Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
4 Strony < 1 2 3 4 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Armia bizantyjska
     
Adam Zwoiński
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 191
Nr użytkownika: 1.203

 
 
post 2/03/2005, 18:59 Quote Post

Co do armii bizantyjskiej to w jej przypadku istnieje paradoks.
Z jednych źródeł dowiaduję się, że była to świetnie zoorganizowana armia , z drugich , że miała kiepskich rodzimych rekrutów i musiała sie opierać na barbarzyńskich wojskach najemnych.Prawda leży pewnie po srodku. Jestem wielbicielem Belizariusza. W rękach zdolnych dowódców Bizantyjczycy byli prawie nie do pokonania (w swoim czasie )
Mało znane sa jego wielkie zwycięstwa a sa to bitwy na miarę Kann
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #16

     
rozan
 

V ranga
*****
Grupa: Moderatorzy
Postów: 636
Nr użytkownika: 3.261

Lukasz Rozycki
Stopień akademicki: doktor
 
 
post 5/03/2005, 14:33 Quote Post

może tak co do tych najemników bo jest to ogólnie powtarzany banał który nie ma uzasadnienia

za Justyniana i po Manzikercie faktycznie najemnicy stanowią dość liczną grupę w wojsku rzymskim ale okres pomiędzy to armia temowa (od Haradina) składajac się z ludności rodzimej. Zresztą po Manzikercie rodzimi Romanoi stanowią nadal liczną grupe wojskowych (choć utrata centralnej Anatoli i załamanie systemu temowego plus konflikty dynastyczne zmniejszają wartość bojową tej armii)
Wszystkie zachowane źródła pisane potwierdzają to (szkoda ze tak mało jest źródeł archeologicznych do wojskowości bizantyńskiej)
 
User is offline  PMMini Profile Post #17

     
MikoQba
 

Presbyterian Westminster Confession
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.810
Nr użytkownika: 8.008

James Nicholson
Stopień akademicki: Dysortograf
Zawód: Dziennikarz
 
 
post 28/09/2005, 17:57 Quote Post

Tu jest dosyc dobry opis Bizantyjskiej Marynarki Wojennej.

http://www.anno.pl/?go=_pokazuj_&id=13&par...ia_wojsko&page=
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #18

     
rozan
 

V ranga
*****
Grupa: Moderatorzy
Postów: 636
Nr użytkownika: 3.261

Lukasz Rozycki
Stopień akademicki: doktor
 
 
post 28/09/2005, 22:15 Quote Post

szkoda ze trzeba mieć własne konto sad.gif

może w takim wypadku się zarejestruje biggrin.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #19

     
MikoQba
 

Presbyterian Westminster Confession
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.810
Nr użytkownika: 8.008

James Nicholson
Stopień akademicki: Dysortograf
Zawód: Dziennikarz
 
 
post 5/10/2005, 11:57 Quote Post

QUOTE(rozan @ 5/03/2005, 15:33)

za Justyniana i po Manzikercie faktycznie najemnicy stanowią dość liczną grupę w wojsku rzymskim ale okres pomiędzy to armia temowa (od Haradina) składajac się z ludności rodzimej.
*


Za justyniana armia liczyła 300 tysięcy żołnierzy, z czego połowę stanowili barbarzyńscy foederati. Reszta to wojska regularne, rekrutowane spośród mieszkańców cesarstwa.

 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #20

     
Gryzio
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.078
Nr użytkownika: 60

 
 
post 5/10/2005, 12:51 Quote Post

QUOTE(MikoQba @ 5/10/2005, 12:57)
Za justyniana armia liczyła 300 tysięcy żołnierzy
*



To chyba razem z ich kobietami , dziećmi i fankami... rolleyes.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #21

     
MikoQba
 

Presbyterian Westminster Confession
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.810
Nr użytkownika: 8.008

James Nicholson
Stopień akademicki: Dysortograf
Zawód: Dziennikarz
 
 
post 5/10/2005, 16:40 Quote Post

QUOTE(Gryzio @ 5/10/2005, 13:51)
QUOTE(MikoQba @ 5/10/2005, 12:57)
Za justyniana armia liczyła 300 tysięcy żołnierzy
*



To chyba razem z ich kobietami , dziećmi i fankami... rolleyes.gif
*


A jednak to prawda. Odsyłam do Historii Wojskowości- Starożytność Sredniowiecze T&E Dupuy. Zaznaczyłem że wojska regularne liczyły około 150 tysięcy żołnierzy rozsianych od Syrii do Hiszpanii i od Dunaju do Egiptu. Ta liczba i tak jest śmiesznie mała w stosunku do potrzeb cesarstwa. Pozostałe 150 tysiecy to plemiona barbarzńskie osadłe na prawach sprzymierzęńców i zobowiazane do służby wojskowej.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #22

     
Gryzio
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.078
Nr użytkownika: 60

 
 
post 5/10/2005, 20:22 Quote Post

Nawet 150 000 wydaje mi się liczbą nieco zawyżoną , choć na pewno jest bliższe prawdy. Przy podanej przez Ciebie liczbie, szokująco nisko wygląda stan armii wysyłanych na poszczególne kampanie. Przeciw Wandalom, Ostrogotom , Persom...ja oczywiście rozumiem, garnizony rozsiane po wszystkich prowincjach itd...ale jeśli o ok 25-30 tysięcznej armii Narsesa wysłanej na kampanię do Italii (551) , mówi się , że to była niezwykle silna armia, to wielce wątpliwym wydaje się , że jedynie ok 10% wojska skierowano na ten najistotniejszy wówczas dla Justyniana odcinek. nawet zakładajać , że w garnizonach w innych prowincjach ( front perski, niespokojna odzyskana niedawno Afryka, czy płn Bałkany penetrowane przez Słowian, Turkopodobnych i inną hałastrę) zostawiono znaczne siły, to przecież zdławienie Ostrogotów i odzyskanie Italii było dla Justyniana sprawą w owym czasie priorytetową...podobnie było zresztą z innymi kampaniami...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #23

     
rozan
 

V ranga
*****
Grupa: Moderatorzy
Postów: 636
Nr użytkownika: 3.261

Lukasz Rozycki
Stopień akademicki: doktor
 
 
post 5/10/2005, 21:32 Quote Post

hmmm może starczy spojrzeć na tabele mobilizacyjne z których jasno wychodzi nam armia powyżej 150tyś

a jak Gryzio wytłumaczysz to że za BazylegoII armia Bizancjum liczyła około 200tys wojska a tereny od czasów Justyniana skurczyły sę znacząco.

a jeśli idzie o liczbę najemników w armi Justyniana to Bizancjum czy też Rzym zajmował w tym okresie tak wielkie tereny na których osiadali barbarzyńcy że zaciera się granica pomiędzy obcymi a swoimi co stwarza problemy w liczeniu
 
User is offline  PMMini Profile Post #24

     
Gryzio
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.078
Nr użytkownika: 60

 
 
post 5/10/2005, 21:53 Quote Post

QUOTE(rozan @ 5/10/2005, 22:32)
hmmm może starczy spojrzeć na tabele mobilizacyjne z których jasno wychodzi nam armia powyżej 150tyś


mobilizacyjne mozliwości Rzymu okresu Republiki (np w przededniu najazdu Hannibala wynosiły (tu różnie podają) 500-700tys ludzi...czy to oznacza, że Republika miałą armię w sile pół miliona ludzi ? rolleyes.gif

QUOTE(rozan @ 5/10/2005, 22:32)
a jak Gryzio wytłumaczysz to że za BazylegoII armia Bizancjum liczyła około 200tys wojska a tereny od czasów Justyniana skurczyły sę znacząco.


hmmm...może tym, że nie sądzę by armia Bizancjum za cesarza Bazylego II-go liczyła 200 tys ludzi..ale to moje zdanie i mogę się oczywiście mylić :]

QUOTE(rozan @ 5/10/2005, 22:32)
a jeśli idzie o liczbę najemników w armi Justyniana to Bizancjum czy też Rzym zajmował w tym okresie tak wielkie tereny na których osiadali barbarzyńcy że zaciera się granica pomiędzy obcymi a swoimi co stwarza problemy w liczeniu
*



zgadza się, nie mniej, jeśli w armii Narsesa (skoro już ją podałem za przykład) w czasie ekspedycji italskiej służyło ok kilkunastu tysięcy Longobardów, Gepidów itd to dość daleko do liczby 150 tys barbarzyńców służacych w armii rzymskiej w/w okresu smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #25

     
rozan
 

V ranga
*****
Grupa: Moderatorzy
Postów: 636
Nr użytkownika: 3.261

Lukasz Rozycki
Stopień akademicki: doktor
 
 
post 5/10/2005, 22:02 Quote Post

QUOTE

zgadza się, nie mniej, jeśli w armii Narsesa (skoro już ją podałem za przykład) w czasie ekspedycji italskiej służyło ok kilkunastu tysięcy Longobardów, Gepidów itd to dość daleko do liczby 150 tys barbarzyńców służacych w armii rzymskiej w/w okresu smile.gif


w czyms się przynajmniej zgadzamy smile.gif

jesli idzie o dane dotyczace Bazylego II to są one dość dokładne i prezentuje je większość historyków zajmujących się wojskowością Bizancjum (starczy spojrzeć do Haldona który na tym forum był już kilka razy przytaczany).

a jeśli idzie argument o małej ilośc wojska w korpusach ekspedycyjnych to może to wynikać z kłopotów z aprowizacją większej armii (choć okres Justyniana nie należy do moich ulubionych i nie czuję się w nim pewnie)
 
User is offline  PMMini Profile Post #26

     
Gryzio
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.078
Nr użytkownika: 60

 
 
post 5/10/2005, 22:08 Quote Post

...a mi się po prostu wydaje, że mylicie ( Ty i MikoQba)mozliwości mobilizacyjne armii Justyniana ,z jej faktycznym stanem liczebnym , ale podkreślam, że to tylko moje przypuszczenia smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #27

     
rozan
 

V ranga
*****
Grupa: Moderatorzy
Postów: 636
Nr użytkownika: 3.261

Lukasz Rozycki
Stopień akademicki: doktor
 
 
post 5/10/2005, 22:17 Quote Post

spoko ja juz asekuracyjnie zaznaczyłem że nie poruszam się w tym okresie swobodnie smile.gif

tyle tylko że we wstepie do Prokopiusza (zdaje sie że pióra francuskiego uczonego) była informacja o ponad 100tys armii... jak wyzdrowieję to sprawdze na wydziale (tyle tylko że my mamy chyba tylko wersję łacińską i grecką- ale i tam coś powinno być)
 
User is offline  PMMini Profile Post #28

     
MikoQba
 

Presbyterian Westminster Confession
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.810
Nr użytkownika: 8.008

James Nicholson
Stopień akademicki: Dysortograf
Zawód: Dziennikarz
 
 
post 6/10/2005, 7:48 Quote Post

Jeszcze raz zaznaczam że barbarzynscy foederati łącznie mieli obowiazek w razie potrzeb wystawienia do 150 tysięcy wojowników. Nie sądze by kiedykolwiek wszystkie plemiona naraz wystawiły swoje kontyngenty wojowników. Co do kampani italskiej Narsesa, to ta armia i tak była bardzo liczna bo Justynian obawiając się wiecznie spisku dowódców przydzielał im tradycyjnie niewspółmiernie małe co do potrzeb wojska. Belizariusz miał do dyspozycji jeszcze mniej żołnierzy- zaleznie od okresu kilka do kilkunastu tysięcy żołnierzy.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #29

     
Gryzio
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.078
Nr użytkownika: 60

 
 
post 6/10/2005, 10:04 Quote Post

QUOTE(MikoQba @ 6/10/2005, 8:48)
Co do kampani italskiej Narsesa, to ta armia i tak była bardzo liczna bo Justynian obawiając się wiecznie spisku dowódców przydzielał im tradycyjnie niewspółmiernie małe co do potrzeb wojska. Belizariusz miał do dyspozycji jeszcze mniej żołnierzy- zaleznie od okresu kilka do kilkunastu tysięcy żołnierzy.
*



No..ja to wiem, dlatego też pytam...gdzie ta 150tys+siły barbarzyńców armia? Kolejny przykład, kiedy 539 roku powstała groźba jednoczesnej wojny na dwóch frontach (Ostrogoci i Persowie-gdzie Persowie byli siłą duzo groźniejszą).Pośpiesznie próbowano zawrzeć układ z osłabionymi Gotami, który jedynie dzięki zręczności Belizariusza okazł się w miarę korzystny (poddanie królestwa Ostrogotów Justynianowi)i pozwoli przerzucić część sił na wsch. front. Symptomatyczne jest to, że odziały broniące Antiochii liczyły 6 tys ludzi . Nawet jesli to miała być tylko część sił czekająca na posiłki, to jest to dość mało w kontekście tych 300 tys. W Afryce mogło być kilka-kilkanaście(?) tysięcy żołnierzy. W poddanej ( przynajmnie nominalnie) Italii nie wiecej, na Bałkanach podobna ilość). Wypadało by więc, że na zagrożonym najbardziej wschodzie powinny się znaleźć co najmniej 100tys sił..a tak nie było. :]

 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #30

4 Strony < 1 2 3 4 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej