Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Polsko/węgierskie zbroje z XVII w., Kolekcjonerskie obiekty - autentyki?
     
PETERNYCPL
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 3
Nr użytkownika: 103.823

Piotr Wilk
Stopień akademicki: mgr
Zawód: konsultant
 
 
post 25/08/2018, 0:16 Quote Post

Witam,

Jeden z moich znajomych kolekcjonerow niedawno mial okazje kupic kilka egzemplarzy zbroji/napiersnikow a takze szyszak, ktore mialy pochodzic albo z Polski albo z Wegier i byly datowe na ok. roku 1600 (zbroja typa anima), srodek XVII wieku (napiersnik z kwadratowym mosieznym medalionem, oraz szyszak z XVII wieku.

Po tym kiedy obejrzalem te eksponaty, wywiazala sie miedzy nami dosyc dluga dyskusja n/t autentycznosci i pochodzenia. Bylbym wdzieczny za opinie. Dolaczam zdjecia.

Takie byly moje spostrzezenia na temat tych obiektow:

Napiersnik z medalionem: medalion (stylizowany krzyz w kwadracie) jest prymitywnie wykonany - okragle "stemplowane" dekoracje sa nierowne, roznej glebokosci, itd. Ja podejrzewam, ze tego typy ornamenty byly robione w wyzszej jakosci i to moze byc XIX wieczna kopia, czysto dla ozdoby. Co Panstwo sadza?

Napiersnik typu "anima" (starszy typ) - typowe Polskie zbroje z przelomu lat 1600 mialy wiecej segmentow, ktore podchodzily wyzej na piersi. Ten egzemplarz konczy sie nizej. Nie widzialem tez wielu Polskich zbroi z faldami przykrywajacymy czesciowo biodra. Czy to moze byc czesciowy napuersnik z brakujacymi elementami? Czy moze pochodzic z innego regionu, n.p. Europa Poludniowa?

Szyszak - wyglada niezle, ale 3 elementy sa podejrzane: 1. Ochrona nosa/twarzy w Polsce chyba byla wieksza; 2. Czy na nausznikach byly wieksze wyciecia w ksztalcie serca albo podobnym? Czy zwykle okragle otwory tez byly stosowane? i 3. Ochrona karku nie ma prawdzowych segmentow, tylko wycisniete linie, ktore imituje segmenty. Czy to moze byc kopia pozniejsza?

Pozdrawiam i dziekuje za opinie.
P.

Załączona/e miniatura/y
Załączony obrazek Załączony obrazek Załączony obrazek
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
Kkkkkkk
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 170
Nr użytkownika: 103.587

 
 
post 25/08/2018, 14:27 Quote Post

QUOTE(PETERNYCPL @ 25/08/2018, 0:16)


Napiersnik typu "anima" (starszy typ) - typowe Polskie zbroje z przelomu lat 1600 mialy wiecej segmentow, ktore podchodzily wyzej na piersi. Ten egzemplarz konczy sie nizej. Nie widzialem tez wielu Polskich zbroi z faldami przykrywajacymy czesciowo biodra. Czy to moze byc czesciowy napuersnik z brakujacymi elementami? Czy moze pochodzic z innego regionu, n.p. Europa Poludniowa?
*



W tym wypadku faktycznie brakuje dołu i jak zauważyłeś innych elementów ale mimo wszystko wydaje mi się że jest prawdziwy. W takim razie możliwe że jest po prostu nieukończony. Czy przy bliższych oględzinach coś jeszcze na to wskazuje? Pozdrawiam.
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
PETERNYCPL
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 3
Nr użytkownika: 103.823

Piotr Wilk
Stopień akademicki: mgr
Zawód: konsultant
 
 
post 25/08/2018, 19:14 Quote Post

Dziekuje. Nie zauwazylem mlodszych, dodanych elementow, jak n.p. wspolczesnych srub. Chyba rzeczywiscie ta anima autentyczna, tylko niekompletna. Przy okazji, nie widzialem tez tych "ochronek" na klejnoty ponizej pasa tak wypuklych w innych Polskich zbrojach - czy to jest typowe, czy nie?

Co sadzisz na temat tego drugiego napiersnika z kwadratowym medalem? Ubytki w metalu dosyc widoczne i potwierdzajace wiek, chyba, ale starsze kopie z lat 1800-tych tez to moga miec po tylu latach. Widzisz cos podejrzanego w tym napiersniku? Czy niska jakosc wykonania tego medalu jest typowa czy nie dla polowy XVII w zbrojach nie luksusowych, bardziej uzytkowych?

Pozdr.

Ten post był edytowany przez PETERNYCPL: 25/08/2018, 19:14
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
Kkkkkkk
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 170
Nr użytkownika: 103.587

 
 
post 25/08/2018, 19:25 Quote Post

Z jednej strony to faktycznie prymitywne wykonanie jest trochę nie na miejscu ale z drugiej może to również oznaczać ubogiego właściciela który potrzebował czegoś takiego ale nie mógł sobie pozwolić na duże wydatki. W tym wypadku nie mogę z całą pewnością rozstrzygnąć.
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
PETERNYCPL
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 3
Nr użytkownika: 103.823

Piotr Wilk
Stopień akademicki: mgr
Zawód: konsultant
 
 
post 26/08/2018, 2:26 Quote Post

Tak spogladam na jeden z napiersnikow w Muzeum w Podhorcach i ten pierwszy pokazany na ponizszym linku jest podobny to tego, ktory jest w kolekcji mojego znajomego. Nawet medal jest tez dosyc prymitywnie wykonany.

Czy ktos widzial inne podobne przyklady? Czy jeszcze ktos ma opinie n/t autentycznosci?

Uzbrojenie historyczne w Muzeum w Podhorcach/Lwowie

Dziekuje,
P.

Ten post był edytowany przez PETERNYCPL: 26/08/2018, 2:27
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

     
Gajusz Mariusz TW
 

Ambasador San Escobar
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.867
Nr użytkownika: 98.326

Stopień akademicki: Korvettenkapitan
Zawód: Canis lupus
 
 
post 8/06/2019, 9:20 Quote Post

Takie pytanie po lekturze Polskich armii 1569-1696 Brzezińskiego. Pada tam informacja o wydobyciu z Wisły w I połowie XX wieku "całego wozu z kapalinami". Ktoś ma więcej informacji o tym wydarzeniu?

 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
wysoki
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.943
Nr użytkownika: 72.513

Rafal Mazur
Stopień akademicki: magazynier
 
 
post 8/06/2019, 10:17 Quote Post

QUOTE(Gajusz Mariusz TW @ 8/06/2019, 10:20)
Takie pytanie po lekturze Polskich armii 1569-1696 Brzezińskiego. Pada tam informacja o wydobyciu z Wisły  w I połowie XX wieku "całego wozu z kapalinami". Ktoś ma więcej informacji o tym wydarzeniu?
*


Trudno mi powiedzieć czy autor pomylił daty, czy były dwa (więcej?) tego rodzaju odkrycia, ale ok. 1880 r. pod Warszawą, w czasie budowy mostu kolejowego wydobyto "skarb" kapalinów. Założono, że były załadowane na wóz, który wpadł do rzeki.
https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/300621/PDF...57_1939_004.pdf (s. 52, czwarta skanu)

O szczegóły można by popytać w Muzeum WP.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

     
Gajusz Mariusz TW
 

Ambasador San Escobar
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.867
Nr użytkownika: 98.326

Stopień akademicki: Korvettenkapitan
Zawód: Canis lupus
 
 
post 8/06/2019, 22:14 Quote Post

Zapewne jest to samo wydarzenie, ale faktycznie warto zapytać. Dzięki za reakcję.
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej