Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Kupczyńce 1651 a nie Kopyczyńce 1651 (?), Problem z nazewnictwem
     
pumpernikiel
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 2
Nr użytkownika: 101.802

 
 
post 27/05/2017, 2:09 Quote Post

Witam wszystkich użytkowników. Od wielu lat niezmiernie pasjonuję się historią powstań kozackich, ze szczególnym uwzględnieniem największego z nich. Staram się od pewnego czasu zwiedzać tereny Ukrainy właśnie śladami tychże powstań. W czasie jednej z nich na polach w okolicy dwóch wsi - Denysowa i Kupczyńców (rejon kozowski obwodu tarnopolskiego) miałem okazję zobaczyć mogiłę 3000 Kozaków i tzw. Lipę Chmielnickiego. Tablice znajdujące się przy tych dwóch obiektach informowały o bitwie stoczonej tu w maju 1651 roku pomiędzy oddziałami hetmana Kalinowskiego i kozackimi pułkowników Demka i Sawicza. Napis z mogiły mówi, że 12 maja 1651 roku pochowano tam ponad 3000 Kozaków, a w ceremonii wziął udział sam Chmielnicki. Tymczasem wszędzie niemal można przeczytać, że właśnie 12 maja 1651 roku stoczona została bitwa pod Kopyczyńcami. Obie miejscowości dzieli ponad 70 kilometrów. Dodatkowo na pewnej ukraińskiej stronie znalazłem informację, że 12 maja 1651 stoczona została bitwa właśnie w okolicach Denysowa i Kupczyńców, a nie Kopyczynców. Chciałem zapytać piszących tu historyków i innych zajmujących się tematyką powstań kozackich, czy moje przypuszczenia, że w przypadku bitwy z 12 maja 1651 roku chodzi o Kupczyńce, a nie Kopyczyńce mogą być słuszne?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
El_Slavco
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 783
Nr użytkownika: 47.579

 
 
post 27/05/2017, 16:24 Quote Post

Nie takie pomyłki się już zdarzały. Nazwy są niemal identyczne, więc pomyłka jest bardzo prawdopodobna. Poza tym nazwa którejś z miejscowości mogła się zmienić przez tyle wieków, a w momencie starcia obie miejscowości mogły nazywać się tak samo, stąd rozbieżność smile.gif

Podam ci Pumperniklu zbliżony przykład. Podczas najazdu tatarskiego na Polskę miano stoczyć bitwę pod Opolem. Do dziś nie jest jasne (m.in. z powodu lakoniczności źródeł) czy chodzi o Opole znane z festiwalu piosenki (którego w tym roku nie będzie wink.gif ) czy o Opole Lubelskie, które z całą pewnością mogło być areną takiej potyczki
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
pumpernikiel
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 2
Nr użytkownika: 101.802

 
 
post 1/06/2017, 16:05 Quote Post

Chyba faktycznie problem tkwi w podobieństwie nazw obu miejscowości, bo już w książce W.Serczyka "Na płonącej Ukrainie" jest mowa o dogonieniu oddziałów hetmana Kalinowskiego w czasie przeprawy pod Kupczyńcami. Postaram się w najbliższym czasie posprawdzać, jak się ma sytuacja w innych książkach, w których owa bitwa jest wspomniana. Pozostaje jeszcze kwestia obecności Chmielnickiego, o której wspominają tablice przy mogile i lipie. Pod Kupczyńcami z Polakami starły się oddziały kozacko-tatarskie pod wodzą Asanda Demki. Czy ktoś znalazł informację, gdzie w tym czasie mógł przebywać Chmielnicki (czy faktycznie w grupie wojsk, ścigających oddziały Kalinowskiego).
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej