Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Populacja Carstwa Moskiewskiego
     
Ramond
 

Úlvur av Føroyar
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.517
Nr użytkownika: 9.304

Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: inzynier
 
 
post 16/02/2009, 19:05 Quote Post

Czy dysponuje ktoś wiarygodnymi danymi na temat liczności populacji Carstwa Moskiewskiego, za czasów Iwana Groźnego i potem, podczas i po zakończeniu Wielkiej Smuty?
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
jacekkaa
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 58
Nr użytkownika: 52.316

Jacek Ka
Stopień akademicki: doctus
Zawód: poszukiwacz
 
 
post 17/02/2009, 3:46 Quote Post

Iwan może i swe sługi liczył...:)Raczej na początku panowania, kiedy był "wzorowym" władcą. Później, kiedy stworzył "kaliguliczny" (niezły neologizm), szalony system rządzenia, nie liczono już nawet zabitych.
Tak samo podczas smuty i tuż po niej, nikt do tego nie miał głowy. Trudno o wiarygodne dane, jeśli dzieje się coś takiego, czego nie da się nawet nazwać wojną domową, tylko czymś gorszym!!!

Pozdrawiam!
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Kytof
 

Kytof I Waza
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.266
Nr użytkownika: 27.423

 
 
post 17/02/2009, 6:38 Quote Post

F. Bluche w Richelieu szacował populację Rosji na 8 mln, Wisner w I tomie Rzeczypospolitej Wazów (chyba za Wyczańskim) na 20 mln. Tak więc trudno o wiarygodne dane wink.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
OverHaul
 

duc
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.361
Nr użytkownika: 15.760

 
 
post 17/02/2009, 10:28 Quote Post

QUOTE(Ramond @ 16/02/2009, 19:05)
Czy dysponuje ktoś wiarygodnymi danymi na temat liczności populacji Carstwa Moskiewskiego, za czasów Iwana Groźnego i potem, podczas i po zakończeniu Wielkiej Smuty?
*


Za: Jerome Blum, Lord and Peasant in Russia
CODE
Istnieją dowody wskazujące na duży przychód naturalny całkowitej populacji Rosji w szesnastym wieku. Konkretna liczba populacji nie może być określona z powodu niedostatku informacji demograficznych i wśród czynionych współcześnie szacunków są duże rozbieżności. Ale statuty i inne zapisy ziemskie z pierwszej połowy wieku dla Centrum Moskiewskiego [Muscovite Center, nie wiem, czy ma to polski odpowiednik - W.] - regionu pomiędzy Oką a górnym i środkowym biegiem Wołgi - a także dla Nowogrodu na północnym zachodzie świadczą o tym przyroście. W przeciwieństwie do podobnych źródeł z poprzedniego okresu pokazują, że liczba opuszczonych gospodarstw była niska (...)

W przypisie autor wymienia te oszacowania:
CODE

Jedno z oszacowań na późny XV wiek to 2,1 miliona i 4,3 miliona na późny XVI wiek (W. Pokrowski w "Słowniku Encyklopedycznym Brockhausa i Efrona"). Inne to 9-10 milionów w końcu XV i 12 milionów w końcu XVI wieku (Wiernadski w "Kievan Russia"). Trzeci szacunek to 3 miliony populacji w połowie XVI wieku i 4-5 milionów pod koniec (P. Smirnow cytowany w "Ekonomiczneskoje razwitie" Chromowa). Czwarte oszacowanie to 10-11,5 miliona w połowie i 15 milionów pod koniec XVI wieku (Miliukow, "Oczerki"). Dla innych szacunków patrz Kopaniew, "Nasielenie".

To ostatnie wspomniane opracowanie może być szczególnie przydatne:
Aleksander Kopaniew, Nasielenie Russkogo gosudarstwa w XVI w. w: "Istoriczeskije Zapiski", t. 64, s. 233—254

Gdyby kogoś interesowały szczegóły z książki Bluma, to do zobaczenia tutaj.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
Ramond
 

Úlvur av Føroyar
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.517
Nr użytkownika: 9.304

Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: inzynier
 
 
post 17/02/2009, 18:17 Quote Post

Dzięki!
QUOTE
Iwan może i swe sługi liczył...:)Raczej na początku panowania, kiedy był "wzorowym" władcą. Później, kiedy stworzył "kaliguliczny" (niezły neologizm), szalony system rządzenia, nie liczono już nawet zabitych.
Tak samo podczas smuty i tuż po niej, nikt do tego nie miał głowy. Trudno o wiarygodne dane, jeśli dzieje się coś takiego, czego nie da się nawet nazwać wojną domową, tylko czymś gorszym!!!

Nie prosiłem o ocenę panowania Iwana. Wiarygodne dane nie muszą pochodzić ze spisów ludności, mogą to być współczesne szacunki.
QUOTE
F. Bluche w Richelieu szacował populację Rosji na 8 mln, Wisner w I tomie Rzeczypospolitej Wazów (chyba za Wyczańskim) na 20 mln.

Liczba Wisnera/Wyczańskiego nieprawdopodobna. Za Piotra I ludność Imperium wg spisu liczyła jakieś 14 mln.
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
indigo
 

Ad maiorem Historycy.org gloriam!
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 4.102
Nr użytkownika: 488

Stopień akademicki: magister
 
 
post 17/02/2009, 19:36 Quote Post

Konopczyński w "Dziejach Polski Nowożytnej" podaje liczbę ludności Rosji w pierwszej połowie XVII wieku 11 mln (jednak bez podania źródła).
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
OverHaul
 

duc
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.361
Nr użytkownika: 15.760

 
 
post 17/02/2009, 22:14 Quote Post

QUOTE(Ramond @ 17/02/2009, 18:17)
Za Piotra I ludność Imperium wg spisu liczyła jakieś 14 mln.
*


Thomas Thomson w Annals of Philosophy podaje, że spis z 1722 objął 5 794 928 mężczyzn. Przyjmując, że tyle samo było kobiet, otrzymuje liczbę łączną 11 589 856 ludzi. Przypuszcza następnie, że ok. 300 tysięcy mężczyzn nie objęto spisem - wraz z ich żonami daje to 600 tysięcy. Oprócz tego szacuje populację zarządzanych prowincji na 1 033 533 ludzi - razem otrzymując 13 223 392 ludzi dla 1722 roku. Taką liczbę - ok. 13-14 milionów ludzi dla końca panowania Piotra przyjmuje - z tego co widzę - większość opracowań. smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

     
Ramond
 

Úlvur av Føroyar
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.517
Nr użytkownika: 9.304

Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: inzynier
 
 
post 18/02/2009, 18:02 Quote Post

QUOTE
Konopczyński w "Dziejach Polski Nowożytnej" podaje liczbę ludności Rosji w pierwszej połowie XVII wieku 11 mln (jednak bez podania źródła)

Liczba wygląda realistycznie, biorąc pod uwagę spis z 1722(?) roku.
QUOTE
Thomas Thomson w Annals of Philosophy podaje, że spis z 1722 objął 5 794 928 mężczyzn. Przyjmując, że tyle samo było kobiet, otrzymuje liczbę łączną 11 589 856 ludzi. Przypuszcza następnie, że ok. 300 tysięcy mężczyzn nie objęto spisem - wraz z ich żonami daje to 600 tysięcy. Oprócz tego szacuje populację zarządzanych prowincji na 1 033 533 ludzi - razem otrzymując 13 223 392 ludzi dla 1722 roku. Taką liczbę - ok. 13-14 milionów ludzi dla końca panowania Piotra przyjmuje - z tego co widzę - większość opracowań. smile.gif

No to wcześniej nie powinno być raczej istotnie więcej, niż mówi ta liczba.
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
Coobeck
 

Moderator IV 2004 - IV 2014
*********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 6.350
Nr użytkownika: 696

 
 
post 19/02/2009, 0:16 Quote Post

Vitam

spis z 1722 objął 5 794 928 mężczyzn. Przyjmując, że tyle samo było kobiet, otrzymuje liczbę łączną 11 589 856 ludzi. Przypuszcza następnie, że ok. 300 tysięcy mężczyzn nie objęto spisem - wraz z ich żonami daje to 600 tysięcy. Oprócz tego szacuje populację zarządzanych prowincji na 1 033 533 ludzi - razem otrzymując 13 223 392 ludzi dla 1722 roku. Taką liczbę - ok. 13-14 milionów (OverHaul)

Ale jak rozumieć te pojęcia: "mężczyźni" i "kobiety"? Od którego roku życia? Bo wydaje mi się, że "wycieka" nam bliżej nieokreślona liczba dzieci - może nawet kilka milionów, jeśli mężczyzn i kobiety liczono dopiero od np 16. roku życia. A one przecież też tworzyły populację.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #9

     
OverHaul
 

duc
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.361
Nr użytkownika: 15.760

 
 
post 19/02/2009, 11:12 Quote Post

QUOTE(Coobeck @ 19/02/2009, 0:16)
Ale jak rozumieć te pojęcia: "mężczyźni" i "kobiety"? Od którego roku życia? Bo wydaje mi się, że "wycieka" nam bliżej nieokreślona liczba dzieci - może nawet kilka milionów, jeśli mężczyzn i kobiety liczono dopiero od np 16. roku życia. A one przecież też tworzyły populację.
*


Też się nad tym zastanawiałem - myślę, że Thomson obliczał populację dorosłą, bo w którymś momencie (zdaje się dla nieobjętych spisem) używa słowa "żony", a więc przyjmuje pary. To oczywiście tylko szacunki; myślę, że niemożliwym byłoby oszacowanie liczby dzieci, jako że nie płaciły podatków (na tej podstawie obliczano liczbę mężczyzn), a zdaje się, że wówczas więcej rodzin było wielodzietnych, dziś można by przyjąć 2 albo 1,5 na rodzinę i nie odbiegałoby aż tak od rzeczywistości.
Z ciekawostek - Wolter szacował liczbę ludności wtedy na 18 milionów - co raczej wszyscy uznają za rachunki przesadzone. smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #10

     
Razz
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 3
Nr użytkownika: 56.138

 
 
post 13/05/2009, 13:28 Quote Post

Z ciekawostek - Wolter szacował liczbę ludności wtedy na 18 milionów - co raczej wszyscy uznają za rachunki przesadzone

ALe czyją liczbę ludności, Rosji?
 
User is offline  PMMini Profile Post #11

     
kuna185
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 168
Nr użytkownika: 67.462

M.K
Stopień akademicki: wystarczajacy
Zawód: pozyteczny
 
 
post 24/09/2010, 18:52 Quote Post

pod koniec panowania Katarzyny II populacja Rosji wynosiła około 28 milionów niektórzy podają że nawet 34 miliony dusz (biografia Katarzyny II chyba Serczyka ) nie sądzę by za Piotra I było jedynie 14 milionów. Największą liczbę populacji RON oceniano w 1648 rok na 10-12 milionów a populucja Rosji miała być wtedy rowna polskiej bądź a raczej napewno większa o jakieś dwa miliony . Czyli 14 milionów mogło być już za cara Alksego i chyba tak jest podane u Bazylowa "historia rosji" o ile dobrze pamiętam . Za Piotra I ludnośc Rosji ocenia się od 17 do 19 milionów ludzi i to wygląda wiarygodnie w kontekście ludności Rosji w końcu panowania Katarzyny II nawet przy uwzględnieniu jej nabytków terytorialnych.

QUOTE(Coobeck @ 19/02/2009, 1:16)
Vitam

spis z 1722 objął 5 794 928 mężczyzn. Przyjmując, że tyle samo było kobiet, otrzymuje liczbę łączną 11 589 856 ludzi. Przypuszcza następnie, że ok. 300 tysięcy mężczyzn nie objęto spisem - wraz z ich żonami daje to 600 tysięcy. Oprócz tego szacuje populację zarządzanych prowincji na 1 033 533 ludzi - razem otrzymując 13 223 392 ludzi dla 1722 roku. Taką liczbę - ok. 13-14 milionów (OverHaul)

Ale jak rozumieć te pojęcia: "mężczyźni" i "kobiety"? Od którego roku życia? Bo wydaje mi się, że "wycieka" nam bliżej nieokreślona liczba dzieci - może nawet kilka milionów, jeśli mężczyzn i kobiety liczono dopiero od np 16. roku życia. A one przecież też tworzyły populację.
*


zgadzam się według mnie w tym wyliczeniu brak dzieci ,które musiały stanowić poważny procent ludności Rosji

Ten post był edytowany przez Ramond: 25/09/2010, 16:59
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #12

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej