Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Zmiany etniczno-językowe w Rejencji Opolskiej, 1819-1910
     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.502
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 2/02/2020, 22:31 Quote Post

Dane wg. powiatów dla lat 1828-1910 oraz dla całej Rejencji dla lat 1819-1910. Wykresy przedstawiają stosunek procentowy ludności polskiej (kolor żółty) do niemieckiej (niebieski) wg. lat. Pokazana jest tylko proporcja ludności polskiej do niemieckiej bo nie dla wszystkich lat miałem dane o "pozostałych":

W tabeli dla całej Rejencji łącznie (Post #2) uwzględnieni są "pozostali" (w poszczególnych latach od 1,6% do 7,3% ludności):

Lubliniec od 1828 do 1910:

user posted image

Strzelce Opolskie od 1828 do 1910:

user posted image

Pszczyna od 1828 do 1910:

user posted image

Rybnik od 1828 do 1910:

(tutaj w roku 1858 chyba zaszła jakaś manipulacja spisowa)

user posted image

Olesno od 1828 do 1910:

user posted image

Opole (powiat ziemski + miasto) od 1828 do 1910:

user posted image

Koźle od 1828 do 1910:

user posted image

Kluczbork od 1828 do 1910:

user posted image

Racibórz (powiat ziemski + miasto) od 1828 do 1910:

user posted image

Prudnik od 1828 do 1910:

user posted image

=====

Okręg Przemysłowy od 1828 do 1910:

Bytom (z którego później wydzielono Tarnowskie Góry, Katowice, Zabrze i Chorzów):

user posted image

^^^
Drugi wykres by pokazać jak bardzo wzrosła całkowita liczba ludności tego obszaru:


user posted image

Toszek, Gliwice (w tym miasto) od 1828 do 1910:

user posted image

=====

Niemodlin od 1828 do 1910:

user posted image

Głubczyce od 1828 do 1910:

user posted image

Do tego powiaty Nysa i Grodków, gdzie było ok. 98% ludności niemieckiej i ok. 2% polskiej.

Ten post był edytowany przez Domen: 2/02/2020, 23:11
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.502
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 2/02/2020, 22:44 Quote Post

Cała rejencja łącznie (tutaj pokazana jest też "pozostała" ludność - Morawianie, Czesi, Żydzi, polsko-niemieccy dwujęzyczni):

user posted image

^^^
Struktura etniczna Rejencji Opolskiej w XIX wieku (od 1819 do 1910 roku):

Rok / Polacy (%) / Niemcy (%) / Inni (%) / Razem ludności

1819 / 377100 (67,2%) / 162600 (29,0%) / 21503 (3,8%) / 561203
1828 / 418837 (61,1%) / 255483 (37,3%) / 10904 (1,6%) / 685224
1831 / 443084 (62,0%) / 257852 (36,1%) / 13254 (1,9%) / 714190
1834 / 468691 (62,6%) / 266399 (35,6%) / 13120 (1,8%) / 748210
1837 / 495362 (62,1%) / 290168 (36,4%) / 12679 (1,6%) / 798209
1840 / 525395 (58,6%) / 330099 (36,8%) / 41570 (4,6%) / 897064
1843 / 540402 (58,1%) / 348094 (37,4%) / 42292 (4,5%) / 930788
1846 / 568582 (58,1%) / 364175 (37,2%) / 45736 (4,7%) / 978493
1849 / 559848 (58,6%) / 350892 (36,7%) / 45271 (4,7%) / 956011
1852 / 584293 (58,6%) / 363990 (36,5%) / 49445 (5,0%) / 997728
1855 / 590248 (58,7%) / 366562 (36,5%) / 48270 (4,8%) / 1005080
1858 / 612849 (57,3%) / 406950 (38,1%) / 49037 (4,6%) / 1068836
1861 / 665865 (59,1%) / 409218 (36,3%) / 51187 (4,5%) / 1126270
1867 / 742153 (59,8%) / 457545 (36,8%) / 41611 (3,4%) / 1241309
1890 / 918728 (58,2%) / 566523 (35,9%) / 92480 (5,9%) / 1577731
1900 / 1048230 (56,1%) / 684397 (36,6%) / 135519 (7,3%) / 1868146
1905 / 1158805 (57,0%) / 757200 (37,2%) / 117651 (5,8%) / 2033656
1910 / 1169340 (53,0%) / 884045 (40,0%) / 154596 (7,0%) / 2207981

Przy czym wg. niektórych polskich szacunków w 1910 było z dwujęzycznymi nadal ok. 70% Polaków, tyle samo co na początku XIX wieku:

https://archive.org/details/polesunderpruss...page/2/mode/2up

=====

PS:

Proszę moderację o poprawienie w nazwie tematu 1829 na 1819.

Ten post był edytowany przez Domen: 2/02/2020, 23:11
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.502
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 3/02/2020, 6:07 Quote Post

Czyli w większości powiatów jedynie "pełzająca" germanizacja. Największe zmiany w składzie etnicznym były w [przyszłym] Okręgu Przemysłowym (który w 1819 roku jeszcze nie istniał). Również w - w dużej części protestanckim - powiecie Kluczbork postępy germanizacji były dość znaczne.

Ten post był edytowany przez Domen: 3/02/2020, 6:15
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.502
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 6/05/2020, 4:52 Quote Post

QUOTE(Domen @ 2/02/2020, 22:31)
Okręg Przemysłowy od 1828 do 1910:

Bytom (z którego później wydzielono Tarnowskie Góry, Katowice, Zabrze i Chorzów):

user posted image

^^^
Drugi wykres by pokazać jak bardzo wzrosła całkowita liczba ludności tego obszaru:


user posted image


^^^
W spisie 1831 było na tym obszarze 42.324 Polaków, 2300 Niemców; a w 1910 - 449.887 Polaków, 327.153 Niemców.

Łącznie ludności w 1831 było tam poniżej 50 tys., a w 1910 - prawie 800 tys.

Ten post był edytowany przez Domen: 6/05/2020, 4:54
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
jmamjer
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 211
Nr użytkownika: 104.691

jamamjer
 
 
post 8/05/2020, 16:04 Quote Post

Czy istnieją szacunki dla okresu wcześniejszego? Tzn. dla np. pierwszej połowy XVIII wieku? Pytam, bo ciekawe byłoby porównanie na ile od czasu zdobycia Śląska przez Prusy posunęła się tam germanizacja.

 
User is online!  PMMini Profile Post #5

     
Alexander Malinowski 3
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.282
Nr użytkownika: 100.863

Alexander Malinowski
Zawód: Informatyk
 
 
post 8/05/2020, 17:34 Quote Post

Nie tylko się posunęła, co też cofnęła.
Przecież około 1850 KK wprowadził edukację po polsku dla Ślązaków.

Na Śląsku Opolskim 100% polskich dzieci uczyło sie po polsku, gdy ani w Galicji, ani w Królestwie tak nie było. Królestwo miało jeszcze edukację po polsku, ale słabo rozwiniętą.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
jmamjer
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 211
Nr użytkownika: 104.691

jamamjer
 
 
post 8/05/2020, 17:46 Quote Post

Ale poza tym mieliśmy też napływ ludności niemieckiej. Przy tym koło roku 1850 a koło połowy XVIII wieku to nie to samo. smile.gif

Widziałem mapki z innego tematu "Historia języka polskiego na Śląsku, Rekonstrukcje i mapy etniczne Śląska", ale chodziło mi też o ilość ludności takiej czy innej.

Jeśli takich danych nie ma to oczywiście i tak pochwała dla kolegi Domena za to, że poświęca czas, żeby przedstawiać dane z okresu XIX i XX wieku.

Ten post był edytowany przez jmamjer: 8/05/2020, 18:55
 
User is online!  PMMini Profile Post #7

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.502
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 1/06/2020, 16:13 Quote Post

QUOTE(jmamjer @ 8/05/2020, 16:04)
Czy istnieją szacunki dla okresu wcześniejszego? Tzn. dla np. pierwszej połowy XVIII wieku?


Ale masz na myśli dane dla samej Rejencji Opolskiej, czy dla Śląska w ogóle?

Dla wcześniejszego okresu nie ma dokładnych danych spisowych ale są szacunki.

Głubczyce oraz Nysa były chyba niemieckie już od średniowiecza?

Ta mapka przedstawia granicę językową na Dolnym Śląsku pod koniec XVIII wieku:

http://www.historycy.org/index.php?showtop...dpost&p=1856024

QUOTE(jmamjer @ 8/05/2020, 17:46)
Jeśli takich danych nie ma to oczywiście i tak pochwała dla kolegi Domena za to, że poświęca czas, żeby przedstawiać dane z okresu XIX i XX wieku.


Dzięki, wrzucam tego typu dane też na angielską (i częściowo na niemiecką) Wikipedię.

Co ciekawe porównując dane ze źródeł niemieckich sprzed okresu rządów Bismarcka i dane historyków polskich z czasów PRL, zwykle jest zgodność.

Ten post był edytowany przez Domen: Wczoraj, 05:03
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej