądinąd wiadomo że najkrwawsze wojny to wojny domowe.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #18

     
trocha
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 2
Nr użytkownika: 6.780

 
 
post 25/05/2005, 16:32 Quote Post

Czy może mi ktoś powiedzieć jakie mogli mieć rozrywki mieszkańcy biskupina??
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #19

     
Caeso
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 73
Nr użytkownika: 6.217

 
 
post 29/05/2005, 19:59 Quote Post

QUOTE
Kim byli mieszkańcy Biskupina: Słowianami, czy Germanami?

A musieli być którymiś z nich?

QUOTE
Oczywiście że pra-Słowianie i pra-Germanie to szczepy pobratymcze. Ich drogi rozeszły się około 1500 r. pne. Dzisiejsi Niemcy i Polacy to też krewni ale nieco dalsi. I 3500 lat temu i dziś sa to odrębne narody

Polacy i Niemcy 3500lat temu??
Mocno niepokoją mnie te pewniki (zwłaszcza w datowaniu) na temat rozpadu wspólnoty słowiańsko-germańskiej. Analizy językowe są bowiem jak zwykle - kompletnie rozbieżne we wnioskach. Można prosic o jakieś odwołanie naukowe w tej kwestii?

I jeszcze jedno: bezpośrednie łączenie wszystkich ludów germańskich z Niemcami to chyba spora przesada.

QUOTE
Oczywiscie chodzi mi o ceramike łużycką która ma troche wspólnego z ceramiką słowiańską co może sugerować pokrewieństwo.

Co na przykład? Bo domyślam się, ze porównuje się ją z ceramiką typu praskiego?
Podobieństwa znajduję takie, że obie są z gliny, obie bez użycia koła garncarskiego, denko jest u dołu a wylew u góry (chyba, że się naczynia postawi do góry nogami). wink.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #20

     
Rawa
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 805
Nr użytkownika: 492

 
 
post 29/05/2005, 20:43 Quote Post

Prostą ceramikę robioną bez koła garncarskiego wykonywały prawie wszystkie plemiona nomadów co zapewne wynikało z ich trybu życia.
Ładniejsze zastawy kupowali sobie w mieście podobnie jak drobiazgi dla siebie i pań. rolleyes.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #21

     
leszek
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.859
Nr użytkownika: 3.472

Zawód: BANITA
 
 
post 29/05/2005, 21:16 Quote Post

Mieszkańcy Biskupina z wysokim prawdopodobieństwem byli albo Pragermanami albo Prasłowianami. Inne nacje są znacznie mniej prawdopodobne.
Oczywiście 3500 lat temu nie było Polaków i Niemcow tylko ich przodkowie.
Datowanie rozpadu grupy północnoindoeuropejskiej podaję za: Milewski(1969), Szulc(1988), Dejna(1993). Czy są inne propozycje?
Łączenie wszystkich ludów germańskich z Niemcami ma trochę sensu bowiem język niemiecki najbardziej ze wszystkich germańskich nawiązuje do pragermańskiego. I wiele wskazuje iż obszar Niemiec był matecznikiem germańskim.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #22

     
Inny Tomek
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 312
Nr użytkownika: 4.534

 
 
post 29/05/2005, 21:39 Quote Post

QUOTE(leszek @ May 29 2005, 10:16 PM)

Łączenie wszystkich ludów germańskich z Niemcami ma trochę sensu bowiem język niemiecki najbardziej ze wszystkich germańskich nawiązuje do pragermańskiego.

Rozumiem jednak sprzeciw Caesy (Caesa?), bowiem, jeśli Biskupin zasiedlali Pragermanie, to ich potomkami były plemiona wschodniogermańskie, które z kolei raczej nie mają bezpośrednich "potomków" i które rozmyły się wśród innych ludów Europy.
 
User is offline  PMMini Profile Post #23

     
antracyt
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 596
Nr użytkownika: 4.698

 
 
post 12/06/2005, 5:24 Quote Post

Zmiana klimatu. W Biskupinie lalo jak z cebra przez 50 lat.
A z tymi pragermanami i praslowianami to troche przesadza. Mieszkancy poszli sobie w sina dal wiec nie musieli byc z Niemcami lub Polakami spokrewnieni. wacko.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #24

     
Kasperus
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 6
Nr użytkownika: 7.424

 
 
post 16/06/2005, 15:39 Quote Post

QUOTE(leszek @ 29/05/2005, 22:16)
Łączenie wszystkich ludów germańskich z Niemcami ma trochę sensu bowiem język niemiecki najbardziej ze wszystkich germańskich nawiązuje do pragermańskiego. I wiele wskazuje iż obszar Niemiec był matecznikiem germańskim.

O jakim Pragermanskim jest wogole mowa? Wlasciwy jezyk Pragermanski jest nam wogole nie znany. Znane sa co najwyzej w czesci stare wersje Germanskich dialektow ktore maja wiele odpowiednikow w dzisiejszych jezykach. Z tego co wiem to najstarsze zapiski w jezykach Germanskich pochodza albo z zachodu (Dolno-frankonski, najblizej jezyka Holenderskiego czy Anglosaski, odpowiednikiem jest Angielski) lub z polnocy (jezyki skandynawskie). A za regionem matecznym Germanow uznaje sie nierzadko wlasnie Skandynawie i Fryzje.

Co do Biskupina to sadze ze mozna spokojnie pozegnac sie z mozliwoscia dopisania jego konstrukcji jakiejkolwiek nowozytnej grupie etnicznej. Nawet pewnosc co do zaludnienia pewnej grupy na tych terenach Polski - slowian, germanow czy celtow nie daje jeszcze gwarancji przynaleznosci etnicznej odizolowanej grupy wedrownej, jaka budowniczy Biskupina mogli byc. Pojecie kultury Luzyckiej jest tez zbyt luzne by moc tak prosto mowic o przynaleznosciach etnicznych.
 
User is offline  PMMini Profile Post #25

     
Caeso
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 73
Nr użytkownika: 6.217

 
 
post 17/06/2005, 14:28 Quote Post

QUOTE
I wiele wskazuje iż obszar Niemiec był matecznikiem germańskim.

Otóż - nie. Pierwotna, germańska kultura jastorfska wykszłatciła się na styku południowej Skandynawii i północnych Niemiec. Środkowe i południowe Niemcy miały zupełnie inną dynamikę rozwoju. Kultura jastorfska pojawia się już po rozwinięciu się kultury łużyckiej.

Wcześniej na terenach kultury jastorfskiej rozwijał się tzw. "krąg nordyjski", większość Niemiec to najpierw część zespołu kultur mogiłowych, potem kultur pól poielnicowych (ich część stanowi Łużycka), które sięgały po Brytanię i Hiszpanię na zachodzie a po Karpaty na wschodzie. Na koniec - południowe i środkowe Niemy to kultura halsztacka, na zachodzie kojarzona z Celtami. Jednym z "mateczników" celtyckich jest np. Bawaria.
Kultura jastorfska jest w swpoich początkach na jej południu bardzo prymitywna.

Wyodrębnienie konkretnych grup językowych ostatnio na tyle się skompromitowało, że chyba nie ma sensu rozwijać tematu. Obecnie jak już podkreślałem - dane sie wzajemnie wykluczają, co zostało odnotowane juz dawno, jeszcze przez Hensla. Dalej patrz - "Wielka Historia Polski".
Wiele się też mówi od 20 lat przynajmniej o grupie ludów żyjących między Celtami, germanami i ludami na wschodzie.

Zapraszam wszystkich do przeczytania "Wielkiej Histoprii Polski" P. Kaczanowski, J. Kozłowski, J. Wyrozumski. Wydane przez Świat Książki.

Dalej - jak napisał "inny Tomek".
 
User is offline  PMMini Profile Post #26

     
Caeso
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 73
Nr użytkownika: 6.217

 
 
post 17/06/2005, 16:05 Quote Post

Może lepiej tak:

1. Wschodniowielkopolska grupa, która zbudowała Biskupin, rozwinęła się na miejscu, w dobie najazdów scytyjskich, niszczacych wcześniej grupę śląską. Nie widać napływu z obszarów kultury jastorfskiej. Ergo - jeśli były musiały być wcześniej.

2. Kultura łużycka powstała tu, na miejscu na skutek przejęcia pewnego systemu obrzędowego zza Karpat jednoczacego różne ludy w całej Europie, poza- włąśnie kręgiem nordyjskim. Była wewnętrznie mocno zróżnicowana, według wcześniejszych podziałów istniejących na tych terenach. Znowu nie widać w tym procesie napływu z kierunku nordyjskiego. Spójrzmy na wcześniejsze czasy...

2. Kultura przedłużycka wytworzyła się na Śląsku na podłożu kultur mogiłowych rozwijających się także osobno od siedzib nordyjskich (później objętych germańską kulturą jastorfską). Kultury mogiłowe nie były jednolite etnicznie. Do nas przyszły z Południa! Czyli - znowu pytanie - gdzie ci Germanie?

5. Kultura łużycka powstawała przed upadkiem Troi, przed Ramzesem Wielkim i Echnatonem (jemu akurat najbliżej). Biskupin jest niemal rówieśnikiem Rzymu, gzieś mniej więcej wtedy zaczynamy identyfikować Celtów, zaś sam Rzym pamięta ludy europejskie o niewyjaśnionej genealogii, których do dziś nauka nie umie rozszyfrować (Etruskowie, Wenetowie).
Chyba najwyższy czas przestać powtarzać hakatowskie bajdy z czasów Bismarcka i nasze, nerwowe (z całym szacunkiem dla Kostrzewskiego) na nie reakcje.
 
User is offline  PMMini Profile Post #27

     
JarekJ
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 544
Nr użytkownika: 7.556

Zawód: BANITA
 
 
post 11/07/2005, 0:56 Quote Post

QUOTE(Radkojurgensen @ 10/02/2005, 12:33)
W Biskupinie nogli mieszkac tylko Grrmanie bo Slowianie sie wtedy na tych ziemiach nie znajdowali.
*



Tak? A skad wiesz? Germanie nie budowali grodow - ani wtedy, ani wczesniej, ani przez nastepne tysiac lat a najstarszy "germanski" objekt tego typu to (o ile mi wiadomo) Hedeby - zbudowane w calosci przez importowanych Slowianskich mieszczan.
 
User is offline  PMMini Profile Post #28

     
antracyt
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 596
Nr użytkownika: 4.698

 
 
post 13/07/2005, 17:36 Quote Post

To ja stawiam na ufoludki. Widocznie zmeczeni piramida egipska przerzucili sie na materialy drewniane z planety Ikea. Dopiero po odwaleniu roboty w goracym Egipcie doszli do wniosku, ze pluskanie sie w jeziorku ma swoje uroki.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #29

     
Arwena
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 88
Nr użytkownika: 10.838

Monika ---
Zawód: Uczen
 
 
post 27/01/2006, 19:56 Quote Post

Tereny Biskupina zamieszkiwali jż 12 tys. lat temu łowcy reniferów. Odeszły renifery, lodoweic sie cofnął, więc łowcy też się wynieśli biggrin.gif
Celtowie przyszli na te tereny we wczesnej epoce żelaza w II w. p.n.e.. Nie wiem kto był wcześniej, ale raczej nie Słowianie, bo z tego co wiem, to oni przybyli tutaj jakoś w V wieku...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #30

4 Strony < 1 2 3 4 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej