Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
3 Strony  1 2 3 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Linia Wallace'a, Domieszka Denisowa I Australoidzi
     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.280
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 13/01/2016, 18:16 Quote Post

Zauważyłem pewną ciekawą prawidłowość.

Otóż linia Wallace'a, która wyznacza granicę między fauną orientalną i australijską, pokrywa się prawie idealnie z granicą występowania u ludzi współczesnych - obok domieszki neandertalskiej - także archaicznej domieszki denisowskiej (nazwa pochodzi od próbek DNA pobranych z jaskini Denisowa na Syberii), której najwięcej posiadają ludy rasy australijskiej (podręcznikowymi przedstawicielami Australoidów są np. Aborygeni, Papuasi oraz wymarli Tasmańczycy):

https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_Wallace’a

QUOTE
Linia Wallace’a – stanowi hipotetyczną granicę dzielącą australijską i orientalną krainę zoogeograficzną. Wyznaczył ją na podstawie obserwacji fauny wysp Archipelagu Sundajskiego angielski naturalista Alfred Russel Wallace w 1863 r.

Podróżując po tamtejszych wyspach i zbierając okazy ssaków, ptaków, owadów i ślimaków, Wallace zauważył, że między wyspą Bali a sąsiednią, oddaloną zaledwie o kilkanaście kilometrów wyspą Lombok, istnieje ogromna różnica w faunie. Na Bali spotkał zwierzęta orientalne, na Lombok – charakterystyczne dla krainy australijskiej. Linia przebiega przez Archipelag Malajski pomiędzy Filipinami a Molukami, między Borneo a Celebesem i pomiędzy Bali (na zachodzie) a Lombok (na wschodzie).

Linia Wallace’a to jednocześnie wschodnia granica obszaru, który w plejstocenie (kiedy to poziom morza obniżył się znacząco i wiele wysp uzyskało stałe połączenie z kontynentem) stanowił jeden ląd wraz z Półwyspem Malajskim.


Artykuł o Australoidach ze strony antropologia-fizyczna.pl:

http://antropologia-fizyczna.pl/klasyfikac...na-australijska

QUOTE
Populacje Aborygenów z Australii, zwanych też australoidami. W zmieszaniu z Negrytami badź Melanezyjczykami cechy tej rasy wykazywali wymarli Tasmańczycy. Cechy australoidalne w mniejszym bądź większym nasileniu posiada wiele mieszanych populacji z Melanezji, Oceanii, Azji Południowo-Wsch. i południowych Indii.


Denisowianie (których domieszka jest obecna u Australoidów):

https://pl.wikipedia.org/wiki/Człowiek_z_Denisowej_Jaskini

QUOTE
Przedstawiciele Homo sapiens z Azji wykazują domieszkę genetyczną denisowian, u Papuasów jest ona najwyższa i wynosi ok. 6%[6].


Mapka przedstawiająca linię Wallace'a (plus jej wariant z Filipinami wg. Huxley'a):

user posted image

Domieszka denisowska u ludności rdzennej, występuje tylko po jednej stronie linii:

user posted image

Diagramy kołowe pokazują ilość domieszki denisowskiej jako procent największej wykrytej (czyli tej u Papuasów i Aborygenów). Pozostałe populacje mają dzisiaj mniej tej domieszki niż Papuasi i Aborygeni. Negryci z Archipelagu Andamanów (na mapie wyżej AN - Andaman, lud Onge) nie posiadają jej wcale.

Ten post był edytowany przez Domen: 13/01/2016, 18:23
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.773
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 13/01/2016, 23:14 Quote Post

Rzecz generalnie wydaje się dosyć prosta. Linia Wallace'a z grubsza wyznacza granicę, do której dotarły ludy malajsko-polinezyjskie, które oryginalnie tej domieszki nie miały (lub miały niewiele). W trakcie wędrówki trochę tej domieszki od miejscowej ludności (zapewne Papuasi, Negrytosi i formy pośrednie) wchłonęli, ale nie aż tyle, zwłaszcza że nie wszędzie musieli być pierwszymi mongoloidami (Austroazjaci na półwyspie malajskim byli raczej wcześniej).
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.280
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 19/01/2016, 14:55 Quote Post

Dzięki Kmacie,

Czyli wychodzi na to, że jednak do domieszki doszło już w Azji, a po prostu kolejne fale migracyjne (zapewne rolników?) rozrzedziły domieszkę denisowską w rejonie, częściowo mieszając się z, a częściowo wypierając wcześniejszą ludność. Podobno łowcy-zbieracze z Sundalandu uciekli przed rolnikami właśnie do Australii (może to byli ci Negrytosi z Australii, o których było na tej świetnej stronie, którą obaj znamy: http://www.historycy.org/index.php?showtop...post&p=1472265).

Co do domieszki denisowskiej - ta mapa, którą wstawiłem wyżej, wprowadza nas nieco w błąd, bo w rzeczywistości współcześni Azjaci też (podobnie jak Australoidzi) mają domieszkę denisowską, tyle że o wiele mniej (nie kilka procent, a poniżej jednego procenta - większość populacji chyba około 0.3 procent).

=============================

Co do Papuasów - oni w przeciwieństwie do Aborygenów z Australii, przeszli neolityzację. Pytanie czy niezależnie wpadli na to by uprawiać rolę i hodować zwierzęta, czy przejęli te nowinki w drodze transmisji kulturowej (Melanezyjczycy bodajże są taką mieszanką Papuasów z późniejszą imigracją rolniczą?).

Ten post był edytowany przez Domen: 19/01/2016, 15:04
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Jacpi
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 823
Nr użytkownika: 76.416

Jacek Piorecki
 
 
post 19/01/2016, 15:29 Quote Post

QUOTE(Domen @ 19/01/2016, 14:55)
Dzięki Kmacie,

Czyli wychodzi na to, że jednak do domieszki doszło już w Azji, a po prostu kolejne fale migracyjne (zapewne rolników?) rozrzedziły domieszkę denisowską w rejonie, częściowo mieszając się z, a częściowo wypierając wcześniejszą ludność. Podobno łowcy-zbieracze z Sundalandu uciekli przed rolnikami właśnie do Australii (może to byli ci Negrytosi z Australii, o których było na tej świetnej stronie, którą obaj znamy: http://www.historycy.org/index.php?showtop...post&p=1472265).

Co do domieszki denisowskiej - ta mapa, którą wstawiłem wyżej, wprowadza nas nieco w błąd, bo w rzeczywistości współcześni Azjaci też (podobnie jak Australoidzi) mają domieszkę denisowską, tyle że o wiele mniej (nie kilka procent, a poniżej jednego procenta - większość populacji chyba około 0.3 procent).

=============================

Co do Papuasów - oni w przeciwieństwie do Aborygenów z Australii, przeszli neolityzację. Pytanie czy niezależnie wpadli na to by uprawiać rolę i hodować zwierzęta, czy przejęli te nowinki w drodze transmisji kulturowej (Melanezyjczycy bodajże są taką mieszanką Papuasów z późniejszą imigracją rolniczą?).
*


Hmm a są może badania DNA ludzi zamieszkujących Andamany? To byłoby interesujące porównać ich do populacji Aborygenów. To są chyba najstarsze zachowane do dziś kultury?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.280
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 19/01/2016, 15:38 Quote Post

QUOTE("Jacpi")
Hmm a są może badania DNA ludzi zamieszkujących Andamany? To byłoby interesujące porównać ich do populacji Aborygenów. To są chyba najstarsze zachowane do dziś kultury?


Andamańczycy właśnie nie posiadają wcale tej domieszki denisowskiej. Nie wiem jak to wygląda u innych plemion z Andamanów, ale mężczyźni plemienia Onge mają głównie haplogrupę D (jeśli chodzi o Y-DNA), czyli pod tym względem z Aborygenami niewiele ich łączy, więcej z plemionami Tybetańczyków:

https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_D-...ed_subclades.29

https://pl.wikipedia.org/wiki/Haplogrupa#Ha...NA_chromosomu_Y

Ale D to faktycznie jedna z najstarszych haplogrup (A, B, C i D - z czego A oraz B praktycznie nie wychyliły nosa poza Afrykę).

Wśród Aborygenów z Australii pod względem Y-DNA przeważa haplogrupa C, ta sama, która na pewno występowała też kiedyś w Europie. Zresztą do dzisiaj niewielka część Europejczyków ma tę haplogrupę (na przykład w próbie 234 Niemców z miasta Halle nad Salą, jeden - czyli ok. 0,43% - miał C).

Człowiek z Kostenki (Markina Gora) nad Donem sprzed ok. 39-36 tys. lat miał haplogrupę C, ale w wariancie C1.

Stanowisko Kostenki: http://www.donsmaps.com/lioncamp.html

QUOTE("Jacpi")
To są chyba najstarsze zachowane do dziś kultury?


To prawda, oni te wyspy zasiedlili kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy lat temu i od tamtego czasu żyli w izolacji od reszty świata, aż do niedawna.

====================================

Edit:

Co do haplogrupy B - występuje najczęściej wśród Pigmejów z Afryki Środkowej.

Ale spotykana jest też (zwykle w niskich frekwencjach) u wielu innych ludów Afryki.

Tutaj o rozmieszczeniu haplogrupy B napisał użytkownik Bonnie (zamieścił też mapy):

http://www.anthrogenica.com/showthread.php...ll=1#post132743

Ten post był edytowany przez Domen: 19/01/2016, 16:03
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
miwis
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 17
Nr użytkownika: 71.181

Michal Wisniewski
Stopień akademicki: magister inzynier
Zawód: mechanik okretowy
 
 
post 19/01/2016, 16:02 Quote Post

Czy ciemnoskóra ludność zachodnioeuropejskich łowców zbieracz pochodząca z refugium franko-kantabryjskiego też posiadała haplogrupę C?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.280
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 19/01/2016, 16:07 Quote Post

QUOTE
Czy ciemnoskóra ludność zachodnioeuropejskich łowców zbieracz pochodząca z refugium franko-kantabryjskiego też posiadała haplogrupę C?


Tak, ale ta haplogrupa była u nich w mniejszości.

W sumie na kilka przebadanych próbek (od kilku łowców), jeden z nich posiadał haplogrupę C, a reszta haplogrupę I2:

I2 - https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_I-M438

 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.280
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 19/01/2016, 16:17 Quote Post

Również u ludności Zachodniej Anatolii z VII-VI tysiącleci p.n.e. znaleziono jedną osobę z haplogrupą C (na 16 próbek w sumie).

U tamtej ludności jednak haplogrupa I2 też była w mniejszości (tylko 2 próbki na 16).

Za to przeważała u nich haplogrupa G (9 na 16 czyli 56%), a konkretnie G2a, obecnie najczęściej występująca w Gruzji:

https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_G-M201

Mieli też haplogrupy Y-chromosomalne H (3 próbki na 16, w tym dwie próbki H2) oraz J2a (jedna osoba na 16):

https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_H_(Y-DNA)

https://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_J-M172

========================================================

W neolitycznej Europie też pojawia się C - pewnie częściowo potomkowie tych z refugium w Iberii, a częściowo przyszła z rolnikami z Anatolii.

Ten post był edytowany przez Domen: 19/01/2016, 16:23
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
miwis
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 17
Nr użytkownika: 71.181

Michal Wisniewski
Stopień akademicki: magister inzynier
Zawód: mechanik okretowy
 
 
post 19/01/2016, 19:56 Quote Post

Dzięki Domen za wyjaśnienie.Wracając do Australii,czy coś wiadomo więcej domieszkach denisowskich w bardzo archaicznie wyglądających przodkach współczesnych aborygenów z wykopalisk w Kow Swamp (chodzi mi o ten szkielet z przed 8 tyś lat z bardzo starożytną nieistniejącą już mitochondrialną linią DNA)oraz o szkielet WHL 50 (Willandra Lake Hominid 50),chociaż w tym drugim przypadku chyba ze względu na wiek i gorący klimat trudno będzie pobrać nie zniszczone próbki DNA.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #9

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.280
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 26/01/2016, 1:11 Quote Post

Na razie nic ale jeśli coś się dowiem to dam znać.

Wracając na chwilę do haplogrupy C (tutaj kompletne drzewko):

http://isogg.org/tree/ISOGG_HapgrpC.html

Aborygeni australijscy mają w większości wariant C1b2b-M347 (dawniej C4). Natomiast w projekcie "C Haplogroup Y-DNA" na Family Tree DNA, mają następujące próbki C z Europy (mają ich tam niewiele, wypiszę je niżej wg. liczby próbek z poszczególnych regionów - z Polski też jest kilka):

1) C1a2 (grupa staroeuropejska; m.in. łowca z Kostenki miał C1a, a łowca z La Braña miał C1a2):

C1a2-V20:

Irlandia - 2
Górne Łużyce (Lipsk) - 1

C1a2a-V222:

Szkocja - 1
Irlandia - 1
Anglia - 1
Kalabria - 1
Podkarpacie (Komarniki, ob. lwowski) - 1
Wyspa Itaka - 1
Węgry - 1
Ulster - 2

C1a2a2-Z29329:

Podkarpacie (Stare Miasto) - 1
Walencja (Soneja) - 1
Aragonia - 1

2) C2e-Z1338 (opisywana jako wschodnioazjatycka, ale nie związana z nomadami):

Irlandia - 1

3) C2b1 (wygląda na to, że część kladów chyba też może być staroeuropejska):

C2b1-F1699:

Nadrenia - 1
Turyngia - 1
Górny Spisz (Słowiańska Wieś) - 1

C2b1a1b-F3985:

Vorarlberg - 1
Kotlina Budziejowicka - 1
Mazowsze - 2

4) C2b1c-F4002 (domniemani potomkowie Czyngis Chana; w każdym razie związek z Mongołami):

Rosja (Sudża) - 1
Ukraina (Połtawa) - 1
Bukowina (Radowce) - 1

5) Bliżej nieprzebadane próbki C:

Kornwalia - 1
Nadrenia - 1
Sycylia - 1
Kampania - 1

Tutaj można dodać jeszcze tamtą próbkę z Halle nad Salą.

Ten post był edytowany przez Domen: 26/01/2016, 1:36
 
User is offline  PMMini Profile Post #10

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.280
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 9/03/2018, 4:11 Quote Post

Nowa praca na temat prehistorycznych populacji Sundalandu:

"Kopalne DNA ujawnia [co najmniej] cztery fale prehistorycznych migracji do Azji Południowo-Wschodniej":

https://www.biorxiv.org/content/early/2018/03/08/278374

user posted image

Grupa 1. Łowcy-zbieracze kultury Hoà Bình z Laosu (osobnik La368, ok. 6000 lat p.n.e.) i Malezji (osobnik Ma911, ok. 4500 lat p.n.e.) byli spokrewnieni z dzisiejszymi Negrytami takimi jak Onge oraz Semang, a także z ludami Pahari i Spiti z Indii, oraz z Papuasami i Aborygenami. Jednak - odróżnieniu od Papuasów i Aborygenów - pozostałe wymienione populacje (wliczając prehistorycznych osobników z Grupy 1) nie posiadają znaczących ilości domieszki denisowskiej, co wskazuje, że przodkowie Papuasów i Aborygenów zmieszali się z Denisowczykami już po oddzieleniu się od przodków Negrytów. Wyjątkiem są Mamanwa z Filipin, którzy posiadają domieszkę denisowską i wyglądają na mieszankę Austronezyjczyków z populacją podobną do Papuasów.

Łowca-zbieracz z Laosu miał Y-DNA haplogrupę C oraz mtDNA M5.
Łowcza-zbieracz z Malezji miał Y-haplogrupę D i mtDNA M21b1a.

Grupa 2. Około 2000 lat p.n.e. w kopalnym DNA z Południowo-Wschodniej Azji obserwujemy masową imigrację neolitycznych rolników, najbliżej spokrewnionych ze współczesnymi ludami Mlabri oraz Htin z wyżyn Tajlandii. Potwierdza to wczesne przybycie Austroazjatów na te obszary. Ci prehistoryczni rolnicy są też spokrewnieni ze współczesnymi mieszkańcami Jawy i Bali, oraz z ludem Temuan z półwyspu malajskiego, co wskazuje na prawdziwość hipotezy o zachodniej drodze ekspansji Austroazjatów z półwyspu na wyspiarską część Malezji, w czasach przed przybyciem w te rejony Austronezyjczyków.

Potwierdza to wcześniejsze ustalenia językoznawców i archeologów.

Próbki rolników należały do Y-haplogrup O1b i O2a.

Osobnicy z Grupy 2. posiadają też domieszkę od wcześniejszych łowców-zbieraczy (Grupa 1.), co wskazuje na częściową ich asymilację przez imigrantów.

Późniejsze próbki - z przełomu er - wykazują obecność dodatkowej domieszki wschodnioazjatyckiej, której nie wykryto w próbkach pierwszych rolników z ok. 2000 p.n.e. Wśród próbek z przełomu er można wyróżnić dwie grupy - pierwsza (Grupa 3.) jest spokrewniona z dzisiejszymi ludami Hmong i Dai z Chin, Tajami z Tajlandii oraz Kinh z Wietnamu. Druga z nich (Grupa 4.) jest spokrewniona z austroazjatyckimi Tajami oraz Chińczykami. Kopalne DNA dostarcza też dowodów na dotarcie domieszki austronezyjskiej na Filipiny przed rokiem 200 n.e. (Grupa 6.), oraz do Indonezji przed rokiem 100 p.n.e. (Grupa 5.).

Grupa 3. to są próbki ludności kultury Dong Son, uznawanej za Proto-Wietnamczyków.

Negrytów Semang (Jehai) można opisać za pomocą modelu przedstawiającego ich jako mieszankę populacji przypominającej współczesnych Onge oraz łowcę-zbieracza z Laosu (La368) z neolityczną Grupą 2 (osobnik Ma912). Kopalne próbki wyspiarskie z Indonezji (Grupa 5 - m.in. osobnik In662) i Borneo (Grupa 6 - m.in. osobnik Ma554) również posiadają domieszkę od Grupy 2, a także domieszki łowiecko-zbierackie bardziej podobne do Papuasów niż Onge - w przeciwieństwie do populacji śródlądowych gdzie domieszka łowiecka bardziej przypomina Onge i gdzie brak domieszki denisowskiej.

Na przełomie er, struktura genetyczna populacji zamieszkujących śródlądową część Pd.-Wsch. Azji była już zbliżona do współczesnej.

Ten post był edytowany przez Domen: 9/03/2018, 5:17
 
User is offline  PMMini Profile Post #11

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.280
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 9/03/2018, 4:33 Quote Post

Czyli ta publikacja zdaje się potwierdzać to co sugerowałem wcześniej, że przodkowie Sahulian (Papuasów i Aborygenów) najpewniej wchłonęli domieszkę denisowską gdzieś po drodze z Sundalandu do Sahulu. Najprawdopodobniej osobnik NG6 / Solo Man z Jawy był Denisowczykiem (a nie Pitekantropem):

https://en.wikipedia.org/wiki/NG_6

https://en.wikipedia.org/wiki/Solo_Man

Prehistoryczni łowcy-zbieracze z Laosu i śródlądowej Malezji (z półwyspu malajskiego) nie posiadali istotnej ilości domieszki denisowskiej.

Ten post był edytowany przez Domen: 9/03/2018, 5:14
 
User is offline  PMMini Profile Post #12

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.773
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 9/03/2018, 10:00 Quote Post

Fajno, tylko haplogrupy w Azji pd. i pd-wsch. to tak trochę sugerują, że podział na Negrytów, wschodnich Azjatów i Aborygenów to może być wręcz echo jakichś różnych wyjść z Afryki. Biorąc też pod uwagę bardzo przecież młody wiek tych laotańskich łowców zbieraczy w porównaniu do zasiedlenia Australii, trudno to uznać za poważny argument za przymieszką denisowską dopiero gdzieś w Wallacei, przez te kilkadziesiąt lat na Indochinach populacja mogła się wielokrotnie wymienić.
Jeśli faktycznie Homo soloensis to Denisowczyk (brzmi prawdopodobnie), to krzyżowanie spokojnie mogło zajść już na Jawie, albo i dalej na zachód, tylko późniejsze migracje zepchnęły mieszańców na wschód.
 
User is offline  PMMini Profile Post #13

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.280
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 9/03/2018, 12:57 Quote Post

QUOTE(kmat @ 9/03/2018, 10:00)
Fajno, tylko haplogrupy w Azji pd. i pd-wsch. to tak trochę sugerują, że podział na Negrytów, wschodnich Azjatów i Aborygenów to może być wręcz echo jakichś różnych wyjść z Afryki.


Jeśli chodzi o Y-DNA to współczesne pozaafrykańskie chromosomy Y wywodzą się od jednej grupy nosicieli CT. Z tej grupy wyodrębniły się wszystkie haplogrupy Y z wyjątkiem A oraz B, które występują wyłącznie w Afryce. Pierwszym podziałem w haplogrupie CT był podział na CF (dalej na C oraz F - obie pozaafrykańskie) i DE, a z DE następnie wyodrębniły się E oraz D - ta druga występuje wyłącznie poza Afryką. Haplogrupa E1b w Afryce to prawdopodobnie efekt migracji wstecznych z Arabii i Lewantu albo z jakiegoś pogranicza Afryki Północnej z Arabią i Lewantem.

Pytanie kiedy Afrykę możemy traktować jako jedną całość a kiedy należy wyodrębnić część północną od subsaharyjskiej. To zależy od procesów zachodzących na Saharze (kiedy była zielona a kiedy pustynna).

Co do pozaafrykańskich haplogrup mtDNA to być może część z nich pochodzi od wcześniejszej emigracji AMH z Afryki sprzed ponad 110 tys. lat (ślady tej ludności odkryto np. w Izraelu). Chociaż generalnie uważa się, że erupcja Toby zabiła większość populacji tych wczesnych pozaafrykańskich AMH, a resztę zjedli Neandertalczycy. smile.gif

QUOTE(kmat @ 9/03/2018, 10:00)
Biorąc też pod uwagę bardzo przecież młody wiek tych laotańskich łowców zbieraczy w porównaniu do zasiedlenia Australii, trudno to uznać za poważny argument za przymieszką denisowską dopiero gdzieś w Wallacei, przez te kilkadziesiąt lat na Indochinach populacja mogła się wielokrotnie wymienić.
Jeśli faktycznie Homo soloensis to Denisowczyk (brzmi prawdopodobnie), to krzyżowanie spokojnie mogło zajść już na Jawie, albo i dalej na zachód, tylko późniejsze migracje zepchnęły mieszańców na wschód.


Okej masz rację mogło do tego dojść już na Jawie a późniejsza migracja Negrytów z zachodu mogła doprowadzić do wyparcia z tych obszarów populacji australoidalnych cechujących się posiadaniem stosunkowo dużej ilości przymieszki denisowskiej.

Ten post był edytowany przez Domen: 9/03/2018, 13:14
 
User is offline  PMMini Profile Post #14

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.773
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 9/03/2018, 15:17 Quote Post

QUOTE
Pytanie kiedy Afrykę możemy traktować jako jedną całość a kiedy należy wyodrębnić część północną od subsaharyjskiej. To zależy od procesów zachodzących na Saharze (kiedy była zielona a kiedy pustynna).

A to akurat nie ma większego znaczenia. Że i CF i DE wylazły gdzieś znad Nilu to wiadomo.
QUOTE
Co do pozaafrykańskich haplogrup mtDNA to być może część z nich pochodzi od wcześniejszej emigracji AMH z Afryki sprzed ponad 110 tys. lat (ślady tej ludności odkryto np. w Izraelu). Chociaż generalnie uważa się, że erupcja Toby zabiła większość populacji tych wczesnych pozaafrykańskich AMH, a resztę zjedli Neandertalczycy. smile.gif

Tam widać analogiczny schemat do Y-chaplogrup. Zresztą nie bardzo widać śladów bezpośredniego mieszania się z tymi wczesnymi nieafrykańskimi AMH, tylko za pośrednictwem neandertalczyków.
 
User is offline  PMMini Profile Post #15

3 Strony  1 2 3 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej