Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony < 1 2 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Wielkie Morawy a państwo Wiślan
     
Sylvek
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 141
Nr użytkownika: 54.719

Zawód: OBIEZYSWIAT
 
 
post 14/07/2009, 11:04 Quote Post

Jeszcze jesli chodzi o "siekiereki";jest to skarb wazacy ponad 4 tony tj:4712 grzywny,znalezione,ladnie ulozone w jednym(!!!)miejscu.Naukowcy na podstawie charakterystyki wykopaliska,oraz warstwy kulturowej zaszeregowuja znalezisko do drugiej polowy IXw.Jest tego wiecej,niz wszystkich "siekierek" znalezionych na terenie calych Wielkich Moraw,z Czechami i Nitra wlacznie(ok.3900 grzywien),wiec moim zdaniem bzdur na temat rzekomej ofiary confused1.gif szkoda wypisywac,jeszcze porownujac to do germanskich wierzen.Palkoman,badz konsekwentny,jesli twierdzisz ze "siekierki" z kanoniczej sa ofiara,to w Wisle musialo uplynac sporo wody zanim sie uzbieralo tego ponad 4 tony,albo faktycznie Wislanie byli niezwykle bogaci,bo wiadomo,ze czlowiek sklada ofiary raczej z tego co mu zbywa.Wiec jakby na to nie patrzec,to Wislanie byli na tyle bogatym i poteznym panstwem(plemieniem,rzesza?),ze Swietopelk musial ich najechac,prawdopodobnie uprzedzajac ich najazd na WM,poniewaz grody Wislan i ich przyjaciol Goleszycow nosza slady systematycznego wyburzania\niszczenia (Stradow,Naszacowice i inne)
 
User is offline  PMMini Profile Post #16

     
Afterbirds
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 26
Nr użytkownika: 26.919

Maciek Antecki
Stopień akademicki: mgr
 
 
post 7/08/2009, 13:56 Quote Post

Ale przecież w "Legendzie..." jest mowa tylko o księciu "ochrzczonym przemocą w obcej ziemi". Ochrzczenie całego ludu byłoby chyba bardziej godne wzmianki?

Wiślica i "misa" tamteczna to wiek XI (NB jest też bynajmniej nie bezpodstawna hipoteza, jakoby służyła ona nie celom sakralnym, a budowlanym).

Co do "skarbu z ul. Kanoniczej", to wiązanie go z dworem dowolnego władcy jest co najmniej wątpliwe - niby skąd ów władca miałby wziąć? Przecież jeszcze cztery wieki później nieporównanie lepiej zorganizowane księstwa dzielnicowe łupiły poddanych w naturaliach i robociźnie...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #17

     
Sylvek
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 141
Nr użytkownika: 54.719

Zawód: OBIEZYSWIAT
 
 
post 7/08/2009, 22:19 Quote Post

Tak,w "Legendzie..." jest mowa o ksieciu ochrzczonym w obcej ziemi,jednak istnieje inne zrodlo mowiace o ludzie swiezo pozyskanym dla wiary chrzescijanskiej,ktory ow ksiaze (Swietopelk) pokonal w wojnie i o wyslanym tam przez papieza biskupie.Jezeli walka nie toczyla sie z Wislanami,to z jakimi jeszcze poganami graniczyl Swietopelk,by moc ich nawracac? Panonia byla nawrocona za jego poprzednika Roscislawa,Turyngia,Bawaria i Czechy,byly od dziesiatek lat nawrocone,Wegrzy,jeszcze nie przybyli nad Dunaj.Jedynymi poganami w poblizu,sa plemiona polabskie,nawracane w miedzyczasie "prosba i grosba" przez Niemcow,oraz Wislanie i plemiona slaskie tworzace prawdopodobnie w tym czasie zwiazek,czy tez panstwo smile.gif Co do skarbu z ul. Kanoniczej,to wiazanie go z dworem jakiegos wladcy,jest raczej pewne(przeczytaj moj poprzedni post) wink.gif Wislica,zas i "misa" tameczna ma tyluz zwolennikow IX,co i XI wieku,wiec nie jest to narazie zaden pewny dowod na nieochrzczenie,czy tez chrystianizacje Wislan.
 
User is offline  PMMini Profile Post #18

     
Sylvek
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 141
Nr użytkownika: 54.719

Zawód: OBIEZYSWIAT
 
 
post 10/08/2009, 23:29 Quote Post

QUOTE(Afterbirds @ 7/08/2009, 14:56)


Co do "skarbu z ul. Kanoniczej", to wiązanie go z dworem dowolnego władcy jest co najmniej wątpliwe - niby skąd ów władca miałby wziąć? Przecież jeszcze cztery wieki później nieporównanie lepiej zorganizowane księstwa dzielnicowe łupiły poddanych w naturaliach i robociźnie...
*


Czyli skarbu po prostu nie bylo mam rozumiec?
 
User is offline  PMMini Profile Post #19

     
Sylvek
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 141
Nr użytkownika: 54.719

Zawód: OBIEZYSWIAT
 
 
post 4/11/2009, 20:07 Quote Post

QUOTE(Afterbirds @ 7/08/2009, 14:56)
Ale przecież w "Legendzie..." jest mowa tylko o księciu "ochrzczonym przemocą w obcej ziemi". Ochrzczenie całego ludu byłoby chyba bardziej godne wzmianki?
Wiślica i "misa" tamteczna to wiek XI (NB jest też bynajmniej nie bezpodstawna hipoteza, jakoby służyła ona nie celom sakralnym, a budowlanym).
Co do "skarbu z ul. Kanoniczej", to wiązanie go z dworem dowolnego władcy jest co najmniej wątpliwe - niby skąd ów władca miałby wziąć? Przecież jeszcze cztery wieki później nieporównanie lepiej zorganizowane księstwa dzielnicowe łupiły poddanych w naturaliach i robociźnie...
*


Czternastu ksiazat czeskich,tez bylo ochrzczonych przemoca,a jakos dotad nikt nie wspomina o chrzcie Czech(jako ludu)w 845 roku,poza tym,o ile dobrze pamietam,to wspominanym przez kroniki pierwszym poganskim ksieciem slowianskim chrzczacym sie dobrowolnie z calym ludem byl Mieszko.
Co do misy,to tys prowda,po postawieniu i wykonczeniu budowli sakralnych,taczki i betoniarke zostawiano dla ozdoby na srodku kosciola,taka byla wtedy moda smile.gif ,jeszcze jest inna prowda o poidle,a tu rzeka Nida znajduje sie o rzut beretem,jacyz ci nasi przodkowie byli niepraktyczni smile.gif
A co do skarbu,to jak wyzej...
 
User is offline  PMMini Profile Post #20

     
Anasurimbor
 

Cesarz-Aspekt
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.704
Nr użytkownika: 68.588

K.M.
Zawód: wojak
 
 
post 15/12/2010, 15:32 Quote Post

QUOTE(Sylvek @ 4/11/2009, 20:07)
poza tym,o ile dobrze pamietam,to wspominanym przez kroniki pierwszym poganskim ksieciem slowianskim chrzczacym sie dobrowolnie z calym ludem byl Mieszko.
*


A nie był nim przypadkiem Mojmir I?
 
User is offline  PMMini Profile Post #21

     
Belfer historyk
 

VIII ranga
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.525
Nr użytkownika: 8.375

Pawel
Stopień akademicki: posiadam
Zawód: patrz nick
 
 
post 15/12/2010, 20:21 Quote Post

Źródło podaje tylko, że w 831 r. biskup Reginhard ochrzcił wszystkich Morawian, więc od kogo wyszła inicjatywa chrztu pozostaje na dobra sprawę zagadką. H. Łowmiański przyjmuje, że wyszła ona nie od Ludwika Niemieckiego, ówczesnego króla bawarskiego, ale od księcia morawskiego Mojmira. Za decyzją przyjęcia chrztu kryły się jak w większości podobnych w tym czasie decyzji głównie przyczyny polityczne. Z jednej bowiem strony chrześcijaństwo zapewniało m. in. władcy pełnoprawne miejsce w rodzinie chrześcijańskich władców, a jego państwu w rodzinie państw europejskich, ale z drugiej jednak strony przyjęcie nowej religii stanowiło również duże niebezpieczeństwo. Duchowni stanowili bowiem element obcy i wobec tego nie było wiadomo, komu będą służyć księciu swego państwa, czy też Ludwikowi Niemieckiemu. Mojmir więc musiał jak to się mówi "dwa razy się zastanowić" zanim zdecydował się wystąpić o chrzest, otwierając swój kraj na zachodnie, niemiecki wpływy.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #22

     
Kresowy
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 576
Nr użytkownika: 44.491

 
 
post 3/08/2019, 20:10 Quote Post

Coś takiego znalazłem: jak Węgier widział tereny na północ od swojego kraju w 942 roku.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_raid_in_Spain_(942)
"To their north is the city of Moravia and the other cities of the Slavs. To the west of them are the Saxons and the Franks."
Węgier opowiedział Arabowi.

Ten post był edytowany przez Kresowy: 4/08/2019, 14:56
 
User is online!  PMMini Profile Post #23

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.067
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 3/08/2019, 20:34 Quote Post

QUOTE(Kresowy @ 3/08/2019, 20:10)
Coś takiego znalazłem: jak Węgier widział tereny na północ od swojego kraju w 942 roku.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_raid_in_Spain_(942)
"To their north is the city of Moravia and the other cities of the Slavs. To the west of them are the Saxons and the Franks."
*


Ibn Hayyan, Ibn Hayyan, czy to jest węgierskie nazwisko?
 
User is offline  PMMini Profile Post #24

2 Strony < 1 2 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej