Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony  1 2 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Kurhany na Trupielcu
     
carantuhill
 

Bieskidnik
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.825
Nr użytkownika: 12.703

WOJCIECH
Zawód: Galileusz
 
 
post 23/09/2009, 18:38 Quote Post

Trupielec to szczyt w Beskidzie Makowskim, o wysokości 476 m.n.p.m., położony niedaleko miasta Dobczyce. Nazwa wzięła się od kurhanów, których największa liczba jest zlokalizowana właśnie tam. Z drobnych wzmianek, jakie udało mi się znaleźć, wynika, że te kurhany ciałopalne pochodzą z przedziału czasowego pomiędzy VII a XIX wiekiem. Czy wiadomo o nich coś więcej? Podobno część jest rozkopana, bo prowadzone są badania archeologiczne, czy można gdzieś o nich poczytać? W przewodniku Rewasza po Beskidzie Myślenickim jest plan rozmieszczenia kurhanów: http://books.google.pl/books?id=6NCmBcwQep...&q=&f=false(str. 233). I z góry
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
rycymer
 

Ellentengernagyként
*********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 5.900
Nr użytkownika: 30.754

 
 
post 23/09/2009, 19:18 Quote Post

Ja tak tylko gwoli ścisłości: jesteś pewien, że Trupielec wznosi się w Beskidzie Małym? rolleyes.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
carantuhill
 

Bieskidnik
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.825
Nr użytkownika: 12.703

WOJCIECH
Zawód: Galileusz
 
 
post 23/09/2009, 19:25 Quote Post

QUOTE(rycymer @ 23/09/2009, 19:18)
Ja tak tylko gwoli ścisłości: jesteś pewien, że Trupielec wznosi się w Beskidzie Małym? rolleyes.gif
*




Pomyłka smile.gif Czeski błąd smile.gif .
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
Vapnatak
 

Od Greutungów i Terwingów zrodzony z Haliurunnae
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.438
Nr użytkownika: 26.201

 
 
post 23/09/2009, 20:08 Quote Post

Jeśli o kurhanach to tylko u prof. J. Machnika. smile.gif

vapnatak
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
carantuhill
 

Bieskidnik
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.825
Nr użytkownika: 12.703

WOJCIECH
Zawód: Galileusz
 
 
post 24/09/2009, 7:09 Quote Post

QUOTE(Vapnatak @ 23/09/2009, 20:08)
Jeśli o kurhanach to tylko u prof. J. Machnika. smile.gif

vapnatak
*




Może polecisz jakieś publikacje smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

     
Vapnatak
 

Od Greutungów i Terwingów zrodzony z Haliurunnae
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.438
Nr użytkownika: 26.201

 
 
post 24/09/2009, 14:58 Quote Post

QUOTE(carantuhill @ 24/09/2009, 8:09)
Może polecisz jakieś publikacje  smile.gif

Proszę, owocnych łowów: http://www.univ.rzeszow.pl/wsh/archeologia...i/j.machnik.doc
Wzięte z: http://www.univ.rzeszow.pl/wsh/archeologia...logii/kadra.htm wink.gif

vapnatak
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
welesxxi
 

Conan The Historian
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.700
Nr użytkownika: 13.919

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 24/09/2009, 15:48 Quote Post

Machnik to chyba jednak nie jest właściwy gość do tego tematu. Zajmuje się neolitem i wczesnym brązem a kurhany z Trupielca to wczesne średniowiecze. Jak fundament wiedzy o słowiańskich pochówkach kurhanowych polecam klasykę - H. Zoll-Adamikowa "Wczesnośredniowieczne cmentarzyska ciałopalne Słowian na terenie Polski", t. I i II. Jako uzupełnienie może być J. Kalaga "Ciałopalny obrządek pogrzebowy w międzyrzeczu Liwca, Bugu i Krzny we wczesnym średniowieczu" i J. Kostrzewski "Obrządek ciałopalny u plemion polskich i Słowian północno-zachodnich". Po różne lokalne ciekawostki, nowsze odkrycia i interpretacje trzeba niestety sięgać już do rozproszonych artykułów.

Nie przypominam sobie bym czytał konkretnie o Trupielcu, ale jak się poszuka w internecie to można znaleźć namiary na literaturę:
W Kornatce w lesie Burletka zachowało się 14 kopców. Jeden z nich badał St. Czerwiński, ówczesny właściciel lasu, natrafił pod nim na popiół i węgielki, wiadomość o tym przesłał do Muzeum Archeologicznego w Krakowie, wskutek czego Stefan Nosek z ramienia tegoż Muzeum zbadał jeden kopiec o średnicy 3 m a wysokości 1 m, natrafił na jądro kamienne, pod nim na popiół i węgielki zmieszane z warstwą żwiru oraz na kilka skorup wczesnośredniowiecznych. Monografia Powiatu Myślenickiego. I Historia. s.11.

Na niewielkiej polance oraz wśród przyległych krzewów i lasu na terenie Burletki, przysiółka Kornatki, na stosunkowo niewielkiej przestrzeni znajdowało się około 20 kopców-kurhanów, z których tylko kilka jest dotąd zachowanych. Kopce te odkryto w 1934 r., a dokładniej zbadano w latach 1963-1965. Było to wczesnośredniowieczne cmentarzysko ciałopalne z okresu VII - IX w. W niektórych przypadkach wyposażano zmarłego w jadło i napoje, umieszczone w glinianych naczyniach. Z ilości kopców można wnioskować, że cmentarzysko służyło osadzie, liczącej kilkunastu mieszkańców. Julian Zinkow, Myślenice i okolice. s. 195.
źródło: Parafia Kornatka

W książkach powinny być przypisy odsyłające do odpowiednich opracowań (m.in. pewnie do owego S. Noska), ewentualnie trzeba poszperać w wydawnictwach Muzeum Archeologicznego w Krakowie.
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
Vapnatak
 

Od Greutungów i Terwingów zrodzony z Haliurunnae
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.438
Nr użytkownika: 26.201

 
 
post 24/09/2009, 17:13 Quote Post

QUOTE(welesxxi @ 24/09/2009, 16:48)
Machnik to chyba jednak nie jest właściwy gość do tego tematu. Zajmuje się neolitem i wczesnym brązem a kurhany z Trupielca to wczesne średniowiecze.

Na prawdę wiesz mi, że jeśli mowa jest o jakimkolwiek kurhanie, prof. Machnik spenetrował go od deski do deski, tj. od grudy ziemi do grudy ziemi. wink.gif

vapnatak
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #8

     
welesxxi
 

Conan The Historian
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.700
Nr użytkownika: 13.919

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 24/09/2009, 18:20 Quote Post

Może i tak. Rozmawiać z nim nie rozmawiałem. Przejrzałem jego bibliografię i o słowiańskich kurhanach nie było tam chyba ani jednego tekstu.
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
Vapnatak
 

Od Greutungów i Terwingów zrodzony z Haliurunnae
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.438
Nr użytkownika: 26.201

 
 
post 25/09/2009, 8:16 Quote Post

QUOTE(welesxxi @ 24/09/2009, 19:20)
Może i tak. Rozmawiać z nim nie rozmawiałem. Przejrzałem jego bibliografię i o słowiańskich kurhanach nie było tam chyba ani jednego tekstu.

Ha, no waśnie. Winien jestem tutaj wyjaśnienia. rolleyes.gif Prof. Machnik wiedząc o jakimś kurhanie, z góry uznaje go za neolityczny bądź brązowy. wink.gif Oczywiście z biegiem badań na danym kurhanie wychodzi zupełnie coś innego. Jednak, Machnik to na prawdę bardzo dobry fachowiec, jeden z lepszych w Polsce, a "błędne" określanie kurhanów jako neolityczne lub brązowe wynika tylko i wyłącznie z "zapaleństwa" Profesora do badań na kurhanach! biggrin.gif

vapnatak
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #10

     
welesxxi
 

Conan The Historian
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.700
Nr użytkownika: 13.919

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 25/09/2009, 8:37 Quote Post

Hmm, nic z tego nie rozumiem. Czym to się różni od badań nazistowskich, kiedy z góry uznawano wszystkie odkrycia za germańskie? To byli też tacy "zapaleńcy" jak Machnik?
 
User is offline  PMMini Profile Post #11

     
Kaczmarek
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 364
Nr użytkownika: 53.244

Marek Kaczmarek
Zawód: emeryt
 
 
post 25/09/2009, 9:18 Quote Post

QUOTE(Vapnatak @ 25/09/2009, 8:16)
QUOTE(welesxxi @ 24/09/2009, 19:20)
Może i tak. Rozmawiać z nim nie rozmawiałem. Przejrzałem jego bibliografię i o słowiańskich kurhanach nie było tam chyba ani jednego tekstu.

QUOTE
Dzisiaj, 08:37
  Hmm, nic z tego nie rozumiem. Czym to się różni od badań nazistowskich, kiedy z góry uznawano wszystkie odkrycia za germańskie? To byli też tacy "zapaleńcy" jak Machnik?


Ha, no waśnie. Winien jestem tutaj wyjaśnienia. rolleyes.gif Prof. Machnik wiedząc o jakimś kurhanie, z góry uznaje go za neolityczny bądź brązowy. wink.gif Oczywiście z biegiem badań na danym kurhanie wychodzi zupełnie coś innego. Jednak, Machnik to na prawdę bardzo dobry fachowiec, jeden z lepszych w Polsce, a "błędne" określanie kurhanów jako neolityczne lub brązowe wynika tylko i wyłącznie z "zapaleństwa" Profesora do badań na kurhanach! biggrin.gif

vapnatak
*



Również niewiele zrozumiałem z tej wypowiedzi i sadzę, że jest krzywdząca dla Prof. Machnika.

Każdy archeolog wie, że łatwo w pierwsze chwili pomylić kurhany z wczesnego brązu od np. z okresu żelaza czy innych. Jest zaznaczony kurhan i tyle, co zawiera dowiadujemy się po jego rozkopaniu. Jest np. las i tam występują charakterystyczne pagórki i tyle. Można przywołać kilka przykładów.

Natomiast wypowiedzi "wartościujące" typu "na prawdę bardzo dobry fachowiec, jeden z lepszych w Polsce" pozostawmy fachowcom w recenzjach zawodowych. Prof. tego nie potrzebuje, a i nawet nie przystoi takiego czegoś anonimowemu blokerowi pisać!? I nie róbmy z Prof. "zapaleńca", bo to człowiek, który stworzył od podstaw "duży kawał" archeologii w Polce.
Wpisu welesxxi nie komentuje. Może go sam zmodyfikuje.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #12

     
welesxxi
 

Conan The Historian
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.700
Nr użytkownika: 13.919

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 25/09/2009, 9:34 Quote Post

Ale ja w żaden sposób nie próbuje podważać kompetencji profesora. Ja pytam o konkretną wypowiedź Vapnataka - jak notoryczne z góry uznawanie kurhanów wczesnosłowiańskich za neolityczne i wczesnobrązowe (jeśli istotnie takie zaszło we wszystkich pracach Machnika) można traktować nie jako błąd, czy nadużycie a jako przejaw fachowości i "zapalenia" do pracy naukowej? Albo Machnik nadużywał swojej opinii, albo Vapnatak imputuje coś pracom Machnika. Tak czy siak ktoś musi się tutaj mylić - nie widzę innej możliwości.
 
User is offline  PMMini Profile Post #13

     
Vapnatak
 

Od Greutungów i Terwingów zrodzony z Haliurunnae
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.438
Nr użytkownika: 26.201

 
 
post 25/09/2009, 12:03 Quote Post

QUOTE(welesxxi @ 25/09/2009, 9:37)
Hmm, nic z tego nie rozumiem. Czym to się różni od badań nazistowskich, kiedy z góry uznawano wszystkie odkrycia za germańskie? To byli też tacy "zapaleńcy" jak Machnik?

Ein Moment, bitte! smile.gif Przede wszystkim nie brałbym "zapaleństwa" Prof. Machnika w takich kategoriach! Druga rzecz to taka, że każdy naukowiec, facynat, zapaleniec w swojej dziedzinie naprawdę chciałby, aby to co widzi mogłoby być tym czym się zajmuje. A zatem Prof. Jan Machnik zawsze chciał by kurhany, o których się dowiedział, były li tylko neolitycznymi bądź brązowymi. Proszę zwrócić uwagę na to jak propaguje dzisiaj archeolgię i dzieje Gotów prof. A Kokowski! Proszę też zwrócić uwagę na ostatni artykuł w "Gazecie Wyborczej" dotyczących najnowszych badań wykopaliskowych w Sarnowie w Kotlinie Hrubieszowskiej "zagłębiu gockim", parafrazując słowa Kokowskiego. Mało tego. Lubelski naukowiec odnalazł ślady przedmiotów, które spokojnie można przyporządkować np. kulturze przeworskiej, kulturze zachodniobałtyjskiej, czy jakiejś związanej z ludami pochodzenia sarmackiego. I proszę, Profesor mówi w jawny sposób: "wzraz z Gotami w jednaj osadzie mieszkali Wandalowie, Bałtowie i Sarmaci".

QUOTE(Kaczmarek @ 25/09/2009, 10:18)
Również niewiele zrozumiałem z tej wypowiedzi i sadzę, że jest krzywdząca dla Prof. Machnika.

A ja myślę, że przesadzasz.

QUOTE(welesxxi @ 25/09/2009, 10:34)
albo Vapnatak imputuje coś pracom Machnika.

Nie wiem czy imputuję coś pracom Machnika. Wiem jednak jedno: jeśli słyszę słowo kurhan w połączeniu z badaniami archeologicznymi i to jeszcze "gdzieś" na południu Polski, zawsze będę to wiązał z osobą prof. Jana Machnika. smile.gif

QUOTE
Tak czy siak ktoś musi się tutaj mylić - nie widzę innej możliwości.

Aby wszystko było w porządku, swoją ewentualną pomyłkę wezmę na siebie.

QUOTE(Antiquus Equus @ 25/09/2009, 11:13)
Jest tez trzecia mozliwosc ze wypowiedz Vapnataka jest utrzymana w tonie pol serio. Wskazowki co do tego sa biggrin.gif .

Dokładnie, a będą o tym wiedzieć wszyscy, którzy zetknęli się choć na chwilę z Profesorem. Ja miałem tą przyjemność, bo zetknąłem się z Machnikiem na dłuższą chwilę, bo na pół roku. wink.gif

vapnatak
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #14

     
Kaczmarek
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 364
Nr użytkownika: 53.244

Marek Kaczmarek
Zawód: emeryt
 
 
post 25/09/2009, 12:37 Quote Post

QUOTE(Vapnatak @ 25/09/2009, 12:03)
QUOTE(welesxxi @ 25/09/2009, 9:37)
Hmm, nic z tego nie rozumiem. Czym to się różni od badań nazistowskich, kiedy z góry uznawano wszystkie odkrycia za germańskie? To byli też tacy "zapaleńcy" jak Machnik?

Ein Moment, bitte! smile.gif Przede wszystkim nie brałbym "zapaleństwa" Prof. Machnika w takich kategoriach! Druga rzecz to taka, że każdy naukowiec, facynat, zapaleniec w swojej dziedzinie naprawdę chciałby, aby to co widzi mogłoby być tym czym się zajmuje. A zatem Prof. Jan Machnik zawsze chciał by kurhany, o których się dowiedział, były li tylko neolitycznymi bądź brązowymi. Proszę zwrócić uwagę na to jak propaguje dzisiaj archeolgię i dzieje Gotów prof. A Kokowski! Proszę też zwrócić uwagę na ostatni artykuł w "Gazecie Wyborczej" dotyczących najnowszych badań wykopaliskowych w Sarnowie w Kotlinie Hrubieszowskiej "zagłębiu gockim", parafrazując słowa Kokowskiego. Mało tego. Lubelski naukowiec odnalazł ślady przedmiotów, które spokojnie można przyporządkować np. kulturze przeworskiej, kulturze zachodniobałtyjskiej, czy jakiejś związanej z ludami pochodzenia sarmackiego. I proszę, Profesor mówi w jawny sposób: "wzraz z Gotami w jednaj osadzie mieszkali Wandalowie, Bałtowie i Sarmaci".

QUOTE(Kaczmarek @ 25/09/2009, 10:18)
Również niewiele zrozumiałem z tej wypowiedzi i sadzę, że jest krzywdząca dla Prof. Machnika.

A ja myślę, że przesadzasz.

QUOTE(welesxxi @ 25/09/2009, 10:34)
albo Vapnatak imputuje coś pracom Machnika.

Nie wiem czy imputuję coś pracom Machnika. Wiem jednak jedno: jeśli słyszę słowo kurhan w połączeniu z badaniami archeologicznymi i to jeszcze "gdzieś" na południu Polski, zawsze będę to wiązał z osobą prof. Jana Machnika. smile.gif

QUOTE
Tak czy siak ktoś musi się tutaj mylić - nie widzę innej możliwości.

Aby wszystko było w porządku, swoją ewentualną pomyłkę wezmę na siebie.

QUOTE(Antiquus Equus @ 25/09/2009, 11:13)
Jest tez trzecia mozliwosc ze wypowiedz Vapnataka jest utrzymana w tonie pol serio. Wskazowki co do tego sa biggrin.gif .

Dokładnie, a będą o tym wiedzieć wszyscy, którzy zetknęli się choć na chwilę z Profesorem. Ja miałem tą przyjemność, bo zetknąłem się z Machnikiem na dłuższą chwilę, bo na pół roku. wink.gif

vapnatak
*



Nie dlatego broniłem tutaj Prof. Jana Machnika, ze go lubię i że go znam, tylko dlatego, że go cenię. Nie łączę go z kurhanami tylko z pewnym działem archeologii, dla którego zrobił więcej niż się niektórym wydaje.

Porównywanie, jak powyżej, dwóch różnych postaw w archeologii, nie jest - moim zdaniem - trafione oraz uprawnione.

Co do kurhanów, to jeszcze raz przypominam, że kilku archeologów, badających kurhany, opowiadało o tym, że bardzo trudno je wstępnie zakwalifikować. Czytając potem publikacje nie znajdziemy tam wzmianki, że planowano badanie takich, a znaleziono takie. Sam kopałem takie kurhany, podobno wczesno brązowe. Dopiero gdy wyszły metale, odkryliśmy urny ...

Czy Prof. J.Machnik po zbadaniu kurhanu potem w publikacji błędnie go opisał chronologicznie i dokonał błędnej klasyfikacji kulturowej? Chyba nie! Nic takiego nie przeczytałem. Tutaj chyba powołujesz się na informacje ustne i obiegowe opinie o Prof., który będąc osobą nietuzinkową, jest na ustach studentów i młodszych badaczy. To tyle.
MK
P.S. Welesxxi - za drugi post dziękuję. Porównanie uznałem za nieakceptowalne.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #15

2 Strony  1 2 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej