Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
5 Strony < 1 2 3 4 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Powstanie Paleja 1702-1704 - aspekty militarne
     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.178
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 30/10/2013, 20:12 Quote Post

Czyli kolejna informacja ukraińskiej wiki (o przewadze liczebnej sił Rzeczypospolitej, która miała być przyczyną klęsk powstańców na początku 1703) należy włożyć między bajki.

A jak to udało się Potockiemu siłami 2-3 tysięcy ludzi pobić 11-tysięczne zgrupowanie Samusia/Abazyny pod Niemirowem?? Biorąc pod uwagę różnicę sił (w części przecież wyszkolonych pułków kozackich i regularnej jazdy mołdawskiej) - zwycięstwo takie może przypominać dokonania powiedzmy wojsk Sobieskiego (hetmana) - a przecież i wódz nie ten i armia już nie taka sprawna.
Czy aby Potockiego nie wspomagały oddziały litewskie (jak Wiśniowiecki pod Werbiczami/Werbką)??

Ps. Coś wiadomo o działaniach innych jednostek/dywizji armii Sieniawskiego?? Bo z tego co piszesz wynika, że wszystkie praktycznie sukcesy ofensywy zimowej 1703 roku były dziełem Potockiego (Werbka, Winnica, Niemirów, Ładyżyn). Co robił sam Sieniawski - zachowywał się jak głównodowodzący z daleka koordynujący działania poszczególnych dywizji, czy sam poprowadził do bitwy jakieś oddziały??

Ps. 2 Czy coś jest Tobie wiadome o działalności innych jednostek kozackich w styczniu-marcu 1703?? Ukraińcy wspominają niejakiego Fiodora Szpaka, który ruszył w kierunku Kamieńca.
 
User is offline  PMMini Profile Post #16

     
Justyna Szwed
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 396
Nr użytkownika: 76.807

Stopień akademicki: Studentka
 
 
post 30/10/2013, 21:16 Quote Post

Dodając do sił Potockiego Litwinów, wyjdzie nam, mniej więcej 3 tys. czyli tyle, ilu ludzi mieliśmy mieć pod Niemirowem, co do 11 tys. wroga, to do boju dobrych było 4 – 5, reszta to odpowiednik naszych ciurów, zdaje się. Więc szanse były wyrównane, mniej więc 3 tys. przeciw 4 – 5 tys. Polacy górowali wszak taktycznie nad Kozakami, a jazdy mołdawskiej pod Niemirowem nie było, wycofana się przed Polakami za Dniestr. Zdaj się, że Sieniawski na czele piechoty i dragonii pozostał w tyle, stanowiąc ubezpieczenie dla zagonów kawaleryjskich. Na początku marca wycofał się z piechotą do obozu pod Szarogrodem. Zostawiając pod Bracławiem tysiąc jazdy Lubomirskiego, a pod Niemirowem jazdę Potockiego.
Pod Raszkowem grabiła 2 tys. grupa pułkownika Dubny, w tym czasie Szpak podszedł w okolice Kamieńca, utrzymując podobno korespondencję z komendantem twierdzy Koszkielem. Podkomorzy Jerzy Lubomirski, na czele tysiąca jazdy i rajtarii, wyruszył w połowie marca w kierunku Dniestru, zwalczać grupy kozackie. Na wieść o tym, pułkownik Dubna na czele 2 tys. ludzi chciał przejść Dniestr pod Raszkowem, tutaj 17 marca na przeprawie dopadł go Jerzy Lubomirski . Rajtar raziła ogniem wroga, jazda zaś rzuciła się wpław przez Dniestr na Kozaków, powodując ucieczkę piechoty wroga. Polacy zdobyli jeńców i tabor. Na wieść o klęsce w bitwie pod Raszkowem, Szpak wałęsający się koło Kamieńca, przeszedł do Mołdawii.

Ten post był edytowany przez Justyna Szwed: 30/10/2013, 21:25
 
User is offline  PMMini Profile Post #17

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.178
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 30/10/2013, 22:18 Quote Post

Ogólnie więc - nazwanie tego powstania "drugą Chmielnicczyzną" jakoś mało sensowne jest - nie ten zasięg, nie te sukcesy.


Ps. A wiadomo coś o dalszych działaniach kozaków/wojsk polskich?? W 1703 chyba nic godnego uwagi już się nie działo. Ale pod 1704 Ukraińcy wspominają ponowne zdobycie Niemirowa i "rozgromienie" oddziału polskiego (pospolitego ruszenia??) w miejscowości bodajże Soniawy.
 
User is offline  PMMini Profile Post #18

     
Justyna Szwed
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 396
Nr użytkownika: 76.807

Stopień akademicki: Studentka
 
 
post 31/10/2013, 19:58 Quote Post

QUOTE
A wiadomo coś o dalszych działaniach kozaków/wojsk polskich?? W 1703 chyba nic godnego uwagi już się nie działo.

Dokładnie, nic godnego uwagi już się nie działo. Ekspedycja wojska z Kamieńca, zniszczyła jakieś oddziałki mołojców na wyspie dniestrowej koło Mohylewa. Polacy planowali zdobyć Białą Cerkiew, ale z związku z sytuacją na froncie szwedzkim zaniechali tego i zamek wrócił do nas dopiero w 1714 roku. Wojna wyrodziła się w akcje rabunkowe chłopów, które zwalczały drobne oddziały Polaków.

QUOTE
Ale pod 1704 Ukraińcy wspominają ponowne zdobycie Niemirowa i "rozgromienie" oddziału polskiego (pospolitego ruszenia??) w miejscowości bodajże Soniawy.

Niemirów, zdaje się pozbawiony załogi i całkiem zniszczony po ostatnich walkach zajęło 200 Kozaków, następnie pobili, pod Sieniawą jakiś oddziałek polski. Żadnych dużych działań nie było.
 
User is offline  PMMini Profile Post #19

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.178
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 1/11/2013, 22:25 Quote Post

Czyli jak rozumiem faktyczny przebieg powstania zwanego powstaniem Paleja był następujący:

- lato 1700 - pierwsze starcia
- wrzesień 1700 - Bitwa pod Chwastowem - oddziały Wilgi i Cieńskiego (4 tysiące) zasadniczo biją siły kozackie (czyje?? w jakiej sile??)
- lato 1702 - początek zasadniczego powstania
- początek września - 21 listopada oblężenie twierdzy w Białej Cerkwi. Ponoć nasza załoga (max 480-500 ludzi, 28 dział i 15 moździerzy) odparła minimum jeden wielki szturm - w początkach oblężenia
- 1-2 października po zwycięskim starciu z nielicznym oddziałem polskim (pewnie ok 100-120 żołnierzy) starciu pod Winnicą, kozacy (4000) Samusia i Abazyna zajmują Winnicę
- 15-18 października krwawe zdobycie Niemirowa przez Kozaków - wielkie straty Polakó i ponoć też duże Kozaków
- 26 października - bitwa pod Berdyczowem - 2000 żołnierzy i szlachty pobitych przez Samusia - straty 200 ludzi (kozackie pewnie niskie)
- 15-17 listopada - atak Samusia na Międzybóż (300-osobowa załoga) - Kozacy odstępują po stracie kilkuset ludzi
- 21 listopada - Kapitulacja Białej Cerkwii
- 25 XI-8 XII - kolejny atak Samusia na Międzybóż (też były szturmy??)
- 8 XII - 20 XII blokada międzyboża przez 1000 jazdy kozacko-mołdawskiej
- 21/22 XII - potyczka pod Międzybożem - pewnie ok. 250-osobowy (3 chorągwie + 70 dragonów) oddział polski pokonuje siły blokady zabijając 200 wrogów.
- początek lutego 1703 - bitwa pod Werbką/Werbiczami - Potocki rozbija kozaków
- 9 II - zdobycie Chmielnika, Winnicy (kilkuset Kozaków zabitych)
- luty - bitwa pod Niemirowem (jakaś data??) - 2-3 tysiące jazdy koronnej i litewskiej Potockiego rozbija 11 tys. sił Samusia i Abazyna. Kozacka załoga Niemirowa ucieka porzucając działa
- luty?? (data??) - bitwa pod Ładyżynem - Potocki (jakie siły??) rozbija Abazyna (jakie straty??) i bierze go do niewoli. Ów na rozkaz Siennickiego wbity na pal
- 17 marca - bitwa pod Raszkowem - Jerzy Lubomirski rozbija oddziały Dubny, co powoduje też ucieczkę do Mołdawii Szpaka

- potem niewielkie działania (o ile dobrze rozumiem zapisy - nawet do 1718, gdy resztki powstańców zostały zdławione przez siły polsko-rosyjskie).
 
User is offline  PMMini Profile Post #20

     
danil
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.402
Nr użytkownika: 70.199

 
 
post 2/11/2013, 11:42 Quote Post

watpliwo,zeby kozaczyzna prawobrzezna w tych latach mogla mac 11 tys.wojownika,Kunicki w wyprawie na Budziak w 1683-84 mial cos 4-5 tys.. tereny prawobreza w ten czas bardzo maloludne,choc oczywiscie ludnosc mogla isc z lewego brzega..(i walczyc ).choc jak pisze Justina, 11 tys.mogl byc ogolny tlum taboru koz.w te czasy czesto liczba wroga sa podawana w pelnosci,a wlasna liczba bez jurow i slug.Np. dlatego info,ze wojsko polskie,(4 tys) bylo w Moldawii rozgromione przez 30 tys.Ordy w 1612 r. moze byc calkiem wiarogodne..w tym rozumieniu,ze wlasne 4 tys. to liczba tylko wojownika,a 30 tys.ordy to (moze 20-25?) to liczba wszystkich ordyncow..wlasnie okolo 30 tys.ordy zaskoczylo i pobilo okolo 10 tys. polakow.cos tak..
 
User is offline  PMMini Profile Post #21

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.178
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 2/11/2013, 18:25 Quote Post

QUOTE
watpliwo,zeby kozaczyzna prawobrzezna w tych latach mogla mac 11 tys.wojownika

Koleżanka Justyna, od której pochodzą te informacje wyjaśniła, że "prawdziwych" Kozaków było pod Niemirowem tylko 4-5 tysięcy. Reszta sił Samusia i Abazyna w tej bitwie to chłopi, którzy przyłączyli się do powstania. Jest to raczej prawdopodobne, bo sporo ukraińskich chłopów z pewnością dołączało do powstańczych oddziałów, by walczyć przeciwko znienawidzonej szlachcie.
 
User is offline  PMMini Profile Post #22

     
Justyna Szwed
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 396
Nr użytkownika: 76.807

Stopień akademicki: Studentka
 
 
post 3/11/2013, 16:25 Quote Post

Trochę informacji, o sile Kozaków prawobrzeżnych, podaje prof. Wojtasik. Planowano powołać w początku wojny tureckiej 3 tys. napływ licznych ochotników z lewobrzeża, przeszedł oczekiwania i w kampaniach 1685 – 1686 hetman Andrzej Mohyła miał 6 tys. mołojców.
W 1692 r.
Pułki
Samusia - 700 konnych
Abazyny – 500 konnych
Iskrzyckiego – 700 konnych i 250 pieszych
Jeremy – 150 ludzi
W 1694 roku
Pułki konne – Samusia 500, Paleja 300, Abazyny 300, Wilgi 100
Pułki piesze – Cygańczuka 200, Jeremy 200, Iskry, 200, Barabasza 150, Kruka 150.
W rzeczywistości, wojska zaporoskiego było znacznie więcej, gdyż pułkownicy, na terenie stacjonowania swego pułku, utrzymywali w ramach organizacji wojskowej, całą ludność męską. Chłopi pracujący w czasie pokoju na roli w czasie wojny, stawali się żołnierzami i u boku pułków kozackich, tworzyli tak zwaną milicję. Rejony stacjonowania pułków:
Samusia pustynia bohusławska, Iskry korsuńska, Paleja chwastowska, Abazyny bracławszczyzna
W 1700 roku Polacy pobili więc chyba, pułk i milicję chwastowską Paleja, choć mogły być tam i inne pułki z milicjami.

Ten post był edytowany przez Justyna Szwed: 3/11/2013, 17:09
 
User is offline  PMMini Profile Post #23

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.178
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 4/11/2013, 17:04 Quote Post

Konne???? Mnie się pułki kozackie zawsze kojarzyły z wojskami pieszymi, taborem itp.

Z drugiej strony - w 1699 oficjalnie wojsko kozackie rozwiązano, więc to co występowało do boju w 1702-1703 mogło znacznie odbiegać od stanu z lat 1692-94. Mogli Samuś, Abazyna, Palej, Iskra itp. organizować swoje pułki w tym okresie w zupełnie inny sposób i w zupełnie innej sile. A, że trwało powstanie - to ochotników pewnie im nie brakowało (także z lewobrzeża).
 
User is offline  PMMini Profile Post #24

     
danil
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.402
Nr użytkownika: 70.199

 
 
post 4/11/2013, 18:15 Quote Post

QUOTE(Rian @ 4/11/2013, 17:04)
Konne???? Mnie się pułki kozackie zawsze kojarzyły z wojskami pieszymi, taborem itp.


*



walczyli glownie pieszo,a ruchali sie konno..cos jak moskiewski ,,konnyje strzelcy,, albo europejska dragonia..mogli takze walczyc konno,poniewaz 1690-lata z polakami bitw nie bylo
 
User is offline  PMMini Profile Post #25

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.178
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 4/11/2013, 18:29 Quote Post

QUOTE
walczyli glownie pieszo,a ruchali sie konno..cos jak moskiewski ,,konnyje strzelcy,, albo europejska dragonia..mogli takze walczyc konno,poniewaz 1690-lata z polakami bitw nie bylo 

No - ale na Turków i Tatarów szli. Także z wojskami Sobieskiego. A, że Sobieski miał dosyć kawalerii, to chyba Kozacy walczyli jako piechota??
 
User is offline  PMMini Profile Post #26

     
Radosław Sikora
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.948
Nr użytkownika: 1.484

Radoslaw Sikora
Stopień akademicki: dr
 
 
post 5/11/2013, 6:27 Quote Post

Może podpowiem, bo chyba jeszcze nikt tu o tym nie pisał. W którymś z ostatnich numerów "Studiów i Materiałów do Historii Wojskowości" znajduje się artykuł prof. Marka Wagnera o omawianym tu konflikcie.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #27

     
Darth Stalin
 

X ranga
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 11.019
Nr użytkownika: 3.971

Zawód: hejter PiS-u
 
 
post 5/11/2013, 10:56 Quote Post

Owszem, nawet mam ten numer:
"STUDIA I MATERIAŁY DO HISTORII WOJSKOWOŚCI. T. XLI", 2004
dostępne tutaj:
http://www.mwb.com.pl/muzeum/index.php/studia

Zaś artykuł ma tytuł po prostu "Walki polsko-kozackie na prawobrzeżnej Ukrainie w latach 1702-1704"
 
User is online!  PMMini Profile Post #28

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.178
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 5/11/2013, 16:31 Quote Post

No - kto ma artykuł - ten ma. Ja nie mam - i dlatego pytam. Choć dobrze by było opublikować go kiedyś w wersji elektronicznej (np. PDF), by każdy mógł go przeczytać.
 
User is offline  PMMini Profile Post #29

     
Barg
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 4.785
Nr użytkownika: 56.976

 
 
post 5/11/2013, 17:01 Quote Post

QUOTE(Rian @ 5/11/2013, 16:31)
No - kto ma artykuł - ten ma. Ja nie mam - i dlatego pytam. Choć dobrze by było opublikować go kiedyś w wersji elektronicznej (np. PDF), by każdy mógł go przeczytać.
*


Tak to ja bym chciał mieć wszystkie tomy "STUDIA I MATERIAŁY DO HISTORII WOJSKOWOŚCI".
EOT
 
User is online!  PMMini Profile Post #30

5 Strony < 1 2 3 4 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej